Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Katrine Voigt Rasmussen
|
Hold
|
2024 bi/q23 (2q bi, 2q biøv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og evolution
Indhold:
Repetition fra NV om celletyper og membrantransport. Bakterier, bekæmpelse og bakterievækst. Evolution, selektion og dannelse af nye arter.
Yubio C lærebogsstof:
Kapitel 1: Celler og liv
Læringsmål:
Kende opbygningen af og forskelle på prokaryote og eukaryote celler. Forstå bakterievækst og virkningen af antibiotika. Forstå hvordan evolution og dannelse af nye arter drives af selektion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad er sund mad?
Indhold:
Energi og kostens sammensætning. Kostens bestanddele (kulhydrater, proteiner og fedtstoffer). Respiration og gæring. Fordøjelsen og enzymer.
Yubio C lærebogsstof:
Afsnit 2.1: Kroppens organsystemer
Kapitel 3: Kost, fordøjelse og sundhed
Afsnit 6.3: Energi til muskelarbejdet (respiration og gæring)
Læringsmål:
Forstå betydningen af sund kost – og hvad der udgør en sund kost. Kende til kostens bestanddele og den grundlæggende opbygning af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Forstå, hvordan energi skabes gennem respiration eller gæring. Kende fordøjelsessystemets opbygning og funktion, herunder enzymers virkning og overordnede opbygning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Masser af fisk i havet?
Indhold:
Primær produktion, fotosyntese og respiration, begrænsende faktorer. Fødenet og energistrømme, rovdyr, byttedyr, konkurrence og biodiversitet. Kulstofkredsløbet. Havet som økosystem: Primær- og sekundærproducenter, lys- og temperaturforhold samt næringsstofkredsløb. Overfiskeri og bæredygtighed.
Yubio C lærebogsstof:
Afsnit 9.2: Økosystemet
Afsnit 9.2: Fødekæder og kamp om føden
Afsnit 9.7: Stofkredsløb
+ eget kompendium: Havet som økosystem
Læringsmål:
Forstå hvad et økosystem er og betydningen af samspillet mellem økosystemets enkeltdele. Forstå energistrømme og stofkredsløb, herunder fødekæder, primærproduktion, fotosyntese og respiration. Særlig indsigt i havet som økosystem og kendskab til dets levende organismer, stofkredsløb og energistrømme, samt forstå hvordan disse påvirkes af lys og temperatur. Kende til forhold mellem rovdyr og byttedyr og konkurrence mellem og inden for arter. Forstå betydningen af biodiversitet. Forstå problemerne forårsaget af overfiskeri og kunne diskutere mulige bæredygtige løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Miniprojekt om fordøjelsen
|
05-11-2024
|
Prøve 1
|
05-11-2024
|
Rapport om fotosyntese i karse
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi og forstyrrede hormoner
Indhold:
Opbygning af mandlige og kvindelige kønsorganer. Funktion og regulering af mandlige og kvindelige kønshormoner. Befrugtning og fosterudvikling. Seksuelt overførte sygdomme. Hormonforstyrrende stoffer.
Yubio C lærebogsstof:
Kapitel 5: Sexologi
Afsnit 10.2.4: Hormonforstyrrende stoffer
Læringsmål:
Kende til kønsorganernes opbygning og funktion. Vide, hvordan et æg befrugtes og udvikler sig som foster. Kende til forskellige seksuelt overførte sygdomme og vide, hvordan de undgås. Forstå virkningen og reguleringen af kønshormoner og hvordan denne kan påvirkes af hormonforstyrrende stoffer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DNA - hvordan er du blevet til dig?
Indhold:
DNA og kromosomer, gener og deres opbygning. Det centrale dogme. Mutationer og nedarvningsprincipper, herunder blodtyper.
Yubio C lærebogsstof:
Kapitel 7: DNA, gener og nedarvning
Kapitel 8.2: Grundlæggende genteknologi
Kapitel 8.3: Genetiske fingeraftryk
Læringsmål:
Kende opbygningen af DNA og kromosomer. Forstå hvad gener er, og hvordan de oversættes til proteiner i cellen. Kende forskellige typer af mutationer og forstå, hvilken betydning de kan have for individet. Forstå nedarvningsprincipper, herunder forstå AB0-blodtypesystemet. Kende principperne bag PCR og gentest.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve 2
|
11-03-2025
|
Symposium-præsentation
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65399020498",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65399020498",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65399020498"
}