Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Nicholas Paul Wood
|
Hold
|
2024 ol/u22 (3u ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Arkitektur (kunstforløb)
Bonde, Kristina: Græsk Arkitektur - og sporene i eftertiden. Meloni 2017.
Side 5, 1. spalte, linje 23-29 - samt om periode inndeling i den grå boks.
Side 19-22, 26-33, 36-39 og 44-59.
Diverse powerpoints
Kommentar: Eleverne har i forbindelse med forløbet gennemført et kort IT-projekt med selvstændig søgning (i grupper) af perspektiverende arkitektur fra renæssancen og klassicismen. Efterfølgende gruppegennemgang på klassen af bygningernes brug af antikkens formsprog.
Faglige mål: beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke monumenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Livius og den 2. puniske krig
Livius og den 2. puniske krig
Basisteksten er Livius historieværk: "Ab urbe condita" ("Fra byens grundlæggelse").
Vi læser Livius´ forord i 1. bog samt uddrag af 3. dekade (bøgerne 30-39).
Uddragene er taget fra følgende oversættelser (som ud over basisteksten indeholder referater af de forskellige bøger):
Titus Livius: "Roms ældste historie". Oversat af Adam Afzelius. Munksgaard 1954.
Side 9-10
"Rom og Hannibal. Livius romerske historie". Oversat af Gustav Hermansen. Gyldendal 1944 (bind 1) og 1948 (bind 2) .
Bind 1: Side 13 - side 15, linje 8, side 17, linje 4 - side 18, line 8, side 57, linje 6 - side 61, linje 10, resumeet på side 96-97, side 160, linje 3 - side 166, linje 3, side 167, linje 21 - side 168, linje 3, side 171, linje 11 - side 174 linje 20.
Bind 2: Resumeet på side 7, side 56 linje 14 - side 58, linje 2, resumeet på side 80, side 134 - side 135, linje 21, resumeet på side 153, side 183, linje 17 - side 185, linje 11.
"Hannibal og Scipio. Livius romerske historie". Oversat af Hanne Goldschmidt. Munksgaard 1974.
Side 375, linje 29 - side 376, linje 8 og side 376 linje 20 - side 376, linje 30.
Forløbet har taget udgangspunkt i en moderne problemstilling angående brug af Hannibals taktik ved Cannæ i 2. verdenskrig, men ellers har perspektiveringen haft fokus på Kaj Munks en-akter "Før Cannæ".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Odysseen
Basistekst:
Homers Odysse v. Otto Steen Due
1. sang vers 1-105 og 345-364
5. sang vers 55-80, 112-148 og 201-224
9. sang vers 471-555
10. sang 135-574
18. sang 244-283
22. sang vers 1-41
23. sang vers 231-240 og 300-343
Perspektivtekst:
White, T. H.: Kong Arthur på Camelot. Bind 1: Sværdet i stenen. Luftens og mørkets dronning. Danish edition by Bogan´s forlag 1980. Side 72-80, linje 4.
Baggrundsstof:
Side 11- side 19 samt side 22 I "Paideia - grundbog til oldtidskundskab"(Systime). Teksten er indscannet i filen "Odysseenintro" under holdets lectiodokumenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Konferencesystem - Google Apps
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Platon (filosofi)
Basistekster:
Platon: "Sokrates forsvarstale" (Platons skrifter v. Foss/Krarup side 22-61)
Platon: "Hulebilledet" fra Statens 7. bog. (Kend dig selv. Et Platonudvalg v.Mejer/Gorm Tortzen.) Side 163-170
Perspektivtekster:
Uddrag af Platon: "Faidros". Fra: Dualismen. En tekstsamling ved Finn Jensen, John Vasa Jensen og Bjarne Larsen. Viborg 1974. Side 11,linje 24 - 14 linje 2.
Uddrag af Platon: "Symposion" ved Per Krarup side 42,linje 30(Ingen vil jo dog...) - 43,linje 22.
Henrik Steffens: Romantikkens evangelium. Litteraturudvalg, Bind 2 Den romantiske periode, ca. 1800-1870 ved Chr. N. Brodersen og Sven Møller Kristensen. 2. udgave, 6. oplag. Gyldendal 1983. Side 26-27
Schack Staffeldt: Indvielsen. (sammesteds side 27-28)
Schack Staffeldt: Liljen og dugdråben. (sammesteds side 28-29)
Baggrundsstof:
Platons skrifter v. Foss/Krarup
side 12-21
og 90-96,linje 9
Kommentar:
Sokrates forsvarstale læses som introduktion til Platon, men også i egen ret. Med Hulebilledet lægges vægten på dualismetanken i Platons filosofi, og denne danner udgangspunkt for perspektiveringen med Steffens og Staffeldt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984396644",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984396644",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984396644"
}