Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Rebecca Gram Larsen
|
Hold
|
2024 re/w22 (3w re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religion
Kort introduktion til religion, hvor eleverne introduceres til centrale begreber og religionernes geografiske udbredelse og sammenhæng.
Materiale
”Religion og kultur”, Andreasen, Esben mfl. 3 udgave, Systime, side 13-23, 25-26, 27-28 og 31-37.
Generelt opfordres eleverne til at bruge ord.net.dk i deres arbejde med teksterne i religion. https://ordnet.dk/ddo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
I forløbet om islam har vi fokus på sunni-islam. Sufismen berøres ikke, men vi er kort inde på shia-islam.
I forløbet arbejder vi med følgende emner:
- Islams tilblivelse
- De hellige skrifter: Koran og Hadith
- Troen
- De fem søjler, herunder arbejder vi især med valfarten, som vi analyserer som et overgangsritual
- Sharia
- Holdninger till homoseksualitet blandt muslimer
Islam
Baggrundsmateriale:
”Klassisk og moderne islam”, Deniz Kitir, 2 udgave, 2019, Systime side 17-19, 31-37, 39-44, 59-77, 87-93.
Primærtekster:
Uddrag af ”Den første åbenbaring” fra hjemmesiden: https://religion.systime.dk/?id=546
Tekst 31 fra stemmer fra den muslimske verden", Wulff, Edward, Petersen, Nordisk forlag A/S, 1980 side 35-37.
- "Åbningen" fra koranen
- Sura 10, vers 37-38, sura 4, vers 82, sura 2, vers 106, sura, 3 vers 1-7.
- ”Stening er ikke en del af koranens budskab” af Sherin Khankan, religion.dk. 2011
- ”Stening står ikke til diskussion”, Wahid, Abul Pedersen, Kristeligt Dagblad, 2022.
- Dokumentar: Vice: Hajj documentary. Youtube. (Dokumentaren er på engelsk og der er ikke undertekster. Opfylder kravet om engelsksproget materiale).
Om homoseksualitet i islam:
Vi ser dokumentaren “Helvedes homo - en muslim springer ud”, DR, 2018 afsnit 1 og 2.
Vi bruger Jan Hjärpes model til at analysere forskellige udtalelser i dokumentaren. Materiale: “Klassisk og moderne islam” side 17-19.
Artiklen: “At være homo og muslim kan godt give en smule indre jihad” i Klassisk og moderne islam side 156-158.
Sura 7:80-81. Koranen. Oversat af Ellen Wulff. Vandkunsten, 2006.
Sura 17:32. Koranen. Oversat af Ellen Wulff. Vandkunsten, 2006.
Vi sammenligner med Biblens ord om homoseksualitet ud fra: 3. Mosebog: Kapitel 20, vers 13 og Romerbrevet kapitel 1, vers 26-27.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
I forløbet er der fokus på den evangelisk-lutherske kirke. Forløbet behandler reformationen, men ikke den katolske kirke i dag, og den ortodokse kirke berøres ikke.
Indledningvist ses der på kristendommens rødder i jødedommen.
Forløbet er struktureret efter følgende emner:
- Kristendommens rødder i jødedommen. Her arbejder vi med: De gamle pagter med Abraham og Moses og messiasforstillinger i jødedommen
- Skabelse og syndefald
- Bjergprædiken
- Jesu forkyndelse
- Næsten. Debat om, hvem næsten er.
- Jesu død og genopstandelse
- Reformationen og Luthers lære
- Dåb og nadver
-
Baggrundsmateriale:
Andreasen, Esben mfl."Religion og kultur", 3 udgave, Systime A/S, 2010, side 144-161 og side 166-170.
Repetition af begreberne myte, ritual og overgangsritual fra ”Religion og kultur” side 13-15, 19-23.
Fra det gamle testamente læses:
Første Mosebog kap 1- 3: Verdens skabelse, Adam og Eva og Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have.
Første Mosebog kap 12. v. 1-9: Abrahams udvandring til Kanaan
Første Mosebog kap 17. v. 1-27: Omskærelsen
Anden Mosebog kap 19. v. 1-25: Åbenbaringen på Sinaj
Anden Mosebog kap 20 v. 1-21: De ti bud.
Salmernes bog kap 1. vers 1-2. Bruges til at sammenligne med saligprisningerne i Bjergprædikenen.
”Davids sønnens fredsrige” Esajas’ Bog, kapitel 11, vers 1-9
Fra Det nye testamente læses:
udvalgte uddrag af Bjergprædikenen fra Matthæuseevangeliet kap 5-7.
Mattæusevangeliet kap 22, v. 34 – 40: Det største bud i loven.
Lukasevangeliet kap 10, v. 25- 37. Den barmhjertige samaritaner.
Matthæuseevangeliet kap 24. v. 1- 31. De sidste tiders tegn og Jesu genkomst.
Lukas evangeliet kap 15 v. 11- 32: Lignelsen om den fortabte søn.
Matthæuseevangeliet kap 12. v. 1- 8: Aksplukningen på sabbatten.
Johannes evangeliet kap 8, vers 1-11.: Kvinden grebet i ægteskabsbrud.
Markus evangeliet kap 14. v. 12- 25: Nadver,
Markus evangeliet kapitel 16, vers 1-20.
(Eleverne læser teksterne fra Biblen.online.
Dåb og nadver:
Uddrag af ”Dåben er en dør”, ‘Poul Joachim Stender er sognepræst
Kristelig Dagblad, 2006
Uddrag af ”Nadveren er et kærtegn”, Kristeligt Dagblad 2006.
”Hvad er forskellen på katolsk og luthersk nadver?”, Søren Korshøj Laursen Kristendom.dk 2010.
Om næsten:
Lukasevangeliet kap 10, v. 25- 37. Den barmhjertige samaritaner.
Uddrag af dokumentaren “Adam og Eva- næstekærlighed til flygtninge?” afsnit 6, DRkultur, 2018.
Reformationen og Luthers lære:
"Fem skarpe om Luther": https://www.youtube.com/watch?v=2OALSdC15hY.Emne; Luthers lære.
Uddrag af ”Opgør med gerningsretfærdigheden” af Martin Luther.
”Hvad skete der lige? https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc&t=1s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Forløbet tager udgangspunkt i bogen Buddhisme introduktion og tekster af Anders Nielsen. (Kap 1-3, evt.5 og 8)
Bogen arbejder med begrebet lived religion, som vil blive defineret og arbejdet med undervejs i forløbet. Så eleverne dermed forstår forskellen mellem den udøvede praksis (levede religion) og den italesatte praksis fra helligskrifterne.
I forløbet har vi arbejdet med:
- Buddha
- Dharma (Bl.a. de fire ædle sandheder, middelvejen, livshjul, genfødsel og karma)
- Sangha
- De 3 hovedretninger
- Buddhistisk praksis
- Buddhisme i vesten
Kildemateriale:
- Buddhalegenden(Læst i Buddhisme introduktion og tekster s. 25 og set klip fra filmen "Little Buddha")
Fra Esben Andreasen, Mennesket og magterne - en tekstsamling til religion, Gyldendal, 1992
- Benarestalen
- Årsagskæder
- Den fuldkomne erkendelse
- Ildprædikenen
- Bevidsthed
- Genfødsel uden sjæl
Fra Anders Nielsen, Buddhisme introduktion og tekster, Systime, 2015
- Øjenvidne til tibetansk himmelbegravelse
- Interview med dansk buddhistisk nonne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. Emne
I forløbet arbejdes der med en introduktion af etik og etiske positioner. Desuden en kobling til de religioner, der er arbejdet med i tidligere forløb og deres etiske grundlag. Dette danner rammen for arbejdet med etiske dilemmaer og tekstlæsning.
Vi har arbejdet med de tre etiske positioner nytteetik, pligtetik og interdependensetik.
Derudover har fokus været på aktiv dødshjælp og / eller abort.
Baggrundsmateriale:
"Religion og kultur" s. 251-262
Primær:
"Signe Molde på udebane - Kommer homoseksuelle i helvede?"
https://www.dr.dk/drtv/episode/signe-molde-paa-udebane_-kommer-homoseksuelle-i-helvede_336030
Uddrag fra K.E. Løgstrup "Etiske begreber og problemer", København 1996, s. 20
Jersild, P.C. "Er det en pligt at leve?", Den optimale behandling - om medicinsk etik, Systime, 2004, s. 158-160
Husabøg, Erling Johannes, "Ret til selvvalgt livsafslutning", Den optimale behandling - om medicinsk etik, Systime, 2004, s. 161-164
Nygaard, Michael Lerche, "En mørk mærkedag", Kristelig Dagblad, 7. oktober 2003
"Sex og samfund ønsker abortdebat: Foreslår grænse på 18 uger", 9.januar 2023, Ritzau
Bengtsson, Mathilda, "Historien om min graviditet er historien om, at det er for nemt at få en abort i Danmark", Berlingske.dk, 9. maj 2024
"Indefra med Anders Agger: Etisk Råd"
https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-etisk-raad_54230
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
Vi repeterer årets religionsfaglige områder: Buddhisme, Islam, Kristendom, Etik
Fokus er på tekstlæsning, begrebsafklaring og mundtlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984504578",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984504578",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984504578"
}