Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Mette Bøggild Eriksen
|
Hold
|
2024 EN/1 (EN/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Trump or Harris- A question of American ideals
Fokuspunkter:
Retorisk analyse
Nærlæsning
Kontekst
Aktualitet
Følgende tekster er læst:
1)The War that never Ends (The Economist, 2003)
2)Margaret Atwood: Enforced Childbirth is slavery. Margaret Atwood on the right to Abortion (The Guardian, 2022)
3) The End of Roe v Wade-and what comes next for reproductive freedom (Tedwomen 2021)
4) Kamala Harris: Speech at the 2024 Democratic National Convention
5) I Being American, Lene Fischer Mogensen, 2020
Side: 14-20, 63-72, 68-71, 78-86
Youtubeklip: Se undervisningsbeskrivelsen
Fokus i dette forløb er præsidentvalget i USA i form af de to kandidater og deres respektive værdier.
Det republikanske og demokratiske partis historie og udvikling er blevet undersøgt og sat i perspektiv med den identitet partierne har i dag. De to partiers holdning til abort, rige og fattige amerikanere samt internationale alliancer er er blevet sat i perspektiv med den amerikanske drøm og grundlæggende amerikanske værdier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Shakespeare
Forløbet har fokus på de historiske forhold i the Golden Age, og hvordan disse har inspireret Shakespeares stof. Gennemgangen af Macbeth undersøger temaer som ambition, skyld, kønsroller, vanvid og kynisme, og hvorledes dette kommer til udtryk i Macbeth og Lady Macbeths forhold. Det underbevidste undersøges, og hvorvidt heksene er et udtryk for det onde i mennesket eller fungerer som konkrete figurer.
Desuden har vi fokus på Shakespeares formål med Macbeth i tiden under James I, som var en politisk og religiøs brydningstid.
Aristoteles' tragedieteori danner en ramme for læsningen af Macbeth.
Fokus:
Lyriske virkemidler
Dramatisk udtryk
Udtale
Kontekst
I Ole Juul Lund, "Macbeth", Gyldendal, 2009 er følgende tekster læst:
The Elizabethan World Picture, s.25-29
Macbeth: s.38-44, 46-49, 52-55, 58-63, 115-117
I Clausen og Kaalund er følgende sider læst:
The Elizabethan Era, London, The Elizabethan Theatre: 7-20
Shakespearean Tragedy: 46-53
Film:
Shekhar: Elizabeth I (1998)
Coen: Macbeth (2021)
BBC: Shakespeare Retold (2005)
Madden: Shakespeare in Love: (1999)
Perspective: Uncovering Shakespeare's mysterious art (2022)
Youtubeklip og podcasts: se undervisningsbeskrivelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Multicultural UK
Hovedfokus i dette forløb er romanen Home Fire, der er læst som et værk. Vi har undersøgt samfundsmæssige og kulturelle forhold for personer med muslimsk baggrund i England med særlig fokus på islamisk radikalisering. I denne forbindelse har vi undersøgt temaer som tilhørsforhold, national identitet, identitetskrise, loyalitet, frihed, værdier og holdninger i muslimske miljøer i England. Romanen er desuden læst som en moderne udgave af Antigone.
Vi har desuden læst tekster om den historiske baggrund og udvikling af Storbritanniens immigration .
Følgende tekster er læst:
Shamsie: Churail
Shamsie: Home Fire
I Being British: side 96-111
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
South Africa
Forløbet fokuserer på Mandelas personlige liv og kamp for de sortes rettigheder samt den generelle ulighed mellem sorte og hvide i Sydafrika. I denne forbindelse diskuteres politiske emner som boykot, borgerrettigheder, terrorisme og kamp for frihed. Forløbet afsluttes med temaet om tilgivelse og forsoning efter apartheids afslutning.
Følgende tekster er læst:
What was life like in South Africa during apartheid?: Michelle Faultiest
Evidence from the Dock: Nelson Mandela
Manifesto of Umkonto We Sizwe: Nelson Mandela
An Act of Vengeance: Rosemund Handler
Film: Mandela - Vejen til frihed: Justin Chadwick
Youtubeklip: Se undervisningsbeskrivelsen
Fokuspunkter:
Retorisk analyse
Kontekst
Elevoplæg
Filmanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646270",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646270",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646270"
}