Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Rebecca Gram Larsen
|
Hold
|
2024 re/r23 (2r re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
intro til religion
Kort introduktion til religion, hvor eleverne introduceres til centrale begreber og religionernes geografiske udbredelse og sammenhæng.
Materiale
”Religion og kultur”, Andreasen, Esben mfl. 3 udgave, Systime, side 13-23, 25-26, 27-28 og 31-37.
Eleverne opfordres til gennem arbejdet med tekster i religionsfaget at bruge ordnet.dk til at slå ord op, som de ikke forstår. https://ordnet.dk/ddo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
I forløbet om islam har vi fokus på sunni-islam. Sufismen berøres ikke, men vi er kort inde på shia-islam.
I forløbet arbejder vi med følgende emner:
- Islams tilblivelse
- De hellige skrifter: Koran og Hadith
- Troen
- De fem søjler, herunder arbejder vi især med valfarten, som vi analyserer som et overgangsritual
- Sharia
- Kvindelige imamer
Islam
Baggrundsmateriale:
”Klassisk og moderne islam”, Deniz Kitir, 2 udgave, 2019, Systime side 17-19, 31-37, 39-44, 59-77, 87-93.
Primærtekster:
Uddrag af ”Den første åbenbaring” fra hjemmesiden: https://religion.systime.dk/?id=546
Tekst 31 fra stemmer fra den muslimske verden", Wulff, Edward, Petersen, Nordisk forlag A/S, 1980 side 35-37.
- "Åbningen" fra koranen
- Sura 10, vers 37-38, sura 4, vers 82, sura 2, vers 106, sura, 3 vers 1-7.
- ”Stening er ikke en del af koranens budskab” af Sherin Khankan, religion.dk. 2011
- ”Stening står ikke til diskussion”, Wahid, Abul Pedersen, Kristeligt Dagblad, 2022.
- Dokumentar: Vice: Hajj documentary. Youtube. (Dokumentaren er på engelsk og der er ikke undertekster. Opfylder kravet om engelsksproget materiale).
Kvindelige imamer:
Vi ser og arbejder med dokumentaren "Reformisten - den kvindelige imam, " 2019.
"Klassisk og moderne islam" side 219-220.
Uddrag af artiklen "Muhammeds tid var fyldt med stærke kvinder" af Mette Skov Hansen, Kristeligt Dagblad, 12.09.16.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
I forløbet om kristendom har vi fokus på den evangeliske-luthersk kirke.
Vi arbejder med følgende emner i undervisningen.
- Skabelse og syndefald
- Kristendommens rødder i jødedommen. Her ser vi på pagten med
Abraham, pagten med Moses og Messiasforestillinger i jødedommen.
- Bjergprædikenen
- Jesu budskaber i ”Det nye testamente”. Her laver vi tekstanalyse af
teksterne ”Lignelse om den fortabte søn”, ”Kvinden grebet i
ægteskabsbrud” og ”Aksplukningen på sabbatten”.
- Vi ser på forskellige fortolkninger af, hvem næsten er ud fra et kristent
perspektiv. Her tager vi udgangspunkt i ”Lignelse om den barmhjertige
samaritaner”.
- Påskens betydning.
- Reformationen og Luthers lære.
Materiale:
Repetition af begreberne myte, ritual og overgangsritual fra ”Religion og kultur” side 13-15, 19-23.
Fra det gamle testamente læses:
Første Mosebog kap 1- 3: Verdens skabelse, Adam og Eva og Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have.
Første Mosebog kap 12. v. 1-9: Abrahams udvandring til Kanaan
Første Mosebog kap 17. v. 1-27: Omskærelsen
Anden Mosebog kap 19. v. 1-25: Åbenbaringen på Sinaj
Anden Mosebog kap 20 v. 1-21: De ti bud.
Salmernes bog kap 1. vers 1-2. Bruges til at sammenligne med saligprisningerne i Bjergprædikenen.
”Davids sønnens fredsrige” Esajas’ Bog, kapitel 11, vers 1-9
Fra Det nye testamente læses:
udvalgte uddrag af Bjergprædikenen fra Matthæuseevangeliet kap 5-7.
Mattæusevangeliet kap 22, v. 34 – 40: Det største bud i loven.
Lukasevangeliet kap 10, v. 25- 37. Den barmhjertige samaritaner.
Lukas evangeliet kap 15 v. 11- 32: Lignelsen om den fortabte søn.
Matthæuseevangeliet kap 12. v. 1- 8: Aksplukningen på sabbatten.
Johannes evangeliet kap 8, vers 1-11.: Kvinden grebet i ægteskabsbrud.
Matt kapitel 16: Jesus opstandelse.
Om påskens betydning:
Vi laver tekstanalyse af Marianne Christiansens prædiken påskedag, 2023
Om næsten:
Lukasevangeliet kap 10, v. 25- 37. Den barmhjertige samaritaner.
Uddrag af dokumentaren “Adam og Eva- næstekærlighed til flygtninge?” afsnit 6, DRkultur, 2018.
Reformationen og Luthers lære:
"Fem skarpe om Luther": https://www.youtube.com/watch?v=2OALSdC15hY.Emne; Luthers lære.
Uddrag af ”Opgør med gerningsretfærdigheden” af Martin Luther.
”Hvad skete der lige? https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc&t=1s
Filmen “Luther”, 2004.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Forløbet tager udgangspunkt i bogen Buddhisme introduktion og tekster af Anders Nielsen. (Kap 1-3, evt.5 og 8)
Bogen arbejder med begrebet lived religion, som vil blive defineret og arbejdet med undervejs i forløbet. Så eleverne dermed forstår forskellen mellem den udøvede praksis (levede religion) og den italesatte praksis fra helligskrifterne.
I forløbet har vi arbejdet med:
- Buddha
- Dharma (Bl.a. de fire ædle sandheder, middelvejen, livshjul, genfødsel og karma)
- Sangha
- De 3 hovedretninger
- Buddhistisk praksis
- Buddhisme i vesten
Kildemateriale:
- Buddhalegenden(Læst i Buddhisme introduktion og tekster s. 25 og set klip fra filmen "Little Buddha")
Fra Esben Andreasen, Mennesket og magterne - en tekstsamling til religion, Gyldendal, 1992
- Benarestalen
- Årsagskæder
- Den fuldkomne erkendelse
- Ildprædikenen
- Bevidsthed
- Genfødsel uden sjæl
Fra Anders Nielsen, Buddhisme introduktion og tekster, Systime, 2015
- Øjenvidne til tibetansk himmelbegravelse
- Interview med dansk buddhistisk nonne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. emne
I forløbet arbejdes der med en introduktion af etik og etiske positioner. Desuden en kobling til de religioner, der er arbejdet med i tidligere forløb og deres etiske grundlag. Dette danner rammen for arbejdet med etiske dilemmaer og tekstlæsning.
Vi har arbejdet med de tre etiske positioner nytteetik, pligtetik og interdependensetik.
Derudover har fokus været på aktiv dødshjælp og / eller abort.
Baggrundsmateriale:
"Religion og kultur" s. 251-262
Primær:
"Signe Molde på udebane - Kommer homoseksuelle i helvede?"
https://www.dr.dk/drtv/episode/signe-molde-paa-udebane_-kommer-homoseksuelle-i-helvede_336030
Uddrag fra K.E. Løgstrup "Etiske begreber og problemer", København 1996, s. 20
Jersild, P.C. "Er det en pligt at leve?", Den optimale behandling - om medicinsk etik, Systime, 2004, s. 158-160
Husabøg, Erling Johannes, "Ret til selvvalgt livsafslutning", Den optimale behandling - om medicinsk etik, Systime, 2004, s. 161-164
Nygaard, Michael Lerche, "En mørk mærkedag", Kristelig Dagblad, 7. oktober 2003
"Sex og samfund ønsker abortdebat: Foreslår grænse på 18 uger", 9.januar 2023, Ritzau
Bengtsson, Mathilda, "Historien om min graviditet er historien om, at det er for nemt at få en abort i Danmark", Berlingske.dk, 9. maj 2024
"Indefra med Anders Agger: Etisk Råd"
https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-etisk-raad_54230
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
Vi repeterer årets religionsfaglige områder: Buddhisme, Islam, Kristendom, Etik
Fokus er på tekstlæsning, begrebsafklaring og mundtlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65397793722",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65397793722",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65397793722"
}