Holdet 2024 ol/t22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Siv Linnea Strandberg
Hold 2024 ol/t22 (3t ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Oldtidskundskab
Titel 2 Romersk Filosofi
Titel 3 Medea
Titel 4 Rejsen i antik litteratur og efter
Titel 5 Styreformer
Titel 6 Kunst - Arkitektur
Titel 7 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Romersk Filosofi

I dette forløb tages der udgangspunkt i spørgsmålet om hvordan, man opnår i et godt liv, og den moderne fascination af stoicismen. Ud fra dette læses udvalgte breve af Seneca og uddrag fra Marcus Aurelius' "Tanker til sig selv", samt enkelte digte som nedslag på epikuræismen.

Centrale begreber (der bruges overvejende latinske begreber som fag-termer, da der læses romerske forfattere):
- Kardinaldyderne: visdom (prudentia), retfærdighed (justitia), mod (fortitudio), selvbeherskelse/mådehold (temperantia)
- stoicisme
- epikuræisme
- logos/verdensfornuft


Igennem forløbet skal følgende af læreplanens faglige mål opfyldes:
Eleverne skal kunne:
̶ analysere og fortolke oversatte antikke romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Romersk Antologi, Bent Christensen og Chr. Gorm Tortzen, Museum Tusculanums Forlag, 2006, følgende uddrag: s. 189-190, 190-195, Seneca baggrund og brev, 47, 54
Verdenslitteratur 2: Rom, Alex Garff, Thure Hastrup, Alf Henriques, Gyldendal 1963, s. 101-106 (Seneca brev 2, 98)
Seneca, brev 16
Marcus Aurelius, uddrag fra Tanker til sig selv (overs. K. G. Brøndsted)

Ikke eksamenstekst:
Catul, digt 5
Horats, ode 1.11

Baggrundsstof:
Paideia, s. 160-166, Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, 2015, Systime

Perspektivering:
Stoicismens genkomst afspejler en fornyet interesse for etiske og eksistentielle spørgsmål, artikel på kristeligtdagblad.dk, af Jakob Houmann Mortensen, 13/1 2018: https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/stoicismens-genkomst-afspejler-en-fornyet-interesse-etiske-og-eksistentielle-spoergsmaal

Gladiator (film), 2000

(Underviser SLS)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Medea

Læsning af Euripides' tragedie Medea. Hovedvægten har været lagt på episoderne, korsangene er læst overfladisk.
Fokus har været på kærlighed, kønsroller, barbar vs græker og retorik.

Basis-Tekst:
Euripides' Medea. Oversat af Lech, Hans Reitzels Forlag, 2016.

Perspektiv-film:
David Fincher, Gone Girl. 2014


Kernetekst:
- Euripides Medea (ovs. Lech) vers 1-130, 214-354, 446-626, 663-797, 866-975, 1002-1250, 1293-1413); korsangene (vers 131-213, 355-445, 627-662, 798-865, 976-1001, 1251-1292) er læst overfladisk


Euripides 35 sider intensivt læst. (43 sider i alt)

Baggrundsstof:
Paideia, s. 101-110, s. 115-116, Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, 2015, Systime

Perspektivtekst:
Et Dukkehjem, Henrik Ibsen, uddrag fra 3. akt (s. 94-101)

Link til mappe med højtlæsninger her (undtagen exodos (1293-1413)):  https://screenpal.com/channels/cFXqllCQG

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Rejsen i antik litteratur og efter

Vi vil læse to antikke rejsebeskrivelser, Odysseen og Æneiden, for der i gennem opnå indsigt i hhv. den græske og den romerske kultur, samt deres indbyrdes forskelle og ligheder. Odysseen er samtidig noget af verdens ældste litteratur og vi vil derfor også gennemgå genretypiske træk.

Efterfølgende perspektiveres begge værker med Dantes Guddommelige komedie, som også er en rejseberetning, men dog ganske anderledes kristen, men samtidigt tydeligvis trækker på den antikke tradition.

Tekst:
Homer, Odysseen, 1. sang, vers 1-95; 5. sang, vers 1-227; 9. sang, vers 105-148; 215-565 (24/25s.)
Vergil, Æneiden, 1. sang, vers 1-10; 2. sang, vers 1-54; 195-240; 554-631 (5 s.)
Dante, den guddommelige komedie, 1.bog, 1.sang

Film:
Wolfgang Petersen, Troy. 2004
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Styreformer

Styreformer
Herodot, Feltherreprocessen (i: Thiedecke, Drømme og mareridt)
Cicero, De re publica (Scipios drøm i: Thiedecke, Drømme og mareridt)
Platon, Hulebilledet
Platon, Protagoras (i: Thiedecke, Drømme og mareridt)
Xenophon, Den gamle oligark (i: Thiedecke, Drømme og mareridt)

Perspektivering:
Som perspektiv-tekst læses uddrag af Hal Koch's bog 'Hvad er demokrati?' (1945), samt Lincolns 'The Gettysburg Address' (1863).
Yderligere har vi kort berørt paralleller mellem billeder af Donald Trump med kongekrone og Cæsar & Augustus.
Da klassen har Samf A i deres studieretning trækkes også på demokratiopfattelser herfra.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kunst - Arkitektur

Antik arkitektur og dens efterliv - Magtens bygninger

Klassen har først gennemgået græsk og romersk arkitektur og arkitekturbegreber.
Efterfølgende har vi set på hvorledes antikken har præget senere arkitektur, hovedsageligt renaissancen og klassicismen. Vi har overvejende brugt bogen 'Antikkens arkitektur og dens efterliv' af Thiedecke. Pantheon, 2007. Figurtal refererer hertil.

Basis-monumenter:
Fig. 6 (Hefaistos-tempel i Athen),  Fig.10 (Poseidon/Hera i Pæstum), Fig.12 (Parthenon i Athen), Fig.18 (Nike-templet i Athen), Fig.19 (Erechteion i Athen), Fig.23 (Tholos i Delfi) , Fig.24 (teater i Epidaurus), Fig.29 (Fortuna Virilis /Portunus-tempel i Rom), Fig.30 (Hercules Victor-temple i Rom), Fig.31 (Pantheon i Rom), Fig.35 (Teater i Leptis Magna), Fig.37 (Colosseum i Rom).

Supplerende materiale (detaljer, tegninger o.lign.):
7, 8, 9, 11, 14, 17, 20, 21, 22, 25,  28, 32, 33, 34, 36, 38, 39

Perspektiverende monumenter:
Fig. 57, 58, 59, 60, 62, 63, 65, 66, 67, 69, 70, 71, 72, 76, 77, 79
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer