Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Birte Mackeprang
|
Hold
|
2024 re/m22 (3m re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Vi har snakket om religionernes historiske udbredelse og en gennemgang af religionsfaglige begreber.
Materiale:
"Religioner Lever - Grundbog til religion"
s. 12-14
E. Andreasen Mfl: "Religion og kultur - En grundbog", Systime
side 13-30
Artikler: Overblik - Sådan ser det religiøse Danmark ud.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/religionsoverblik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Vi har i forløbet arbejdet med Muhammedbilleder i Islam, islams formative periode, den 5 søjler, trosartiklerne og sharia.
Herunder har vi fokuseret på kvindelige imamer og homoseksualitet i Islam.
Materiale:
J. Pedersen: "Sharia og Samfund - Islamisk ret, etik og praksis i Danmark", Samfundslitteratur, 2020
s. 43-45 (Konstruktioner af Muhammed)
D. Kitin: "Klassisk og Moderne Islam", 2. udgave, Systime
s. 15-19 (om forskellige måder at være religiøs på)
s. 32-44 (Den formative periode)
s. 59-67 (Trosartiklerne)
s. 68-77 (de 5 søjler)
s. 87-94 (Sharia - lov og ret)
Bibelen og Koranen - Forskelle og ligheder
s. 190-191 (om homoseksualitet)
Verdensbedstenyheder.dk:
"Verdens første queer-imam forener islam og homoseksualitet på trods af fordømmelse"
Tekster:
Tekst 45: "Stening står ikke til diskussion" (Fra "Muslimernes religion")
"Stening er ikke en del af koranens budskab" (af Sherin Khankan fra Religion.dk)
Dokumentar:
Helevedes homo - en muslim springer ud afsnit 1 og 2 (DR 2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Om muhammed.pdf
-
Kitir, D.: KLASSISK OG MODERNE ISLAM (2 udg.), Systime; sider: 15-19, 32-44, 59-67, 75-77, 87-91, 96-98, 143-147
-
Den formative periode i Islam
-
Islams hellige skrifter
-
Opgaver: Forskellige måder at være religiøs på
-
Opgaver om de 6 trosartikler
-
Læses i timen: s. 68-77 i "Klassisk og moderne islam"
-
SøjleNøglen
-
Overgangsritual opgaver
-
Køb produkter til Hajj og Umrah | Se vores store udvalg her - Just Halal
-
Islamisk trossamfund - Hajj
-
Hajj Packages 2024
-
makkahlive.aspx
-
Inside Kaaba 360° 4K - from the side of the door | the best place you will ever seen
-
Spørgeskema om mobilpolitik - 10 min
-
Hvis...
-
Spørgsmål om Sharia
-
Transport til Stevns
-
Sharia - Oplæg 3m.pptx
-
Sharia - stening, 2 Tekster.pdf
-
Opgave - Forskellige opfattelse af, om stening er Sharia
-
Husk "klassisk og moderne islam"
-
Synkront arbejd-selv modul
-
Velkommen til Sabaah - Sabaah
-
Bibelen og koranen - forskelle og ligheder.pdf
-
Verdens første queer-imam forener islam og homoseksualitet på trods af fordømmelse
-
Stevnsfortet
-
Analysemodel i religion
-
Begreber i islam
-
Afslutning og repetition og eksamenstræning
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
I forløbet er der fokus på den evangelisk-lutherske kirke. Forløbet behandler reformationen, men ikke den katolske kirke i dag, og den ortodokse kirke berøres ikke.
Indledningvist ses der på kristendommens rødder i jødedommen.
I forbindelse med forløbet besøger vi Ballerup kirke, hvor vi hører to præsters forskellige udlægninger af dåben. Den ene præst repræsenterer pagtsteologi, mens den anden præsts syn på dåben kan kategoriseres som skabelsesteologi.
Forløbet er struktureret efter følgende emner:
- Skabelse og syndefald
- Den gamle pagt med Abraham og Moses
- Bjergprædiken
- Jesu forkyndelse
- Næsten. Debat om, hvem næsten er.
- Jesu død og genopstandelse
- Reformationen og Luthers lære
- Dåb og nadver
Materiale:
E. Andreasen Mfl: "Religion og kultur - En grundbog", Systime:
s. 143, 156-158 (om skabelse og syndefald)
s. 144-147 (Abraham og den gamle pagt)
s. 145-150, 158-161 (Om den nye pagt og frelsesmyten)
s. 166-167 (Ritualer, dåb og nadver)
s. 169-171 (om næstekærlighed)
"Dåbens historie" fra Folkekirken.dk
Den apostolske trosbekendelse
Ninian Smarts 7 dimensioner
"Religioner Lever - Grundbog i religion",
s. 66-78 (Jesus som historiefortæller og helbreder)
Grundskrifter:
Gammel testamente:
1. mosebog kap. 1-3.
Første Mosebog kap 12, vers 1-9 (Abrams udvandring)
første Mosebog kap 17, vers 1-27 (omskærelsen)
Nye testamente:
Matthæusevangeliet kapitel 20, vers 1-16.
Lukasevangeliet kapitel 10, vers 25-37.
Lukasevangeliet kapitel 15, vers 11-32.
Markusevangeliet kapitel 15 og 16.
Moderne tekster:
"En nadverprædiken, 2005, Carsten Riis Jensen
"Dåben er en dør", Præst Joachim Stender, 2006
De første 1, 2 og 4 af "5 skarpe om Jesus"
intro til "Jødisk omskærelse og identitet" https://www.youtube.com/watch?v=d-X1_GCa_pA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Forløbet er struktureret efter den buddhistiske trosbekendelse. Der ses således først på Buddha, herunder buddhalegenden, læren i buddhismen og sidst på det buddhistiske samfund. Læren udgør hovedvægten i forløbet. Forløbet afsluttes med at se på , hvordan buddhisme praktiseres i Vesten.
E. Andrasen mfl: "Religion og kultur - en grundbog", 3. udgave, Systime,
s. 59-63 (indføring)
s. 62-67 (Om de 3 hovedretninger inden for Buddhisme)
Nielsen, A: "Buddhisme, Introduktion og tekster", Systime, 2015
s. 23-38, 62-63
Lene Højholdt: "Tibetansk Buddhisme"
s. 79-86
Film:
Buddhalegenden fra "Little Buddha"
"Hvor langt når Alfons Åberg?" DR Ramasjang, 2016
De første 15 min af "Det udvalgte barn", DR2, 2009
Dalai Lama's guide to happiness: https://www.youtube.com/watch?v=IUEkDc_LfKQ&list=RDLVyTCRdM71j2E&start_radio=1
Tekst:
Benarestalen
"Almindelige menneskers liv i relation til Tulkuen"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Scientology
Vi har arbejdet med Scientology ud fra opfattelsen af grundlæggeren, menneskesynet og sindets opbygning og broen til absolut frihed.
Begreber vi har arbejdet med er: Thetanen, det reaktive sind, engrammer, auditering, clear, OT og MEST.
Materiale:
"Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime, 2009
s. 52-62
Fra Scientologys egen hjemmeside:
Filmene om grundlæggeren L. Ron Hubbard
Troen
Menneskets bestanddele
Scientologys principper
Om auditering
tekster:
"Om cleastadiet" og "En preclears rapport, case nr. 13"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984473021",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984473021",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984473021"
}