Holdet 2022 DA/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Karsten Brogaard Thomsen
Hold 2022 DA/i (1i DA, 2i DA, 3i DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til litterær analyse
Titel 2 Analyse af websider
Titel 3 Temalæsning - At være ung
Titel 4 Kortfilm
Titel 5 DHO - Grønland (Værk)
Titel 6 Romantik og romantisme 1800-70 (værk)
Titel 7 Dokumentargenren (værk)
Titel 8 1870-1914: Det moderne gennembrud
Titel 9 Værk - Thomas Korsgaard - Hvis der skulle (roman)
Titel 10 Performativ biografisme (værk Hassan)
Titel 11 Diskursanalyse, ordets magt, sproget i forandring
Titel 12 Mellemkrigstiden 1918-1939
Titel 13 Temalæsning: Hvem er jeg?
Titel 14 Sport i litteratur og medier (værk)
Titel 15 Temalæsning - litteratur, der provokerer.
Titel 16 Repetition og skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til litterær analyse

Materiale:
Tove Ditlevsen: Nattens dronning (novelle, 1956)
Hanne Richardt Beck - 2.tv. (novelle, 2005)
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag (novelle, 1900)
Søren Ulrik Thomsen - Tilgiv at jeg ser dine knogler før kødet (digt, 1996)
Naja Marie Aidt - Kan det blive værre endnu (digt, 1998)
Pia Juul - Elly Byde (novelle, 2005)
Michael Strunge - Plasticsolen (digt, 1981)
St.St. Blicher - Trækfuglene (digt, 1838)



Faglige mål:
– anvende et tekstanalytisk begrebsapparat i en nuanceret og metodisk bevidst analyse, fortolkning, perspektivering og vurdering af litterære og ikke-litterære tekster, herunder kunne give en sproglig karakteristik
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om den danske litteraturs historie og samspil med kultur og samfund

Fokus på:
Eleverne skal lære grundbegreber inden for analyse af noveller og lyrik.

Eleverne skal kunne benytte faglige begreber inden for litteraturanalysen på en tekstnær og reflekteret måde.


Antal sider: 45
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Analyse af websider

Materiale:
Kompendiet:
Asmussen og Fibiger: Den medierede virkelighed - teori, analyse og produktion (L&R, 2015) s.8-13, 29-30
Kristensen og Christiansen: Medietid 2.0 (Dlf, 2009) s. 10-14
Analyseskema m.m. fra: 17. Websider - analyse og design
https://it.systime.dk/index.php?id=1025

Diverse opgaver fra sidstnævnte.
Analyse websider af Carlsberg, Brøndby kommune, Brøndby IF
Ciceros pentagram

Fokus på: Eleverne skal kunne analysere diverse hjemmesider ved hjælp af begreberne fra det udleverede kompendium.

Faglige mål:

– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber

Antal sider: 45
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Temalæsning - At være ung


Materiale:

Jan Sonnergaard: Sex, 1997
Naja Marie Aidt: En kærlighedshistorie, 1998
Anders Bodelsen: Signalet, 1962
Sarah Engell: Vinyl, 2017
Klaus Rifbjerg: Værtshus (digt, 1956)
Jan Sonnergaard: Sex, 1997
Svend Åge Madsen - Udenfor, 1990


Fokus:

Alle tekster forholder sig til at være ung. Vi har set på denne fælles tematik, hvordan det kommer til udtryk i forskellige genrer, samt hvordan det at være ung hænger sammen med forskellige tidsperioder. Er der nogle tematikker, der nærmest er eviggyldige på tværs af tiden? Er der nogle tematikker, der er tidstypiske for den periode, hvor de bliver beskrevet?

Faglige mål:

- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kortfilm

Analyse og fortolkning af kortfilm. Lære om genren og dens karakteristika.

Materiale:
Håndbog til dansk - om filmiske virkemidler (Systime) s. 293-311
Analyseskema til kortfilm (fiktion)
Prezi: Raskins 7 parametre for den vellykkede kortfilm

Film: Boy meets girl (Søren Frellesen, 2008)
Film: "Pin up" (Mats Olsson, Sverige 1995)
Film: Det sublime (Jonas Elmer, 1998)
Film: Over (Jörn Thresfall, 2015)
Film: Valgaften (Anders Thomas Jensen, 1999)

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed

Fokus:
At analysere brugen af filmiske virkemidler og deres funktion i filmen
Dramaturgisk fremdrift, og hvordan en fortælling bygges op
Genretrækkene inden for kortfilmen
Raskins syv parametre for den vellykkede kortfilm.

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO - Grønland (Værk)

Arbejdet med taler, dokumentargenren, digte om Grønland.

Værk: Kasper Kiertzner: Tsumu - Hvor går du hen med dine drømme? (dokumentar, DK 2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romantik og romantisme 1800-70 (værk)

Materiale:
Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804
Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1819
Grundtvig - Gunderslev Skov (1824)
HCA: Den standhaftige tinsoldat (1838)

Romantisme:
Værk: St.St. Blicher - Sildig Opvaagnen, 1828
Emil Aarestrup: Paa Sneen, 1838

Fokus romantikken: Universalromantik, nationalromantik, Hvad sker der historisk med DK?, Dyrkelse af fortiden, naturen, sproget, nordisk mytologi. Dualisme: En åndeverden bag den konkrete verden. Et uskyldigt syn på kvinderne, der beundres på afstand. Der beskrives ikke en eksplicit fysisk/erotisk tiltrækning.

Romantismen: Mennesket underlagt sine drifter og psyken, der som en grum modspiller, kan være en splittende og modarbejdende kraft. Fokus på kvinden som et erotisk væsen, som manden begærer, og som vækker de forbudte følelser i de driftbundne mandfolk. Men kvinden kan også være et seksuelt og driftstyret individ som Elise i Blichers lange novelle, der i den grad og bevidst drager mændene.

Antal sider: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dokumentargenren (værk)

Værk: Testamentet (inst. Chr. Sønderby Jepsen, DK, 2013)

Ark om dokumentartyper, autenticitetsmarkører og fakta/fiktionskoder.

Håndbog til dansk (Systime, 4. udg, 2017: Om filmiske virkemidler s. 293-311.

Zlatan: För Sverige i tiden (uddrag) (SVT 2018)
Prinssesser fra Blokken del 1+2 (DR, 2016)
Drive to Survive (Netflix, S. 3, E 9)

Fokus på: Autenticitetsmarkører, fakta/fiktionskoder, dokumentargenrer, filmiske virkemidler.

Faglige mål:
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster

60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 1870-1914: Det moderne gennembrud

Fokus på periodens væsentlige begreber herunder de tre K'er: Køn, Kirke og Klasse, og hvordan litteraturen forholder sig til disse emner. Ægteskabet hos Ibsen og Amalie Skram. Religionen hos Jacobsen. Kvinders muligheder i Bangs novelle Irene Holm. Det klasseopdelte samfund på landet og landproletariatet hos Pontoppidan.

Remediering af Nexøs novelle "Lønningsdag", som eleverne lavede om til en filmtrailer.

Litteraturen skal forholde sig til sin samtid og sætte problemer under debat (Georg Brandes). Realismens indtog i dansk litteratur, og hvad der historisk præger perioden.

Materiale:

Herman Bang: Irene Holm, 1879
Amalie Skram: Uddrag af Contance Ring (1885)
I. P. Jacobsen To Verdener (1879)
Henrik Pontoppidan - Idyl (1883)
Henrik Ibsen: Uddrag fra Et Dukkehjem, 1879
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag, 1900

Udsendelse: 1800-tallet på vrangen del 7

– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– navigere og udvælge information i skærmbaserede tekster med et fagligt fokus.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Værk - Thomas Korsgaard - Hvis der skulle (roman)

Værklæsning: Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi, 2019.

Fokus:

Diverse opgaver til værket
Forholdet mellem fakta og fiktion
Den personlige fortælling - det meget private
Performativ biografisme
En stemme fra underklassen: Set interview med Edouard Louis fra Deadline om hans værk "Færdig med Eddy Bellegueule" (2015)

180 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Performativ biografisme (værk Hassan)

Materiale:

Jens Blendstrup - Uddrag fra Gud taler ud (2004).
Yahya Hassan: FORURETTET, 2014
Hassan Preisler: Brun mands byrde (uddrag fra romanen, 2013)
Leonora Christina Skov: Den, der lever stille (romanuddrag, 2018)
Christina Hesselholdt: Hovedstolen (uddrag, 1998)
Naja Marie Aidt: Hvis døden har taget noget, så gik det tilbage (uddrag)
Edith Södergran: Vi kvinnor + Triumf att finnas till (ca. 1920)
Claus Beck Nielsen: En biografi

PPT om performativ biografisme

Værklæsning: Yahya Hassan: Digte, 2013


Fokus på: Begrebet performativ biografisme. Fakta og fiktion. Dobbeltkontrakten. Kunst i et feedback-kredsløb. Tærskelsituation. Hvad er udfordringerne ved genren? Hvorfor skriver mange forfattere selvbiografisk? Hvad skal man som læser være opmærksom på?

Faglige mål:

– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Diskursanalyse, ordets magt, sproget i forandring

Det danske sproget i forandring:

https://dansk-sprog-i-forandring.dk/
Opgaver fra siden: To sange om at være dansk.
Sprog og migration. Om at lære dansk og danskere, der omvendt er rejst ud.
Dialekter på film og i reklamer
Færøerne og deres forhold til det danske sprog,


Diskursanalyse;
PPT om diskursanalyse og dens begreber
Begreb om dansk s. 109-115 (Dlf, 2009)
Græsborg og Jørgensen: Diskursanalyse i dansk (Systime, 2014) s. 30-39.
Håndbog til dansk - diskursanalyse

Opgave om sundhed og diskursanalyse
Opgave The Marlboro man
Opgave Zlatan, svenskhed og Volvo. TV-reklame
Opgave om synet på jøderne i 1930'ernes Tyskland
Opgave om danskhed og Brian Mikkelsen
Opgave om Ukrainekrigen
Opgave Michael Strunge: Plasticsolen (diskursanalyse i forhold til lyrik)

Fokus på: Lære at bruge de faglige begreber inden for diskursanalyse, og at kunne analysere forskellige genrer og teksttyper med disse begreber.

Faglige mål:
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed

Antal sider: 65
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Mellemkrigstiden 1918-1939

Fokus på tekster, der afspejler tidens vigtigste tendenser:
Jazztiden, de brølende 20'ere, futurisme, stemningen efter 1. verdenskrig, fascisme vs. kommunisme, ekspressionisme, Wall Street-krakket og depressionen i 30'erne. En verden i forfald: De muntre 20'ere, og de knap så festlige 30'ere.

Materiale:
Broby-Johansen BORDELPIGE DRÆBER UFØDT, 1922
W. Faulkner - En rose til Emily (1930)
K. Sønderby - Midt i en Jazztid (uddrag, 1922)
Tom Kristensen - det blomstrende slagsmål (1920)
Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
Ernest Hemingway - Bokseren (1924)
Hans Scherfig - Det forsømte forår (uddrag, 1945)


Udsendelse: Digtere, divaer og dogmebrødre 1918-30 og 1930-45


– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund


– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund

Antal sider: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Temalæsning: Hvem er jeg?

I forløbet skal vi læse en række danske kanonforfattere og nogle tekster, der tematisk ser på individets søgen efter identitet og sin plads i verden.

Vi arbejder videre med faglige begreber om digt - og novelleanalyse.
Viden om centrale forfattere inden for dansk litteratur.

Materiale:
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station, digt 1906
Martin A. Hansen: Paradisæblerne, novelle 1954
Holberg: Epistel nr. 89 (1748)
Naja Marie Aidt: Kan det blive værre endnu, digt 1992
Karen Blixen: Ringen, 1950
Peter Seeberg: Patienten, 1962


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Sport i litteratur og medier (værk)

Materiale:

Værk: Selvvalgt værk om en sportspersonlig. Se liste

Rasmus Bech: Folkets friske fyre (Politiken 22.1.2012)
Kasper Colling Nielsen: Tennismesteren, 2010
Jernmanden og den døde nyre (Politiken, juni 2017)
To billeder af Caroline Wozniacki - spornoficering? Kropsidealer på SOME. Træning og influencers kommunikation.
Jørgen Leth: Udvalgte Sportsdigte, 1967
Peter Seeberg: Spionen, 1962
Jørgen Leth: En forårsdag i helvede (uddrag, dokumentar 1977)
Salman Rushdie: Den første kærlighed (essay om Tottenham) in: antologien Fodbold! (2002)


Analyse af websider - repetition: sport.tv2.dk


Fokus på: Forløbet drejer sig om sport inden for forskellige genrer. De forskellige opgaver har været et videre arbejde med de genrer, som de er skrevet i, og som vi har arbejdet med tidligere. Artiklerne er især blevet analyseret ud fra en sproglig vinkel såsom billedsprog, ordvalg og andre retoriske virkemidler.

Vi har desuden arbejdet med, hvorfor sport og sportspersonligheder fylder så meget i mediebilledet i dag.


Faglige mål:

– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning

Antal sider: 300

I forløbet skal inddrages faglig formidling i forhold til SRP, som skrives fra den 28.3.25.


Selvvalgte værker til forløbet:

Nicklas Bendtner - Begge sider: Amalia, Villads, Celina, Sara R, Sofie, Isabella, Jonas B, Melanie, Sara K
David Lagercrantz - Jeg er Zlatan: Magnus Bille, Frederik, Jonas H
Sir Alex Ferguson selvbiografi: Elias
C.M. Biosen - Ronaldo: Daniel T, Magnus S
Harald Nielsen: Til tops i Bologna: Daniel S
David Nielsen: Sorte svin: Amelie, Emilie, Josefine, Mathilde.
Mike Tyson biografi: Magnus V
Cathrine Dufour: Passage. Zelina
Jeanette Ottesen: Fri. Melissa
David Goggins: Usårlig. Oliver
C.M. Boisen: Messi. Sebastian
Victor Axelsen: Vindervilje. Olivia
Peter Schmeichel: One. Pamilla
Stig Tøfting: No regrets. Sidse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Temalæsning - litteratur, der provokerer.

Temalæsning om litteratur, der kan virke provokerende.
Meget kort forløb.


Christina Hagen - White Girl uddrag
Caspar Eric - 7-11 uddrag
Glen Bech - Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet uddrag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition og skriftlighed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer