Holdet 2024 bi/q23 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Katrine Voigt Rasmussen
Hold 2024 bi/q23 (2q bi, 2q biøv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og evolution
Titel 2 Hvad er sund mad?
Titel 3 Masser af fisk i havet?
Titel 4 Sexologi og forstyrrede hormoner
Titel 5 DNA - hvordan er du blevet til dig?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler og evolution

Indhold:
Repetition fra NV om celletyper og membrantransport. Bakterier, bekæmpelse og bakterievækst. Evolution, selektion og dannelse af nye arter.

Yubio C lærebogsstof:
Kapitel 1: Celler og liv

Læringsmål:
Kende opbygningen af og forskelle på prokaryote og eukaryote celler. Forstå bakterievækst og virkningen af antibiotika. Forstå hvordan evolution og dannelse af nye arter drives af selektion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvad er sund mad?

Indhold:
Energi og kostens sammensætning. Kostens bestanddele (kulhydrater, proteiner og fedtstoffer). Respiration og gæring. Fordøjelsen og enzymer.

Yubio C lærebogsstof:
Afsnit 2.1: Kroppens organsystemer
Kapitel 3: Kost, fordøjelse og sundhed
Afsnit 6.3: Energi til muskelarbejdet (respiration og gæring)

Læringsmål:
Forstå betydningen af sund kost – og hvad der udgør en sund kost. Kende til kostens bestanddele og den grundlæggende opbygning af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Forstå, hvordan energi skabes gennem respiration eller gæring. Kende fordøjelsessystemets opbygning og funktion, herunder enzymers virkning og overordnede opbygning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Masser af fisk i havet?

Indhold:
Primær produktion, fotosyntese og respiration, begrænsende faktorer. Fødenet og energistrømme, rovdyr, byttedyr, konkurrence og biodiversitet. Kulstofkredsløbet. Havet som økosystem: Primær- og sekundærproducenter, lys- og temperaturforhold samt næringsstofkredsløb. Overfiskeri og bæredygtighed.

Yubio C lærebogsstof:
Afsnit 9.2: Økosystemet
Afsnit 9.2: Fødekæder og kamp om føden
Afsnit 9.7: Stofkredsløb
+ eget kompendium: Havet som økosystem

Læringsmål:
Forstå hvad et økosystem er og betydningen af samspillet mellem økosystemets enkeltdele. Forstå energistrømme og stofkredsløb, herunder fødekæder, primærproduktion, fotosyntese og respiration. Særlig indsigt i havet som økosystem og kendskab til dets levende organismer, stofkredsløb og energistrømme, samt forstå hvordan disse påvirkes af lys og temperatur. Kende til forhold mellem rovdyr og byttedyr og konkurrence mellem og inden for arter. Forstå betydningen af biodiversitet. Forstå problemerne forårsaget af overfiskeri og kunne diskutere mulige bæredygtige løsninger.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Miniprojekt om fordøjelsen 05-11-2024
Prøve 1 05-11-2024
Rapport om fotosyntese i karse 22-11-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sexologi og forstyrrede hormoner

Indhold:
Opbygning af mandlige og kvindelige kønsorganer. Funktion og regulering af mandlige og kvindelige kønshormoner. Befrugtning og fosterudvikling. Seksuelt overførte sygdomme. Hormonforstyrrende stoffer.

Yubio C lærebogsstof:
Kapitel 5: Sexologi
Afsnit 10.2.4: Hormonforstyrrende stoffer

Læringsmål:
Kende til kønsorganernes opbygning og funktion. Vide, hvordan et æg befrugtes og udvikler sig som foster. Kende til forskellige seksuelt overførte sygdomme og vide, hvordan de undgås. Forstå virkningen og reguleringen af kønshormoner og hvordan denne kan påvirkes af hormonforstyrrende stoffer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 DNA - hvordan er du blevet til dig?

Indhold:
DNA og kromosomer, gener og deres opbygning. Det centrale dogme. Mutationer og nedarvningsprincipper, herunder blodtyper.

Yubio C lærebogsstof:
Kapitel 7: DNA, gener og nedarvning
Kapitel 8.2: Grundlæggende genteknologi
Kapitel 8.3: Genetiske fingeraftryk

Læringsmål:
Kende opbygningen af DNA og kromosomer. Forstå hvad gener er, og hvordan de oversættes til proteiner i cellen. Kende forskellige typer af mutationer og forstå, hvilken betydning de kan have for individet. Forstå nedarvningsprincipper, herunder forstå AB0-blodtypesystemet. Kende principperne bag PCR og gentest.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 2 11-03-2025
Symposium-præsentation 06-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer