Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Stig Christensen
|
Hold
|
2024 if (if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Webteknologi & Design
Læsestoffet er et supplement og vi vil fortrinsvis bruge tiden på selv at arbejde med tingene. Men man skal kunne sine begreber, så man ved hvad man har med at gøre.
Vi kan redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitektur og redegøre for konkrete arkitekturer.
Identificere basale strukturer i programmeringssprog, udarbejde it-produkter i form af simple programmer og tilpasse eksisterende programmer.
Arbejde med en editor, her Brackets.
Forstå grundlæggende html og css.
Beskrive og analysere udvalgte elementer i et interaktionsdesign, udarbejde it-produkter i form af simple interaktionsdesign og tilpasse eksisterende design
Redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne it-løsninger.
Arbejde tværfagligt omkring et samfundsfagligt problem.
Efter forløbet kan du:
- Redegøre for HTML (teoretisk) og implementere hjemmesider (praktisk), herunder data (mappe) struktur og stier.
- Redegøre for CSS (teoretisk) og implementere styles på hjemmesider (praktisk).
- Belyse samspil mellem HTML og CSS.
- Analysere en hjemmesides brugervenlighed og angive alternative løsninger.
- Du kan også opsætte hurtigt implementerbare hjemmesider i WIX, hvor du kan bruge den teoretiske viden omkring fx brugervenlighed, målgruppeanalyse, skitseformater, projektudvikling i praksis.
Du kender også til modeller som AIDA, MINERVA, TRELAGSAKITEKTUR, GESTALTLOVENE. Og du forstår at anvende Jakob Nielsens 10 principper/heuristikker for god brugervenlighed.
Jakob Nielsen:
https://www.youtube.com/watch?v=hWc0Fd2AS3s
-----------------------------
Som grundbog til alle emner er anvendt: Informatik fra Systime. (Se link under neden) iBogen er udarbejdet til faget Informatik. Da det er en ibog, er det vanskeligt at opgive bestemte sider, da bogen er projektorienteret. Men vi har læst kapitel 1,2,3,4,5.
Bogen er tænkt som et supplement til den daglige projektorienterede undervisning, hvor hands-on i forhold til arbejdet med computeren har været prioriteret.
I Kapitel 5 opgives ikke til eksamen, da vi ikke har læst dette:
-Kommunikation
-Model View-Controller-Arkitektur
-Operativsystem og processer
-Videointerviews
Resten bedes læses i Kapitel 5.
https://informatik.systime.dk/index.php?id=om
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Klar til noget informatik. Vi begynder med webdesign. I skal også have en ibog, det skal vi også lige have klaret i timen. Vi ses. I må meget gerne tage et par høretelefoner med af en art, da I skal lytte til noget video samtidig med at I koder på je
-
Vi fortsætter med HTML-programmeringen og design af hjemmesiderne. OG vi kan godt tage lidt læsestof også, så vi ikke glemmer det.
-
Til idag skal I læse lidt om begrebet interaktionsdesign, hvilket vi bruger når vi fx designer websider, men også alle mulige andre it-systemer.
-
Lektien til i dag er meget lille - I skal sådan set blot læse om Minerva-modellen, danne jer et overblik. (I skal ikke lave opgaverne)
-
I dag er der ingen lektie i i-Bogen, men at gennemgå CSS i fred og ro derhjemme, så man får godt styr på især Class og Id. Prøv at kigge på det og se om I forstår forskellen.
-
For også at indrage jer i lidt friere roller, laver vi oplæg i dag. Lektien er at gøre jeres oplæg fra emnerne i i-bogen færdig til i dag i jeres små grupper. Det skal gerne være en Powerpoint, eller lign. med billeder også, så man ikke bare står og
-
Elevoplæg
-
Ingen lektie til i dag. I kan evt. lige skimme denne side igen:
-
Lektie: Vi kigger på jeres hjemmeside lavet i WIX om jeres produkter-festivaler-spil m.v. Ud fra den kan vi så koble lidt teori på i timen, så det minder lidt om hvad der foregår til eksamen. Hjemmesiden skal ikke konstrueres 'færdig' med en masse un
-
Fælles opstart og så er det modul 2/3 i forhold til Venstres miljøhjemmeside. Jeg forklarer lige noget omkring gestaltlove - inden I bliver sluppet løs.
-
3/3 - sidste arbejdsmodul, håber det går fint, i morgen er der fremlæggelse af Venstre. Der kommer en tidsplan til modulet i morgen.
-
Venstre EKsamensopgave.docx
-
De der venter må læse op i ibogen, eller lave noget andet fagligt. Vi kan ikke nå alle i et hug. (Det er nok bedst at I tropper op, så der ikke går sovepude i den. Brug tiden fornuftigt.)
-
Så bytter vi rundt. Hvis man venter er det smart alligevel at møde op og komme frisk igang med dagen. Man må læse op iBogen eller lave andre faglige ting. Det styrer I selv.
-
Vi skal prøve at kigge lidt på databaser - det er ret svært stof, men vi prøver at se om det giver mening. I skal læse/skimme frem til og med E/R Diagram, så ser vi på det i timen.
-
Scratch Coding A complete overview for Beginners
-
Vi fortsætter med Scratch...ingen læsning til i dag.
-
Lav bolden: En bold skal køre tre gange rundt på en bane. Derpå skal den ind på midten og stoppe. Når den når midten, skal den sige en lækker lyd.
-
opgave 3
-
Udkast til et spil…
-
Mere Scratch...og I kan læse/skimme siderne omkring kontrolstrukturer, når man programmerer: Sekvens, Løkke, Forgrening, Funktioner.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Spil & Test i Scratch
Vi lærer at afkode spil i programmet Scratch & vi bygger vores egne spil.
I får en begyndende forståelse for hvad det i grunden vil sige at programmere, dog uden at håndkode spillet. Scratch er en glimrende introduktion til at programmere, fordi man lærer at tænke i hvad det enkelte objekt skal kunne og hvordan man kan modificere en variabel til at lagre mange forskellige typer af data. Vi vil også diskutere den bredere betydning af spillets funktion i det moderne samfund.
Vi kigger også på hvordan man kan manipulere et spil til at blive til en seriøs test, som man finder på forskellige hjemmesider. En interaktiv test er et program der stiller en række spørgsmål til brugeren og automatisk kommer med en respons til brugeren. Oftest er der tale om test i forhold til en selv - personlighed, sundhed etc -, men efterhånden findes de også i forhold til ting - eks. hvilken produkt der passer bedst til én, boligens energiforbrug mv. - Mange test er af underholdende karakter, men flere og flere danner grundlag for egentlige beslutninger som:
Produkttest - hvilket produkt bør man købe?
Symptomtest - bør man gå til lægen?
Økonomitest - hvor mange penge kan man købe hus for?
Politiktest - hvilken politiker bør man stemmer på?
Efter forløbet kan du:
Programmere i Scratch, lave små spil, lave små tests
Du kender til Variable, Løkker, Forgreninger, Betingelser, Algoritmer(små skridt mod et mål)
Du ved noget om hvilke overvejelser man skal gøre sig forud for programmering, fx omkring brugervenlighed og interaktionsdesign.
Du kender til hvordan man definerer sin målgruppe, Minerva og AIDA.
Bartles spillertyper bedes læst. http://iftek.dk/reklamespil-malgruppe-og-spillertyper
Du kender også til trelagsarkitektur og til hvordan en database ser ud, relationerne og funktionaliteten bag.
Det er faktisk et forløb hvor vi kommer rundt i næsten alle de centrale faglige mål og delelementer som faget indeholder.
Det er vigtigt at du lærer programmet rimeligt godt at kende, så du ved hvordan man kan udnytte det til noget. Scratch ligner måske noget for børn, men det er et kraftfuldt værktøj, som man kan bruge til alt muligt.
Tilhørende litteratur: følger
Trelagsarkitektur.
http://iftek.dk/leksikon:tre-lags-arkitektur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
AppLab
I skal gå fra at være it-forbrugere til at blive it-producenter. I kommer derfor hurtigt i gang med at arbejde med “My App” udviklet i App Lab fra code.org. Koden bag AppLab er JavaScript, og I kommer gennem mange af de kendte strukturer og begreber indenfor programmering såsom: løkker, variable(globale/lokale), funktioner, int, string, betingelser(if/else), UI Controls m.v. Det er pænt svært at programmere, men vi prøver at tilpasse niveauet, da det er helt nyt stof for mange af jer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Håber I har haft en god ferie. Vi mangler lige et sidste modul med Scratch og jeres sikkert fine musikvideo. Så den gør vi helt færdig i dag. Ingen lektie.
-
Så er der fremvisning af musikvideoen. Og så skal vi videre til en ny teknologi og en anelse mere programmeringstungt.
-
App Lab Beginner Tutorial - Easily Build Your First App on Code.org
-
Jeg ved ikke om alle blev færdige med Find It (den lille bille, der skulle gemme sig.). Men ellers er lektien at få gjort den færdig. Det er vigtigt man er med her, da man ellers er helt 'lost' i forhold til timen. Så går vi videre til en ny opgave,
-
Vi tager lige et par apps fra tavlen, der var jo flere fine apps sidste gang. Der er en begrebsquiz også, så vi ikke helt glemmer de faglige begreber. Og så fortsætter vi med noget nyt app-værk.
-
Matematikapp.pdf
-
Lærerne skal på kursus. I må arbejde videre med jeres matematik-app til børn. I fik begyndt meget fint sidste gang. Nu skal I så tænke over, hvad appen faktisk skal kunne, taget i betragtning at dette er modul 2/3.
-
Vi var i gang med en matematik app til børn i APPLAB. Vi tager en status, og så var det faktisk det sidste modul 3/3 med denne app. Vi må lige se, hvordan det går med det, hvor langt I er kommet.
-
Vi var godt i gang med Føtex-appen, hvor der manglede en noget. Og vi kan godt afveksle lidt i dag også med noget filmisk indenfor IT. Jeg prøver at finde noget inspiration.
-
Føtex.docx
-
Vi arbejder videre med Føtex-appen. Og hvis vi bliver færdige med den, kan vi begynde at kigge på noget database, der også findes i AppLab.
-
Vi blev færdige med Smiley-appen 'i modelform'. Så er der lige lidt lektie: Nemlig at lave denne første video hjemme. Det er hurtigt lavet. Så ved I nemlig også hvordan man får fat i databasen i AppLab. (Hvis man vil, må man meget gerne lave begge to
-
Vi fortsætter arbejdet med bank-appen - den kan vist godt trække et modul til. Der skulle jo også være en mindre brugertest til slut.
-
Vi fortsætter arbejdet med bank-appen - den kan vist godt trække et modul til, (hvor der var sygdom.) Der skulle jo også være en mindre brugertest til slut.
-
Det er jo laaaang tid siden vi var i gang sidst, men vi blev enige om at afslutte valutaomregneren i dette modul, inklusiv brugertest m.v.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
IT Sikkerhed
Efter forløbet kan du redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed.
Under Internettets teknologi er det oplagt at arbejde med kryptering, webservere, SSL, overvågning, IP-protokoller og hacking. Ligesom valg af password, digital signatur, computervira og modmidler, firewall og phishing alle er begreber, der er centrale for beskyttelse af digital identitet.
Det er oplagt at arbejde med virksomheders sårbarhed overfor digitale trusler, som f.eks. hacking og hvordan virksomheder kan imødekomme problemerne. En model til beskrivelse af dette kunne være CIA-modellen, som vi også har brugt.
Emner vi har berørt:
Personlig it-sikkerhed
Passwords, Phishing, Malware, Afpresning, Tor netværket og Kryptering
Hacking (fokus på virksomheder)
Hacking og social engineering
IT-sikkerhedspolitik
CIA modellen, principper.
Kryptering
Øvelse i polyalfabetisk substition
Øvelse i transposition
Film: Hackerne angriber os. Dokumentar TV2.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi går igang med det sidste emne, som er noget omkring sikkerhed. Der er ikke så meget hands-on med et program. Mere læse og skriveøvelser. Vi så jo Hackerne Angriber Os fra TV2, hvor 'de angreb' forskellige institutioner.
-
10.000 mest brugte passwords.txt afpresning.pdf document.pdf
-
Modul 1.pdf
-
Vi går videre med IT Sikkerheden. Studieturen kom lidt på tværs, men I må meget gerne dele denne video med mig, hvor I skulle lave en Valutaomregner med brugertest etc. Det kan I gøre på Drev. Så hvis man har lavet noget godt her, så er det da bare m
-
Mere IT-sikkerhed...
-
Modul 4.docx.pdf
-
Vi fortsætter med IT-Sikkerheden. I skal arbejde med en case i dag, og komme med nogle anbefalinger til en konkret virksomhed.
-
Mayfair.docx.pdf
-
Der er nu to moduler tilbage, hvor vi sætter spurten ind med noget repetition, så I forhåbentlig har det hele i rimelig frisk erindring, skulle I komme til eksamen. I'll see you, when I see you. Her er en nøgleordsliste.
-
Nøgleord1.pdf
-
Sidste repetitions-modul, og folk var jo mægtig godt igang med PacMan og mange andre spændende ting, hjemmesider om sko og hunde med videre. Det fortsætter vi da bare med.Vi begynder lige med en begrebsquiz fra tavlen - en hurtig ting, inden I går ig
-
Gruppedannelse...det var for svært over mailen, så vi mødes fysisk. Vi skal have grupperne gjort færdige i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646168",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646168",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646168"
}