Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Bendt Kristiansen
|
Hold
|
2024 ng/t (1t ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Klimatologi og klimaændringer
Tilknyttede øvelser (Som I kan perspektivere til ved en eventuel eksamen)
Bestemmelse af Solhøjde
1) Brug nedenstående link til beregninger af solhøjde (altitude angle)
https://susdesign.com/sunangle/
2
Bestemmelse af Solindstråling på hhv sydvendt bakke og foranliggende flad strækning
3
Måling af albedo på forskellige overflader
4
Tolkning af vejrsituation ud fra vejrkort og sattelitfoto
5
Opgave om vasco da Gamas sørejse
(globale vindsystem)
6
Keppler og jordens excentricitet
https://bjergetundervisning.wordpress.com/keplers-2-lov/
https://da.wikipedia.org/wiki/Keplers_love
https://vejr.tv2.dk/2019-03-21-sommerhalvaaret-er-laengere-end-vinterhalvaaret
Efterprøv med dette link: Metoden er, at forårets jævndøgn er lige der hvor nordpolen, altså 90 graders bredde har solhøjde på højere end 0 grader kl 1200 Herefter stiger solhøjen Efterårets jævndøgn falder når solhøjen ved nordpolen kl 1200 igen er faldet til 0 grader. Brug Københavns længdegrad 12 grader og Københavns tidszone Greenwich meantime + 1
https://susdesign.com/sunangle/
https://susdesign.com/sunangle/
7
Opgave a:
Beregn ud fra skemaet længden af de forskellige istider og længden af de forskellige mellemistider.
Er der noget mønster? Og svarer det til de såkaldte Milankovich-cykler?
Opgave b
Gør det samme som i opgave a, men brug i stedet for skemaet kurvebilledet forneden?
Kan der på kurvebilledet ses nogen sammenhæng mellem temperatur og atmosfærens indhold af CO2?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
jord og vand
Tilknyttede øvelser, som I kan perspektivere til ved en eventuel eksamen
1
Grundvand drikkevand analyser
• Aktiver nedenstående link.
• Prøv jer frem mht. hvordan siden virker og hvad man kan finde.
• Find nogle drikkevandsanalyser fra et sted, hvor det kunne interessere jer at kende til drikkevandets kvalitet.
Hvordan står det til med nitrat i grundvandet i Ballerup kommune?
Hvordan står det til med pesticider?
https://www.geus.dk/vandressourcer
2 Demonstrationsforsøg: bestemmelse af porevolumen i jordprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
geomorfologi
Øvelser som I kan perspektivere til ved en eventuel eksamen
1
Tolkning af jordprofil (foto uploadet på modulet)
(Besvaret i Elevfeedback) i elevfeedback)
2
Brug ortokort til bestemmelse af istidslandskab
Ortokort og istidslandskab (Hareskoven)
https://kortviseren.dk/index.html?p=665353,6227220,589.8257&k=world
3
Øvelse om Tidevand
Ribe
Esbjerg
Hvidesande
Thyborøn
Hanstholm
Hirtshals
Materiale
Google Earth og dette link:
https://www.dmi.dk/hav-og-is/temaforside-tidevand/tidevandstabeller-for-danmark/?L=
Find opgivne havne på kortet.og tidspunktet for højvande for hver af havnene i dag
Hvor mange gange har vi højvande i dag?
Undersøg om det er sådan generelt.
Hvor lang tid går der sådan cirka mellem 2 højvander?
4
Byg den glaciale landskabsserie i ler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Energi og bæredygtighed
Øvelser, som I kan perspektivere til ved en eventuel eksamen
1
Olies migration i sand
2
Beregningsopgave om vandkraft
Afsmeltningen på Grønlands indlandsis kan måske levere vandkraft.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
kartografi
Øvelser som I kan perspektivere til ved en eventuel eksamen
1
Øvelser på google Earth:
Mål arealet af Grønland, Australien og Afrika på google Earth. Overrasker det? Hvordan forklares dette (kortprojektionen)
2
Øvelse i sattelitfoto
-eller øvelse i at undre sig og kontrollere-
Kig på nedenstående foto over Søderåsen i Sverige og beskriv landskabet som I ser det.
(Kort uploadet i modulet)
3
Øvelse vedrørende geografiske koordinater
Find 4 poster i skolens nærområde på baggrund af opgivne geografiske koordinater fra App’en ”Where am I”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
mad og mennesker
Tilknyttet øvelse som I kan perspektivere til ved en eventuel eksamen
Opgave til økologi og landbrugssystemer (Vurdering af Boserups teori)
Sattelitfotoopgave regnskovsrydning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907959830",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907959830",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907959830"
}