Holdet 2024 sa/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Karin Bøhrk
Hold 2024 sa/i (1i sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: identitet og socale medier
Titel 2 Hvem bestemmer i Danmark?
Titel 3 Velfærdsstat eller konkurrencestat?
Titel 4 Identitet og køn

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: identitet og socale medier

Forløbsbeskrivelse: Identitet og sociale medier.

I dette forløb fokuseres der på identitetsdannelse og de sociale medier.
Der arbejdes med forskellige socialiseringsbegreber (primær/sekunddær og dobbeltsocialisering) samt hvordan individet vha. social kontrol, normer, sanktioner påtager sig forskellige sociale roller. Der arbejdes også med forskellige identitetsformer samt Honneths anerkendelsesbegreber.
I forlængelse heraf arbejder vi med, hvorvidt sociale medier påvirker unges trivsel og risiko for udvikling af stress. I den forbindelse arbejdes der med Hartmut Rosas teori om Accelerationssamfundet.
I forløbet arbejdes der med forskellige former for empiri til at belyse problemstillingerne ligesom eleverne reflektere over, henholdsvis kvantitativ og kvalitativt materiales muligheder og begrænsninger.




Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber


Kernestof
Identitetsdannelse og socialisering
Kvantitativ og kvalitativ metode  


Materiale
Grundbogsstof:
Peter Brøndum og Thor Banke Jensen: Luk samfundet op!. 4. udgave. Forlaget Columbus, s. 29-37, figur 2.16 side 49 (Honneth), 52-58.figur 2.16 side 49)

https://vimeo.com/524216641 (om forskellige identitetsformer)
https://vimeo.com/582936964/0e6d526779 (om Internettets betydning for individet)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvem bestemmer i Danmark?

“Luk samfundet op!” (2021), Brøndum og Hansen, 4. udg. kap 5 og 6


Samfundsstatistik.dk: Tabelmateriale om vælgere.
Tabel  1.1
Vælgernes fordeling på køn og alder 1.kvartal 2023 i procent.
Tabel 1.3
"Sofavælgere" i procent
Tabel 1.5
Vælgernes fordeling på stilling   1.kvartal 2023 i procent
Tabel 1.6
Vælgernes fordeling på personlig indkomst  1.kvartal 2023 i procent

Hjemmesider og artikler:

Begrebsfilm fra Luk samfundet op´s hjemmeside om medborgerskab og modborgerskab og deltagelsesmuligheder, ulighed

Film fra Folketinges hjemmeside - "fra idé til lov"

https://www.ft.dk/undervisning/undervisningsfilm
Seneste meningsmåling: https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger

https://www.dr.dk/drtv/program/prins-christian-_-en-kongelig-rejse_414212
Program fra dr om Prins Christians møde med magtens tredeling

Lovgivningsprocessen: https://www.ft.dk/da/folkestyret/folketinget/lovgivningsprocessen-i-folketinget
Meningsmåling:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger

ANALYSE Guess who’s back? Derfor vandt Donald Trump
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/analyse-guess-whos-back-derfor-vandt-donald-trump

Identitetspolitik er en gave. Den tvinger os til at indse, at der er andre måder at være i verden på.pdf. Kristeligt dagblad 21.01.20

Danske regeringer siden 1848:
https://www.stm.dk/regeringen/regeringer-siden-1848/

Anvendelse af ft.dk og partiers hjemmesider til partipræsentationer.

Tilpasset højre-venstre skala.pdf fra https://systime.dk/systimenyt/post/politiske-skillelinjer-ft-valg-2022

Med baggrund i eksisterende partiers hjemmesider og principprogrammer er der arbejdet med en øvelse i at sammensætte sit eget parti og forholde sig til værdipolitiske og fordeligspolitiske standpunkter.




Kernestof:
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.

Faglige mål:
Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.

formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.

formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.

argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærdsstat eller konkurrencestat?

“Luk samfundet op!” (2021), Brøndum og Hansen, 4. udg. kap 8 og 9

Artikel:
Økonomer: Flere penge til forsvar kan betyde nedskæringer og reformer. Politiken 1.2.25

Politiolog: Nej, Konkurrencestaten var aldrig væk. Men den kan meget vel være erstattet om 10-15 år. Politiken 24.12.22

Faktaark fra folketingets hjemmeside: Social dumping eller fair konkurrence? https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/over_graensen/social-dumping



https://www.denoffentlige.dk/social/danmark-i-top-10-her-er-verdens-lykkeligste-lande

Film fra Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=4M0iojAIfU0
What makes Danish people so happy?


Økonomisk vækst og andre nøgletal:

Vækst og BNP:
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/nationalregnskab/noegletal-for-nationalregnskabet-bnp

Oversigt over betalingsbalancen fra dst: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/betalingsbalance-og-udenrigshandel/betalingsbalancens-loebende-poster

Oversigt inflation:
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/prisindeks/forbrugerprisindeks

Oversigt Arbejdsløshed:
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/beskaeftigelse-og-arbejdsloeshed/arbejdsloese


Montricepigernes kamp (1)
Beskrivelse:
Dansk dokumentarserie i 3 afsnit. Hvor går man hen, hvis man er ufaglært, bliver fyret og bor i Thy? 120 montricepiger fra høreapparatfabrikken Oticon får besked om, at fabrikken skal lukke og flytte til Polen. De fleste af kvinderne er ufaglærte, og mange har arbejdet på fabrikken siden folkeskolen. Så hvad skal de nu? DR Dokumentar følger montricepigernes kamp gennem 1½ år, hvor de forsøger at finde en fremtid på et arbejdsmarked, som får mindre og mindre brug for ufaglærte, og Thy er allerede hårdt ramt af udflytning og lukning af arbejdspladser. Spørgsmålet er, om de når at finde et nyt job eller komme i gang med en uddannelse, før de får en fyreseddel? DR 2018



Kernestof:
-Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund.
-det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.

undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet.

formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.

formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.

argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Identitet og køn

Luk samfundet op!” (2021), Brøndum og Hansen, 4. udg. kap 1, 2, 3 og 4

Hjemmesiden  https://klassesamfund.dk/ til arbejdet med levevilkår

Miniprojekt om ligestilling mellem kønnene.
Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/indland/kvinder-klarer-sig-bedre-end-maend-i-17-ud-af-23-centrale-livsbegivenheder-der-er
Samfundsstatistik om ligestilling:
Tabel 10.2: Holdning til om det skader førskolebørn at moderen arbejder.
Figur 10.1: Løngab mellem mænd og kvinder i udvalgte OECD lande i 2022.
Figur 10.2: Andel af mænd og kvinder med lang videregående uddannelse 1986-2022.
Figur 10.3: Ligestillingsindikator for ofte for personfarlig kriminalitet 2001-2022.
Tabel 10.3: Vil du sige at ligestilling mellem kønnene er opnået i Danmark i dag?
Figur 10.4: Kvinder, der mener, at vold begået af deres partner kan være acceptabelt under specielle omstændigheder
Figur 10.5: Betalt barselsorlov i udvalgte lande 2022
Tabel 10.4: Løngab mellem mænd og kvinder i de nordiske lande fordelt på aldersgrupper 2010-2021.
Tabel 10.5: kvinders timeløn. Procent af mænds løn (udvalgte områder)

ordbogen.com

Artikel: Kristeligt Dagblad 16.11.18 KL. 21:00
Hvad føler du dig som? Identitet er blevet den enkeltes valg

Artikel: Unik undersøgelse om livskvalitet er fuld af overraskelser - Politiken 21. marts 24

Tabelmateriale om unge og medieforbrug. Samfundsstatistik.dk
Tabel 4.7
Fordeling af danskernes medieforbrug i procent
Tabel 4.8
Brug af TikTok mindst ugentlig  i procent
Tabel 6.4
Børn, unge og sociale medier i procent

Første afsnit af dokumentaren "mandefald" DR https://www.dr.dk/drtv/serie/mandefald_164237

3. episode af dokumentaren "Alt for kliken" fra DR3




Kernestof:
-identitetsdannelse og socialisering
-social og kulturelle forskelle
-ligestilling mellem kønnene

Faglige mål:

anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.

anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.

undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.

undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.

formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.

formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.

argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer