Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Michael Dyrby
|
Hold
|
2024 EN/2 (EN/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
AI - Artificial Intelligence
Forløbet handler om muligheder og begrænsninger i brugen af kunstig intelligens (AI) og om hvordan den kan påvirke elevernes studier og senere arbejdsliv.
Fokus er på non-fiction tekster og dokumentarfilm og analyse af disse. Centrale begreber:
artificial intelligence
uncanny valley
anthropomorphism
Spørgsmål som undersøges i forløbet:
What is artificial intelligence?
What tasks can be done by artificial intelligence and do we want it to?
What is the relationship between human beings and AI?
What are the ethical consequences of AI?
Discussions in class:
How can AI be used constructively in a learning context?
How will AI impact the future studies and work places of the students?
Materialer:
Joy Buolamwini: How I'm Fighting Bias in AI
https://www.youtube.com/watch?v=UG_X_7g63rY (TED Talk)
Asimov: "The Robot Chronicles"
Brian Aldiss: "Supertoys Last All Summer Long"
Video om anthropomorphism og uncanny valley
Elevproduktioner:
Debatter
Debatindlæg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Personal Essay
|
23-08-2024
|
Eks.opg.1
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hjælpemidler til terminsprøve og eksamen
www.ordbogen.com
Oxford Advanced Learner's Dictionary (Eller tilsvarende)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english
Engelsk-engelsk ordbog (Merriam-Webster) https://www.merriam-webster.com/
Synonymordbog: www.thesaurus.com
ozdic.com collocations dictionary
Retoriske virkemidler http://rhetoric.byu.edu/
minlæring.dk
Sådan skriver du i Engelsk https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/
https://www.englishclass.dk/index.html
https://idioms.thefreedictionary.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Welcome to our English class! I look forward to getting to know you:-)
-
Forberedelse:
-
The Robot Chronicles by Asimov - class assignment.docx
-
Feedback samtaler om personal essay.
-
Kl. 8.00 - 8.10 Alle elever møder til instruktion om timens indhold
-
We work with the text "The Robot Chronicles" which you read and worked with last time.
-
I skal læse teksterne til essaydelen af afleveringsopgaven til d. 17.9. (se ved opgaven i lectio) både til opg. 4A og 4B. Tag noter til ting du evt. ikke forstår og overvej hvilke faglige begreber der kan være relevante.
-
Vi ser lidt på jeres første eksamenstype opgave sammen. Desuden arbejder vi med en TED-Talk om bias i AI.
-
Opgavesæt (3).zip
-
Minlæring - Om at sætte punktum
-
We work with the TED- Talk from last time on bias in AI.
-
tegnsætning komma
-
Delt klasse diskussion af TED talk om Bias in AI
-
Delt klasse med samtale om "Supertoys..." teksten. Medbring "Get It Right" grammatikbogen.
-
STX_ny_1stx201_ENGA_20052020_Engelsk_A.zip.zip Læs teksterne til opgaven igennem inden timen. Vælg en af opgaverne og lav en disposition for et essay.
-
Medbring "Get It Right" bogen.
-
Please watch the short documentary on US Immigration History at the link. The Immigration History of the United States
-
Feedback på WWP og dispositionen til eks.opg.
-
Presentation of your "60 seconds lectures".
-
Læs teksten på linket. Det tager ca 25 min. at læse.
-
DRTV - Explainer: Hvorfor er abort truet i USA?
-
Great-grandmother’s cause lives on in posterity - Today's Catholic
-
I timen arbejder vi med pro-life og pro-choice issues i USA. Medbring "Get It Right" bogen.
-
Analyse af digtet "Breaking the Silence" og lave noter til præsentationen og træne den.
-
Fremlæggelser og afleveringsopgaven til 11.10. Alle møder til timens start. Imens I ikke er "på", skal I lave en lektie i "minlæring" med opgaver som svarer til dem I møder til den skriftlige eksamen.
-
Please watch the video at the link before class. (Viewing time about 8 minutes - the last 2 minutes are commercials).
-
We discuss the song and video from yesterday. Also bring "Get It Right".
-
Revisiting Middletown, Ohio – the Midwestern town at the heart of JD Vance’s ‘Hillbilly Elegy’
-
Before class find out who J.D. Vance is and what these terms mean: Appalachia, hillbilly, Rust Belt, Opioid Crisis, elegy.
-
I skal forberede jer til at skrive om en Op-Ed artikel om J.D. Vances selvbiografi "Hillbilly Elegy" som en eksamenslignende opgavetype til d.8.11.
-
Feedback på skriveøvelse og analyse af kampagnevideoer.
-
ny-stx202-ENGA-18082020.zip
-
Til elever som ikke var til timen igår: lav skriveøvelsen som ligger i lesson plan fra igår i jeres WWP. Skriv også til mig, hvem der er i gruppe sammen. I skal være klar til at præsentere jeres arbejde onsdag d. 6.11.
-
Præsentation af analyse af valgvideoer og diskussion af valgets resultat.
-
Lasse+Alexander og Mads+Silas fremlægger.
-
Læs novellen The Boogeyman i papirkompendiet.
-
We work with the short story "The Boogeyman", which you read at home.
-
engelskfagligemetoder.html
-
Læs om zombier i materialet.
-
Læs i papirmaterialet om "Zombies" i litteratur.
-
I jeres WWP skal I skrive indledningen til et analytical essay om "The Boogeyman", hvor I kommer ind på, hvorfor horror som genre fascinerer mange mennesker. (ca 100-150 ord)
-
Afsnit
-
Genlæs novellen "A Very Trying Time"
-
Theme 5 - Evil in Shakespeare
-
Theme 6 - Multicultural Britain
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The USA in Songs and Poetry (exam)
Vi ser på moderne amerikanske samfunds- og kulturforhold gennem digte og sange. Forløbet inddrager og uddyber elevenes allerede eksisterende viden om amerikanske forhold. Eleverne har set div. videoer hjemme som opsamling og baggrundsviden inden arbejdet med teksterne i timen.
Fokus er tekstanalyse og viden om amerikanske værdier og grundholdninger.
Vi ser også på det amerikanske valg 2024 gennem analyse af valgvideoer, Trumps retorik og begrebet "rhetorical fallacy".
Fra antologien "Worlds of English":
Quiz om US historie
"The World's Love hate relationship with the US"
Emma Lazarus: "The New Colossus"
Ana Castillo: "We would like you to know" (Latinos)
Jason Aldean: "They don't know" + musikvideo analyse: https://www.youtube.com/watch?v=vKEp8uGrcjU (Small town USA)
Langston Hughes: "I, too" (Black Americans)
Walt Whitman: "I hear America singing" (sammen med "I, Too")
Erica Hunckler: Breaking the Silence sammen med den tilhørende artikel "Great-Grandmother's Cause Lives on in Posterity" (pro life - pro choice) https://todayscatholic.org/great-grandmothers-cause-lives-on-in-posterity/?ct=t(012322)
"What are the most important American values"
"https://usahello.org/life-in-usa/culture/american-values/
Eleverne har set på begrebet Hillbilly Culture gennem en skriftlig opgave om JD Vances selvbiografi "Hillbilly Elegy" på baggrund af ene artikel af Charlie Bolton: "Beyond Hypocrisy - The Utility of JD Vance's Hillbilly Elegy" https://amherststudent.com/article/beyond-hypocrisy-the-utility-of-jd-vances-hillbilly-elegy/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring "Get It Right" bogen.
-
Please watch the short documentary on US Immigration History at the link. The Immigration History of the United States
-
Feedback på WWP og dispositionen til eks.opg.
-
Presentation of your "60 seconds lectures".
-
Læs teksten på linket. Det tager ca 25 min. at læse.
-
DRTV - Explainer: Hvorfor er abort truet i USA?
-
Great-grandmother’s cause lives on in posterity - Today's Catholic
-
I timen arbejder vi med pro-life og pro-choice issues i USA. Medbring "Get It Right" bogen.
-
Analyse af digtet "Breaking the Silence" og lave noter til præsentationen og træne den.
-
Fremlæggelser og afleveringsopgaven til 11.10. Alle møder til timens start. Imens I ikke er "på", skal I lave en lektie i "minlæring" med opgaver som svarer til dem I møder til den skriftlige eksamen.
-
Please watch the video at the link before class. (Viewing time about 8 minutes - the last 2 minutes are commercials).
-
We discuss the song and video from yesterday. Also bring "Get It Right".
-
Revisiting Middletown, Ohio – the Midwestern town at the heart of JD Vance’s ‘Hillbilly Elegy’
-
Before class find out who J.D. Vance is and what these terms mean: Appalachia, hillbilly, Rust Belt, Opioid Crisis, elegy.
-
I skal forberede jer til at skrive om en Op-Ed artikel om J.D. Vances selvbiografi "Hillbilly Elegy" som en eksamenslignende opgavetype til d.8.11.
-
Feedback på skriveøvelse og analyse af kampagnevideoer.
-
ny-stx202-ENGA-18082020.zip
-
Til elever som ikke var til timen igår: lav skriveøvelsen som ligger i lesson plan fra igår i jeres WWP. Skriv også til mig, hvem der er i gruppe sammen. I skal være klar til at præsentere jeres arbejde onsdag d. 6.11.
-
Præsentation af analyse af valgvideoer og diskussion af valgets resultat.
-
Lasse+Alexander og Mads+Silas fremlægger.
-
Læs novellen The Boogeyman i papirkompendiet.
-
We work with the short story "The Boogeyman", which you read at home.
-
engelskfagligemetoder.html
-
Læs om zombier i materialet.
-
Læs i papirmaterialet om "Zombies" i litteratur.
-
I jeres WWP skal I skrive indledningen til et analytical essay om "The Boogeyman", hvor I kommer ind på, hvorfor horror som genre fascinerer mange mennesker. (ca 100-150 ord)
-
Afsnit
-
Genlæs novellen "A Very Trying Time"
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lille opg. 2
|
11-10-2024
|
Skriveøv.d. 28.10. JD Vance Hillbilly Elegy
|
29-10-2024
|
Eks. opg. 2 Hillbilly Elegy
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Women of India (exam)
Basic knowledge on a former English colony with a special focus on history, culture, and language. Standard language and variations of the English language as a way of communicating globally).
Knowledge of Indian culture, customs, and traditions, with a perspective towards other English-speaking countries.
Knowledge on historic non-violent demonstrations
Be able to take part in debates on women’s rights and problems in India in regard to equality between sexes.
UVB: https://docs.google.com/document/d/1frEUxbX4ZdoqA2HU3dY2g0-UzKeRorFQTUw3rABXjS4/edit?tab=t.0#heading=h.17dp8vu
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Evil in Shakespeare (Macbeth) (exam)
Thematized reading of selected works from Shakespeare; knowledge of the time of Shakespeare, his works, and the cultural and historic time. Also, practicing doing presentations.
Focus of this theme is on evil in Shakespeare. We have have several dialogic readings.
UVB - Evil in Shakespeare: https://docs.google.com/document/d/1DEJ9fIuzEFN6MUXPfr__7ShWPw8X9troWote5hrvlfY/edit?tab=t.0#heading=h.30j0zll
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammar 2
|
02-03-2025
|
Grammar 2 - Opgavesæt 9+11
|
16-03-2025
|
EN 4 - Test
|
31-03-2025
|
EN 4 - Test
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Multicultural Britain (værklæsning) (exam)
This course is about British multiculturalism in the 21s century.
It pivots on the idea of how to live with difference. The course centers on the intertwined notions of multiculturalism, race, ethnicity, identity and super-diversity. In the course, the students will be exposed to texts of many different genres: report, lecture, autobiography, history, short-story, poetry and short film. Students are asked to consider texts in dialogue with other texts in order to encourage reflection on similarities and differences in how to approach British multiculturalism.
The course work engages students’ critical and creative responses and helps them improve their analytical and linguistic skills through both written and oral assignments.
UVB: https://docs.google.com/document/d/1DmfYKjro696iy-nL9T8RfwloCsq_1j7qts_Hve5Ohn0/edit?tab=t.0#heading=h.44sinio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646334",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646334",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673646334"
}