Holdet 2024 re/m22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Birte Mackeprang
Hold 2024 re/m22 (3m re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Scientology
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Vi har snakket om religionernes historiske udbredelse og en gennemgang af religionsfaglige begreber.

Materiale:

"Religioner Lever - Grundbog til religion"
s. 12-14

E. Andreasen Mfl: "Religion og kultur - En grundbog", Systime
side 13-30

Artikler: Overblik - Sådan ser det religiøse Danmark ud.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/religionsoverblik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Vi har i forløbet arbejdet med Muhammedbilleder i Islam, islams formative periode, den 5 søjler, trosartiklerne og sharia.
Herunder har vi fokuseret på kvindelige imamer og homoseksualitet i Islam.


Materiale:
J. Pedersen: "Sharia og Samfund - Islamisk ret, etik og praksis i Danmark", Samfundslitteratur, 2020
s. 43-45 (Konstruktioner af Muhammed)

D. Kitin: "Klassisk og Moderne Islam", 2. udgave, Systime
s. 15-19 (om forskellige måder at være religiøs på)
s. 32-44 (Den formative periode)
s. 59-67 (Trosartiklerne)
s. 68-77 (de 5 søjler)
s. 87-94 (Sharia - lov og ret)

Bibelen og Koranen - Forskelle og ligheder
s. 190-191 (om homoseksualitet)

Verdensbedstenyheder.dk:
"Verdens første queer-imam forener islam og homoseksualitet på trods af fordømmelse"
Tekster:
Tekst 45: "Stening står ikke til diskussion" (Fra "Muslimernes religion")
"Stening er ikke en del af koranens budskab" (af Sherin Khankan fra Religion.dk)

Dokumentar:
Helevedes homo - en muslim springer ud afsnit 1 og 2 (DR 2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom

I forløbet er der fokus på den evangelisk-lutherske kirke. Forløbet behandler reformationen, men ikke den katolske kirke i dag, og den ortodokse kirke berøres ikke.
Indledningvist ses der på kristendommens rødder i jødedommen.

I forbindelse med forløbet besøger vi Ballerup kirke, hvor vi hører to præsters forskellige udlægninger af dåben. Den ene præst repræsenterer pagtsteologi, mens den anden præsts syn på dåben kan kategoriseres som skabelsesteologi.

Forløbet er struktureret efter følgende emner:
- Skabelse og syndefald
- Den gamle pagt med Abraham og Moses
- Bjergprædiken
- Jesu forkyndelse
- Næsten. Debat om, hvem næsten er.
- Jesu død og genopstandelse
- Reformationen og Luthers lære  
- Dåb og nadver


Materiale:
E. Andreasen Mfl: "Religion og kultur - En grundbog", Systime:
s. 143, 156-158 (om skabelse og syndefald)
s. 144-147 (Abraham og den gamle pagt)
s. 145-150, 158-161 (Om den nye pagt og frelsesmyten)
s. 166-167 (Ritualer, dåb og nadver)
s. 169-171 (om næstekærlighed)

"Dåbens historie" fra Folkekirken.dk

Den apostolske trosbekendelse

Ninian Smarts 7 dimensioner

"Religioner Lever - Grundbog i religion",
s. 66-78 (Jesus som historiefortæller og helbreder)

Grundskrifter:
Gammel testamente:
1. mosebog kap. 1-3.
Første Mosebog kap 12, vers 1-9 (Abrams udvandring)
første Mosebog kap 17, vers 1-27 (omskærelsen)

Nye testamente:
Matthæusevangeliet kapitel 20, vers 1-16.
Lukasevangeliet kapitel 10, vers 25-37.
Lukasevangeliet kapitel 15, vers 11-32.
Markusevangeliet kapitel 15 og 16.

Moderne tekster:
"En nadverprædiken, 2005, Carsten Riis Jensen
"Dåben er en dør", Præst Joachim Stender, 2006

De første 1, 2 og 4 af "5 skarpe om Jesus"
intro til "Jødisk omskærelse og identitet" https://www.youtube.com/watch?v=d-X1_GCa_pA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

Forløbet er struktureret efter den buddhistiske trosbekendelse. Der ses således først på Buddha, herunder buddhalegenden, læren i buddhismen og sidst på det buddhistiske samfund. Læren udgør hovedvægten i forløbet. Forløbet afsluttes med at se på , hvordan buddhisme praktiseres i Vesten.

E. Andrasen mfl: "Religion og kultur - en grundbog", 3. udgave, Systime,
s. 59-63 (indføring)
s. 62-67 (Om de 3 hovedretninger inden for Buddhisme)

Nielsen, A: "Buddhisme, Introduktion og tekster", Systime, 2015
s. 23-38, 62-63

Lene Højholdt: "Tibetansk Buddhisme"
s. 79-86


Film:
Buddhalegenden fra "Little Buddha"
"Hvor langt når Alfons Åberg?" DR Ramasjang, 2016
De første 15 min af "Det udvalgte barn", DR2, 2009
Dalai Lama's guide to happiness: https://www.youtube.com/watch?v=IUEkDc_LfKQ&list=RDLVyTCRdM71j2E&start_radio=1

Tekst:
Benarestalen
"Almindelige menneskers liv i relation til Tulkuen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Scientology


Vi har arbejdet med Scientology ud fra opfattelsen af grundlæggeren, menneskesynet og sindets opbygning og broen til absolut frihed.
Begreber vi har arbejdet med er: Thetanen, det reaktive sind, engrammer, auditering, clear, OT og MEST.

Materiale:
"Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime, 2009
s. 52-62

Fra Scientologys egen hjemmeside:
Filmene om grundlæggeren L. Ron Hubbard
Troen
Menneskets bestanddele
Scientologys principper
Om auditering

tekster:
"Om cleastadiet" og "En preclears rapport, case nr. 13"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer