Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Cecilie Bodin Pedersen
|
|
Hold
|
2025 DA/1g/13 (1g/13 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb dansk
I dette sproglige forløb arbejder eleverne med de grundlæggende begreber i retorik, herunder appelformer, Toulmins model samt det retoriske pentagram. Forløbet lægger op til, at man senere ved arbejdet med den debatterende artikel kan bygge ovenpå med argumenttyper og andre mere komplicerede retoriske begreber.
Forløbet afsluttes med en mundtlig fremlæggelse og overdragelsesopgave, som gives videre til deres kommende studieretningslærer.
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt.
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber.
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
Kernestof:
Det sproglige perspektiv:
Eleverne introduceres for retorisk analyse, jf. bekendtgørelsens bestemmelse om sproglige perspektiver: “med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper” og “argumenterende tekster og taler.”
Eleverne arbejder metodisk med “retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation”.
Eleverne laver refleksivt arbejde med deres udtryksfærdighed i dansk både mundtligt og skriftligt.
Pensum:
Helle Borup: Ud med sproget, s.2-16 (om de forskellige retoriske begreber)
Mille Enghave: ”Jeg vil ikke løbe mig til min karakter” (debatindlæg)
Ole S. Larsen: ”4.9 De tre talegenrer og Ciceros pentagram” (fra Håndbog til dansk)
Tessa: ”Nytårstale 1. januar 2020”, DR
Lisbeth Nyborg (m.fl.): ”Mundtlig fremstilling” (fra Faglige forbindelser)
Ole S. Larsen: ”Lidt om argumenttyper” (fra Håndbog til dansk) (OBS: Til dem som når det!)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Første danskmodul.pptx
-
Første + andet danskmodul.pptx
-
Læs i gf-kompendiet om logos og patos s. 6-7. Medbring gf-kompendiet + 2 highlightere (gerne i forskellige farver) til modulet, tak.
-
Når jeg bliver gammel
-
For et borgerligt Europa | Alex Vanopslagh | EP24
-
Det Konservative Folkeparti - For dig og for Danmark
-
Alt det vores børn slæber rundt på - Pia
-
Velfærdsturister kommer på besøg i EuroSkepsi-Strup
-
Læs i gf-kompendiet om etos s. 8-11 - tænk over en smart måde at læse lektien på (skimmelæsning eller overblikslæsning), så du hurtigt kan få det centrale frem i modulet i dag. Medbring gf-kompendiet til modulet, tak.
-
1g/13 Gruppearbejde om appelformerne og AI
-
Der er ingen læselektier til modulet i dag, men du skal have tænkt over, hvilken slags etos, Mille Enghave etablerer i sit debatinlæg, som vi har arbejdet med de sidste par danskmoduler (s. 3-5 i kompendiet). Medbring dit gf-kompendium om retorik til
-
Dansk model 5 - AI i perspektiv + argumentation.pptx
-
Læs i gf-kompendiet s. 12-13 (indtil afsnittet om “den gennemarbejdede argumentation”)
-
6. danskmodul - den udvidede model.pptx
-
1g/13 - Arbejdsark til Toulmins argumentationsmodel
-
Lektien er to-delt:
-
1g/13 DA - opsamling på gruppearbejde
-
Modul 7 - Retorik_de tre talegenrer_pentagrammet_nytårstalen.pptx
-
Lektie: Kompendiet, s. 16-19. Tænk over de forskellige dele af pentagrammet, når du læser om dem.
-
image.png
-
Modul 7 + 8 - Retorik_de tre talegenrer_pentagrammet_nytårstalen - argumenttyper.pptx
-
Hvis du ikke nåede at færdiggøre arbejdsspørgsmålene til Tessas nytårstale, så er det lektien at færdiggøre dem hjemme (se s. 20-22 i gf-kompendiet). Medbring kompendiet til modulet, tak.
-
1g/13 Mundtligt oplæg – sælg noget til klassen
-
Modul 7+8+9 - 1g 13 - Retorik_de tre talegenrer_pentagrammet_nytårstalen - argumenttyper.pptx
-
Læs om det gode oplæg s. 27-31 i gf-kompendiet. I skal forberede et mundtligt oplæg i modulet i dag, så sørg for at have læst lektien grundigt på forhånd.
-
gf dansk 1g/13 (elevversion) – Google Drev
-
Medbring blyant og kompendium - samt talepapir/manus til fremlæggelsen
-
Retorikopgave - skr. opg. i dansk gf
-
Retorikopgaven - skriftlig opagve i dansk gf
-
Husk at vælge emne og brainstorm til jeres debatindlæg inden skrivemodulet i dag: Retorikopgaven - skriftlig opagve i dansk gf
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71513560324",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71513560324",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71513560324"
}