Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Karsten Brogaard Thomsen
|
Hold
|
2022 HI/s (1s HI, 2s HI, 3s HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Europæisk middelalder 500-1400
Materiale:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 (Systime, 2008) s. 69-101.
Kilde: Pave Urban 2. - Kirkemødet i Clermont, 1096
Udsendelsen: Bønder og adel i middelalderen
Om pesten:
Jensen, Henrik: Den sorte død og livet i senmiddelalderen (Gyldendal, 1987) s. 8-13, 27-30, 34-37, 53-57
I samme: Boccacio: Pesten i Firenze s. 13-18
Leegaard, Lene: Pesten - Europa i katastrofens tegn (Jyllands Postens forlag, 1999) s. 75-86.
Fokuspunkter: Korstog, feudalisme, kirken og kristendommens rolle i samfundet, byernes udvikling, landbrugets udvikling. Miniprojekt og fremlæggelser om pesten 1347-52.
Faglige mål:
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Renæssancen, reformationen, opdagelserne 1400-1773
Materiale:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 (Systime, 2008) s. 123-140, 157-176
Clausen, Flemming Jørgen Falkesgaard, Mette Løndahl, Johnny Thiedecke, Skabt til at skabe, Aschehoug 1997, s. 50-51 (kilde af Pico della Mirandola)
Udsendelse: Medici-familien: Renæssancens mæcener. CFU.
Udsendelse: Den nye verden. CFU.
Udsendelse: Slaveblod på hænderne (om Dansk-Vestindien). CFU.
Udsendelse: Danmarks sorte samvittighed. CFU
Kilde - Leonardo da Vinci om sin kunst og sit arbejde. Ca. år 1500.
Kilde - Columbus om sin første rejse i 1492.
Grubb, Ulrik: Europa og de andre. Historie på tværs (Gyldendal, 2012) s. 97-115. (Om den transatlantiske slavehandel).
Fokuspunkter renæssance og reformation: Det nye menneskesyn, verdensbilleder, humanisme, naturvidenskaberne vs. kirkens magt, Luthers oprør: Afladsbreve, kirkens overflod, helgendyrkelse, vende tilbage til biblens ord og forandre kirkens rolle i samfundet.
Fokuspunkter opdagelserne: Opdagelsen af Amerika og dens konsekvenser, Aztekerriget, trekantshandel. Dansk Vestindien og Danmarks fortid som slaveejende nation.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1700-tallet: Revolutioner og menneskerettigheder
Materiale:
Bryld, Carl Johan: Verden før 1914 (Systime, 2008) Oplysningstiden s. 192-199
Frederiksen, Peter: Grundbog til historie. Verdenshistorie 1750-1945 s. 9-26.
Langen, UIrik: Revolutioner in: Fokus 2, Gyldendal 2007, s. 71-75
Kilde: Menneskerettighedserklæringen, 1789
Kilde: Love under terrorregimet. In: Bjørn, Anders: Leve revolutionen! (Columbus, 1988) s. 68-70.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Fokus på; Meget lidt om den amerikanske revolution - baggrund og konsekvenser. Den franske revolutions baggrund og forløb, terrorregimet, de franske filosoffer Montesquieu, Rousseau, Voltaire. Tre forskellige syn på revolutionen. De tre faser i revolutionen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO Kolonihistorie - Grønland og DK (ikke eksamen)
Fokus på Grønland og tre perioder:
1700-tallet, hvor Egede gør området til en dansk koloni. Ønske om handel og indførsel af kristendommen.
Tiden efter 2. verdenskrig, da Danmark finder ud af, at levevilkårene er meget dårlige på Grønland, og at den danske stat derfor vil foretage en lynmodernisering af området bl.a. pga. betænkningen G-50. Voldsomme konsekvenser for et tidligere fangersamfund.
Nyere tid og udsigten til mere selvstyre. Først med hjemmestyreloven i 1979 og derefter med selvstyreloven fra 2009.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Industrialisering og demokrati DK 1850-1900
Materiale:
Schrøder, Peter: Det 20. århundredes danmarkshistorie s. 16-45 (Columbus, 2007)
Haue, Harry og Jørgen Olsen: Tema byboere s. 41-47 fra: Det moderne Danmark (1993)
Jørgensen, Anne Dorte: Børn på arbejde s. 5-16 (Arbejdermuseet, 1991)
Kilde: Lægens vidnesbyrd, (Emil Hornemann, 1874)
Kilde: Borgerskabets liv 1850-1900. In: Jacobsen og Løkke: Familieliv i Danmark, 1986 (side 146-148)
Udsendelse: Plads til os alle - Med loven eller uden (LO, 1998)
Udsendelse: Historien om Danmark - Grundloven, folket og magten (del 8, DR 2017)
Faglige mål:
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Fokus på: Andelsbevægelsen, urbanisering, Grundloven, Slaget ved Dybbøl, de nye politiske partier, teknologiske fremskridt og opfindelser, arbejdernes boligforhold og nye brokvarterer, arbejderbevægelsen/fagforeninger. Provisorieårene og systemskiftet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Imperialisme og 1. verdenskrig 1870-1918
Materiale:
Imperialisme:
Holten, Birgitte; Imperialisme in: Holten m.fl: Fokus 2 fra oplysningstid til imperialisme (Gyldendal, 2019, ny udgave) s. 197-214.
I samme bog: kilder af Jules Ferry og Naoroji om fransk og britisk imperialisme.
Fokus 2 (2007 udgaven) Afkoloniseringen s. 78-80.
Kilde: John Hobsons syn på imperialisme
Kilde: Kong Lobengulas brev til dronning Elizabeth (L. snydt af Cecil Rhodes)
Udsendelse: BBC - Arven fra imperiet - magtens sødme (om det britiske imperium).
Fokus på: Baggrunden for imperialismen og dens konsekvens forskellige steder i verden. Fokus på det britiske imperium. Menneskesynet på denne tid. Grunde til at europæiske nationer ønsker kolonier og et imperium. Forskellen mellem den tidligere kolonisering og den senere imperialisme.
----------------------------
Materiale 1. verdenskrig:
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 - 1. verdenskrig (Systime, 2006) s. 30-45
Frederiksen, Niels m.fl: Grundbog til verdenshistorien 1750-1945 (Systime 2001-2007) s. 150-154 (kilde af Thomas Dinesen)
Klos, Michael: Den 1. verdenskrig (Systime, 2004) s. 157-167.
Kilde: Erich Remarque: Uddrag fra "Intet nyt fra vestfronten (1929)
Kilde: A.J.P. Taylor: Første Verdenskrig (1963). Baggrunden for krigen.
Udsendelse:
Fransk dokumentar: Apokalypsen - Raseri del 1 (2017)
BBC: 1. verdenskrig del 3 - ud af dødvandet (soldaternes oplevelser - vist på DR2, 2008)
Fokus på: Hvorfor kommer krigen? De forskellige alliancer. Hvordan krigen bliver udkæmpet? Soldaternes oplevelser af krigen. Versaillesfreden og krigens konsekvenser.
Faglige mål:
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mellemkrigstiden 1919-1939 og Holocaust
Materiale:
Nedergaard, Peter: Tyskland - en grundbog i politik og økonomi (Systime 2014) s. 64-87.
Frederiksen, Peter m.fl: Grundbog til verdenshistorie 1750-1945 (Systime 2001-2007) s. 229-233, 245-247, 250-253
Frederiksen, Peter: Det tredje rige (Systime, 2004) s. 31-32, 56-63, 75-79, 216-218
kilde holocaust: https://folkedrab.dk/kilder/kilde-ss-mands-beretning-fra-udryddelseslejren-belzec-gerstein-rapporten-0
Kilde: Nazisternes partiprogram 1920 fra: Bryld - Verden efter 1914 (I-bogen)
Nürnberglovene, 1935
Kilder om jødeforfølgelser i mellemkrigstiden (Hvad skal jøderne med et klaver? En tysk skolepiges syn på jøderne. Begge kilder fra Frederiksen, Peter: Det tredje rige, 2004)
Kilde: Hitler om racelæren (fra Mein Kampf, 1924)
Film: Hitlers vej til magten del 1+2 (Apocalypse Hitler, fransk dokumentar, 2011)
Film: Uddrag fra Mordfabrikken Ausschwitz
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
Fokus på: Weimarrepublikken, Wall Street-krakket, Hitlers vej til magten, nazificeringen af samfundet, Dolkestødslegenden, De lange knives nat, Krystalnatten, Nürnberglovene, SA og SS, Jødeforfølgelserne, Holocaust og Auschwitz
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Den kolde krig 1947-1991
Fokus på: Baggrunden for den kolde krig, kampen mellem ideologierne kommunisme vs. liberalisme, delingen af Berlin 1961, Cubakrisen 1962, Vietnamkrigen: årsager og konsekvenser, 1980'erne: Oprustning, SDI, dialog mellem Reagan og Gorbatjov. Afslutningen. USAs skiftende doktriner gennem den kolde krig.
Materiale;
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 - Den kolde krig (Systime 2006) s. 149-168, 171-174
Kilde: Trumandoktrinen, 1947
Kilde: George Kennans lange telegram om Sovjets politik, 1946
Kilde: Ted Sorensen om krisebeslutninger i det hvide hus, 1962 (i forbindelse med Cubakrisen)
Kilde: Tale - Gorbatjov til FN, 1985 in: Haue og Bryld: Kilder til den nye verden (Systime, 2000).
Skema over forskellige doktriner i USAs udenrigspolitik.
Uds. Cubakrisen 1962 (uddrag)
Uds. om Berlinmurens opførelse
Uds. om den kolde krig i 1980'erne
Vietnamkrigen
Peter Frederiksen: Ideologiernes kamp s. 167-172
PPTX om Vietnamkrigen.
Uds. Vietnamkrigen (uddrag)
Faglige mål:
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Antal sider: 90
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Velfærdsstaten i Danmark 1900 til i dag
Materiale:
Lars Andersen m.fl: Fra fattighjælp til velfærdsstat s. 48-62 in: Fokus 3, Gyldendal, 2010.
I samme:
Kilde - Ernst Hansen om fattigdom i 1930'erne.
Kilde - Poul Møller: Velfærdsstaten svækker modstandskraften, 1954
Kilde - Herman Knudsen: Farvel til Fattigfirserne, 1989 in: Frederiksen, Peter m.fl: Grundbog til Danmarkshistorien (Systime, 2006) s. 255-256.
Kilde: Siddik Lausten - Velfærdstaten er et fællesskab, som burde hyldes, 2017
Kilde: Karina Pedersen - Underklassen mangler moral ikke penge, 2009
Uds: Historien om Danmark: Velfærd og kold krig (sidste halvdel af udsendelsen efter 1945) DR, 2017.
Uds. Velfærdsstaten i 100 år.
Uds. Velfærd fra vugge til grav - en god begyndelse.
Et modul om Danmark i krig. Søndberg. Danmark i krig s. 148-154
Fokus på: Fattighjælp, K.K.Steinckes socialreform, 1933, velfærdstatens opbygning efter 1945, Forandringerne i hjælpen til de svageste, De gyldne tider fra 1956-1973, Krisen i 1980'erne (fattigfirserne) og de borgerlige regeringers reaktion på denne. 1990'erne og Nyrup. Soc.dem. Privatisering og alle skal gøre deres. Diskussionen om for vs. imod velfærdsstaten. Velfærdsstaten i dag: Hvilke udfordringer står vi over for? Hvad kan true den danske velfærdsstat?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Globalisering - 1900 til i dag (ikke eksamen)
Andersen, Lars m.fl: Fokus 3- Kernestof i historie. Globalisering og afkolonisering s. 76-92 (Gyldendal, 2010)
Nielsen, Geert m.fl: Seattle en case s. 183-190 in: I globaliseringens lys (Systime, 2004).
Kilde: Huntington: Civilisationernes sammenstød
Kilde: Francis Fukuyama: Historiens afslutning
Uds. Globalisering (Svensk dokumentarserie, 2007):
En åben verden 29 min.
Sådan blev vesten rig 29 min.
Fokus på: Globaliseringens fire faser. Afkolonisering. Fordele og ulemper ved globaliseringen. Seattle som en case. En by der er opstået og blevet rig pga. globalisering.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Antikken: Romerriget -500 til +500
Materiale:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 (Systime) s. 51-66
Carlsen, Jesper: Landbrugslaver og hyrder in: Romerriget s. 78-81 (Systime, 2015)
Kilder om romerriget fra Brylds i-bog:
Josefus: Om Roms krigsførelse
Plutarch: Om opretholdelse af disciplin
Tacitus: Drabet på Pedanius
Uds. Den romerske hær (Fra serien Det gamle Rom del 7, CFU).
Fokuspunkter i forløbet om romerriget: Fra bystat til midddelhavets hersker, De puniske krige, Rom skaber sig et imperium, den romerske hærs overlegenhed, republikken som styreform og dens fald, Cæsar og Augustus, Slaget i Teutoburgerskoven, kejsertiden, slaver i Romerriget,
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kinas historie 1949 til nu
Materiale:
Bryld, Carl Johan: Civilisationernes verdenshistorie s. 388-409
Kilde - Xienfang Wang - Det store spring fremad (levevilkår) fra: https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-28/
Livet under Deng Xiaoping:
Kilde: Deng Xiaoping om nedkæmpelsen af oprøret på den himmelske fredsplads, 1989.
Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/udland/kina-har-skrevet-massakren-paa-den-himmelske-freds-plads-ud-af-historieboegerne
Uds.: Kina - det nye imperium - del 1: Kina vågner (DR2, 2013, 60 min.).
Uds.: Kina - det nye imperium - del 2: Kina markerer sig (DR2, 2013, 60 min.)
Artikel: 2021 bliver Kinas skæbneår (Berlingske 03.01.2021)
Fokuspunkter:
Kina under Mao 1949-1976
"Det store spring fremad" 1958-1960
"Kulturrevolutionen" 1966-1976
Kina under Deng Xiaoping 1978-1997. Levevilkår og den økonomiske udvikling. Kommunismen som ideologi, men kapitalisme som økonomisk produktionssystem. Massakren på den himmelske fredsplads, 1989.
Kina i dag: Tiden efter Covid, Kinas rolle i pandemien. Forholdet til resten af verden og kritikken af landets forhold til menneskerettigheder bl.a. behandlingen af uigurerne.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,50 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52608106780",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52608106780",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52608106780"
}