Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Astrid Kampmann Petersen, Mette Petry Hjorth
|
Hold
|
2022 DA/s (1s DA, 2s DA, 3s DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til tekstanalyse
Forløbet har fokus på litteraturanalyse og fortolkning. Eleverne stifter bekendtskab med de tre litterære hovedgenrer med hovedvægt på lyrik og epik. Der arbejdes receptivt med relevante analytiske fokuspunkter i forhold til de tre genrer, men også produktivt gennem digtskrivning, ligesom der arbejdes med elevernes skriftlige formidling med inddragelse af relevante faglige begreber samt citatteknik.
Kernestof
Emil Aarestrup: Angst (1838)
Emil Aarestrup: På Sneen (1838)
Adam Oehlenschläger: Lær mig, o skov, at visne glad (1813)
Benny Andersen: Ode til døden (2001)
Tove Ditlevsen: De evige tre (1942)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Helle Helle: Fasaner (1996)
Her arbejdes med
Håndbog til dansk: 3.1. Hvad handler teksten om?
Håndbog til dansk: 3.2. Komposition
Håndbog til dansk: 3.3. Fortæller
Håndbog til dansk: 3.4. Fremstillingsformer
Håndbog til dansk: 3.6. Litterære genrer
Textur: Digtstruktur 2: Form
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kortfilm
Forløbet har fokus på analyse og fortolkning af kortfilm. Eleverne bliver introduceret for filmiske virkemidler samt Raskins 7 parametre, som de skal bruge i mødet med forskellige typer kortfilm. Forløbet har desuden fokus på mundtlighed i form af gruppefremlæggelser og på skriftlighed i form af opgaveskrivning om kortfilmen ’Wolfgang’.
Kernestof
Anders Thomas Jensen: Ernst og lyset (1996)
Anders Thomas Jensen: Wolfgang (1997)
Anders Thomas Jensen: Valgaften (1998)
Julie Bille: Vildt (2004)
Lone Scherfig: Jeg er bare den logerende (2005)
Alexander Kølpin: Under bæltestedet (2006)
Mads Mathiessen: Dennis (2007)
Søren Frellesen: Boy Meets Girl (2008)
Andrea Stief: Mor (2016)
Her arbejdes med:
Håndbog til dansk: Filmiske virkemidler
Raskins 7 parametre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Performativitet & Erasmus Montanus
Forløbets centrale tema er sprogets betydning for menneskets (Erasmus Montanus’) sociale fremtræden og relationer. Med udgangspunkt i sproghandlinger, samarbejdsprincippet og Goffmans facework ser vi nærmere på personerne i Erasmus Montanus samt relationerne og konflikterne mellem dem. Eleverne skal slutteligt fortolke stykket ved selv at dramatisere forskellige samtaler karaktererne imellem.
Kernestof
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723)
Her arbejdes med
Litteraturhistorien – på langs og på tværs: 1720-1800: Oplysningstiden
Håndbog til dansk: 3.5 Tema og perspektivering
Håndbog til dansk: 3.12 Kommunikationsanalyse (”Sproghandlinger”, ”Samarbejdsprincippet”, ”Høflighedsprincippet” og ”Facework og ansigtstruende handlinger”)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
At læse: lyrik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantikken: det åndelige og geniet
Vi har i dette forløb arbejdet litteraturhistorisk med romantikken som periode, og de seks "underperioder" (universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, poetisk realisme, biedermeier og romantisme). Vi har haft fokus på lyrik som genre, men også få gange arbejdet med epik. Formålet har været at træne eleverne i lyrikanalyse og den historisk-ideologikritiske metode, hvor de har fået en bevidsthed om, hvordan der er sammenhæng mellem historisk samtid og litteraturen.
PRIMÆRTEKSTER:
Henrik Steffens: "Romantikkens evangelium" (1802)
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring" (uddrag) (1805)
Schack Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Juliane Marie Jessen: "Danemark, Danemark! hellige Lyd!" (1818)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"/"Fædrelandssang" (uddrag) (1819)
H.C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" (1845)
H.C. Andersen: "Hyrdinden og skorstensfejeren" (1845)
Emil Aarestrup: "I en landsbykirke" (1838)
SEKUNDÆRTEKSTER:
Romantikken og universalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
Nyplatonisme: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
Nationalromantik: https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0&t=5s&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
Biedermeier: https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
Romantisme: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
Systime: https://bl.systime.dk/?id=352 og https://bl.systime.dk/?id=131 (givet i sekundærkompendie) og https://litthist.systime.dk/?id=168 (givet i selvstændigt dokument)
På baggrund af undervisningen har eleverne skrevet to analyserende artikler om digte, hhv. opgaverne "Digte om oprør" og "Digte om parforhold", fordi vi har lagt særlig vægt på lyrik i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1: Digte om oprør
|
01-10-2023
|
Opgave 2: Digte om parforhold
|
31-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Det moderne gennembrud: litteratur under debat
Vi har i dette forløb arbejdet litteraturhistorisk med det moderne gennembrud som periode, og vi har fokuseret på de tre k'ere (køn, kirke og klasse). Formålet har været at træne eleverne i den historisk-ideologikritiske metode, hvor de har fået en bevidsthed om, hvordan der er sammenhæng mellem historisk samtid og litteraturen.
Derudover har vi læst Henrik Pontoppidans novellesamling "Fra Hytterne" (1887) som værk, hvor vi udover at have arbejdet med novellerne litteraturhistorisk, også har arbejdet kreativt med novellerne med begreberne multimodalitet og remediering, og har lavet en medieproduktion.
PRIMÆRTEKSTER:
Georg Brandes om hovedstrømninger i den europæiske litteratur (uddrag) (1871)
J.P. Jacobsen: "Pesten i Bergamo" (1882)
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Henrik Pontoppidan: "Fra Hytterne" (1887) (VÆRK) https://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/boeger/fh/
Victoria Benedictsson: "Sorg" (1884) (svensk)
SEKUNDÆRTEKSTER:
Systime: https://litthist.systime.dk/?id=138, https://litthist.systime.dk/?id=139
Naturalisme, impressionisme og realisme: https://euxdansk.weebly.com/uploads/2/3/8/2/23820031/naturalisme_impressionisme_realisme.pdf
På baggrund af undervisningen har eleverne skrevet en analyserende artikel om novellen "Vandreren - En epilog" som afslutning på værklæsningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Diskursanalyse: når sproget har magten
Vi har i dette forløb arbejdet med diskursanalyse. Formålet har været at komme frem til pointen om, "at sproget har magten" for at vise, at sproget skaber verden. Vi har arbejdet ud fra tre temaer (SU, indvandring og seksuel krænkelse), hvor vi hver gang har tilføjet nye begreber. Vi har arbejdet med følgende begreber indenfor diskursanalyse: Kommunikationsmodel, semantiske felter, appelformer, diskurs, nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegner, antagonistiske diskurser, antagonismepar, hegemonisk diskurs, dialektisk forhold og Faircloughs tredimensionelle model.
PRIMÆR:
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE15569129/lad-os-nu-faa-gjort-kandidatsuen-laanebaseret/
https://uniavisen.dk/sf-politiker-hold-fingrene-vaek-fra-su-klippene/
https://danskfolkeparti.dk/maerkesager/stram-udlaendingepolitik/
https://enhedslisten.dk/politikomraade/udlaendinge-og-integration
https://www.facebook.com/danskfolkeparti/videos/864891378196200/
https://enhedslisten.dk/retfaerdig-flygtningepolitik
https://www.dansketaler.dk/tale/sofie-lindes-tale-ved-zulu-comedy-galla-2020/
https://www.youtube.com/watch?v=6RpYUgv2RxQ&ab_channel=DR
SEKUNDÆR:
https://diskurs.systime.dk/
https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns&t=2s&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
VÆRK: Meter i sekundet (bog og film)
Værklæsning af både romanen "Meter i sekundet" (2020) og filmen "Meter i sekundet" (2023).
I værklæsningen af romanen har vi arbejdet med genrebegrebet, hvor vi har haft fokus på romanens tre genrer (prosa, lejlighedssange og brevkasse), hvor eleverne har arbejdet med genrebegrebet, personkarakteristik, lyrikanalyse, intertekstualitet, begrebet 'fremmedgørelse' og Højskolesangbogen som en del af højskolebevægelsen.
I værklæsningen af filmen har vi fokuseret på filmiske virkemidler og remedieringen fra bog til film.
Som en del af forløbet har eleverne også skrevet en analyserende artikel, der handlede om genrebegrebet, hvor analysegenstanden var 'breve som genre'.
Stine Pilgaard: "Meter i sekundet" (2020) (VÆRK)
Hella Joof: "Meter i sekundet" (2023) (VÆRK)
Som en del af øvelsen med intertekstualitet har eleverne bl.a. arbejdet med: Per Højholt: "Henry ind i landskabet" (1968), Disney: "Løvernes Konge" (1994); "Beverly Hills" (1990-2000); Anne Linnets sange; Tommy Seebach: "Krøller eller ej" (1981), tv-serien "Colombo" (1968-2003); James Joyce: "Ulysses" (1920); Pink Floyds sange; og andre intertekstuelle referencer, der forekom i romanen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den debatterende artikel: Skærmbrug i gymnasiet
|
30-01-2024
|
Den analyserende artikel: Breve
|
03-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Litterære metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Skriftlighed - optakt til SRP
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Nyhedsjournalistik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Virkeligheden på film
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Temalæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#17
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52607857204",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52607857204",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52607857204"
}