Holdet 2022 SP/sh_g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - NEG
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Stine Dianna Thyrrestrup Threms
Hold 2022 SP/sh_g2 (sh_1g SP/2, sh_2g SP/2, sh_3g SP/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 6 - Día de Muertos (opgives IKKE til eksamen)
Titel 2 Begynderspansk (opgives IKKE som eksamensemne)
Titel 3 Tema 2 - Vuelta a España
Titel 4 Tema 5 - Empresas y sectores hispanohablantes
Titel 5 Tema 1 - Cuentos
Titel 6 Tema 3 - Pandillas
Titel 7 Tema 7 - Jóvenes
Titel 8 Tema 4 - Colombia
Titel 9 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 6 - Día de Muertos (opgives IKKE til eksamen)

Eleverne har arbejdet med El Día de Muertos i México. Vi har arbejdet med hvilke traditioner højtiden indeholder, fx alter, blomster, dødningehoveder, udklædning, mariachis, etc.) og De Dødes Dags oprindelse.

Materialer: (1.g)
Coco (film)
Tekster og opgaver fra Sprogdag om El Día de Muertos (2022)
Chili con Carne (sprogdag)
Oplæg Teresa (fælles alter, dans og udklædning (Abuela Coco) i Innolab)

Evaluering:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Begynderspansk (opgives IKKE som eksamensemne)

Eleverne oparbejder basalt ordforråd og grammatiktræning inden for relevante spansksprogede emner.

Materialer:
- Tapas + Minigrammatik, Systime
- Caminando Grundbog + Minigrammatik, Systime
- El Sur, Systime

Quizlets med emneord eller lignende
Sprogdag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tema 2 - Vuelta a España

Eleverne præsenteres for Spanien og de forskellige regioner (geografi, demografi og andre landedata). Der arbejdes med fiestas, gastronomía, cultura (både generelt (historie) og erhvervsrelateret) og tradiciones. Eleverne perspektiverer til egne forhold i DK

Materialer (pensum - SKAL inddrages):
Sprogdag 2024 (kompendium i Lectio samt oplæg på dagen)
Tapas (Capítulo 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 13 og 15)
Caminando (Unidad 1c, hele Unidad 2, Unidad 4a og hele Unidad 5)


Måske i 3.g - Ya vamos (turbospansk futurum og perfektum)

Evaluering: PPT om regioner i 1.g og Gastronomía (restaurante)

Omfang: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Futurum og perfektum 13-09-2023
Delopgave 1 og 2 (alle opgaver) 29-10-2023
Tema 1: Vuelta a España (PPT) 17-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tema 5 - Empresas y sectores hispanohablantes

Eleven har valgt to virksomheder som kan præsenteres (virksomhedsprofil) og der er arbejdet med virksomhedskultur og -kommunikation. I forløbet indgår også i SO4.

Materialer (pensum - SKAL inddrages):
- 5 al día (texto de examen - prueba)
- El Corte Inglés
- Én selvvalgt virksomhed i Spanien og én i Latinamerika (godkendt og fremlagt)

Supplerende materialer (kan OGSÅ inddrages):
- Spansk virksomhedskommunikation capítulo 1 (Systime)
- Perdiendo el norte (3.g)

̶ et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
̶ moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
̶ aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
-virksomhedskultur samt intern og ekstern kommunikation i de spansksprogede områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Evaluering: PPT + SO4 delopgaver + fremlæggelse

Omfang: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tema 1 - Cuentos

Eleverne er præsenteret for brug af datider på spansk med et velkendt emne fra dansk: Eventyr. Der arbejdes med karaktertræk ved eventyrgenren (había una vez, números, hjemme-ude-hjemme, contrastes (bueno/malo, guapo/feo, blanco/negro, etc.) og analysemetode (fremgangsmåde og emner (personajes, morale, etc.) på fremmedsproget.

Materialer (pensum - SKAL inddrages):
- El fauno del laberinto (Guillermo del Toro)
- El hombrecito vestido de gris (Fernando Alonso)

Supplerende materialer (kan inddrages udover pensum- valgfri):
- Coco (El Día de los Muertos) sprogdag i 1.g

̶ et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ moderne fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner

Evaluering: fremlæggelse og samtale (med udvekslingselev fra Argentina)

Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tema 3 - Pandillas

Formål:
Temaet giver en generel præsentation af emnet bander i Centralamerika (primært El Salvador, Honduras og Nicaragua) samt teori i forbindelse hermed. Der er fokus på datasøgning, lytteøvelse og tekstforståelse, samt skriftlig og mundtlig præsentation.

Emnet har særligt fokus på de økonomiske, samfundsmæssige og kulturelle forhold i de omtalte lande, og I skal analysere sig frem til i hvilken grad disse forhold favoriserer bander som MS 13 og Barrio 18.

Materialer (pensum - SKAL inddrages):
- "En la pandillas somos familia" (Systime)
- "Entra si quieres y sales si puedes" (Youtube)
- "Sin Nombre" (film)

Supplerende materiale (kan inddrages udover pensum - frivillig):
- "Dræb eller Dø" (Artikel dk Amnesty International)

Indhold:
– et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
– et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
– grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
– moderne tekster inden for såvel skønlitteratur som visuelle kilder
– historiske, kulturelle og interkulturelle forhold i Centralamerika, der har relevans for de studerede emner
– centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Amerika
– aktuelle forhold i Amerika
– fagets centrale hjælpemidler

Evaluering: Forløbet er afsluttet med en individuel præsentation af emnet som helhed.

Omfang: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tema 3: Pandillas (PPT) 15-05-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Tema 7 - Jóvenes

Eleverne præsenteres for unge i Spanien og perspektiverer til egne forhold i DK. Der arbejdes med kulturligheder og -forskelle.

Materialer (pensum - SKAL inddrages):
- Perdiendo el norte (2015)
- Los jóvenes españoles (capítulo 11, Tapas, Systime)
Mindst én af følgende (trænet som "eksamenstræk"):
- Salir por la noche (Det Nationale Center for Fremmedsprog 2019)
- Relaciones familiares (Det Nationale Center for Fremmedsprog 2019)
- Estudios y tiempo libre (Det Nationale Center for Fremmedssprog 2019)

Supplerende materialer (kan inddrages udover pensum - frivillig)
- Mi Cuerpo (Educación sexual en Colombia)

Evaluring: PPT + fremlæggelser i grupper

Omfang: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Tema 4 - Colombia

Eleverne præsenteres for forskellige problemstillinger i Colombia med fokus på sex, coca, machismo og corrupción. Der er ligeledes arbejdet med filmen fagligt relevante metoder i forbindelse med filmen María llena eres de gracia.

Materialer (pensum - SKAL inddrages):
- María llena eres de gracia (2004)
- Foredrag om Colombia med Salka der har startet virksomheden Mi Cuerpo
- Mi Cuerpo (educación sexual)

Arbejdsformer: foredrag, gruppe, individuelt, fremlæggelse med PPT (individuel prøveeksamen)

Omfang: ca. 40 sider

3.g: manuscripto de la película María llena eres de gracia + CL spørgsmål til filmen med fokus på Colombia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer