Holdet 2022 HI/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Steen Schjødt Christensen
Hold 2022 HI/i (1i HI, 2i HI, 3i HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Vikingetiden – Danmarks fødsel
Titel 2 Grækenland - Bystat og demokrati
Titel 3 Middelalder og Renæssance - Fra Gud til mennesket
Titel 4 DHO - Grønland - fra koloni til selvatændighed?
Titel 5 Enevælde og 1700-tallets revolutioner
Titel 6 Danmark i 1800-tallet–Industrialisering og demokra
Titel 7 Imperialismen 1870-1914–Europas magt over verdend
Titel 8 Europa og verden i krig – 1914-1945
Titel 9 Den Kolde Krig 1945-1991
Titel 10 Kina - fra kommunisme til kapitalisme -1949-2020
Titel 11 Indvandringens historie i Danmark - ca. 1945-2013
Titel 12 Verdenshistorisk overbliksforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Vikingetiden – Danmarks fødsel

Grundforløb: Vikingetiden – Danmarks fødsel – erindringshistorie

Indhold
Vikingetiden som starten på Danmarks historien. Vikingetiden i et erindringshistorisk perspektiv. Forståelse af at historien skabes i nutiden. Synkron analyse af ringborgene. Overblik over vikingetogterne.


Kernestof
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Historiefaglige teorier og metoder
Historiebrug og -formidling

Særlige fokuspunkter
Historiebevidsthed, synkron og synkron historieanalyse. Begyndende kildeanalyse.

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, matrixgrupper, mundtlige oplæg, fælles Padlet tavle.


Materiale
-Iversen, Karsten & Nedergård, Ulla. Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel. Columbus. Tarm. 2015, s. 13-19.

-Rasmussen, Martin Cleemann m.fl. Danmarks historie. Dannelse og forandring. L&R uddannelse. København 2014, s. 47-67.

- Iversen, Karsten & Nedergård, Ulla. Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel. Columbus. Tarm. 2015, s. 34-44.

-Vinkler på vikingetiden. Nationalmuseet skoletjeneste. Nationalmuseet i juni 2013, s. 58-59, s. 65-70, s. 71. s. 75-77.

- Vikings, sæson 1, del 2, Netflix.

- Spejlborg, Marie Bønløkke. Vikingetogter i England 793-896, fra: Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/vikingetogter-i-england-793-896/

- Den angelsaksiske Krønike 789-954; fra: Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/den-angelsaksiske-kroenike-787-954/



Anslået læste sider:  55
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grækenland - Bystat og demokrati

Indhold
Det antikke Grækenland. Den græske bystat og det antikke samfund med fokus på demokratiet.


Kernestof
Historiefaglige teorier og metoder
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

Særlige fokuspunkter
Det græske demokrati og om vi i dag kan lære af de gamle grækere.

Væsentlige arbejdsformer
At kunne overskue redegørende tekst. Kildekritik. Synspunkts diskussion.


Materiale
Hassing, Anders. Da demokratiet blev opfundet og genfundet. Nationalmuseet 2011, s. 3-15.

Bryld, Carl-Johan. Verden før 1914 – i dansk perspektiv. Systime. Viborg 2008, s. 12-16.

Larsen, Henrik Bonne & Smitt, Thorkild. ’1. Det klassiske Grækenland 750-350 f.v.t.’ I: En europæisk verdenshistorie. Systime ibog, https://eneuropaeiskverdenshistorie.systime.dk/?id=150

Larsen, Henrik Bonne & Smitt, Thorkild. ’Demokratiet i Athen’, I: En europæisk verdenshistorie 1. Systime ibog; https://eneuropaeiskverdenshistorie.systime.dk/?id=151

Nielsen, Poul Birk: Torv og tempel. Gyldendal, 1999, s. 69-70.

Bennike, Christian. ’Interview med Mogens Herman Hansen - Vi skal ikke være så bange for folket – det er klogere, end man tror’, fra: Information.dk, 29. oktober 2017; https://www.information.dk/moti/2017/10/vaere-saa-bange-folket-klogere-tror

Frederiksen, Peter. Vores Danmarkshistorie 1, København 2019, s. 37-40.

Dokumentar:  Dit Demokrati | Demokratiformer, Folketinget.dk; https://www.youtube.com/watch?v=rPyNZolujvY

Dokumentar: De gamle grækere - Antikkens verden (3) (CFU) - set indtil 17:48

Video: Mogens Herman Hansen. Hvad kan vi lære af det athenske demokrati?
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Middelalder og Renæssance - Fra Gud til mennesket

Middelalder og Renæssance - Fra Gud til mennesket i centrum?

Indhold
Middelalderen
Middelalderens fællesskaber, den katolske kirke, korstogene. Det feudale system og dets grundlag. Kvinder i middelalderen; Magrethe I. Pesten i 1300-tallet og dens påvirkning af samfundet. Korstogene; sammenstødet mellem den europæisk-katolske og den arabisk-muslimske kultur.

Renæssancen og reformationen
Renæssancen og opdagelserne, det nye verdensbillede. Hvad er renæssancen? Hvad er en historisk periode? Martin Luther og reformationen. Kulturmødet mellem europæerne og den oprindelige befolkning i Amerika. Europæernes ’opdagelse’ af verden udenfor Europa. Europæernes menneskesynet. Diskussion af opfattelser af opdagelserne i eftertiden. Columbus set i et erindringshistorisk perspektiv.

Kernestof
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
politiske og sociale revolutioner
historiebrug og -formidling, Erindringshistorie.
globalisering – starten på globaliseringen
historiefaglige teorier og metoder


Særlige fokuspunkter
At læse redegørende historiske tekster samt begyndende kildekritik.

Væsentlige arbejdsformer
Projektarbejdsform. Elevproduktion af podcast om pesten. Klasseundervisning
Gruppearbejde, historisk formidling,


Materialer

Middelalderen
-Video: Drengene fra Angora - Ridder-problemer; http://www.youtube.com/watch?v=XvKQQ_nqICY

- Frederiksen, Peter. Vores Verdenshistorie 1, Columbus, Tarm 2019, s. 118-129, s. 129-141, s. 137-139, s. 141

- Dokumentar: Europas historie (2) Tro og tanker. CFU - Set indtil minut: 27:51.

- Kalkmaleri-Skærsild – fra Århus Domkirke

- Podcast: Magtens kvinder - Dronning Magrethe I, fra: https://natmus.dk/vorestid/podcast-magtens-kvinder/

- Margretes valg til fuldmægtig frue, 10. august 1387, fra: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/margrethes-valg-til-fuldmaegtig-frue-10-august-1387/


Pesten:
Mikkelsen, Hanne Guldberg & Kahl, Inge. Pest over Danmark, s. 27-33

- Dokumentaren 'Pest over Europa 1 - Det første angreb', Dr.dk, CFU.

- Podcast: De helt store dræbere 1:4 – Pest, Dr.dk; https://www.dr.dk/skole/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:5e3c0efa539f024250c3f1db

- Pedersen, Karen Lerbech. Vidste du det? Din karantæne stammer fra pest-epidemi i middelalderen, Dr.dk 5. april 2020; https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/vidste-du-det-din-karantaene-stammer-fra-pest-epidemi-i-middelalderen

- Video: Selv efter næsten 700 år: Stadig spor efter pesten i Danmark; https://natmus.dk/vorestid/selv-efter-naesten-700-aar-stadig-synlige-spor-efter-pesten-i-danmark/

Korstogene:
- Frederiksen, Peter. Vores Verdenshistorie 1, Columbus, Tarm 2019, s. 142-150

Renæssancen:
Frederiksen, Peter. Vores Verdenshistorie 1, Columbus, Tarm 2019, s. 214-220, s. 226-227.

-Frederiksen, Peter, Olsen, Knud Ryg & Sønderberg, Olaf. Grundbog til historie. Verdenshistorie indtil 1750. Gylling 2000, s. 180-181.

- ’Brev fra Alessandra Strozzi til sønnen Filippo – 1447’, fra: Danielsen, Kim Beck. Renæssancen i: Fokus 1 – Fra antikken til europæisk ekspansion. Red. Ulrik Grubb m.fl. København 2016, s. 207-210.

- Bryld, Carl-Johan. Verden før 1914 – i dansk perspektiv, s. 129-132.

- Dokumentar: Den bevægede jord – lånt på CFU

- Dokumentar: Medici-familien - renæssancens mæcener (4) - Magt versus sandhed - lånt på CFU

- Danielsen, Kim Beck. Renæssancen i: Fokus 1 – Fra antikken til europæisk ekspansion. Red. Ulrik Grubb m.fl. København 2016, s. 210-202.


Reformationen:
Jensen, Johan Møhlenfeldt. ‘Reformationen’; i: Fokus 1 - Kernestof i historie. Fra antikken til europæisk ekspansion. Kbh. 2016, s. 217-223, s. 223-227.

- Holm, Bo Kristian. De 95 teser - Kampen mod aflad. Reformationen 1517-2017. Folkeuniversitetet 2017.
Frederiksen, Peter. Vores Verdenshistorie 1, Columbus, Tarm 2019, s. 214-220, s. 243-246.

-Luther and the Protestant Reformation: Crash Course World History #218. https://www.youtube.com/watch?v=1o8oIELbNxE   

-Video: Luthers opgør med afladshandlen - 95 teser, der indledte reformationen; Danmarkshistorien.dk - Link: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/luthers-opgoer-med-afladshandlen-95-teser-der-indledte-reformationen/

-Video: Den Sorte Skole Reformationen; https://www.youtube.com/watch?v=yFvwvB1iOAI

Kulturmødet mellem europæerne og den oprindelige befolkning i Amerika:
- Holten, Birgitte. Kolonisering og de første kulturmøder i Amerika, i: Historie på tværs. Europa og de andre. red. Ulrik Grubb. Kbh. 2012, s. 75-82, s. 86-87.

- Dokumentar - Europas historie -  3 - Ambitioner og erobringer. Lånt på CFU.

-Video: Who discovered America? In a nutshell https://www.youtube.com/watch?v=U7HxCsPho34&list=RDbFDMw4ggKgo&index=14

-Video:  Columbus, de Gama, and Zheng He! 15th Century Mariners. Crash Course: World History #21; https://www.youtube.com/watch?v=NjEGncridoQ

- Columbus om mødet med ’de vilde’, fra: Frederiksen, Peter. Vores Verdenshistorie 2. Columbus, Kbh. 2019, s. 34.

-Nielsen, Henrik Skovgaard & Flemminf K. Madsen. Opdagelserne. Kulturmøde eller kultursammenstød? s. 7-11, s. 12-16, s. 66-70.

- Video: Why the US celebrates Columbus Day. Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=fNqOGhDMm8k#action=share

- Rahbek, Birgitte. Columbus – symbol på den hvide mands dominans. Berlingske, 4 december 2017.


Anslået antal sider: 120

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO - Grønland - fra koloni til selvatændighed?


Materiale:

Dokumentar: Rigsfællesskabets historie (1) Det vanskelige møde, dr.dk

Fra: Sørensen, Axel Kjær. Grønlands historie; fra Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/groenland/ - Sidst redigeret 25. maj 2020


Rostgaard, Marianne & Schou, Lotte. Kulturmøder – i dansk kolonihistorie. Gylling 2010, s. 22-30, s. 31-33, s. 33-36. s.36-38. s. 54-55.

Ydegaard, Torbjørn. Grønlands historie. Fra forhistorisk jægerkultur til selvstændighed i det senmoderne. Books on demand 2021, s. 149-155. s. 251-255.

Christensen, Kasper Madsbøll. Overhældt med rød maling i Nuuk og København: 3 ting, du måske ikke vidste om Nuuks kontroversielle grundlægger, 30. juni 2020. Dr.dk; https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/overhaeldt-med-roed-maling-i-nuuk-og-koebenhavn-3-ting-du-maaske-ikke-vidste

Fra: Sørensen, Axel Kjær. Grønlands historie; fra Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/groenland/ - Sidst redigeret 25. maj 2020.

Erklæring fra USA om Danmarks højhedsret til Grønland, 4. august 1916, fra: Danmarkshistorien.dk; https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/erklaering-fra-usa-om-danmarks-hoejhedsret-til-groenland-4-august-1916/

Dokumentar: 2. verdenskrig - Rigsfællesskabets historie (3). dr.dk

Byrne, Tommy. Lyt eller læs: Eva var et af eksperimentbørnene fra Grønland og går stadig rundt med følelser af savn og sorg 70 år efter: Om natten græd jeg stille under dynen, søndag 28. nov. 2021; Avisen.dk; https://avisendanmark.dk/artikel/lyt-eller-læs-eva-var-et-af-eksperimentbørnene-fra-grønland-og-går-stadig-rundt-rundt-med-følelser-af-savn-og-sorg-70-år-efter-om-natten-græd-jeg-stille-under-dynen

Augustesen, Rasmus & Hansen, Kirsten. Grønland – Historie, samfund, religion. Systime 2016, s. 86, s. 88-89.

Baeré, Merle. Har Grønland været en koloni? 10. marts 2018, Information.dk; https://www.information.dk/moti/2018/03/groenland-vaeret-koloni
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Enevælde og 1700-tallets revolutioner

Enevælde - Den suveræne kongemagt 1600-1750 og 1700-tallets revolutioner

Indhold
Enevælden som styreform, 30-årskrigen, oplysningstiden, kulturmødet, kolonisering, trekantshandel. Den industrielle revolution. Politiske revolutionerne i 1700-tallet - Den amerikanske og franske revolution. Oplysningstidens nye menneskesyn. Diskussion af menneskerettighederne i dag.


Kernestof
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer


Særlige fokuspunkter
Politiske ideologier, historisk metode, kildeanalyse.

Væsentlige arbejdsformer
At få klassen til at fungere socialt, Skærpelse af elevernes evne til at læs kilder. Mundtlige oplæg.
Klasseundervisning - dialog. Diskussion ud fra kilder.


Materiale
-Larsen, Henrik Bonne & Smitt, Thorkil. En europæisk verdenshistorie. Gyldendal 2019, s. 106-122.

-Frederiksen, Peter m.fl. Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750. Gylling 2000, s. 237-239, s. 240-243.

- Ulrik, Langen. 'Revolutioner', i: Fra oplysningstid til imperialisme. Gylling 2007, s. 59-75.

Frederiksen, Peter. Vores Verdens Historie. Columbus, København 2019, s. 93-94

Høffding, Niels. Den Fransk Revolution, Den store danske, https://denstoredanske.lex.dk/Den_Franske_Revolution, Sidst opdateret: 20. februar 2020Lexøk

-Høffding, Niels. ’Menneskerettighedserklæringen 1789’. Kilder og tekster. Kbh. 1981, s. 36-41.

-Frederiksen, Peter m.fl. Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. Gylling 2001, s. 9-14, s. 26-28, s. 29-34, s. 53-55.

- Kronik: Kristian Jensen. Danmark til kamp for menneskerettigheder. Kristeligt Dagblad. 25. februar 2016.

- Artikel: Marie Krarup: Menneskerettigheder er farlige for Danmark. Kristeligt Dagblad. 24 august 2012.

- Youtube: WTF er det? DEN FRANSKE REVOLUTION, 2017, https://www.youtube.com/watch?v=ikg-IdMYlWA

- Dokumentar: Revolution. Verdenshistorien (6), DR2.dk, 2012, 50 min. BBC-serie.

- Video: Miniforedrag - Den Franske Revolution og Danmark, fra:
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-den-franske-revolution-og-danmark/

Anslået læste sider:  90
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Danmark i 1800-tallet–Industrialisering og demokra

Danmark i 1800-tallet – Industrialisering og demokrati

Indhold
Fra landboreformerne til Industrialiseringen, statsdannelse og national identitet, demokrati i Danmark, vandringen fra land til by. Fremkomsten af socialismen. Historiebevidsthed; fremstillingen af danmarkshistorien i dr-dokumentaren, Historien om Danmark.

Kernestof
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Politiske og sociale revolutioner
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne


Særlige fokuspunkter
Arbejdernes historie, socialhistorie, arbejde med problemformuleringer. Arbejde med statistik som historisk kilde.

Væsentlige arbejdsformer
Par- og gruppearbejde, Klasseundervisning, Arbejde mundtlige fremlæggelser.
Opstil en problemformulering ud fra et kildesæt.


Materiale
-Schroeder, Peter. Det 20. århundredes Danmarkshistorie. Gylling 2007, s. 16-31, s. 32-45.

Wingender, Nete Balslev. Regulering af børnearbejdet i København, 1873-1919. Danmarkhistorien.dk 2016; https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/regulering-af-boernearbejdet-i-koebenhavn-1873-1919/

- Fabriksloven af 23. maj 1873 - Fra Lovtidende 1873, s. 39-42. Uddrag.

- Steenberg, Anton. Bemærkninger med hensyn til lovforslaget om barns og unge menneskers arbejde i fabrikker, i Industri-Tidenden 1873, s. 29-95. Uddrag.

-Frederiksen, Peter m.fl. Grundbog til Danmarkshistorien 2006, s. 170-181.

-Dokumentar: Historien om Danmark - Grundloven, folket og magten (8), Dr1, 2017, 60 min.

-Socialisme: Frederiksen, Peter. Ibog: Ideologiernes kamp. http://ideologi.systime.dk/index.php?id=143

Det Socialdemokratiske Arbejderpartis 1888-program. Danmarkshistorien.dk; https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/det-socialdemokratiske-arbejderpartis-1888-program/?no_cache=1&cHash=bcae6ce0f7af9a014dfc981b334949c6  


Anslået læste sider:  70

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Imperialismen 1870-1914–Europas magt over verdend

Imperialismen 1870-1914 – Europas magt over verden

Indhold
Imperialismen, Europa og resten af verden, menneskesynet. stormagtskonflikterne. Diskussion af om imperialismen stadig findes i dag.

Kernestof
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Globalisering
Erindringshistorie


Særlige fokuspunkter
Årsagerne til imperialismen. Udviklingen i slutningen af 1800-tallet. Årsager til Imperialismen, eftertidens syn på kolonialismen

Væsentlige arbejdsformer
Kildeanalyse, Par- og gruppearbejde Klasseundervisning Elevfremlæggelse, Historiebrug, Erindringshistorie.


Materiale
- Frederiksen, Peter. Vores Verdenshistorie 2, Columbus, Tarm 2019, s. 195

-Bryld, Carl-Johan. Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. Viborg 2006, s. 8-28.

-Fra oplysningstid til imperialismen. Red. Ulrik Grubb. Gylling 2007, s. 187-190.

-Dokumentar: Racismens historie, racehygiejne, Dr.dk Kultur, 23. september 2013, 51 min.

-Larsen, Rune Engelbreth. 'Den hvide mands byrde og Tintin i Congo', fra: http://www.humanisme.dk/artikler/art01006.php

- Lytken, Lærke Hviid & Olsgaard, Gitte. Tintin boykottet i Sverige: Skadelig for børn. Dr.dk, 25 september 2012, https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tintin-boykottet-i-sverige-skadelig-boern


-Artikel: Emil Eggert Scherrebeck. Kolonialvarernes æstetik dyrkes med uheldig nostalgi, i: Information, 2015-01-03

- Fanget på video: Gymnasielærer sagde 'neger', Ekstrabladet.dk 2021; https://ekstrabladet.dk/nationen/fanget-paa-video-gymnasielaerer-sagde-neger/8489216?ilc=c



Anslået læste sider:  60
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Europa og verden i krig – 1914-1945

Europa og verden i krig – 1914-1945

Indhold
Perioden 1914-45 læst som en 30 års-krigsperiode med første og anden verdenskrig, den politiske udvikling i 1930'erne med fremkomsten fascisme og nazisme. Afsluttende med det liberale demokrati og kommunismens sejre over nazismen i 1945.
Første verdenskrig med fokus på optakten til krigen samt dens forløb, herunder krigens teknologi samt soldaternes oplevelse af 1 verdenskrig.
Anden verdenskrig, tysk fascisme. At give eleverne et kort overblik over de vigtigste begivenhederne under anden verdenskrig. Brug og misbrug af historien i eftertiden, historiebevidsthed.

Kernestof
historiefaglige teorier og metoder
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner

Særlige fokuspunkter
At kunne redegøre for en kompakt tekstmængde. Kildeanalyse – af forskellige synspunkter på historien. Historisk kildekritik. Soldaternes krigsoplevelser fra første verdenskrig. Årsagsforklaringer i historien – hvorfor udbrød Første verdenskrig? Den russiske revolution. 1900-tallets ideologier - liberalisme, Marxisme, Fascisme/Nazisme.

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, kildeanalyse, diskursanalyse.


Materiale/Litteratur
1. Verdenskrig
-Bryld, Carl-Johan. Verden efter 1914 - i dansk perspektiv. Viborg 2006, s. 31-45.
-Klos, Michael. Den 1. Verdenskrig. Europas historie 1870-1930. Gylling 2004, s. 111-123, s. 157-180.
-Frederiksen, Peter mfl. Grundbog til historien. Verdenshistorien 1750-1946. Gylling 2007, s. 150-154, s. 155-156.
-Roslyng-Jensen, Palle. Ideologiernes kamp og murens fald, i: Fokus - Kernestof i historie 2, Kbh. 2016, s. 229-241.


2. Verdenskrig
-Andersen, Torben Peter. Historiens kernestof. Danmark-Europa-Verden, s. 146-149.
- Kershaw, Ian. Helvede tur-retur. Europa 1933-1949. Gads forlag 2019, s. 55-56.
-Frederiksen, Peter. Det tredje Rige. Fællesskab og forbrydelse. Viborg 1999, s. 140-146, s. 152-158.
- Holocaust - hvad, hvem, hvor, hvordan, hvorfor? Fra: www.holocaust-uddannelse.dk/holocaust/hvadhvemhvor.asp
-Snyder, Timothy. Sort Jord, Gads forlag 2016, s. 241-243.
-Frederiksen, Peter m.fl. Grundbog til Danmarkshistorien 2006, s. 192-197.
-Dilemmaspillet 9 april, http://9april1940.dk/
-Anders Fogh Rasmussen (V) om samarbejdspolitikken 29. august 2003, fra: www.danmarkshistorien.dk
-Artikel: Historiebrug, fra: Danmarkshistorien.dk, http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/historiebrug/?no_cache=1&cHash=4cbd4cea17022fbd222ef90e44c00596

-Dokumentar: Første verdenskrig Apokalypsen (3), Dr.dk K, 4. september 2017, 50 min.
-Foredrag: 1. verdenskrig - Niels Arne Sørensen; https://www.youtube.com/watch?v=qajPlCvemVw
- Animationsvideo: The Russian Revolution - OverSimplified (Part 1) - Den russiske revolution, del 2; https://www.youtube.com/watch?v=Cqbleas1mmo
- Dokumentar: Hitlers vej til magten, Dr.dk K, 1. september 2014
- Dokumentar: Mordfabrikken Auschwitz, Dr2.dk, 2007, 52 min

Anslået læste sider:  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Den Kolde Krig 1945-1991

Indhold
Målet er at få overblik over udviklingen af den kolde krig fra 1945 til 1991. Fokus har særligt været på Ruslands udvikling til Sovjetunionen i 1917 og tilbage til, at det nye Ruslands opstår i 1990’erne. Sovjetimperiets storhed og fald har således været i fokus.


Kernestof
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
politiske og sociale revolutioner
stats- og nationsdannelser


Særlige fokuspunkter
Kontinuitet og brud i historien, sammenhængen mellem 2. verdenskrig og Den kolde krig. At få overblik over en kompliceret historisk periode.

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, mundtlig dialog, gruppearbejde, opstilling af problemstillinger.



Materiale/litteratur
Dokumentar - den kolde krigs begyndelse, CFU

Tysk dokumentar: Kai Christiansen & Mattias Schmidt. Historien bag Den Kolde Krig (2), Dr2, 2019.

Tysk dokumentar: Kai Christiansen & Mattias Schmidt. Historien bag Den Kolde Krig (1), Dr2, 2019.

Samson, Jesper. Den Kolde Krig. Faktalink, juli 2019, https://faktalink.dk/titelliste/den-kolde-krig?check_logged_in=1

Musikvideo: Pet Shop Boys. Go West. 1993, Youtube; https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=together+we+can+work+this+way+song#fpstate=ive&vld=cid:d399dc25,vid:flWTWG-gTT4,st:0

Kühle, Ebbe. Global historie. 500 års forandring og dilemma. Gyldendal, København 2015, s. 82-94.

Frederiksen, Peter. Ideologiernes Kamp. Kampen om det gode samfund. Systime, Århus 2014, s. 211-229.

Anslået læste sider:  
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kina - fra kommunisme til kapitalisme -1949-2020

Kina - fra kommunisme til kapitalisme – ca. 1949-2020

Indhold
At forstå Kinas udvikling fra kommunistisk partidiktatur til moderne markedskommunistisk supermagt, med fokus på de forskellige faser i Kinas udvikling fra Mao til Deng Xiaoping og reformudviklingen i 1990’erne.

Særlige fokuspunkter
Arbejde med massakren på den himmelske fredsplads 1989.

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, mundtlig dialog, gruppearbejde, kildeanalyse, opstilling af problemstillinger.

Kernestof
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
politiske og sociale revolutioner
stats- og nationsdannelser


Materiale/Litteratur
-Bryld, Carl Johan: Civilisationernes verdenshistorie s. 388-409

-Spurvejagt; Fra: Holm, Mette. Kina – fra kejserdømme til kapitalisme. Kilde 27, Link: http://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-27/
-Nien Chang beretter om et "kampmøde" fra: Madsen, Jens Peter Fage. Ansigt til ansigt med kineserne, s. 141-142, Pantheon, 2010.

-Jiang Zemins tale ved Deng Xiaopings begravelse d. 24. februar 1997; Fra: Bryld, Carl Johan. Civilisationernes Verdenshistorie, link ibog: https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/index.php?id=244
-Uffe Østergård: Kina sejrer. Weekendavisen 10. marts 2017. Fra: Bryld, Carl Johan. Civilisationernes Verdenshistorie, link ibog: https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/index.php?id=245

-7.1 Efterspil Oprørets omfang; fra ibog: Terror eller frihedskamp; https://kamp.systime.dk/?id=129
-7. Kapiteloverblik: Studenteroprøret ved den Himmelske Freds Plads; fra ibog: Terror eller frihedskamp; https://kamp.systime.dk/?id=129

-Demokratiets Gudinde; fra ibog: Terror eller frihedskamp, https://kamp.systime.dk/?id=155
-Chai Lings øjenvidneberetning 4 juni 1989; fra ibog: Terror eller frihedskamp, https://kamp.systime.dk/index.php?id=189
-Artikel fra Folkets Dagblad; fra ibog: Terror eller frihedskamp, https://kamp.systime.dk/index.php?id=190

-Studenterdemonstration i Beijing, Uddrag af ”Rapport om studenterdemonstrationen i Beijing” CNA, Kinas Nyhedsbureau. fra: Kina – fra kejserdømme til kapitalisme, Kilde 2: https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-2/
-Deng Xiaopings takketale, Uddrag af Deng Xiaopings takketale 9. juni 1989, fra: Kina – fra kejserdømme til kapitalisme, Kilde 4: https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-4/

-Artikel: 2021 bliver Kinas skæbneår (Berlingske 03.01.2021)

-Dokumentar: Kina - det nye imperium - del 1: Kina vågner (DR2, 2013, 60 min.).
-Dokumentar: Revolutionernes tid. Kinas Historie del 6, 2016, DR K. (se fra minut 42).


Anslået læste sider:  

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Indvandringens historie i Danmark - ca. 1945-2013

Indvandringens historie i Danmark - ca. 1945-2013

Indhold
At få et overblik over indvandringens historie i Danmark fra 1960’ern til op i 2000’erne. Faser i indvandringens historie i Danmark. Forskellige politiske holdninger til flygtninge og indvandrere i Danmark.

Kernestof
Globalisering
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

Særlige fokuspunkter
Arbejde med at udarbejde problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer
Individuelt arbejde med historisk materiale; redegørende tekst og kilde.


Materiale/Litteratur
-Rasmussen, Martin Cleemann mfl. Danmarks historie. Dannelse og forandring. Lindhardt & Ringhor, 2015, s. 341-352.

- Bejder, Peter. Indvandring til Danmark, efter 1945, Danmarkshistorien.dk 18. januar 2016 fra: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/indvandring-til-danmark-efter-1945/?no_cache=1

- Artikel/video: Fra Glistrup til Vermund: 40 års flygtningedebat fortalt i otte nedslag; fra: Dr.dk 1. juni 2019; https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/fra-glistrup-til-vermund-40-aars-flygtningedebat-fortalt-i-otte

-Kilder til indvandringens historie, fra: Rasmussen, Martin Cleemann mfl. Danmarks historie. Dannelse og forandring. Lindhardt & Ringhor, 2015, s. 353-355 (Helge Dohrman 1984 og Søren Pind 2011.

-Udlændingeloven af 8. juni 1983; Danmarkshistorien.dk; https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/udlaendingeloven-af-8-juni-1983/

- Bejder, Per & Holt, Kim Boye. Fra Huguenotter til afghanere. Indvandringens historie i Danmark. Gylling 2003, s. 161-170.

- Artikel: Fra 'smykkelov' og stramninger til 'I er velkomne': Sådan har politikerne taget imod flygtninge, Dr.dk, https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/saadan-har-politikerne-taget-imod-flygtninge

Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge. Indvandring i terrorens tidsalder (2001-2011). Fra: Den ny indvandring, Systime ibog; https://dennyindvandring.systime.dk/?id=138

Anslået læste sider:
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Verdenshistorisk overbliksforløb

Verdenshistorisk overblik - Opsummerings- og kronologiforløb

Indhold
At skabe et kronologisk overblik og en forståelse for sammenhængen i historien – såvel verdens, Europas og Danmarkshistorien.


Særlige fokuspunkter
De enkelte tidsperioder er læst bevidst ikke kronologisk for at tvinge eleverne til at forstå sammenhængen og udviklingen i historien.

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, mundtlig dialog, gruppearbejde, Matrixgrupper
Arbejde med opstilling af kronologi-lister, MS365 præsentation.

Kernestof
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Globalisering
Historiebrug og -formidling

Materiale/Litteratur
Larsen, Henrik Bonne & Smitt, Thorkil. En europæisk verdenshistorie (Den kolde krig 1943-1991), Systime iBog:
https://eneuropaeiskverdenshistorie.systime.dk/?id=285,https://eneuropaeiskverdenshistorie.systime.dk/index.php?id=282, https://eneuropaeiskverdenshistorie.systime.dk/index.php?id=283

-Larsen, Henrik Bonne & Thorkild Smitt. Verdenshistorisk oversigt. Viborg 2006, s. 33-42, s. 49-63, s. 64-72, s.80-83


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer