Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Birte Mackeprang
|
Hold
|
2024 re/k22 (3k re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Vi har snakket om religionernes historiske udbredelse og en gennemgang af religionsfaglige begreber.
Materiale:
"Religioner Lever - Grundbog til religion"
s. 12-14
E. Andreasen Mfl: "Religion og kultur - En grundbog", Systime
side 13-30
Artikler: Overblik - Sådan ser det religiøse Danmark ud.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/religionsoverblik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Vi har i forløbet arbejdet med Muhammedbilleder i Islam, islams formative periode, den 5 søjler, trosartiklerne og sharia.
Herunder har vi fokuseret på kvindelige imamer og homoseksualitet i Islam.
Materiale:
J. Pedersen: "Sharia og Samfund - Islamisk ret, etik og praksis i Danmark", Samfundslitteratur, 2020
s. 43-45 (Konstruktioner af Muhammed)
D. Kitin: "Klassisk og Moderne Islam", 2. udgave, Systime
s. 15-19 (om forskellige måder at være religiøs på)
s. 32-44 (Den formative periode)
s. 59-67 (Trosartiklerne)
s. 68-77 (de 5 søjler)
s. 87-94 (Sharia - lov og ret)
s. 209-211 og 219-220 (om kvindelige imamer)
Tekster:
Tekst 45: "Stening står ikke til diskussion" (Fra "Muslimernes religion")
"Stening er ikke en del af koranens budskab" (af Sherin Khankan fra Religion.dk)
Tekst 38: "Fortolkninger af sura 4, 34-35 (fra "Islam og muslimerne")
Muhammeds Afskedstale (fra "Klassisk og moderne islam", s. 54)
fra koranen:
Sura 2, v. 177-178,
Sura12, v.2-4
Sura 27, v. 2-4;7,
Sura 27, v 76-78
(om troen og de 5 søjler)
Dokumentar:
Helevedes homo - en muslim springer ud afsnit 1 og 2 (DR 2018)
Reformisten - den kvindelige imam, 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
kristendom
I forløbet er der fokus på den evangelisk-lutherske kirke. Forløbet behandler reformationen, men ikke den katolske kirke i dag, og den ortodokse kirke berøres ikke.
Indledningvist ses der på kristendommens rødder i jødedommen.
Forløbet er struktureret efter følgende emner:
- Skabelse og syndefald
- Den gamle pagt med Abraham og Moses
- Bjergprædiken
- Jesu forkyndelse
- Næsten
- Jesu død og genopstandelse
- Reformationen og Luthers lære
- Dåb og nadver
- Pinsekirke og nådegaver
- Homoseksualitet
I forbindelse med forløbet har vi besøgt vi Ballerup kirke, hvor vi hørte to præsters forskellige udlægninger af dåben. Den ene præst repræsenterer pagtsteologi, mens den anden præsts syn på dåben kan kategoriseres som skabelsesteologi.
Materiale:
"Religioner Lever - Grundbog til religion", Praxis, 2002
Side 58-68, 71-73, 87-90
"Dåbens historie" fra Folkekirken.dk (5 sider)
Den apostolske trosbekendelse
Ninian smarts 7 dimensioner
Grundskrifter:
Gammel testamente:
1. mosebog kap. 1-3.
Første Mosebog kap 12, vers 1-9 (Abrams udvandring)
første Mosebog kap 17, vers 1-27 (omskærelsen)
Salmernes bog kap 2,
Esajas bog kapitel 9, vers 5-6,
Esajas bog kapitel 35,
Esajas bog kapitel 53,
Daniels bog kapitel 7 vers 13-14.
Nye testamente:
Lukasevangeliet kapitel 15
Matthæusevangeliet kapitel 20, vers 1-16
Lukasevangeliet kapitel 7 vers 11-17
Lukasevangeliet kapitel 9 vers 37-43
Matthæusevangeliet 5, vers 17-48
Markusevangeliet kapitel 8, vers 27 til kapitel 9, vers 1
Matthæus evangeliet kapitel 22, vers 34-40
Apostlenes Gerninger Kapitel 9, vers 1-31
Apostlenes gerninger Kapitel 2
Paulus' Brev til Galaterne Kapitel 1, vers 10-24.
Moderne tekster:
Evangeliet bringer de udstødte i centrum, Kristeligt dagblad, 2012
Fra folketinget.dk: Bredt flertal stemmer ja til homoseksuelle vielser
Åbent brev til Danmarks biskopper: Er virkeligheden nu noget, vi selv skaber? Kristeligt dagblad 2011
"Gintberg på kanten - Folkekirken" DR1 2014
"Signe Molde på udebane: Kommer homoseksuelle i helvede?" 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Forløbet er struktureret efter den buddhistiske trosbekendelse. Der ses således først på Buddha, herunder buddhalegenden, læren i buddhismen og sidst på det buddhistiske samfund. Læren udgør hovedvægten i forløbet. Vi har fokuseret på tibetansk tradition og afslutningsvis set på, hvordan buddhisme praktiseres i Vesten.
Materiale:
Nielsen: "Grundbog til religion C", Systime, 2012
S. 33-38, 143-153, 156-157
Nielsen, A: "Buddhisme, Introduktion og tekster", Systime, 2015
s. 30-32, 62-63,
Lene Højholdt: "Tibetansk Buddhisme"
s. 79-86
Film:
Dalai Lama's guide to happiness: https://www.youtube.com/watch?v=IUEkDc_LfKQ&list=RDLVyTCRdM71j2E&start_radio=1
"Den 2. dimension", afsnit 6
Buddhalegenden fra "Little Buddha"
Tekster:
Benarestalen
"Almindelige menneskers liv i relation til Tulkuen"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Scientology
Vi har arbejdet med Scientology ud fra opfattelsen af grundlæggeren, menneskesynet og sindets opbygning og broen til absolut frihed.
Begreber vi har arbejdet med er: Thetanen, det reaktive sind, engrammer, auditering, clear, OT og MEST.
Derudover har vi kigget på kritikken af scientology
Materiale:
"Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime, 2009
s. 52-64
Fra Scientologys egen hjemmeside:
Filmene om:
Grundlæggeren L. Ron Hubbard
Troen
Menneskets bestanddele
Scientologys principper
Om auditering
tekster:
fra Dorthe Refslund Christensen "Scientology - en ny religion":
"Faktorerne" (i uddrag) - skabelsesmyte
"Om cleastadiet"
"Hvem er Xenu" (fra xenu.net)
"En preclears rapport, case nr. 13"
"Broen til Ruin", Kristeligt dagblad 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984496714",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984496714",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984496714"
}