Holdet 2024 ng/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Jens Arne Antoft
Hold 2024 ng/r (1r ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kan vi bremse klimaforandringerne?
Titel 2 Hvorfor er der plastik i havet?
Titel 3 Hvad bruger vi det danske landskab til?
Titel 4 Hvorfor findes der vulkaner?
Titel 5 Hvordan sikre vi os mod farligt vejr?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kan vi bremse klimaforandringerne?

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb har vi arbejdet med problemstillingen “kan vi bremse klimaforandringerne?”. I den første halvdel af forløbet arbejder vi med kernestof såsom strålingsbalance, drivhuseffekt, drivhusgasser og kulstofkredsløbet, mens anden halvdel vil omhandle CO2 fangst og lagring (CCS) som en løsning på problemstillingen. Første halvdel klæder eleverne på til at kunne drage faglige pointer og sammenhænge i anden halvdel, som indeholder mere selvstændige arbejdsformer. Forløbet afrundes med en gruppeopgave, hvor hver gruppe laver en videnskabelig poster som fortæller om mulighederne for at udnytte og anvende CCS i Danmark.

Eksperimentel og andet empirisk arbejde:
- Forsøg/feltarbejde: Strålingsbalance i november
- Demonstrationsforsøg: CO2 som drivhusgas
- Forsøg: Porøsitet af kalksten, sandsten og lerskifer
- Demonstrationsforsøg: Permeabilitet af kalksten, sandsten og lerskifer

Emner:
- Strålingsbalance
- Drivhuseffekt og drivhusgasser
- Udledning af drivhusgasser og udledningsscenarier
- CO2-fangst og lagring
- Den danske undergrund

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Hvorfor er der plastik i havet?

I dette forløb undersøger vi problemstillingen “Hvorfor er der plastik i havet?”. Til at starte med genbesøger vi noget af kernestoffet fra NV og undersøger hvilken del af hydrologiske kredsløb som er relevant i forhold til problemstillingen. Dernæst undersøger vi det lineære og cirkulære livscyklus for et plastikprodukt, og hvordan og hvor det eventuelt kan ende op ude i verdenshavet. Afslutningsvis arbejder vi med forskellige løsninger af hele eller dele af problemet med plastik i havmiljøet. Gruppevis dykker vi med udgangspunkt i et af FNs verdensmål ned i et tiltag som kan mindske plastikforureningen.

Eksperimentel og andet empirisk arbejde:
- Undersøgelse: Nedbørsdata fra DMIs vejrarkiv
- Forsøg: Permeabilitet i forskellige jordtyper
- Undersøgelse: Tegneserie med livscyklus for plastik
- Undersøgelse: Befolkningspyramider og befolkningsudvikling
- Demonstrationsforsøg: Grønlandspumpe i et kammer
- Undersøgelse: Plastic Tracker - Hvor ender plastikken op henne?

Emner:
- Vandets kredsløb med fokus på overfladeafstrømning
- Permeabilitet, porøsitet og sorteringsgrad
- Produktionskæder herunder lineær og cirkulær økonomi
- Befolkningsudvikling og -pyramider
- Den termohaline cirkulation
- Plastikforurening og løsninger på problemet

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Hvad bruger vi det danske landskab til?

I dette forløb starter vi med at undersøge arealanvendelsen i Danmark som den er i dag. Her vil vi finde ud af at landbrug fylder rigtig meget i det danske landskab. Vi undersøger hvorfor det er sådan og diskuterer fordele og ulemper ved at have så stor en landbrugssektor i Danmark. Vi vil også arbejde med de landskabsdannende processer, som har skabt det danske landskab, samt de klimatiske forudsætninger der er for at dyrke fødevarer i Danmark. I forlængelse af det vil vi også undersøge, hvorfor klimaet er forskelligt rundt omkring på Jorden og hvilke betingelser der er for fødevareproduktion andre steder end i Danmark. Til sidst vil vi vende blikket tilbage på Danmark og undersøge hvordan en alternativ arealanvendelse kunne gavne os som bor i Danmark samt naturen omkring os.

Eksperimentel og andet empirisk arbejde:
- Undersøgelse: Statistik om dansk landbrug
- Undersøgelse: Tegneserie med isfremstød de seneste 130.000 år.
- Undersøgelse: Find en boring i dit nærmiljø med Geostudy Atlas
- Undersøgelse: Sammenhæng mellem klimazoner og hydrotermfigur
- Undersøgelse: Klimaforandringernes konsekvenser i Danmark med DMIs Klima Atlas
- Felttur: Globale fødevarer i vores lokale Føtex.
- Undersøgelse: Hvor bliver vores fødevarer produceret henne med Our World in Data

Emner:
- Arealanvendelse i Danmark
- Landbrug og fødevareproduktion i Danmark
- Glacialmorfologi og landskabsdannelse
- Klimazoner og plantebælter
- Klimaforandringer i Danmark
- Global fødevareproduktion
- Naturgenopretning og biodiversitet

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Hvorfor findes der vulkaner?

Dette forløb strækker sig kun over 4 moduler. Vi arbejder med de overordnede geologiske processer, som har skabt Jordens overflade og undersøger hvorfor der opstår vulkaner og jordskælv. I forløbet vil vi lave flere forsøg og undersøgelser end vi normalt gør og i mindre omfang arbejde problemorienteret. Vi får styr på de grundlæggende principper for det pladetektoniske model, dannelsen af vulkaner, samt målinger af jordskælv.

Eksperimentel og andet empirisk arbejde:
- Forsøg: Bjergarternes densitet - Hvorfor sker der subduktion?
- Undersøgelse: Hvor finder vi vulkaner og hvordan er de forskellige i Google Earth
- Fælles forsøg: Magmaens viskositet med sirup.
- Undersøgelse: Hvilke fordele kan vi finde i nærheden af vulkaner?
- Undersøgelse: bestemmelse af epicenter ud fra 3 seismogrammer.

Emner:
- Jordens opbygning
- Den pladetektoniske model
- Vulkandannelse
- Jordskælv
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Hvordan sikre vi os mod farligt vejr?

I dette forløb skal vi repetere noget vigtigt kernestof fra i år, nemlig strålingsbalance og nedbørsdannelse. Det gør vi ved at undersøge problemstillingen “Hvordan sikre vi os mod farligt vejr”. Vi ser på risikoen for voldsomme skybrud og hvordan vi kan sikre os mod det med forskellige regnvandshåndteringsløsninger. Afslutningsvis arbejder hver elev individuelt med at forberede en besvarelse af et eksamensspørgsmål, som omhandler nedbør og klimaforandringer i Danmark.  

Eksperimentel og andet empirisk arbejde:
- Forsøg/feltarbejde: Strålingsbalance på forskellige overflader i maj
- Fælles forsøg: Måling af meteorologiske parametre

Emner:
- Nedbørsdannelse og -typer
- Skybrud
- Klimatilpasning og lokal afledning af regnvand (LAR)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning