Holdet 2024 ol/x22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Siv Linnea Strandberg
Hold 2024 ol/x22 (3x ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Oldtidskundskab
Titel 2 Platons Filosofi: Menon
Titel 3 Medea
Titel 4 Homers Iliade
Titel 5 Kunst
Titel 6 Styreformer
Titel 7 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Platons Filosofi: Menon

Dette forløb omhandler græsk filosofi frem til og efter Platons filosofi med fokus på dialogen Menon, men også med uddrag fra Staten, deriblandt de tre lignelser, særligt hulelignelsen.

I den første halvdel af forløbet læses baggrundsstof om naturfilosoffer, sofister og Sokrates og Platon og Aristoteles, sammen med uddragene fra Staten og Aristoteles' Metafysik.

I anden halvdel af forløbet læses Platons dialog Menon og der fokuseres på spørgsmålet om at uddannelse og hvad det vil sige at at være eller blive et godt menneske.

Begreberne doxa og episteme er centrale for forløbet, og der diskuteres meget ud fra problemstillingen i Menon. Der drages tydelige paralleller til henvisningerne til sofister i det demokrati-orienterede forløb, specielt Mytilenedebatten. Vi vil også diskutere Platon/Sokrates' brug af brug af begrebet areté, som eleverne også vil møde hos Homer.

Materialer:
Antik tekst:
Platons Menon, kap. 1-16, oversat af Chr. Gorm Tortzen, i: Jørgen Mejer & Chr. Gorm Tortzen, Platon. Samlede værker i ny oversættelse III, København 2011.
Platon, Hulebilledet, fra Kend Dig Selv, Et Platon-udvalg' af Mejer & Tortzen. Gyldendal, 2000.

Baggrundstekster:
Paideia, s. 137-158

Perspektiveringstekster:
Kronik: "Intet er sandt. Intet er Umagen værd", af Uffe Steen, 17. april 2015 Weekendavisen

(Underviser SLS)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 5 Kunst

Forløbsbeskrivelse: Kunst med fokus på fritstående skulptur
Formål gennem beskrivelse, analyse og fortolkning af græske skulpturer (fritstående) fra dædalisk, arkaisk, klassisk og hellenistisk tid, skal eleverne opnå fortrolighed med kunstens indhold og formsprog. Eleverne skal desuden opnå forståelse for antikkens indflydelse på senere perioders kunst.
Som optakt til forståelse af skulpturens fremkomst og udvikling er eleverne blevet introduceret til Minoisk og Mykensk kultur samt figurative fremstillinger på vasemaleri fra geometrisk og frem til arkaisk tid.  Ydermere har vi arbejdet med skulpturens oprindelige formål og udseende.
Vi har i undervisningen gennemgået følgende skulpturer:
Arkaisk: NY, Sounion, Anavysos, Aristodikos, Kritios drengen
Tidlig: Zeus Artemision, Vognstyreren fra Delfi, Diskoskasteren
Højklassisk: Polyklet: Spydbæreren (Doryphoros), Diadembæreren (Diadumenos)
Senklassisk: Praxiteles: Hermes med Dionysosbarnet og Venus fra Knidos
                    Lysippos: Skraberen (Apoxymenos) og Herakles Farnese
Hellenistisk: Relief fra Pergamon alteret, Boxeren, Hellenistisk hersker, Laokoon
Romersk: Tivoli generalen, Augustus Prima Porta, kejserfremstillinger og Augustus som forlæg for kyradsklædte kejsere.
Klassen arbejder i grupper med disse kendte skulpturer, som fremvises i form af en ppt.

Perspektiverende skulpturer:
Renæssancen:
Donatellos skulptur ”David” (ca. 1430 - 1440)
Nyklassicismen:
Bertel Thorvaldsens skulptur ”Venus med æblet” (1813-1816)
Bertel Thorvaldsens skulptur ”Håbets gudinde” (
Moderne:
Italo Griselli ”Sportens Genius” (1937-39)
Relevante links:
http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/antikkenhttp://www.ancientgreece.co.uk/ http://www.glyptoteket.dk/udforsk/kunstsamlingen/antikken/graekenland-og-romerriget
https://ribekatedralskole.dk/
https://www.britannica.com/
https://lex.dk/
https://www.perseus.tufts.edu/hopper/
Supplerende litteratur:
Katja Holm, Maria Kluge, Kunsten at se på Skulptur, Kap.1-3. Systime 2023
Kompendium om græsk kunst fra Paidea.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Styreformer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition og eksamensforberedelse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer