Holdet 2024 EN/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Michael Dyrby
Hold 2024 EN/2 (EN/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AI - Artificial Intelligence
Titel 2 Hjælpemidler til terminsprøve og eksamen
Titel 3 The USA in Songs and Poetry (exam)
Titel 4 Women of India (exam)
Titel 5 Evil in Shakespeare (Macbeth) (exam)
Titel 6 Multicultural Britain (værklæsning) (exam)
Titel 7 Eksamensforberedelse og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AI - Artificial Intelligence

Forløbet handler om muligheder og begrænsninger i brugen af kunstig intelligens (AI) og om hvordan den kan påvirke elevernes studier og senere arbejdsliv.

Fokus er på non-fiction tekster og dokumentarfilm og analyse af disse. Centrale begreber:
artificial intelligence
uncanny valley
anthropomorphism


Spørgsmål som undersøges i forløbet:
What is artificial intelligence?
What tasks can be done by artificial intelligence and do we want it to?
What is the relationship between human beings and AI?
What are the ethical consequences of AI?

Discussions in class:
How can AI be used constructively in a learning context?
How will AI impact the future studies and work places of the students?

Materialer:

Joy Buolamwini: How I'm Fighting Bias in AI
https://www.youtube.com/watch?v=UG_X_7g63rY (TED Talk)

Asimov: "The Robot Chronicles"

Brian Aldiss: "Supertoys Last All Summer Long"

Video om anthropomorphism og uncanny valley

Elevproduktioner:
Debatter
Debatindlæg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Personal Essay 23-08-2024
Eks.opg.1 16-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hjælpemidler til terminsprøve og eksamen

www.ordbogen.com

Oxford Advanced Learner's Dictionary (Eller tilsvarende)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english

Engelsk-engelsk ordbog (Merriam-Webster) https://www.merriam-webster.com/

Synonymordbog: www.thesaurus.com

ozdic.com collocations dictionary

Retoriske virkemidler http://rhetoric.byu.edu/

minlæring.dk

Sådan skriver du i Engelsk https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/

https://www.englishclass.dk/index.html

https://idioms.thefreedictionary.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 The USA in Songs and Poetry (exam)

Vi ser på moderne amerikanske samfunds- og kulturforhold gennem digte og sange. Forløbet inddrager og uddyber elevenes allerede eksisterende viden om amerikanske forhold.  Eleverne har set div. videoer hjemme som opsamling og baggrundsviden inden arbejdet med teksterne i timen.

Fokus er tekstanalyse og viden om amerikanske værdier og grundholdninger.

Vi ser også på det amerikanske valg 2024 gennem analyse af valgvideoer, Trumps retorik og begrebet "rhetorical fallacy".

Fra antologien "Worlds of English":
Quiz om US historie
"The World's Love hate relationship with the US"

Emma Lazarus: "The New Colossus"

Ana Castillo: "We would like you to know" (Latinos)

Jason Aldean: "They don't know" + musikvideo analyse: https://www.youtube.com/watch?v=vKEp8uGrcjU (Small town USA)

Langston Hughes: "I, too" (Black Americans)

Walt Whitman: "I hear America singing" (sammen med "I, Too")

Erica Hunckler: Breaking the Silence sammen med den tilhørende artikel "Great-Grandmother's Cause Lives on in Posterity" (pro life - pro choice) https://todayscatholic.org/great-grandmothers-cause-lives-on-in-posterity/?ct=t(012322)


"What are the most important American values"
"https://usahello.org/life-in-usa/culture/american-values/

Eleverne har set på begrebet Hillbilly Culture gennem en skriftlig opgave om JD Vances selvbiografi "Hillbilly Elegy" på baggrund af ene artikel af Charlie Bolton: "Beyond Hypocrisy - The Utility of JD Vance's Hillbilly Elegy"  https://amherststudent.com/article/beyond-hypocrisy-the-utility-of-jd-vances-hillbilly-elegy/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lille opg. 2 11-10-2024
Skriveøv.d. 28.10. JD Vance Hillbilly Elegy 29-10-2024
Eks. opg. 2 Hillbilly Elegy 08-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Women of India (exam)

Basic knowledge on a former English colony with a special focus on history, culture, and language. Standard language and variations of the English language as a way of communicating globally).
Knowledge of Indian culture, customs, and traditions, with a perspective towards other English-speaking countries.
Knowledge on historic non-violent demonstrations
Be able to take part in debates on women’s rights and problems in India in regard to equality between sexes.

UVB: https://docs.google.com/document/d/1frEUxbX4ZdoqA2HU3dY2g0-UzKeRorFQTUw3rABXjS4/edit?tab=t.0#heading=h.17dp8vu
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Evil in Shakespeare (Macbeth) (exam)

Thematized reading of selected works from Shakespeare; knowledge of the time of Shakespeare, his works, and the cultural and historic time. Also, practicing doing presentations.

Focus of this theme is on evil in Shakespeare. We have have several dialogic readings.

UVB - Evil in Shakespeare: https://docs.google.com/document/d/1DEJ9fIuzEFN6MUXPfr__7ShWPw8X9troWote5hrvlfY/edit?tab=t.0#heading=h.30j0zll
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar 2 02-03-2025
Grammar 2 - Opgavesæt 9+11 16-03-2025
EN 4 - Test 31-03-2025
EN 4 - Test 02-04-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Multicultural Britain (værklæsning) (exam)

This course is about British multiculturalism in the 21s century.
It pivots on the idea of how to live with difference. The course centers on the intertwined notions of multiculturalism, race, ethnicity, identity and super-diversity. In the course, the students will be exposed to texts of many different genres: report, lecture, autobiography, history, short-story, poetry and short film. Students are asked to consider texts in dialogue with other texts in order to  encourage reflection on similarities and differences in how to approach British multiculturalism.
The course work engages students’ critical and creative responses and helps them improve their analytical and linguistic skills through both written and oral assignments.

UVB: https://docs.google.com/document/d/1DmfYKjro696iy-nL9T8RfwloCsq_1j7qts_Hve5Ohn0/edit?tab=t.0#heading=h.44sinio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eksamensforberedelse og repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer