Holdet 2024 re/z22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Birte Mackeprang, Rebecca Gram Larsen
Hold 2024 re/z22 (3z re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Islam
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Scientology
Titel 6 repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Vi har snakket om religionernes historiske udbredelse og en gennemgang af religionsfaglige begreber.

Materiale:

"Religioner Lever - Grundbog til religion"
s. 12-14

E. Andreasen Mfl: "Religion og kultur - En grundbog", Systime
side 13-30

Artikler: Overblik - Sådan ser det religiøse Danmark ud.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/religionsoverblik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Vi har i forløbet arbejdet med Muhammedbilleder i Islam, islams formative periode, den 5 søjler, trosartiklerne og sharia.
Vi har arbejdet med demokrati og Sharia.


Materiale:
J. Pedersen: "Sharia og Samfund - Islamisk ret, etik og praksis i Danmark", Samfundslitteratur, 2020
s. 43-45 (Konstruktioner af Muhammed)

D. Kitin: "Klassisk og Moderne Islam", 2. udgave, Systime
s. 15-19 (om forskellige måder at være religiøs på)
s. 32-44 (Den formative periode)
s. 59-67 (Trosartiklerne)
s. 68-77 (de 5 søjler)
s. 87-94 (Sharia - lov og ret)

Tekster:
Tekst 45: "Stening står ikke til diskussion" (Fra "Muslimernes religion")
"Stening er ikke en del af koranens budskab" (af Sherin Khankan fra Religion.dk)
"Det er en muslimsk pligt at deltage aktivt i samfundet" Naveed Baig, 2011
Et oprigtigt råd til muslimerne vedrørende folketingsvalget anno 2011
Muhammeds Afskedstale (fra "Klassisk og moderne islam", s. 54)

fra koranen:
Sura 2, v. 177-178,
Sura12, v.2-4
Sura 27, v. 2-4;7,
Sura 27, v 76-78
(om troen og de 5 søjler)

Dokumentar:
"Mekka - hvad sker der?", DRKultur 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Buddhisme

Forløbet er struktureret efter den buddhistiske trosbekendelse. Der ses således først på Buddha, herunder buddhalegenden, læren i buddhismen og sidst på det buddhistiske samfund. Læren udgør hovedvægten i forløbet. Forløbet afsluttes med at se på , hvordan buddhisme praktiseres i Vesten.

Materiale:
“Religioner lever - Grundbog til religion”,
Praxis, 2017
s. 156-185

Lene Højholdt: "Tibetansk Buddhisme"
s. 79-86

Film:
5 skarpe om buddhismen, DR
"Hvor langt når Alfons Åberg?" DR Ramasjang, 2016
Dalai Lama's guide to happiness (YouTube)
"Den 2. dimension", afsnit 6, DR!, 2013


Tekster:
Benarestalen
Buddhalegenden
"Almindelige menneskers liv i relation til Tulkuen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kristendom


I forløbet er der fokus på den evangelisk-lutherske kirke. Forløbet behandler reformationen, men ikke den katolske kirke i dag, og den ortodokse kirke berøres ikke.
Indledningvist ses der på kristendommens rødder i jødedommen.

Begreber vi har haft i spil: Frelseshistorien, Mytologisk Jesus og Historisk Jesus, Gammel Testamente og Ny testamente, Indefra, Udefra.

Forløbet er struktureret efter følgende emner:
- Skabelse og syndefald
- Den gamle pagt med Abraham og Moses
- Bjergprædiken
- Jesu forkyndelse
- Næsten.
- Jesu død og genopstandelse
- Reformationen og Luthers lære  
- Dåb og nadver


Materiale:
E. Andreasen Mfl: "Religion og kultur - En grundbog", Systime:
s. 143, 156-158 (om skabelse og syndefald)
s. 144-147 (Abraham og den gamle pagt)
s. 145-150, 158-161 (Om den nye pagt og frelsesmyten)
s. 166-167 (Ritualer, dåb og nadver)
s. 169-171 (om næstekærlighed)

Forman, j: ”De kristnes religion”, Systime, 2008
S. 61-64 og 40-44  (om den historiske Jesus og bibelen som kanonisk skrift)

"Religioner Lever - Grundbog i religion",
s. 66-78 (Jesus som historiefortæller og helbreder)
s. 82-93

Grundskrifter:
Gammel testamente:
1. mosebog kap. 1-3.
Første Mosebog kap 12, vers 1-9 (Abrams udvandring)
første Mosebog kap 17, vers 1-27 (omskærelsen)

Nye testamente:
Matthæusevangeliet kapitel 20, vers 1-16.
Lukasevangeliet kapitel 10, vers 25-37.
Lukasevangeliet kapitel 15, vers 11-32.

Moderne tekster:
"En nadverprædiken, 2005, Carsten Riis Jensen

Dokumentar:
"Den 2. dimension: Pinsekirken"
De første 1, 2 og 4 af "5 skarpe om Jesus"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Scientology


Vi har arbejdet med Scientology ud fra opfattelsen af grundlæggeren, menneskesynet og sindets opbygning og broen til absolut frihed.
Begreber vi har arbejdet med er: Thetanen, det reaktive sind, engrammer, auditering, clear, OT og MEST.

Materiale:
"Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime, 2009
s. 52-64

Fra Scientologys egen hjemmeside:
Filmene om grundlæggeren L. Ron Hubbard
Troen
Menneskets bestanddele
Scientologys principper
Om auditering

tekster:
"Om cleastadiet" og "En preclears rapport, case nr. 13"

Program:
"Spørg mig om alt" med en ex-scientolog, DR3, 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer