Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Rebecca Gram Larsen
|
Hold
|
2024 re/a23 (2a re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
intro til religion
Kort introduktion til religion, hvor eleverne introduceres til centrale begreber og religionernes geografiske udbredelse og sammenhæng.
Materiale
”Religion og kultur”, Andreasen, Esben mfl. 3 udgave, Systime, side 13-23, 25-26, 27-28 og 31-37.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Baggrundsmateriale:
”Klassisk og moderne islam”, Deniz Kitir, 2 udgave, 2019, Systime side 17-19, 31-37, 39-44, 59-77, 87-93.
Primærtekster:
Uddrag af ”Den første åbenbaring” fra hjemmesiden: https://religion.systime.dk/?id=546
Tekst 31 fra stemmer fra den muslimske verden", Wulff, Edward, Petersen, Nordisk forlag A/S, 1980 side 35-37.
- "Åbningen" fra koranen
- Sura 10, vers 37-38, sura 4, vers 82, sura 2, vers 106, sura, 3 vers 1-7.
- ”Stening er ikke en del af koranens budskab” af Sherin Khankan, religion.dk. 2011
- ”Stening står ikke til diskussion”, Wahid, Abul Pedersen, Kristeligt Dagblad, 2022.
- Dokumentar: Vice: Hajj documentary. Youtube. (Dokumentaren er på engelsk og der er ikke undertekster. Opfylder kravet om engelsksproget materiale).
Om homoseksualitet i islam:
Vi ser dokumentaren “Helvedes homo - en muslim springer ud”, DR, 2018 afsnit 1 og 2.
Vi bruger Jan Hjärpes model til at analysere forskellige udtalelser i dokumentaren. Materiale: “Klassisk og moderne islam” side 17-19.
Artiklen: “At være homo og muslim kan godt give en smule indre jihad” i Klassisk og moderne islam side 156-158.
Sura 7:80-81. Koranen. Oversat af Ellen Wulff. Vandkunsten, 2006.
Sura 17:32. Koranen. Oversat af Ellen Wulff. Vandkunsten, 2006.
Vi sammenligner med Biblens ord om homoseksualitet ud fra: 3. Mosebog: Kapitel 20, vers 13 og Romerbrevet kapitel 1, vers 26-27.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal arbejde med siderne 31-33 øverst og side 39-44 i "Klassisk og moderne islam". I får tid til at læse siderne i modulet, men hvis du ved, at du læser langsomt eller har brug for lige at orientere dig i lektien før modulet, kan du læse noget af
-
Begrebsliste til islam
-
Medbring bogen "Klassisk og moderne islam". Det er den grønne bog, som I har fået udleveret første skoledag efter ferien.
-
Den første åbenbaring, opgave
-
Islams hellige skrifter
-
Læs i "Klassisk og moderne islam" side 33-37.
-
Opgaver til troen i islam
-
Islam, tekster .pdf
-
Læs i "Klassisk og moderne islam" side 59-67.
-
Opgaver til søjlerne i islam
-
Vi skal arbejde med 68-77 i "Klassisk og moderne islam". I får tid til at læse i modulet, mens hvis du ved, at du læser langsomt, skal du starte på lektien hjemme. Husk bogen.
-
Opgaver valfarten
-
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
-
Tag bogen "Klassisk og moderne islam" med. Udfyld begrebslisten for sidste modul omkring de fem søjler.
-
Sharia, opgaver
-
Læs om Lov og Ret side 87-94 i "Klassisk og moderne islam".
-
Stening står ikke til diskussion .pdf
-
Opgave til fortolkninger Sharia
-
Stening er ikke en del af koranens budskab
-
Læs i "Klassisk og moderne islam" side 17-19 og side 122-124.
-
Opgaver til fortolkninger af Sharia
-
Steningen er ikke en del af koranens budskab
-
Læs "At være homo og muslim kan godt give en smule indre jihad" side 156-158 i "Klassisk og moderne islam" og læs også side 96-98 om jihad i "Klassisk og moderne islam". Medbring bogen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hinduisme
Forløb om hinduismen
I forløbet arbejder vi primært med:
- Den hinduistiske filosofi
- Guderne og tilbedelsen af guderne
- Myten om Rama og Sita
- Kastebegrebet
Baggrundsmateriale:
”Hinduismen” af Poulsen, Allan, Systime, 2012 side 20- 60, 91-114.
Primærtekster fra bogen ”Hinduismen” af Poulsen, Allan.
Uddrag af Bhavadgita omkring Arjunas problem og Krishnas svar på Arjunas problem side 127-128 i ”Hinduismen”
«Ritualet for den hellige tråd» side 169-171 i «Hinduisme»
«Purusha-hymnen» side 174-175 i bogen ”Hinduismen”.
SRO om hindunationalisme:
I samarbejde med engelsk skriver eleverne SRO om hindunationalismen i Indien.
”Radikalisering og terrorisme” Petersen, Bjørn og Fafner, Hans Henrik, Systime, 2016 side 163-184. Dette læses selvstudie i forbindelse med elevernes SRO.
Fra bogen ”Radikalisering og terrorisme”, Petersen, Bjørn og Fafner, Hans Henrik, Systime, 2016 læses teksten ”Hindutva” side 183-184.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
I forløbet har vi arbejdet med hvordan kristendommen har rødder i jødedommen. Vi har dannet os et generelt historisk overblik over kristendommens udvikling fra urkirke til idag. Vi har læst grundlæggende kristne kanoniske tekster fra Biblen, suppleret af moderne tekster bl.a. artikler og tv-programmer. Bogen "Religion og Kultur" har dannet rammen for forløbet, suppleret med andet baggrundsmateriale, bl.a. podcast og youtube klip.
Der har bl.a. været fokus på kristen etik, den gamle og nye pagt, lignelser, reformationen og sakramenterne.
Baggrundsmateriale:
"Religion og kultur" side 144-151, 152-155, 156-161, 166 -170.
"Biblen Leth fortalt" om bjergprædikenen
https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-2022/bjergpraediken-16122211074
"Reformationen 1517-2017 - Hvad skete der lige?"
https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc
"5 Skarpe om Luther", DR Kultur, 2013
Primær:
Første Mosebog kap 3 vers 1-24: Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have.
2. Mosebog kap 19, v. 1-25 og kap 20, v. 1-21: Åbenbaringen på Sinaj og de 10 bud
Matt. Kap. 5-7: Bjergprædikenen
Matt. Kap 24, v. 1-31: De sidste tiders tegn og Jesu genkomst
Luk. Kap. 15, v. 11-32: Lignelsen om den fortabte søn
Johannes kap.8, v. 1-11: Kvinden grebet i ægteskabsbrud
Luk. Kap 10, v. v. 25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Mar. kap 14, v. 12-26: Den sidste nadver
Mar. kap 16, v. 1-20: Jesu genopstandelse
"Adam og Eva - næstekærlighed til flygtninge?" : Fortolkning af næstkærlighedsbegrbet
https://www.dr.dk/drtv/episode/adam-and-eva_-naestekaerlighed-til-flygtninge_47809
Martin Luther, uddrag fra fortalen til "Den lille katekismus", https://danmarkshistorien.lex.dk/Luthers_Lille_Katekismus_1529_(1953-udgave)
Stender, Poul Joachim, Dåben er en dør, Kristelig dagblad, 2006
Uddrag, Nadveren er et kærtegn, Kristelig dagblad, 2006
Møllehave, Johannes, Skærtorsdagsprædiken, Udvalgte prædikener, Lindhardt og Ringhof, 1990, s.105-110
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. emne
I forløbet arbejdes der med en introduktion af etik og etiske positioner. Desuden en kobling til de religioner, der er arbejdet med i tidligere forløb og deres etiske grundlag. Dette danner rammen for arbejdet med etiske dilemmaer og tekstlæsning.
Vi har arbejdet med de tre etiske positioner nytteetik, pligtetik og interdependensetik.
Derudover har fokus været på aktiv dødshjælp og abort.
Baggrundsmateriale:
"Religion og kultur" s. 251-262
Primær:
"Signe Molde på udebane - Kommer homoseksuelle i helvede?"
https://www.dr.dk/drtv/episode/signe-molde-paa-udebane_-kommer-homoseksuelle-i-helvede_336030
Uddrag fra K.E. Løgstrup "Etiske begreber og problemer", København 1996, s. 20
Jersild, P.C. "Er det en pligt at leve?", Den optimale behandling - om medicinsk etik, Systime, 2004, s. 158-160
Husabøg, Erling Johannes, "Ret til selvvalgt livsafslutning", Den optimale behandling - om medicinsk etik, Systime, 2004, s. 161-164
Nygaard, Michael Lerche, "En mørk mærkedag", Kristelig Dagblad, 7. oktober 2003
"Sex og samfund ønsker abortdebat: Foreslår grænse på 18 uger", 9.januar 2023, Ritzau
Bengtsson, Mathilda, "Historien om min graviditet er historien om, at det er for nemt at få en abort i Danmark", Berlingske.dk, 9. maj 2024
Ingrisch, Anna, Genstart "Noget at ruge over", 14. december 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
Vi repeterer årets religionsfaglige områder: Buddhisme, Islam, Kristendom, Etik
Fokus er på tekstlæsning, begrebsafklaring og mundtlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65397773260",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65397773260",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65397773260"
}