Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Siv Linnea Strandberg
|
Hold
|
2024 ol/x22 (3x ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til Oldtidskundskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Platons Filosofi: Menon
Dette forløb omhandler græsk filosofi frem til og efter Platons filosofi med fokus på dialogen Menon, men også med uddrag fra Staten, deriblandt de tre lignelser, særligt hulelignelsen.
I den første halvdel af forløbet læses baggrundsstof om naturfilosoffer, sofister og Sokrates og Platon og Aristoteles, sammen med uddragene fra Staten og Aristoteles' Metafysik.
I anden halvdel af forløbet læses Platons dialog Menon og der fokuseres på spørgsmålet om at uddannelse og hvad det vil sige at at være eller blive et godt menneske.
Begreberne doxa og episteme er centrale for forløbet, og der diskuteres meget ud fra problemstillingen i Menon. Der drages tydelige paralleller til henvisningerne til sofister i det demokrati-orienterede forløb, specielt Mytilenedebatten. Vi vil også diskutere Platon/Sokrates' brug af brug af begrebet areté, som eleverne også vil møde hos Homer.
Materialer:
Antik tekst:
Platons Menon, kap. 1-16, oversat af Chr. Gorm Tortzen, i: Jørgen Mejer & Chr. Gorm Tortzen, Platon. Samlede værker i ny oversættelse III, København 2011.
Platon, Hulebilledet, fra Kend Dig Selv, Et Platon-udvalg' af Mejer & Tortzen. Gyldendal, 2000.
Baggrundstekster:
Paideia, s. 137-158
Perspektiveringstekster:
Kronik: "Intet er sandt. Intet er Umagen værd", af Uffe Steen, 17. april 2015 Weekendavisen
(Underviser SLS)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Platons Menon.pdf
-
Læs i Paideia s. 142-148 (stop ved "Platon" overskriften) Sofister, Sokrates, Platon.pdf
-
Opgaver til Platons Menon 1-5.docx
-
Læs om s. 148-151 og skriv noter til følgende begreber: arete, dialektik, doxa, elenkos, episteme, aporia, ideernes verden, fænomenernes verden, dualisme (scanning: Sofister, Sokrates, Platon.pdf)
-
Opgaver til Platons Menon 1-5.docx Færdiggør opgaverne fra mandag til gennemgang
-
Vi gennemgår opgaver fra i onsdags, hvor jeg var syg
-
Opgaver til Menon 9-13.docx
-
Platons Menon.pdf Læs på s. 519 øverst til midt på 525, kapitel 9-13 (stop ved 14). I behøver ikke læse grundigt eller tage noter, bare giv det en første læsning, så I er klar til at arbejde mere grundigt med det i timen.
-
Opgaver til hulelignelsen 1-2.docx
-
Sofister, Sokrates, Platon.pdf
-
Læs s. 163-166 til afsnit 3 Hulebilledet fra Platons 'Staten'.pdf
-
Opgaver til Kapitel 14 og 15.docx
-
Læs resten af hulebilledet og overvej følgende: Hulebilledet fra Platons 'Staten'.pdf
-
Jeg er desværre syg
-
Vi fortsætter fra mandag - fortsat ingen lektier
-
Opgaver til 16-26.docx
-
Kronik - Intet er sandt.docx
-
Læs s. 532 (fra 20) til 539 (til men ikke med 27) i Menon Platons Menon.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Medea
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Homers Iliade
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kunst
Forløbsbeskrivelse: Kunst med fokus på fritstående skulptur
Formål gennem beskrivelse, analyse og fortolkning af græske skulpturer (fritstående) fra dædalisk, arkaisk, klassisk og hellenistisk tid, skal eleverne opnå fortrolighed med kunstens indhold og formsprog. Eleverne skal desuden opnå forståelse for antikkens indflydelse på senere perioders kunst.
Som optakt til forståelse af skulpturens fremkomst og udvikling er eleverne blevet introduceret til Minoisk og Mykensk kultur samt figurative fremstillinger på vasemaleri fra geometrisk og frem til arkaisk tid. Ydermere har vi arbejdet med skulpturens oprindelige formål og udseende.
Vi har i undervisningen gennemgået følgende skulpturer:
Arkaisk: NY, Sounion, Anavysos, Aristodikos, Kritios drengen
Tidlig: Zeus Artemision, Vognstyreren fra Delfi, Diskoskasteren
Højklassisk: Polyklet: Spydbæreren (Doryphoros), Diadembæreren (Diadumenos)
Senklassisk: Praxiteles: Hermes med Dionysosbarnet og Venus fra Knidos
Lysippos: Skraberen (Apoxymenos) og Herakles Farnese
Hellenistisk: Relief fra Pergamon alteret, Boxeren, Hellenistisk hersker, Laokoon
Romersk: Tivoli generalen, Augustus Prima Porta, kejserfremstillinger og Augustus som forlæg for kyradsklædte kejsere.
Klassen arbejder i grupper med disse kendte skulpturer, som fremvises i form af en ppt.
Perspektiverende skulpturer:
Renæssancen:
Donatellos skulptur ”David” (ca. 1430 - 1440)
Nyklassicismen:
Bertel Thorvaldsens skulptur ”Venus med æblet” (1813-1816)
Bertel Thorvaldsens skulptur ”Håbets gudinde” (
Moderne:
Italo Griselli ”Sportens Genius” (1937-39)
Relevante links:
http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/antikkenhttp://www.ancientgreece.co.uk/ http://www.glyptoteket.dk/udforsk/kunstsamlingen/antikken/graekenland-og-romerriget
https://ribekatedralskole.dk/
https://www.britannica.com/
https://lex.dk/
https://www.perseus.tufts.edu/hopper/
Supplerende litteratur:
Katja Holm, Maria Kluge, Kunsten at se på Skulptur, Kap.1-3. Systime 2023
Kompendium om græsk kunst fra Paidea.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Styreformer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984407526",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984407526",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984407526"
}