Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Sophie Ege
|
Hold
|
2024 ol/r22 (3r ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til old
Hercules - find fem fejl! Eller: Deconstructing Disney :-)
Vi ser Disneys Hercules film som intro til faget.
Eleverne deles i grupper om forskellige karakterer i filmen for således at stifte bekendtskab med centrale guder fra den græske mytologi. Fokus er på at opdage forskellige mellem de klassiske græske myter og Disneys kreative brug af dem til at fortælle en moderne helte-historie. Forløbet er således også optakt til næste forløb om Helte i antikken.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1# Helte i antikken og i dag
Klassen har læst uddrag af Homers Iliade, samt et kortere uddrag af Vergils Æneide til belysning af heltebegrebet i antikken. Hertil hører gennemgang af epos-genrens karakteristiske stiltræk (det daktylisk heksameter, epiteter, lignelser oa.), samt old-græske begreber der knytter sig mere direkte til helteskikkelsen (kleos, time, arete, oikos) og yderligere begreber, der knytter sig til den antikke verdens gudsopfattelse (moira, teofani, antropomorf). Ved læsning af Vergil har vi fokuseret på parallellerne til Homer for at se sammenhængen mellem den græske og romerske verden.
Dernæst har klassen læst 1. sang i 1. bog i Dantes guddommelige komedie, som en form for kristent helteepos.
Til sidst har vi sammenlignet med Disney's 'Hercules', samt Wolfgang Petersens 'Troy' for at se på moderne udgaver af de antikke helte.
Tekst:
Iliaden: 1 sang (hele); 16. sang, vers 1-113 & 684-867, 22. sang, vers 90-144 + 247-428 og 24. sang, 1-140; 469-804.
Verselinjer: 611 + 113 + 183 + 54 + 181 + 140 + 335 = 54 sider
Æneiden: 1. sang, vers 1-10; 2. sang vers 1-54; 554-631
Verselinjer: 141 = 5 sider
Film:
Wolfgang Petersen, 'Troy' (2004)
Musker & Clements, 'Hercules' (1997)
Perspektivartikel:
Dantes guddommelige komedie, 1. sang i 1. bog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2# Drama - Medea. Helt - Antihelt?
Klassen har læst af Euripides' tragedie Medea i sin helhed, men hovedvægten har været lagt på episoderne. Korsangene er læst overfladisk. Vi har gennemgået karakteristiske træk ved tragedien som genre med udgangspunkt i baggrundsteksten i Paideia. Vi har således arbejdet med værkets struktur (prolog, parodos, episode, stasimon, epilog og/eller exodos), samt yderligere træk ved genren som stichomythi, monolog, dialog, koret som kommentarspor og publikums stemme og endelig tragedie-genrens bearbejdning af mytesstof.
I arbejdet med selve Medea-stykket har fokus har været på kærlighed, kønsroller, barbar vs græker og retorik.
Som perspektivering har klassen set filmen 'Gone Girl' og læst Ibsens 'Et Dukkehjem' i dansk. Her har fokus været på kvinderollen gennem tiden, i særdeleshed på kunstens fremstilling af kvinder, der bryder med samtidens normer.
Kernetekst:
- Euripides Medea (ovs. Lech) vers 1-130, 214-354, 446-626, 663-797, 866-975, 1002-1250, 1293-1413); korsangene (vers 131-213, 355-445, 627-662, 798-865, 976-1001, 1251-1292) er læst overfladisk
43 sider i alt
Baggrundsstof:
Paideia, s. 101-110, s. 115-116, Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, 2015, Systime
Perspektivtekst:
Et Dukkehjem, Henrik Ibsen, uddrag fra 3. akt (s. 94-101)
Link til mappe med højtlæsning: https://screenpal.com/channels/cFXqllCQG
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3# Filosofi - Dualisme
For at forstå begrebet dualisme vil vi starte med læsning af Platons 'hulelignelse (uddrag af 'Staten'). Klassen vil derefter læse Platons 'Forsvarstale' i sin helhed, samt perspektivere til moderne fortolkninger af den dualistiske tankegang, eksemplificeret ved Staffeldt, 'Indvielsen' (1803) og filmen 'The Matrix' (1999).
Som perspektivtekst til Forsvarstalen læses Martin A Hansens 'Dialog om Drab og Ansvar fra tidsskriftet 'Der brænder en Ild' fra 1944.
I læsningen af Forsvarstalen vil vi også fokusere på Sokrates-skikkelsen, samt begreberne doxa, aporia og episteme og diskutere, hvordan man kan lære noget nyt. Vi vil også diskutere Platon/Sokrates' brug af brug af begrebet areté, som eleverne også vil møde hos Homer.
Arbejdsformerne vil veksle mellem lærer-oplæg, arbejdsspørgsmål, screencasts-fremlæggelser af tekst, samt som afrunding et retssalsdrama med elever som hhv. Sokrates, Meletos, Anytos, Lykon og diverse dommere.
Vægten vil fortsat i dette forløb være på analyse og fortolkning af antikke tekster i oversættelse, samt på antikkens betydning for europæisk (vestlig) kultur.
Vi har brugt 'Kend dig selv. Et Platon-udvalg' af Mejer & Tortzen. Gyldendal, 2000. Siderne 211-246.
I alt 35 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#4 Krigsretorik
Retorik - god stil eller ond manipulation?
Klassen læser antikke taler og vi diskuterer holdninger til retorik. Forløbet bygger videre på Sokrates' Forsvarstale samt Medea af Euripides.
Klassen læser Perikles' gravtale og Aristoteles' holdning til retorik, samt retorikkens bevismidler (= AKA. appelformer)
Perspektivering - Lincoln's Gettysburg Address og filmen 300
Basis-tekst:
Thukydid, Perikles' gravtale i: A. Kragelund, Græske historikere. 1974, s. 67-78.
Aristoteles, Retorik. II, 3-7, s. 34-35. Oversat af Thure Hastrup, Museum Tusculanums Forlag, 2007.
I alt 13 sider
Perspektiv-tekst:
A.Lincoln, The Gettysburg Address. 1863 (Gettysburgtalen).
Perspektiv-film:
Zack Snyder, 300. 2006. 1t 57 min.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
#5 Kunst - Skulptur
Klassen har først gennemgået græsk og romersk skulptur, samt skulpturbegreber.
Efterfølgende har vi set på hvorledes antikken har præget senere europæisk skulptur, hovedsageligt renaissancen og klassicismen.
Vi har brugt bogen 'Antik skulptur og dens efterliv' af Johny Thiedecke. Pantheon, 2007. Figurnumre refererer hertil.
Materiale
Fig, 3,4,5,6, 7, 8, 10, 11, 12a-b, 13, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 36, 41, 42, 43, 44, 60.
Samt:
Rekonstruktionstegninger af Zeus-statuen i Olympia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Statue_of_Zeus_at_Olympia
http://people.hsc.edu/drjclassics/mythology2004/chapter_5/Olympia_zeus.jpg
http://www.energyenhancement.org/Zeus-Antahkaranas-Columns-Guard-Tower.jpg
Siddende Augustus fra det 1.årh, efter hans død:
http://www.hermitagemuseum.org/html_En/03/hm3_1_3c.html
Gravstatue af Marcia Furnilla, hustru til Kejser Titus, fra det 1.årh:
http://glyptoteket.dk/60D04690-2C2F-4160-A074-D5D445871A9F.W5Doc?frames=no&ImageID=1070
Perspektivering:
fig. 54, 59, 66, 68, 70, 75
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984362378",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984362378",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984362378"
}