Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Rikke Anja Pedersen
|
|
Hold
|
2025 DA/1g/1 (1g/1 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i retorik og argumentation
I dette sproglige forløb arbejder eleverne med de grundlæggende begreber i retorik, herunder appelformer, Toulmins model samt det retoriske pentagram. Forløbet lægger op til, at man senere ved arbejdet med den debatterende artikel kan bygge ovenpå med argumenttyper og andre mere komplicerede retoriske begreber.
Forløbet afsluttes med en mundtlig fremlæggelse og overdragelsesopgave, som gives videre til deres kommende studieretningslærer.
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt.
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber.
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
Kernestof:
Det sproglige perspektiv:
Eleverne introduceres for retorisk analyse, jf. bekendtgørelsens bestemmelse om sproglige perspektiver: “med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper” og “argumenterende tekster og taler.”
Eleverne arbejder metodisk med “retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation”.
Eleverne laver refleksivt arbejde med deres udtryksfærdighed i dansk både mundtligt og skriftligt.
Pensum:
Helle Borup: Ud med sproget, s.2-16 (om de forskellige retoriske begreber)
Mille Enghave: ”Jeg vil ikke løbe mig til min karakter” (debatindlæg)
Ole S. Larsen: ”4.9 De tre talegenrer og Ciceros pentagram” (fra Håndbog til dansk)
Tessa: ”Nytårstale 1. januar 2020”, DR
Lisbeth Nyborg (m.fl.): ”Mundtlig fremstilling” (fra Faglige forbindelser)
Ole S. Larsen: ”Lidt om argumenttyper” (fra Håndbog til dansk) (OBS: Til dem som når det!)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Billede af modul 13.
|
08-10-2025
|
|
Mundtlig fremlæggelse
|
22-10-2025
|
|
Aflevering af notatark
|
24-10-2025
|
|
Arbejde med logbogsøvelser
|
27-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71513245514",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71513245514",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71513245514"
}