Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Hans Jørgen Slivsgaard
|
Hold
|
2024 sa/a (1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Identitetsdannelse og sociale medier
Identitet og sociale medier.
I dette forløb fokuseres der på identitetsdannelse og de sociale medier.
Der arbejdes med forskellige socialiseringsbegreber (primær/sekunddær og dobbeltsocialisering) samt hvordan individet vha. social kontrol, normer, sanktioner påtager sig forskellige sociale roller. Der arbejdes også med forskellige identitetsformer samt Honneths anerkendelsesbegreber.
I forlængelse heraf arbejder vi med, hvorvidt sociale medier påvirker unges trivsel og risiko for udvikling af stress. I den forbindelse arbejdes der med Hartmut Rosas teori om Accelerationssamfundet.
I forløbet arbejdes der med forskellige former for empiri til at belyse problemstillingerne ligesom eleverne reflektere over, henholdsvis kvantitativ og kvalitativt materiales muligheder og begrænsninger.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Materiale:
Grundbogsstof:
Peter Brøndum og Thor Banke Jensen: Luk samfundet op!. 4. udgave. Forlaget Columbus, s. 29-37, figur 2.16 side 49 (Honneth), 52-58.figur 2.16 side 49)
https://vimeo.com/524216641 (om forskellige identitetsformer)
https://vimeo.com/582936964/0e6d526779 (om Internettets betydning for individet)
Filmen Kontra (2024) er set i biografen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomi og velfærdstat
Forløb i økonomi med om dansk økonomi og velfærdsstaten.
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Materiale:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!, 3. udgave, kapitel 8 & 9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvem bestemmer i DK?
Formål:
Forløb med fokus på partier og ideologier, det politiske system, typer af magt, demokratiformer, deltagelses-kanaler og med- og modborgerskab. I forbindelse med forløbet har eleverne arbejdet med de politiske parties hjemmesider.
Kernestof:
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
-politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Materiale:
Luk samfundet op! 4. udgave. Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Columbus 2022. Kapitel 5, og 6.
Politiske partiers hjemmesider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Køn og identitetsdannelse
Forløb om ligestilling og identitetsdannelse i det senmoderne samfund:
Kernestof:
- ligestilling mellem kønnene.
- identitetsdannelse
Materiale:
Peter Brøndum (m.fl.): Luk samfundet op!, 4. udg., s. 11 -24, samt kapitel 3.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Social differentiering og kulturelle forskelle
Forløb om livsformer, livsstile, social grupper, ulighed og fattigdom, samt etniske minoriteter.
Materiale: Peter Brønum (m.fl.): Luk samfundet op!, 4. udgave, 2022, kap. 4, samt s. 43-52
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65411706385",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65411706385",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65411706385"
}