Holdet 2024 ng/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Bendt Kristiansen
Hold 2024 ng/t (1t ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Geologi, Pladetektonik og vulkanisme
Titel 2 Klimatologi og klimaændringer
Titel 3 jord og vand
Titel 4 geomorfologi
Titel 5 Energi og bæredygtighed
Titel 6 kartografi
Titel 7 mad og mennesker

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Geologi, Pladetektonik og vulkanisme

Tilknyttede øvelser (Som I kan perspektivere til ved en eventuel eksamen)

1
Bestemmelse af jordskælvs epicenter ud fra 3 seismogrammer

https://www.sciencecourseware.org/VirtualEarthquake/

2
Undersøg om nylige jordskælv i Danmark ligger tilfældigt, eller er der et mønster?

Find de seneste 10 jordskælv i Danmark på nedenstående link:
https://www.geus.dk/natur-og-klima/jordskaelv-og-seismologi/registrerede-jordskaelv-i-danmark

3
Opgave om pladebevægelser og jordskælv mv.
https://www.cwa.gov.tw/V8/E/E/more.html  (Taiwan)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Klimatologi og klimaændringer

Tilknyttede øvelser (Som I kan perspektivere til ved en eventuel eksamen)

Bestemmelse af Solhøjde

1) Brug nedenstående link  til  beregninger af solhøjde (altitude angle)
https://susdesign.com/sunangle/

2
Bestemmelse af Solindstråling på hhv sydvendt bakke og foranliggende flad strækning
3
Måling af albedo på forskellige overflader
4
Tolkning af vejrsituation ud fra vejrkort og sattelitfoto
5
Opgave om vasco da Gamas sørejse
(globale vindsystem)
6
Keppler og jordens excentricitet




https://bjergetundervisning.wordpress.com/keplers-2-lov/

https://da.wikipedia.org/wiki/Keplers_love

https://vejr.tv2.dk/2019-03-21-sommerhalvaaret-er-laengere-end-vinterhalvaaret

Efterprøv med dette link: Metoden er, at forårets jævndøgn er lige der hvor nordpolen, altså 90 graders bredde har solhøjde på højere end 0 grader kl 1200 Herefter stiger solhøjen  Efterårets jævndøgn falder når solhøjen ved nordpolen  kl 1200 igen er faldet til 0 grader. Brug Københavns længdegrad 12 grader og Københavns tidszone Greenwich meantime + 1
https://susdesign.com/sunangle/


https://susdesign.com/sunangle/



7
Opgave a:
Beregn ud fra skemaet længden af de forskellige istider og længden af de forskellige mellemistider.
Er der noget mønster? Og svarer det til de såkaldte Milankovich-cykler?



Opgave b
Gør det samme som i opgave a, men brug i stedet for skemaet kurvebilledet forneden?

Kan der på kurvebilledet ses nogen sammenhæng mellem temperatur og atmosfærens indhold af CO2?






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 jord og vand

Tilknyttede øvelser, som I kan perspektivere til ved en eventuel eksamen

1
Grundvand drikkevand analyser

• Aktiver nedenstående link.
• Prøv jer frem mht. hvordan siden virker og hvad man kan finde.
• Find nogle drikkevandsanalyser fra et sted, hvor det kunne interessere jer at kende til drikkevandets kvalitet.
Hvordan står det til med nitrat i grundvandet i Ballerup kommune?
Hvordan står det til med pesticider?


https://www.geus.dk/vandressourcer

2 Demonstrationsforsøg: bestemmelse af  porevolumen i jordprøve

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 geomorfologi


Øvelser som I kan perspektivere til ved en eventuel eksamen

1
Tolkning af jordprofil (foto uploadet på modulet)
(Besvaret i Elevfeedback) i elevfeedback)


2
Brug ortokort til bestemmelse af istidslandskab

Ortokort og istidslandskab (Hareskoven)

https://kortviseren.dk/index.html?p=665353,6227220,589.8257&k=world

3
Øvelse om Tidevand


Ribe
Esbjerg
Hvidesande
Thyborøn
Hanstholm
Hirtshals

Materiale
Google Earth og dette link:
https://www.dmi.dk/hav-og-is/temaforside-tidevand/tidevandstabeller-for-danmark/?L=


Find opgivne havne på kortet.og  tidspunktet for højvande for hver af havnene i dag

Hvor mange gange har vi højvande i dag?

Undersøg om det er sådan generelt.

Hvor lang tid går der sådan cirka mellem 2 højvander?

4
Byg den glaciale landskabsserie i ler




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 kartografi

Øvelser som I kan perspektivere til ved en eventuel eksamen

1
Øvelser på google Earth:
Mål arealet af Grønland, Australien og Afrika på google Earth. Overrasker det? Hvordan forklares dette (kortprojektionen)

2

Øvelse i sattelitfoto
-eller øvelse i at undre sig og kontrollere-

Kig på nedenstående foto over Søderåsen i Sverige og beskriv landskabet som I ser det.
(Kort uploadet i modulet)

3
Øvelse vedrørende geografiske koordinater

Find 4 poster i skolens nærområde på baggrund af opgivne geografiske koordinater fra App’en ”Where am I”

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 mad og mennesker

Tilknyttet øvelse som I kan perspektivere til ved en eventuel eksamen

Opgave til økologi og landbrugssystemer (Vurdering af Boserups teori)

Sattelitfotoopgave regnskovsrydning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer