Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Birte Mackeprang
|
Hold
|
2024 re/m23 (2m re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Vi har snakket om religionernes historiske udbredelse og en gennemgang af religionsfaglige begreber.
Materiale:
"Religioner Lever - Grundbog til religion"
s. 12-14
E. Andreasen Mfl: "Religion og kultur - En grundbog", Systime
side 13-30
Artikler: Overblik - Sådan ser det religiøse Danmark ud.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/religionsoverblik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Vi har arbejdet med
Islams formative periode, trosartiklerne, de 5 søjler og Sharia.
Vi har arbejdet med det ud fra Jan Hjärpes model om traditionalisme, modernisme, sekularisme og fundamentalisme.
D. Kitin: "Klassisk og Moderne Islam", 2. udgave, Systime
s. 32-44 (Den formative periode)
s. 59-67 (Trosartiklerne)
s. 68-77 (de 5 søjler)
s. 87-94 (Sharia - lov og ret)
Carsten Lykke-Kjeldsen mfl: “Begrebsnøglen til religion - teori og metode”, 2. udgave, systime, 2017,
s. 47-51 (om mange forskellige måde at være religiøs på - Jan Hjärpes model)
Tekster:
Tekst 45: "Stening står ikke til diskussion" (Fra "Muslimernes religion")
"Stening er ikke en del af koranens budskab" (af Sherin Khankan fra Religion.dk)
Dokumentar
"Mekka - Hvad sker der?" DRKultur, 2015
Klassen har været på tur til Davids Samling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
I forløbet er der fokus på den evangelisk-lutherske kirke. Forløbet behandler reformationen, men ikke den katolske kirke i dag, og den ortodokse kirke berøres ikke.
Indledningvist ses der på kristendommens rødder i jødedommen.
Forløbet er struktureret efter følgende emner:
- Skabelse og syndefald
- Den gamle pagt med Abraham og Moses
- Bjergprædiken
- Jesu forkyndelse
- Næsten. Debat om, hvem næsten er.
- Jesu død og genopstandelse
- Reformationen og Luthers lære
- Dåb og nadver
Materiale:
E. Andreasen Mfl: "Religion og kultur - En grundbog", Systime:
s. 143, 156-158 (om skabelse og syndefald)
s. 144-147 (Abraham og den gamle pagt)
s. 145-150, 158-161 (Om den nye pagt og frelsesmyten)
s. 166-167 (Ritualer, dåb og nadver)
s. 169-171 (om næstekærlighed)
Forman, j: ”De kristnes religion”, Systime, 2008
S. 65-68 (om Jesus' forkyndelse)
Grundskrifter:
Gammel testamente:
1. mosebog kap. 1-3.
Første Mosebog kap 12, vers 1-9 (Abrams udvandring)
første Mosebog kap 17, vers 1-27 (omskærelsen)
Nye testamente:
Lukasevangeliet kapitel 15, vers 11-32
Matthæusevangeliet kapitel 20, vers 1-16
Lukasevangeliet kapitel 7 vers 11-17
Lukasevangeliet kapitel 9 vers 37-43
Moderne tekster:
"En nadverprædiken, 2005, Carsten Riis Jensen
Jan Lindhardt: Katekismus i Kristendom: Dåb
Film:
Klip fra "Passion og the Christ"
Dokumentar:
De første 1, 2 og 4 af "5 skarpe om Jesus"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Forløbet er struktureret efter den buddhistiske trosbekendelse. Der ses således først på Buddha, herunder buddhalegenden, læren i buddhismen og sidst på det buddhistiske samfund. Læren udgør hovedvægten i forløbet. Forløbet afsluttes med at se på , hvordan buddhisme praktiseres i Vesten.
E. Andrasen mfl: "Religion og kultur - en grundbog", 3. udgave, Systime,
s. 59-63 (indføring)
s. 62-67 (Om de 3 hovedretninger inden for Buddhisme)
Nielsen, A: "Buddhisme, Introduktion og tekster", Systime, 2015
s. 33-38, 62-63
Lene Højholdt: "Tibetansk Buddhisme"
s. 79-86
Tekster:
Uddrag af Buddhalegenden
Film:
5 skarpe om buddhismen
"Hvor langt når Alfons Åberg?" DR Ramasjang, 2016
Dalai Lama's guide to happiness: https://www.youtube.com/watch?v=IUEkDc_LfKQ&list=RDLVyTCRdM71j2E&start_radio=1
"Den 2. dimension", afsnit 6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nordisk religion
I modulet har vi fokuseret på nordisk religion som den fungerer i dag ud fra blandt andet Hareskoves Blotkilde og For Side.
Vi har taget udgangspunkt i myterne, sagaerne og kilder hvor relevant.
Materiale:
"Senmoderne religion i Danmark, Systime, 2009
s. 16-26
Ludvigsen, L: "Religion i det senmoderne samfund", Systime, 2007
s. 24-25 (Om det senmoderne samfund og giddens)
Tekster:
Hareskovens blotgilde om spiritualitet (https://www.blotgilde.dk/index.php?side=Nordisk%20Spiritualitet&menu=Nordisk_Spiritualitet)
Havamal (den højes tale)
Haakon den Godes Saga: Sigurd Jarls blot
"Asatroende tv-kendis: Thor får øl, og jeg får styrke", religion.dk, 2012
Dokumentar:
"Hedning på høje hæle", DR2, 2006
Podcast:
podcastserien "viking" med Jeanette Varberg, Gyldendals podcast, afsnit 1: "Odin"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65397782405",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65397782405",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65397782405"
}