Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Birte Mackeprang, Rebecca Gram Larsen
|
Hold
|
2024 re/z22 (3z re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Vi har snakket om religionernes historiske udbredelse og en gennemgang af religionsfaglige begreber.
Materiale:
"Religioner Lever - Grundbog til religion"
s. 12-14
E. Andreasen Mfl: "Religion og kultur - En grundbog", Systime
side 13-30
Artikler: Overblik - Sådan ser det religiøse Danmark ud.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/religionsoverblik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Vi har i forløbet arbejdet med Muhammedbilleder i Islam, islams formative periode, den 5 søjler, trosartiklerne og sharia.
Vi har arbejdet med demokrati og Sharia.
Materiale:
J. Pedersen: "Sharia og Samfund - Islamisk ret, etik og praksis i Danmark", Samfundslitteratur, 2020
s. 43-45 (Konstruktioner af Muhammed)
D. Kitin: "Klassisk og Moderne Islam", 2. udgave, Systime
s. 15-19 (om forskellige måder at være religiøs på)
s. 32-44 (Den formative periode)
s. 59-67 (Trosartiklerne)
s. 68-77 (de 5 søjler)
s. 87-94 (Sharia - lov og ret)
Tekster:
Tekst 45: "Stening står ikke til diskussion" (Fra "Muslimernes religion")
"Stening er ikke en del af koranens budskab" (af Sherin Khankan fra Religion.dk)
"Det er en muslimsk pligt at deltage aktivt i samfundet" Naveed Baig, 2011
Et oprigtigt råd til muslimerne vedrørende folketingsvalget anno 2011
Muhammeds Afskedstale (fra "Klassisk og moderne islam", s. 54)
fra koranen:
Sura 2, v. 177-178,
Sura12, v.2-4
Sura 27, v. 2-4;7,
Sura 27, v 76-78
(om troen og de 5 søjler)
Dokumentar:
"Mekka - hvad sker der?", DRKultur 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Forløbet er struktureret efter den buddhistiske trosbekendelse. Der ses således først på Buddha, herunder buddhalegenden, læren i buddhismen og sidst på det buddhistiske samfund. Læren udgør hovedvægten i forløbet. Forløbet afsluttes med at se på , hvordan buddhisme praktiseres i Vesten.
Materiale:
“Religioner lever - Grundbog til religion”,
Praxis, 2017
s. 156-185
Lene Højholdt: "Tibetansk Buddhisme"
s. 79-86
Film:
5 skarpe om buddhismen, DR
"Hvor langt når Alfons Åberg?" DR Ramasjang, 2016
Dalai Lama's guide to happiness (YouTube)
"Den 2. dimension", afsnit 6, DR!, 2013
Tekster:
Benarestalen
Buddhalegenden
"Almindelige menneskers liv i relation til Tulkuen"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
I forløbet er der fokus på den evangelisk-lutherske kirke. Forløbet behandler reformationen, men ikke den katolske kirke i dag, og den ortodokse kirke berøres ikke.
Indledningvist ses der på kristendommens rødder i jødedommen.
Begreber vi har haft i spil: Frelseshistorien, Mytologisk Jesus og Historisk Jesus, Gammel Testamente og Ny testamente, Indefra, Udefra.
Forløbet er struktureret efter følgende emner:
- Skabelse og syndefald
- Den gamle pagt med Abraham og Moses
- Bjergprædiken
- Jesu forkyndelse
- Næsten.
- Jesu død og genopstandelse
- Reformationen og Luthers lære
- Dåb og nadver
Materiale:
E. Andreasen Mfl: "Religion og kultur - En grundbog", Systime:
s. 143, 156-158 (om skabelse og syndefald)
s. 144-147 (Abraham og den gamle pagt)
s. 145-150, 158-161 (Om den nye pagt og frelsesmyten)
s. 166-167 (Ritualer, dåb og nadver)
s. 169-171 (om næstekærlighed)
Forman, j: ”De kristnes religion”, Systime, 2008
S. 61-64 og 40-44 (om den historiske Jesus og bibelen som kanonisk skrift)
"Religioner Lever - Grundbog i religion",
s. 66-78 (Jesus som historiefortæller og helbreder)
s. 82-93
Grundskrifter:
Gammel testamente:
1. mosebog kap. 1-3.
Første Mosebog kap 12, vers 1-9 (Abrams udvandring)
første Mosebog kap 17, vers 1-27 (omskærelsen)
Nye testamente:
Matthæusevangeliet kapitel 20, vers 1-16.
Lukasevangeliet kapitel 10, vers 25-37.
Lukasevangeliet kapitel 15, vers 11-32.
Moderne tekster:
"En nadverprædiken, 2005, Carsten Riis Jensen
Dokumentar:
"Den 2. dimension: Pinsekirken"
De første 1, 2 og 4 af "5 skarpe om Jesus"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi har snakket om, hvad vi ved om kristendommen
-
Skabelse og syndefald
-
Andreasen, E. (ansv.): RELIGION OG KULTUR (3 udg.), Systime; sider: 15-17, 157-158
-
Husk "Religion og kultur" til modulet
-
Gennemgået i modulet: Frelseshistorie, mytedefinition, problemmyte, arvesynd
-
I skal læse s. 144-145 i "Religion og Kultur" + fortællingerne om Abraham og Moses i GT, som er en del af frelseshistorien i kristendommen. Opgaverne ligger her på modulet og skal deles med mig inden onsdag.
-
Opgaver - Pagterne med Abraham og Moses
-
Første Mosebog Kapitel 12
-
16 hurtige spørgsmål
-
Den historiske Jesus og Bibelen som kanonisk skrift.pdf
-
Læst i modulet:
-
Jesus som historiefortæller
-
Set i modulet: De første 1, 2 og 4 af "5 skarpe om Jesus"
-
I skal lytte til podcastafsnittet "Den kristne synd" et afsnit af serien: "Bibelen - Leth fortalt" der hvor I hører podcasts.
-
Virtuelt modul pga kursus
-
Jesus som helbreder og tolkning af Jesus død (Religioner lever s67-70). .pdf
-
Jesus som helbreder - Opgaver
-
Jesu død og Nadver
-
Kristendom, Religioner Lever, 3z.pdf
-
Læses i modulet: D. 71-73. (Om kristne dogmer - To-naturslæren og treenigheden)
-
3z dåb og nadver.pptx
-
Kristne dogmer - tonaturlæren og treenigheden
-
Øvelser til trosbekendelsen
-
Kristendom, religioner lever, s. 82-93.pdf
-
Opgaver om kirken i Danmark
-
s. 166-167 om dåb og nadver læses i modulet.
-
S. 160-161 om frelse og dom læses i modulet.
-
Husk "Religion og kultur" til modulet (den blå bog)
-
Skærmbillede 2025-04-04 kl. 08.51.17.png
-
Afsnit
-
I skal se afsnit 5 af "Den 2. dimension", hvor de besøger pinsekirken.
-
"Den 2. dimension" i pinsekirken
-
Spørgsmål til "den 2. dimension" i pinsekirken
-
Repetition af begreber - Kristendom
-
Læst i modulet: "C. Riis Jensen: En nadverprædiken"
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Scientology
Vi har arbejdet med Scientology ud fra opfattelsen af grundlæggeren, menneskesynet og sindets opbygning og broen til absolut frihed.
Begreber vi har arbejdet med er: Thetanen, det reaktive sind, engrammer, auditering, clear, OT og MEST.
Materiale:
"Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime, 2009
s. 52-64
Fra Scientologys egen hjemmeside:
Filmene om grundlæggeren L. Ron Hubbard
Troen
Menneskets bestanddele
Scientologys principper
Om auditering
tekster:
"Om cleastadiet" og "En preclears rapport, case nr. 13"
Program:
"Spørg mig om alt" med en ex-scientolog, DR3, 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984510958",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984510958",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64984510958"
}