Holdet 2024 ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Rikke Stokholm Riemer
Hold 2024 ng (ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. En verden af plastik
Titel 2 2. Vandkamp!
Titel 3 4. Jordens vilde kræfter
Titel 4 5. Kan Bangladesh overleve klimaforandringerne?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. En verden af plastik

Forløbet sætter fokus på vores samfunds forbrug og afhængighed af plastik. Vi ser nærmere på produktionen af plast, plastens egenskaber samt på de problematikker, der er forbundet med produktion samt bortskaffelse og genanvendelse af plast. Vores fokus vil være på hvorledes plast griber ind i kulstofkredsløbet både ved produktion og ved affaldshåndteringen, samt hvorledes dette kan relateres til drivhuseffekten og klimaspørgsmålet. Afslutningsvist ser vi nærmere på bæredygtigheden i plastproduktionen, og ser i den forbindelse nærmere på mulighederne for en cirkulær plastøkonomi.

Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Bæredygtig udvikling herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling


Eksperimentelt og empiribaseret arbejde:
- Kortlægning af plastforurening ved Køge Bugt Strandpark, Affaldsindsamling (feltarbejde). Indsamle og kategorisere plastaffald fra et transekt. Aflevering af rapport med inddragelse af egen samt holdets samlede data.
- Strålingsbalancen på skolens område (journal)

- https://theoceancleanup.com/updates/where-does-my-plastic-end-up-in-the-ocean/

Materialer:

- Plastic Change, 3. FEBRUAR 2023, Plastik og klima hænger uløseligt sammen
- Miljøstyrelsen, Ting der indeholder plastik, https://plastikviden.dk/forstaa-plastik/ting-af-plastik/ting-der-indeholder-plastik
- NOAH's Klimasider: Det naturlige kulstofkredsløb, https://www.global-klima.org/Kap%202/s2_5a_6.html
- Theilgaard, J. Kulstofkredsløbet, Naturgeogrrafiportalen (teksten er at finde i arbejdsseddel 2)
- Sustainable.dk, Mennesket og kulstofkredsløbet (teksten er at finde i arbejdsseddel 2)
- Nørrekjær, Vinther og Ladegaard-Pedersen (2014): Naturgeografi C (3. udg), s. 41-49 øverst
- Syberg, Kristian, Plastforurening, Roskilde Universitet, udgivelse ?
- Kulstofkredsløbet, Jesper Theilgaard fra Naturgeografiportalen
- Bendtsen, Skal vi afblæse frygten for mikroplast i havet? Eksperter er delte, 27.02.23, Kristeligt Dagblad
- Svennevig, 28.04.21, Mangrover og havgræsser suger mikroplast til sig, Syddansk Universitet
- Det Nationale Plastikcenter, Fra plastikaffald til nye produkter: https://plastikviden.dk/guides-til-forbrugere/affald-og-genanvendelse/fra-plastikaffald-til-nye-produkter
- Det Nationale Plastikcenter, Forskellige produkter i plastikaffald gør det vanskeligt at genanvende, https://plastikviden.dk/forstaa-plastik/viden-om-plastik/forskellige-produkter-i-plastikaffald-goer-det-vanskeligt-at-genanvende
-  Det Nationale Plastikcenter, Plastikaffald bør håndteres så mest muligt plastik genanvendes i højst mulig kvalitet, https://plastikviden.dk/forstaa-plastik/viden-om-plastik/plastikaffald-boer-haandteres-saa-mest-muligt-plastik-genanvendes-i-hoejst-mulig-kvalitet
- Prakash, 06.04.24, Plastik er praktisk - så lidt bliver genanvendt, dr.dk, https://www.dr.dk/nyheder/indland/plastik-er-praktisk-og-et-globalt-problem-saa-lidt-bliver-genanvendt

Youtubevideoer fra Plastic Change:
- Plastic Change, "En Verden Af Plastik": Introduktion: https://www.youtube.com/watch?v=7eivTQkBYvo&list=PLT-ea_4Me15J8Hz27V-GOtXTsDSJB66FW&index=4
- Plastic Change, En Verden Af Plastik": Hvor bliver plastikken af? https://www.youtube.com/watch?v=9cKmFFKCP_E&list=PLT-ea_4Me15J8Hz27V-GOtXTsDSJB66FW&index=3
- Plastic Change,  "En Verden Af Plastik": Plastik Overalt, https://www.youtube.com/watch?v=2EZR1yQpptw&list=PLT-ea_4Me15J8Hz27V-GOtXTsDSJB66FW&index=6
- Plastic Change "En Verden Af Plastik": Genanvendelse af Plastik: https://www.youtube.com/watch?v=8fyTrPXlw78&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=7

Film:
Krones, 2022, dokumentar: “The North Drift”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Plastundersøgelse 23-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Vandkamp!

I Vandkamp (forløb udarbejdet af Life Fonden) skal vi undersøge fremtidens klima ud fra data og modeller. Vi skal arbejde med vandets kredsløb, lave virtuelle boringer og på feltarbejde for at vurdere behov for klimatilpasning i lokalområdet omkring BOAG. Afslutningsvist perspektiverer vi til byens overflader og den urbane varmeø ift. klimaforandringer.
Vi ser også nærmere på hvorfor det gik så galt i Spanien, med de voldsomme nedbørsmængder i efteråret.

Forløbet bygger videre på viden fra NV omhandlende Vandets Kredsløb.

Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner

Kernestof:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
(Kort om landskabsdannelse i forbindelse med grundvandsdannelse - Per Smeds kort)

Eksperimentelt og empiribaseret arbejde:
- Feltarbejde, Infiltrationsundersøgelse, risikovurdering af Borupgaard ift. skybrud (journal)
- Virtuelle boringer (GeoAtlas Study)
- Feltobservationer af klimatilpasningstiltag

Materialer:
- Life Fonden, Vandkamp! https://www.life.dk/undervisningsforlob/vandkamp
Herunder undersiderne:
-- 1: klimamodeller
-- 2: Boringer i undergrunden
-- 3: Infiltrationsundersøgelse

- Prip, 1.11.24, Analyse: Menneskeskabte klimaforandringer forværrede ekstreme skybrud i Spanien, Videnskab.dk, https://videnskab.dk/naturvidenskab/analyse-menneskeskabte-klimaforandringer-forvaerrede-ekstreme-skybrud-i-det-sydlige-spanien/
- Buch, 2. nov 2024, Sådan endte vejrkatastrofen i Spanien så galt, tv2.dk, https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-11-02-saadan-endte-vejrkatastrofen-i-spanien-saa-galt
- Tauber, 30.10.24, Vanvids-regn i Valencia: Dobbelt skybrud i otte timer, dr.dk, https://www.dr.dk/nyheder/vejret/vandvids-regn-i-valencia-dobbelt-skybrud-i-otte-timer
- Genstart, Vandet i Valencia, 8.11.2024, https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/vandet-i-valencia-11802450455
- Historisk flodbølge har efterladt bydel i ruiner | Korte videoer, der oplyser og underholder, tv2.dk, https://tv2.dk/reel/2024-11-04-historisk-flodboelge-har-efterladt-bydel-i-ruiner-6364195011112
- Vandets kredsløb: forudsætningen for dannelsen af grundvand, Københavns Universitet, https://grundvandet.ku.dk/geografi/vandets-kredsloeb/
- Geoviden, Grunlæggende om grundvand: https://www.geoviden.dk/grundlaeggende-om-grundvand/
- Geoviden: Plakat over vandets kredsløb
- Aaberg, 20.10.24, Gense billederne: Sådan ramte stormfloden for et år siden, dr.dk, https://www.dr.dk/nyheder/indland/gense-billederne-saadan-ramte-stormfloden-et-aar-siden
- Gille, 21.10.24, Rapport: Om 50 år kan stormfloder oversvømme tusindvis af boliger i tre danske kystbyer, dr.dk
- Klimapodcasten: Den grønne løsning, Når vandet kommer (20.10.20),
Information, https://www.podbean.com/media/share/pb-5raqs-efdbf5?action=openEpisode&episodeId=pb15719413&episodeIdTag=5raqs&podcastId=pbblog7250707&podcastIdTag=ptdqd&utm_campaign=embed_player_share&utm_medium=dlink&utm_source=embed_player
-  Klimatilpasning, Eksempler på klimatilpasning, https://klimatilpasning.dk/kommuner-og-forsyning/loesninger/eksempler-paa-klimatilpasning
- NaturgeografiGrundbogen B, iBog, URBAN VARMEØ, Systime (tilgængelig via arbejdsseddel 9)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 4. Jordens vilde kræfter

Formål med forløbet er at I får indsigt i den pladetektoniske model, vulkaner og jordskælv. Vi har haft særligt fokus på vulkanisme og på Island som case. I den forbindelse har vi set nærmere på geotermi som energikilde, og sammenlignet Islands og Danmarks muligheder for udnyttelse af geotermi. Afslutningsvist har vi arbejdet med jordskælvet i Myanmar d. 28. marts 2025.


Kernestof:

Jordens og landskabernes processer

- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Naturskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund (energi i Island)
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug - her et fokus på geotermi i Island og i Danmark

Eksperimentelt eller empiribaseret arbejde:

- Google Earth undersøgelse af pladetektonik
- Udarbejdelse af tematisk kort over pladegrænser, vulkaner og jordskælv
- Sammenligning af Islands og Danmarks energiforbrug og energiproduktion
- Demonstrationsforsøg, observation af permeabilitet i sandsten, lersten og kridt (Geocase)
- Virtuelt jordskælv: https://www.sciencecourseware.org/VirtualEarthquake/
- Egen undersøgelse af jordskælvet i Myanmar d. 28. marts 2025 (videoaflevering)

Materialer:

- Nørrekjær, Vinther og Ladegaard-Pedersen (2014): Naturgeografi C (3. udg), s. 22-39,
- Geoviden (nr. 3, 2024),  'TAG MED TIL VULKANENS INDRE' s. 3-9, fig. 5 s. 18, 22-29
- Pedersen R. (2010), Eyafjallajõkul - Vulkanen der lammede Europa, Intro til Islands geologi, s. 15-23, 28 Gyldendal
- Egede-Lassen, Henrik. Film på Vimeo om jordenergi:  https://player.vimeo.com/video/225839948
- Fremtidensenergi.dk, Energi i Island: http://fremtidensenergi.dk/energi-i-island/
-  3D-fordeling af jordskælv på Jorden i 2017-2018: https://glowy-earthquakes.glitch.me/
- Animation: Earthquakes of the 20th Century, https://sos.noaa.gov/catalog/datasets/earthquakes-of-the-20th-century/?fbclid=IwAR0D6kFvePNLG8ImaGyUPCZBMnO9iJ-24IHS-nu_yAOLX3xnrjwg7OUNBdQ
- GEUS Kvikguide til jordskælv: https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/kvikguide-til-jordskaelv

Youtube-videoer:
- How To Know About Igneous Rocks: https://www.youtube.com/watch?v=fbQla7cdJrY&t=2s
- How To Know About Sedimentary Rocks: https://www.youtube.com/watch?v=ydZ4SWiqGik
- How To Know About Metamorphic Rocks: https://www.youtube.com/watch?v=UrimDbTUalg
- Plate Tectonics Explained, https://www.youtube.com/watch?v=kwfNGatxUJI

Til sammenligning af Islands og Danmarks energiproduktion og energiforbrug (andet empiribaseret arbejde):
- The International Energy Agency (IEA), Iceland: https://www.iea.org/countries/iceland
- The International Energy Agency (IEA), Denmark: https://www.iea.org/countries/denmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 5. Kan Bangladesh overleve klimaforandringerne?

Gennem forløbet har vi arbejdet med klimatologi og med klimaforandringer i Bangladesh som case.
Vi har beskæftiget os med klimazoner og plantebælter, nedbørsdannelse, det globale vindsystem med særligt fokus på sommer- og vintermonsunen i SØ-Asien, hvordan vand er med til at forme landskabet og med klimaforandringernes konsekvenser for Bangladesh befolkning og samfund - her et fokus på migration.  


Eksperimentelt eller empiribaseret arbejde:
- Forsøg og journal. Kyst- og fastlandsklima
- Hvordan former vand landskabet? Sedimenttransport
- Egen undersøgelse af fremtidens vandstand i Bangladesh

Materialer:
- Nørrekjær, Vinther og Ladegaard-Pedersen (2014): Naturgeografi C (3. udg), s. 43-45 + 49, 56-61, 66-74 (minus blå tekstbokse)
- Naturgeografi Vores Verden 2011 s. 259, Monsun
- Naturgeografi Vores verden, 3. udg, Fluvialmorfologi, s. 224-226
- Jørgensen, iBogen NaturgeografiGrundbogen B, Vandstandsstigninger som konsekvens af klimaforandringer, Systime
- Monsun (@undervisningslokalet): https://www.youtube.com/watch?v=ytLbLNUeDrQ&t=19s
- Globale Vindsystem (@undervisningslokalet): https://www.youtube.com/watch?v=IOBH6V9QOP4 (valgfrit)
- Bangladesh Documentary climate change (obs! 2014): https://www.youtube.com/watch?v=RMcEF-6A0f0&t=11s
- Søndergaard, 03.05.22, ”Floderne græder”: Saltvand og tørke presser høsten i Bangladesh, Kristeligt Dagblad
- Tantholdt i Bangladesh: Klimaflygtninge lever i bjerge af affald - TV 2 dec. 2015: https://nyheder.tv2.dk/2015-12-11-tantholdt-i-bangladesh-klimaflygtninge-lever-i-bjerge-af-affald
- Nielsen, 15.05.22, Bangladesh beskytter millioner af mennesker mod dødbringende storme, Verdens Bedste Nyheder, https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/bangladesh-beskytter-millioner-af-mennesker-mod-doedbringende-storme/
- Operation Dagsværk, 2017, Interview: Klimaforandringerne mærkes i Bangladesh
- Klimatilpasning, Hvad er FN's klimapanel (IPCC)? https://klimatilpasning.dk/fremtidens-klima/fns-klimapanel-ipcc

Sider brugt til empirindsamling:
- IPCC Sea Level Projection Tool: https://sealevel.nasa.gov/ipcc-ar6-sea-level-projection-tool
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer