Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2020/21 - 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Eva Nitschke, Rebecca Bro
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro: dansk som fag i gym. + litteraturanalyse
Titel 2 Perfekthedskultur
Titel 3 sport
Titel 4 DHO - optakt
Titel 5 Nyhedsforløb
Titel 6 True Crime
Titel 7 Lyrik og den debatterende artikel
Titel 8 Oplysningstiden
Titel 9 Romantikken
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Lyrik 2
Titel 12 Kort om folkeviser
Titel 13 Opsamling og eksamensforberedelse
Titel 14 Forløb#13

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro: dansk som fag i gym. + litteraturanalyse

Forløbets formål: Introduktion til teoretiske analyseredskaber + litterære hovedgenrer i dansk. Finde fælles "fodslag" ift. hvad klassens elever har med sig at analyse-faglighed fra deres tidligere skoler. Også fokus på kreativ skrivning / fortællertype & synsvinkel bl.a. ved at eleverne har omskrevet novellen "verdens korteste novelle": For sale: Baby shoes, never worn. Også særligt fokus på at identificere konflikter, titlers betydningi noveller og citatanalyse.

Fra håndbog til dansk, systime.dk:

Om novellen som genre, fra 3.6 Litterære genrer, håndbog til dansk, systime.dk

Svært at skelne mellem fakta og fiktion (paratekst), fiktionskontrakt, faktakontrakt: Om https://hbdansk.systime.dk/?id=123

Fakta- og fiktionsgenren: https://hbdansk.systime.dk/?id=254

Kap. 3.6 Litterære genrer, fra Håndbog til dansk, systime.dk
Herunder skema over litterære hovedgenrer - epik, lyrik og drama)

Kap. 3.1.: "Hvad handler teksten om?", Håndbog til dansk, systime.dk
Håndbog til dansk 3.3: Fortællertyper, Håndbog til dansk, systime.dk

Kap. 3.2.: Komposition, Håndbog til dansk, systime.dk

Øvrige prosatekster:
Sanne Munk Jensen: #Parisjetaime, fra samlingen "Lige nu", 2017, Gyldendal
En æggesnaps af Tove Ditlevsen, 1953
Baby shoes, never worn (årstal ukendt)



Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Perfekthedskultur

Normer & perfekthedsidealer

I dette forløb ser vi nærmere på normer, idealer & begrebet perfekt. Vi tager også hul på diskursanalysen som analyseredskab.

Sprogligt fokuserer vi på ords værdiladninger - denotationer / konnotationer, Positive / negative ord . gennem et tematisk fokus på perfekthed.

Introduktion til den skriftlige eksamensgenre den reflekterende artikel.

Fra håndbog til dansk, systime.dk:

Kap. 2.1: Kontrakter, koder og genrer: Svært at skelne mellem fakta og fiktion (særligt fokus på peri- og paraktekst)
Kap. 4.1: Om ordenes betydninger; særligt fokus på denotationer og konnotationer
Kap. 4.11: Diskursanalyse
Kap. 5.2: Dokumentarfilmtyper

Fra Litteraturhistorien på langs og på tværs, systime.dk:

Kap. 7. 1890-2000: Modernisme og realisme; Om det moderne samfund, fra Litteraturhistorien på langs og på tværs, systime.dk

Øvrige tekster:

Hvad betyder ordet perfekt?: http://denstoredanske.dk/Special:Opslag?q=perfekt&area=

Hvad betyder ordet ideal?: http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Sprog/Fremmedord/i-im/ideal

Om normer fra Gyldendals leksikon: se tekst på moodle eller denstoredanske.dk

Det perfekte menneske (kortfilm, instr. Jørgen Leth, 1967)

Caspar Eric: Nike (lyrik, 2015, Gyldendal)

Norsk: Line fikser kroppen s.1, ep.1 ”Kroppen”(dokumentarserie, NRK, 2017): https://www.dr.dk/drtv/se/line-fikser-kroppen_-kroppen_48240


Nytårstaffel 22/23 på DR1: https://www.dr.dk/drtv/program/nytaarstaffel-paa-amalienborg_358897

https://www.elle.dk/agenda/samfund/kommentar-saa-man-skal-vaere-slank-baere-pailletter-i-bedste-sendetid-paa-dr

https://ekstrabladet.dk/ferie/absurde-krav-til-stewardesser-gaa-med-hoeje-haele-og-makeup/7612814

Den PERFEKTE rygtræning (Anders Trust, 2019):

https://www.youtube.com/watch?v=qtcDX5h0E04

.James Bond i pink (BT, 2019):

https://www.bt.dk/film-tv-og-streaming/modeekspert-om-pink-klaedt-bond-til-premiere-maaske-driller-han-lidt

Herman Bang: Den sidste balkjole, 1887

Afleveringer: Reflekterende artikel om perfekthed & krop m. fokus på sprogbrug / normer / idealer

Gruppearbejde (remediering, kreativ proces): Kortfilm (eller dokumentarfilm) om "Det perfekte menneske".
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 sport

Forløbets fokus har været sport som motiv i forskellige teksttyper. Træning af analyse vha. forskellige fagbegreber. perspektivering, intertekstualitet samt intermedialitet.

Tekster:

Fagtekster fra Håndbog til dansk, systime.dk:

Om dokumentarfilmtyper, kap. 5.2, Håndbog til dansk, systime.dk

Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm, kap. 5.2, Håndbog til dansk, systime.dk

Brugen af fiktion og fiktionskoder, kap. 5.2, Håndbog til dansk, systime.dk

3.1. Hvad handler teksten om?, Håndbog til dansk, systime.dk

3.3. Fortæller: https://hbdansk.systime.dk/?id=p159 - teksten ligger på moodle.



Øvrige fagtekster:

Nationalromantikken i Danmark (se forløbet i moodle)

Film:

Sommeren '92 (instr. Kasper Barfoed, 2015)
Syv-et, kortfilm, Frans Bauhaus, 1990
Svømmestjerner - under overfladen, DR TV, 2018

Prosatekster:

Syv-Et, Peter Seeberg, 1976


Lyrik:

"Der er et yndigt land" (fædrelandssangen) Adam Oehlenschläger, 1819URL
Re-Sepp-Ten, Michael Bruun, 1986
Jørgen Leth: "Sportsdigte" (1967); 4 udvalgte digte: ”Jeg kan køre”, ”Han var ingen vinder”, ”Historisk præsens sportsdigt til min elskede” og ”Min serve” (digte)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO - optakt

Fagtekster fra Håndbog til dansk, systime.dk:

2.2 Fakta- og fiktionsgenren
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier 2. Fakta og fiktion 2.1 Kontrakter, koder og genrer
3.1 Hvad handler teksten om?
3.2 Komposition
3.3 Fortæller

Dokumentarfilm:

Kampen om Grønland, instr. Kenneth Sorrento, 2020

Prosatekster:

Helene Thiesen: For flid og god opførsel: https://ereolen.dk/ting/object/870970-basis%3A52116740/read (uddrag)
Tine Bryld: I den bedste mening: https://ereolen.dk/ting/object/870970-basis%3A54027028/read (uddrag)
Blomsterdalen, Niviaq Corneliussen, 20 (uddrag – de første 20 min. Lyttet som e-bog)

Udstilling:

Fotoudstilling på Nordatlantens Brygge, Strandgade 91, 1401 København – Grønlandske øjeblikke: https://www.nordatlantens.dk/da/udstillinger/2023/gr%C3%B8nlandske-%C3%B8jeblikke-inuuteq-storch-teit-joergensen/

Om udstillingen: https://www.youtube.com/watch?v=OT_SrtGZ0gM

Mette Sandbyes åbningstale v. udstillingen: https://www.nordatlantens.dk/media/4095/mette-sandbye-a-bningstale-nordatlantens-brygge-110223.pdf


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nyhedsforløb

Nyhedsformidling

Nyhedsforløbet "Nyhedsformidling" koncentrerer sig om at opbygge en forståelse for:

Nyheders opbygning, nyhedsformidlingens opgaver samt forskellige kommunikationssituationer i nyhedsøjemed.
Særligt fokus på analyse og praktisk egenproduktion af nyhedsformidling på TV.

Perspektiverende fokus på nyhedsformidling via nettet og fake news (også vha. AI) i forskellige former og grader (satiriske nyheder, uærlige nyheder, partiske nyheder og dårlige nyheder).

Forløbet har således fokus på at opfylde følgende mål fra læreplanen:

– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber

Eleverne har både arbejdet individuelt samt i grupper.

Som gruppeprojekt har eleverne arbejdet i redaktioner, hvor de både skulle planlægge og lave deres egen mini-tv-avis, målrettet Brøndby Gymnasiums øvrige elever samt en rapport hvori de beskriver, hvilke faglige valg de har taget i forbindelse med produktionen af denne nyhedsudsendelse samt hvilke udfordringer, de mødte undervejs.

Projektet er afsluttet med visning i klassen samt præsentation af rapportens vigtigste pointer.

Eleverne har lavet en opsamlende individuel opgave, hvori de hver især har sammenlignet 2 valgfri artikler fra hhv. dr.dk og eb.dk eller bt.dk med udgangspunkt i fagbegreberne fra kapitel 5.1. fra Systimes Håndbog til dansk. Dette er gjort både for at fastholde et blik på fagbegreberne samt for at få en fokus på de skriftlige nyheder.

Forløbsmateriale:

Tekster:

Kapitel 5.1. Avisjournalistik, fra Håndbog til dansk, systime.dk

Om massekommunikation, fra IDansk, systime.dk
Nyhedsformidlingens opgaver, fra IDansk, systime.dk
Nyhedsformidlingen i dag, fra IDansk, systime.dk  
Hvad er en nyhed?, fra IDansk, Systime.dk

Om TV-indslagets opbygning fra bogen Close-Up, Gyldendal.dk  
PRODUKTION: LAV ET NYHEDSINDSLAG - fra bogen Close-Up ,Gyldendal.dk

Mediernes rolle i samfundet - den fjerde statmagt?, Politikbogen, forlaget Columbus

Tekst: Trolde og sociale medier - Fake News på litteraturportalen.dk: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2188

Det er ganske vist!: http://wayback-01.kb.dk/wayback/20101108104441/http://www2.kb.dk/elib/lit/dan/andersen/eventyr.dsl/hcaev052.htm, H.C. Andersen, 1852.

Artikler:

”Falske Nyheder”, Dorte Haraldsted Mortensen og Trine Ferdinand, UCC Professionshøjskolen, Center for undervisningsmidler:
https://moodle.brondby-gym.dk/pluginfile.php/99319/mod_resource/content/1/Falske%20nyheder%20-%201.%20Intro.pdf

DR har fået Margrethe Vestager til at tale kinesisk: ‘Risikoen er, at vi holder op med at tro på noget som helst’:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/dr-har-faaet-margrethe-vestager-til-tale-kinesisk-risikoen-er-vi-holder-op, Amalie Rokkedal Simonsen, dr.dk, 21.9.2023

”Donerede IC4-tog standser russisk invasion (fra fremtidsarkivet, marts 2024”, 26.8.2023:
https://rokokoposten.dk/2023/08/26/donerede-ic4-tog-standser-russisk-invasion-fra-fremtidsarkivet-marts-2024/

Quiz: Kan du spotte de falske nyheder?: https://www.tjekdet.dk/quiz, 22.5.22

Vejledning om god presseskik, https://www.pressenaevnet.dk/god-presseskik/

Dokumentarfilm:

Løgnefabrikken – De falske nyheder fra Rusland, Anton Breum og Jacob Gottschau, 2018

Udsendelser:

"Ryd forsiden!”: https://www.dr.dk/drtv/se/ryd-forsiden_-doedstrusler-og-deadlines_147965, s.1 ep.1, DR1 1.dec.2019

TV-Avisen 18.30 17.8.23, dr.dk (første to indslag)
Aftenshowet 17.8.23, dr.dk (intro plus første indslag)
TV-Avisen 18.30 22.8.23, dr.dk (første indslag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 True Crime

True Crime & Nordic Noir

Forløbet fokuserer på de to genrer true Crime og Nordic Noir. Vi ser nærmere på, hvordan de respektive genrers tilhørsforhold til fakta- og fiktionsgenren + autenticitets- og fiktionsmarkører viser sig, hvordan de to genrer låner fra hinanden samt hvilken kontrakt hhv. Nordic Noir og True Crime som genre indgår med sit publikum.

Vi fokuserer på krimifortællingens struktur: Hvordan udfoldes ’den synlige historie’, og hvilke glimt får vi af ’den skjulte historie’?

Derudover undersøger vi hvorvidt forskellige True Crime produktion kan karakteriseres som etiske eller uetiske på baggrund af emne og brug af virkemidler.  Vi undersøger også, hvordan kan man ”forbruge” genren på en etisk ansvarlig måde.

Vi lytter podcasts ude på gåture i skoven.

Vi laver en mini-podcast om podcastudsendelsen Kiggerpigens tilhørsforhold til True Crime-genren.
Derudover læser vi det, der betegnes som "verdens første krimi": Præsten i Vejlbye med fokus på forståelse af det ældre sprog.

Forløbet har fokus på at opfylde følgende mål fra læreplanen:

– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber

Forløbsmateriale:

Tekster:

Håndbog til dansk:

Om fakta- og fiktionsgenren, HBTD: https://hbdansk.systime.dk/?id=254

Om kontrakter, koder og genrer: https://hbdansk.systime.dk/?id=123

Om fortællertyper: https://hbdansk.systime.dk/?id=159

Negative, positive eller neutrale ord: https://hbdansk.systime.dk/?id=179#c527

Konkrete eller abstrakte ord: https://hbdansk.systime.dk/?id=179#c524

Fortællingen & historien: https://hbdansk.systime.dk/?id=155#c830

Forskellige former for indre komposition: https://hbdansk.systime.dk/?id=155#c826

Podcast-formatet: https://hbdansk.systime.dk/?id=290


Øvrige tekster:

Fagtekster:
Læse om Nordic Noir (fiktion) og True Crime (fakta):
https://danskipraksis.systime.dk/?id=231
Podcastformater, fra bogen "podcast" på systime.dk
Episodedramaturgi, fra bogen "Podcast", systime.dk
Fortælleelementer, fra bogen "podcast", systime.dk


Artikler:
Mysteriet om døden i Skanderup bæk, Jyllandsposten 25.12.22
"Hvorfor true crime fascinerer", fra ereolen.dk
Flere medier bruger ikke længere 13-årig piges navn, men B.T. og Ekstra Bladet holder fast, 19.4.23, Morten Bjerregaard, Journalisten.dk
Skal medierne bringe navnet på ofre? ”Det er ikke offerets sag. Det er sagen mod hendes gerningsmand” 20. april 2023, Aja Nøhr Larsen, Femina.dk


TV og film:
Nogen ved noget om Louise Borglit (Discovery Plus, 31.8.2022), 44 min.: https://www.discoveryplus.com/dk/show/nogen-ved-noget-om-louise-borglit


Podcast:
Unladylike: True crime, Horror & Women (18.okt. 2022)
Kiggerpigen (afsnit 1 + 2), DR Lyd (Stine Ellerbæk, 2021, 27 min. pr. episode)
Episode 230 af Mørkeland

Prosatekst:
St. St. Blicher: Præsten i Vejlbye (1829)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Lyrik og den debatterende artikel

Introduktion til den debatterende artikel.
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=135


Et kort introducerende forløb til lyrikanalyse over 4 moduler.

Kernestof:
"Lyrik - når sproget spiller"
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" 1804
Steen Steensen Blicher: "Der er hvidt herude" 1838

Andet materiale:
Litterær analyse model til Lyrik
Oversigt over rimmønstre


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave - marts 15-03-2024
Læs-selv opgave 01-05-2024
Digtanalyse 16-05-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Oplysningstiden

Oplysningstidens idéer og Holbergs komedier og Epistler. Kendskab til fagbegreber som
drama, replik, scene, akt, regibemærkning. Kendskab til personkarakeristik.
Forståelse af samspil mellem litteratur og kultur.

Kernestof:
"Jeppe på Bjerget" af Ludwig Holberg
Epistel 395
Historien om Danmark: Enevælde og Oplysningstiden sæson 1, episode 7
Oplysningstiden/ Rather Homemade Production
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den reflekterende artikel 06-09-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantikken

Eleverne skal i forløbet få kendskab til den litterære periode Romantikken med periodens forskellige understrømninger.
- analysere og fortolke fiktive tekster.
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og ikke mindst deres forbindelse til nutiden.

Kernestof:
"Klokken" af H.C. Andersen
"Indvielsen" af A.W Schack von Staffeldt (1804)
"Der er et yndigt land" af Adam Öehlenschläger (1819)
"Langt højere bjerge" af N.F.S Grundtvig (1820)
"Der er hvidt herude" af Steen Steensen Blicher (1838)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud

Forløbet har til formål at give elevernes en dybdegående forståelse af det moderne gennembrud i Danmark i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. Eleverne skal have kendskab til centrale forfattere og værker, og kunne identificere vigtige temaer fra perioden.

Victoria Benedictsson uddrag af romanen "Penge"
Spillefilmen "Du som er i himlen" (2022) instrueret af Tea Lindeburg
Novellen "Ane-Mette" af Henrik Pontoppidan
Novellen "Karens jul" af Amalie Skram
Novellen "Tyvetøs" af Martin Andersen Nexø
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Lyrik 2

Forløbsbeskrivelse:

Læsning af lyrik. Undervisningen har været fokuseret på at kunne placere digte i forhold til litterær periode (repetition af det foregående forløb i litteraturhistorie) samt på forskelle mellem årtiernes digtning. Der har været et særligt fokus på lyrik tilhørende den eksperimenterende realisme, repræsenteret ved Yahya Hassan og Caspar Eric. Caspar Eric er blevet behandlet som værklæsning, hvor vi både har analyseret værket i klassen samt individuelt med elev-elev-fremlæggelse som opfølgning.

Det individuelle analysearbejde har særligt været fokuseret på placering af digtsamlingen i forhold til litterær periode, forfatter eller tema i digtet, samt næranalyse af mindst to digte fra samlingen. Vi har desuden arbejdet med forskellen på biografisk læsemetode og nykritisk læsemetode.

Derudover har klassen arbejdet med remediering og AI. Vi har gennem læsning og fortolkning arbejdet med, hvad der sker, når man prompter en AI med lyriske strofer vs. når man prompter den med fortolkninger. Vi har talt om, hvordan remedieringen fra tekst til billede fungerer, hvor god en fortolker AI egentlig er og hvad sproget / ordvalget i prompten egentlig betyder for resultatet.

Materialer:

Digtsamlinger:
Nye Balancer, Caspar Eric, 2023

Yahya Hassan, Yahya Hassan, 2013

Enkeltstående digte:

Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station, 1906

Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål. I: Fribytterdrømme. J.L. Lybeckers Forlag, 1920


Fagbogstekster:

Litteraturen på langs og på tværs:

Litteraturen i det 21. århundrede: https://litthist.systime.dk/?id=293
Udviklingslinjer i lyrikken: https://litthist.systime.dk/?id=218

Om remediering og adaption, fra Dansk i tiden, systime.dkSide


Artikler / nyhedsindslag:

Lyrikkens magt - om engagerende litteratur: https://ereolen.dk/tema/lyrikkens-magt

Skal hadtale straffes efter norsk model?: https://www.dr.dk/lyd/p1/p1-morgen/p1-morgen-2025/p1-morgen-11802533033

Youtube:
Caspar Eric-interview på Forfatterweb d. https://youtu.be/FXHkGJg7A1k?si=p99CqXLNSaPJmYj9
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kort om folkeviser

Forløbet Kort om folkeviser er centreret omkring fortolkning og remediering samt forståelse af ældre tekster. Som en central del af forløbet har klassen været på Betty Nansen Teatret og se forestillingen Folkeviser, hvor nyfortolkninger af meningen med de gamle viser står centralt. Eleverne har derefter på skolen (i grupper) prøvet kræfter med at omskrive og derefter opføre udvalgte folkeviser i selvvalgt form: teater, slang, nutidigt sprog. Vi har i forløbet desuden arbejdet med genrekendskab / forskellige former for folkeviser samt den historiske kontekst viserne blev til i. Vi har rundet den mundtlige form kontra den skriftlige form. Eleverne har desuden analyseret genretræk i udvalgte tekster.

Forløbets materiale:

Fagtekster:

Ridderviser og trylleviser: en farlig overgang - fra bogen Brug litteraturhistorien, systime.dk

Folkevisens flade personer og voldsomme temaer

Middelalderens litteratur: underholdning og fællesskab - fra bogen "Brug litteraturhistorien", systime.dk

Om folkeviser, fra dansk på ny, systime.dk

Folkeviser i økokritisk perspektiv, Litteraturens huse, systime.dkSide


Fiktionstekster:

Mø i Ulveham

Germand Gladensvend, folkevise, nedskrevet år 1553-1555

Hr. Bøsmer i Elverhjem

Betty Nansen Teatret: nyfortolkning af German Gladensvend (2025), litteraturens huse, systime.dk

Øvrige tekster:

Folkeviser på Betty Nansen (teaterstykke): https://bettynansen.dk/forestilling/folkeviser/

Trailer til teaterforestillingen Folkeviser på Betty Nansen Teatret, 1. februar - 8. marts. Folkevisen "Valravnen", Betty Nansen Teateret i Litteraturens huse, systime.dk https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2774

Interview: Instruktør Elisa Kragerup og skuespiller Nicolas Bro fortæller om deres arbejde med, aktualisering og forståelse af trylleviserne i forestillingen Folkeviser på Betty Nansen Teatret. Om fortrængning, væsener og den farlige natur, Betty Nansen Teatret i Litteraturens huse, systime.dk https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2774

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer