Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Niels Henrik Sløk
|
Hold
|
2024 ol/k22 (3k ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mytologi
Tekster og materialer kan findes her: https://sites.google.com/s/1b0qHXHc5zQnJf7sAIsrt-kuu5nAlTe_o/p/13G_EBM2hRagwtCXGu5IRJziJTYSQAvDP/edit
1.læsning: De græske guder (lektie: s.11-19 i baggrundsteksten "epos")
2.læsning: Homer: Odysséen, 1.sang, vers 1-85 (2,8 ns) (lektie: s.19-27 i baggrundsteksten "epos")
3.læsning: Homer: Odysséen, 12.sang, vers 1-221 (7,4 ns)
4.læ sning: Homer: Odysséen, 12.sang vers 222-453 (7,7 ns)
5.læsning: Ovid: Metamorfoser, 4.sang, vers 285-396 (4,3 ns)
6.læsning: Ovid: Metamorfoser, 4.sang, vers 397-588 (5,7 ns)
8.læsning: Hesiod: Theogonien, vers 507-616 (3,6). Lektie: teksten deles op, og eleverne skriver gloser - ca. 10 linjer til hver gruppe.
9.læsning: uddrag af Pablo Henrik Llambias: A.P.O.L.L.O.N. (2000) - perspektiv
omfanget af antikke basistekster er omkring 48 sider (normalsideberegningen er brugt)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Intoduktion: Teksternes vej til os. Lektie: Læs s.6-10
-
1. læsning: De græske guder (lektie: s.11-19 i baggrundsteksten "epos")
-
Skærmbillede 2024-08-14 kl. 11.43.56.png
-
Læs s.19-27 i "Epos" - teksten
-
Læg jeres fremlæggelse i Google Drev mappen her: https://drive.google.com/drive/folders/1YRutO_ey1NeyD9mSKJiE-UYfWa3zfF26?usp=sharing
-
Oldtidskundskab Boag - Mytologi
-
odysseen 1 uddrag.pdfLæs Odysseen 1.sang, vers 1-85. Marker fremmedord i teksten og slå dem op. Hvis du ikke kan få mening ud af det alligevel, så spørg i timen.
-
3. læsning: Homer: Odysséen, 12.sang, vers 1-221 (7,4 ns) = lektien. Læs for at forstå, dvs. slå ord op, når der er brug for det. Tag noter på papir til handlingen - læs op på, hvad der sker mellem 1. og 12.sang i baggrundsteksten "Epos". I får 12.sa
-
Afsnit
-
Gloser til Odysseen
-
4. læsning: Homer: Odysséen, 12.sang vers 222-453 (7,7 ns)= lektien. Hvis I af den ene eller anden grund er væk i modulet, må I læse og arbejde med teksten hjemme (se evt. min hjemmeside for at se vigtige begreber og evt. arbejdsspørgsmål), og få not
-
brug denne gloseliste til gloser, der ikke i forvejen står på jeres liste (skriv glosen op og evt. skriv betydningen)
-
Læs og forstå. Der er gloser bagerst i jeres kompendium: 5. læsning: Ovid: Metamorfoser, 4.sang, vers 285-396 ("Salmacis og Hermafroditus", 4,3 ns) = lektien
-
6. læsning: Ovid: Metamorfoser, 4.sang, vers 397-588 (Minyas' døtre + Athamas og Ino, 5,7 ns) = lektien
-
7. læsning: Ovid: Metamorfoser, 10.sang, vers 243-321 ("Pygmalion", 2,8 ns), = lektien
-
8. læsning: Ovid: Metamorfoser, 10.sang, vers 322-502 ("Myrrha", 6 ns), = lektien
-
9. læsning: Ovid: Metamorfoser, 10.sang, vers 502-739 ("Atalanta og Hippomenes"). Lektie: læs s.330-339
-
10. læsning: Hesiod: Theogonien, vers 507-616 (3,6). Lektie: læs genfortællingen af myten om Epimetheus, Prometheus og Pandora
-
gloser
-
11. læsning: Perspektiv: Henrik Llambias: A.P.O.L.L.O.N. (2008). Lektie: læs uddraget så godt, at du kan give et godt handlingsreferat uden problemer.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
En brik i gudernes spil
Tekster og materialer kan ses på: https://sites.google.com/s/1b0qHXHc5zQnJf7sAIsrt-kuu5nAlTe_o/p/1Y_m3gKyRZJwB6pRyACt2B0hHRmkZnw2V/edit
Materialer:
Euripides: Hippolytos af Torben Frische, 2013 (Gyldendal, Klassikerforeningen) hele tragedien + realoplysninger og introduktion
- den mytologiske rammefortælling / perspektiverende billedmateriale og 'mytologi intro' af Ander Fogh Jensen (Youtube)
- perspektiv: Dramatic Tragedy for Fun & Profit (Aristotle's "Poetics") - Part 2 (Youtube) - om Tragedien i Shakespeare
- baggrund: om drama fra Paideia s.101-108
- diverse billedmateriale
Herodots Historie:
introduktion s.100-108
1.læsning: Gyges og Kandaules s.7-10 + introduktion s.100-105 (8 sider)
2.læsning: Kroisos og Solon s.10-15 + introduktion s.106-107 (8 sider)
3.læsning: Atys og Adrastos s.15-20 (6 sider)
4.læsning: Kroisos' rige erobres af Perserkongen Kyros s.20-27 (8 sider)
Begreber især: Oraklet i Delphi, hybris, nemesis, sofrosyne, ate, moira, kleos, time,
- og særligt i forb. med tragedien: prologos, parodos, episode, stasimon, stichomyti, agon, tragisk ironi, peripeti, theos apo mekanes, anagnorisis, katarsis, harmatia
Det samlede omfang af antikke basistekster er omkring 86 sider. (61 siders græsk tragedie + 25 sider herodot)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2.læsning: Kroisos og Solon: afsnit 26-33 (s.11-?)
-
3.læsning: Atys og Adrastos: afsnit 34-45 (6 sider). I skal hjemme øve jer på at læse teksten, dvs. slå ord op, I ikke forstår, og forstå stoffet godt nok til at kunne give et resumé af jeres lektie.
-
4.læsning: Kroisos' rige erobres af Perserkongen Kyros: afsnit 71-91 (8 sider) . I skal hjemme øve jer på at læse teksten, dvs. slå ord op, I ikke forstår, og forstå stoffet godt nok til at kunne give et resumé af jeres lektie.
-
5.læsning: s.5-10 (Prologos + Parodos) + s.75-78 (introduktion) -Læs også i baggrundsteksten s.101-103 om Dionysosfesten i Athen
-
6.læsning: s.11-27 (1.episodion)
-
1.episodion: s.11-27: korfører, amme, Faidra
-
7.læsning: s.27-37 (1.korsang, 2.episodion, 2.korsang)
-
8.læsning: s.38-52 (3.episodion)
-
9.læsning: s.52-67 (3.korsang, 4.episodion, 4.korsang, 5.episodion, exodos)
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Demokrati
Tekster og materialer kan findes her:
https://sites.google.com/s/1b0qHXHc5zQnJf7sAIsrt-kuu5nAlTe_o/p/1C_TrUtEFyL98dXqt9gUdZn3CfA6oaAi-/edit
1.læsning: Inger Yde s.50-56: Folkeforsamlingen + 500-mandsrådet og prytanerne
2.læsning: Inger Yde: s.56 - slut: Arkontkollegiet og andre embedsmænd + Areopagosrådet og folkedomstolene.
3.læsning: Herodot: Forfatningsdiskussionen
4. læsning: Pseudo-Xenofon: Athenernes Statsforfatning
5.læsning: Xenofon: Arginusserprocessen
6.læsning: Thukydid: Perikles' Gravtale
Omfang: Basisteksterne strækker sig over 17 sider, og de supplerende tekster og perspektivteksten strækker sig over 36 sider.
Forløbet er mundet ud i den moderne problemstilling omkring hvorvidt det er ønskeligt at give folket magten imellem folketingsvalg eller ej.
En del af fagets supplerende materiale har været på engelsk, f.eks. videoer og TED-talks fra youtube, hvorved faglige kompetencer fra engelskfaget er inddraget.
Eleverne har brugt IT i det daglige og ved produktioner, de har skullet lave i forbindelse med virtuelle moduler samt præsentationer af olympiske guder i starten af skoleåret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvad er sandt?
tekster og materialer kan findes her: https://sites.google.com/s/1b0qHXHc5zQnJf7sAIsrt-kuu5nAlTe_o/p/1fhMEQY0jqPAiffwsZyGLoBXTskiuJVCQ/edit
De centrale, faglige begreber, der er anvendt, fremgår af materialet på min hjemmeside.
1.læsning: Alment om sofisterne. Lektie: s.9-13 (fra "sofistikken")
2.læsning: Sofistikkens hovedideer: Sandhed, moral, religion. Lektie: s.16-21
3. læsning: Af Platons Staten: Solbilledet, Linjebilledet og Hulebilledet. Lektie: Læs frem til s.165, linje 24 ("Bestemt!")
4.læsning: Resten af Hulebilledet. Start på Platons dialog Protagoras.
5.læsning: af Platons dialog: Protagoras
6.læsning: Xenofon: Dialog mellem Perikles og Alkibiades. Læs introduktionen + dialogen.
7.læsning: Marcus Aurelius: Tanker til sig selv. Læs introduktionen (4 ns)
8.læsning: Perspektivtekst: H.C.Andersen: Nissen hos Spækhøkeren (1835)
Omfanget af antikke basistekster er omkring 23 sider, supplerende tekster og perspektivtekster er 13 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arkitektur
Dorisk orden, Jonisk og korinthisk orden, Romersk, samt klassicismerne renæssance og nyklassicisme
Forløbet bygger på Thiedecke, J.: ANTIKKENS ARKITEKTUR OG DENS EFTERLIV, Pantheon
Forløbet findes på Meebook, hvor der også er talt om forskellige klassiske ornamenter på arkitekturen.
Dorisk: fra bogen er læst s.9-18
Jonisk: s.24-29
Korinthisk, Tholos, Teater: s29-33
ornamentik gennemgået:
- æg-og-pil/stav, palmet, modellion, meander, tandsnit, kassetteloft, arkantusblade, akroterion, antefix, roset.
Romersk tempel, Pantheon, Colosseum, teater, triumfbue, basilika (bogen s.36-42 +44-51)
efterliv: renæssancen og antikken (s.63), klassicismen og antikken (s.76+86), historicisme
Der er analyseret billeder fra nettet af italienske renæssancekirker og nyklassicistiske bygninger.
Eleverne har lært at beskrive den antikke arkitekturs elementer og redegøre for dens funktion, samt at redegøre for betydningen for eftertiden ved at begrunde, hvorfor den antikke arkitektur kom tilbage i Renæssancen og nyklassicismen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984425638",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984425638",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984425638"
}