Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne Mee Saksvold Leidland, Freja Bak Pjetursson, Peter Marstrand
|
Hold
|
2022 id/i (1i id, 2i id, 3i id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsprogrammer
Rytmiske opvarmningsprogrammer
Der arbejdes med:
Grundlæggende teori omkring fysiologiske fordele ved opvarmning herunder, præstationsforbedring, smidighed, nedsat friktion i led, neuromuskulær aktivering af relevante muskelgrupper og kredsløbsadaptationer.
Grundlæggende teori om musikkens takt og tempo herunder at bestemme takt og tempo i forskellige musikstykker samt til hvilke typer af bevægelser musikken kan passe.
Der arbejdes med bevægelseskategorierne sving, løb, hop og styrkeprægede øvelser samt deres hensigtsmæssige placering i opvarmningsprogrammet.
Der arbejdes med at udføre øvelserne i takt til musikken.
Der udarbejdes opvarmningsprogrammer i grupper af ca. 4 personer som tilgodeser ovenstående elementer og som afslutningsvis afprøves på klassen. Programmets varighed er ca. 15 minutter.
OBS. opvarmningsprogrammerne er blevet vist under forløbet boldbasis.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmningsprogram
|
13-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldbasis
I forløbet ”Boldbasis”, der hører under færdighedsområdet ”Boldspil”, skal I arbejde innovativt med forskellige former for boldspil. I undervisningen vil der være fokus på tekniske færdigheder, spilbarhed og taktisk forståelse. Den praktiske undervisning bliver koblet med basal boldspilsteori gennem spilhjulet og spiludviklingsmodellen samt forskellige feedbackformer.
I den første del af forløbet arbejdes der med forskellige spil, boldtyper, regelsæt og kommunikation. I skal hovedsagelig arbejde i større og mindre grupper. I den anden del af forløbet bliver I inddelt i grupper, som skal arbejde med at udvikle, afprøve, justere og reflektere over et nyt boldspil. Forløbet vil blive afsluttet med at klassen afprøver spillet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kropsbasis
I forløbet ”Kropsbasis”, der hører under færdighedsområdet ”Musik og bevægelse” skal I arbejde med basale færdigheder i bevægelse og udtryk til musik. I undervisningen vil der være fokus på at arbejde med elementer indenfor akrobatik, kamp, dans og akroyoga. Eleverne introduceres for mangfoldighed af bevægelsesaktiviteter og teoretiske begreber i relation til emnerne. Herunder kropsbevidsthed, kropskontakt, mental træning, bevægelseskommunikation, tillid og tryghed, gruppedynamik, kropsspænding og kreativitet.
I sidste del af forløbet arbejder eleverne i grupper om en performance.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lanciers træning
Lanciers træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fysisk træning
Vi bruger de sidste moduler på at I får en introduktion til fysisk træning (hovedområde "Nye og klassiske idrætter"), hvor I skal arbejde med forskellige træningsformer. Der vil være en teoretisk kobling til den praktiske træning og de tre træningsformer; styrke-, anaerob- og aerob træning. Vi bruger resultaterne fra bip-testen i forrige forløb Kropsbasis til at diskutere sundhed.
Undervisningen veksler mellem lærerstyret instruktion og elevstyret makkerarbejde. I makkerarbejdet fokuseres der på at give feedback i de specifikke øvelser.
I vurderes på:
- Tekniske-, styrke- og balancemæssige egenfærdigheder
- Udvælge øvelser og argumentere for deres relevans i forhold til programmets fokus
- Makkerfeedback i undervisningen
- Forståelse af træningselementerne indenfor styrke-, anaerob og aerob træning samt deres træningsmæssige kvaliteter
Pensum: Yubio s. 28-33, 53-59 og 75-76.
Der kan med fordel arbejdes videre med forløbet i 2.g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lege gennem tiderne
Overordnet mål for forløbet:
At eleverne får indsigt i og en forståelse for, hvordan man har leget gennem tiderne samt kropskultur gennem tiderne. At eleverne får en praktisk oplevelse og forståelse for og reflekterer over begrebet leg.
Oplevelse af bevægelsesglæde er et vigtigt aspekt ved dette forløb.
Eleverne får indsigt i forskellige formål med legene - i forbindelse med den samtid de er leget i.
Eleverne skal i slutningen af forløbet udarbejde deres egen leg med 5 faste benspænd.
Eleverne evalueres ift. deres forståelse af leg og kropskultur og graden af refleksion ift. de teoretiske elementer under forløbet og i deres egen leg.
Forløbet afsluttes med en skriftlig fremstilling.
Lektionerne et overblik
lektion 1: intro til forløb + den rene leg
lektion 2: legen som militærtræning
lektion 3: legen som hierarkiskaber
lektion 4: gamle danske lege
lektion 5: opfind jeres egen leg inkl. benspænd og skriftlig fremstilling
lektion 6: fremvisning af egen leg - feedback
lektion 7: fremvisning af egen leg - feedback
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Volleyball
I forløbet ”volleyball”, der hører under færdighedsområdet ”boldspil”, skal I lære om volleyball. I undervisningen vil der være fokus på grundlæggende tekniske færdigheder, taktisk forståelse og kendskab til spillets regler. Den praktiske undervisning bliver koblet sammen med materiale om roller og kommunikation.
I den første del af forløbet er der fokus på boldtilvænning, aflevering, modtagning og volleyball lege. I den anden del af forløbet arbejder vi med deløvelser og småspil knyttet til spillets grundlæggende principper. I skal kunne kende og udvise forståelse for det færdige spil. Forløbet vil blive afsluttet med en mindre turnering med teenvolley.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
aerobic og hip hop
Koordination
Takter
Serie
Musik
Opbygning af sekvens
Kondition
Kvalitet i bevægelse
yubio:
34.2 Opbygning af serier 1236
34.3 Udførelse 1238
34.3.1 Intensitet 1238
34.3.2 Musik 1238
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fodbold
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sam-men i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er i fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennem- gåede øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand - Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander - Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
træningsprojekt
Undervisningen er delvist praktisk, delvist teoretisk. I den praktiske del vil eleverne blive præsenteret for et udvalg af forskellige konditionsfremmende træningsmetoder og test. Formålet med dette er både at give dem et større udvalg af træningsmetoder at vælge imellem, men også at give dem praktiske erfaringer, der kan uddybe og eksemplificere de teoretiske koncepter, som præsenteres i forløbet.
I forløbets teoriundervisning sættes fokus på både et fysiologisk og et sundhedsvidenskabeligt perspektiv på konditionsforbedrende træning.
Faglige mål:
Eleven skal kunne gennemføre et personligt udviklet træningsprogram over minimum 8 uger
Eleven skal forbedre sin form, så den som minimum er i kategorien middel (målet om “god fysisk kapacitet”)
Eleven skal kende til forskellige konditionsforbedrende træningsmetoder, herunder forskellige typer af intervaltræning og kontinuert løb
Eleven skal udvise evnen til at udarbejde og evaluere et hensigtsmæssigt træningsprogram
Eleven skal kunne redegøre for centrale begreber i relation til konditionsforbedrende træning
Eleven skal kunne redegøre for relevant fysiologisk teori i relation til konditionsforbedrende træning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
træningsprojekt
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
håndbold
Formålet med Five-a-side Håndboldforløbet er en grundlæggende indføring i de tekniske
og taktiske aspekter af spillet, samt kendskab til reglerne. De første tre lektioner har primært
fokus på tekniske aspekter af spillet, mens lektion 4 og 5 primært har fokus på taktiske
aspekter. I alle lektioner er sammenspil og mange boldberøringer centrale pointer.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevere teknisk korrekt til medspiller 5-15 meter væk
- Gribe og aflevere bolden i bevægelse
- Gribe og aflevere bolden under pres
- Afslutte mod mål - både fra stående, i løb og med hopskud
- Komme hurtigt tilbage i returløbet og være klar i forsvaret
- Kunne ”rykke med bolden” i forsvaret og bakke dine medspillere op
- Indgå i samspil med medspillere også under pres og i kamp
- Kunne løbemønstre og timing i det taktiske spil
- Kende de vigtigste regler i Five-a-side Håndbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
gymnastik og akrobatik
Yubio kap 27:
27.1 Historisk view 923
27.2 Regler, ide & organisering 925
27.3.2 Ruller og håndstand (B) 934
27.3.3 Spring fra gulv og minitrampolin (C) 936
27.3.4 Akrobatik (D) 943
Rotationer
kropsspænding
Håndstand m/u. støtte
Forlænsrulle/baglænsrulle
Afsæt og tilløb
Balance
Skruer
pivoer
Kip
Opspring
Modtagning
Hovedspring
Akrobatik
Vægt overføring
Forløbsprøve
Videooptagelse af dig selv der udfører:
Håndstand med/uden modtagning
Forlænsrulle på rullemåtte (+ evt. baglænsrulle) filmes fra stående start position til stående afslutnings position
Opspring inklusiv tilløb til springbræt eller airtrack (+ evt. et knæløft, split, skrue)
½ skrue (evt. 1/1 skrue)
2 valgfrie individuelle balancer (f.eks. lyset, y-stilling, flyver, frø)
2 akrobatiske øvelser (minimum 2 personer gerne flere)
Vejrmølle (evt. araberspring)
Hop over skumplint (evt. forlænsrulle over plint)
Kraftspring
Hovedspring over plint (kip)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
pardans + les lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636568985",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636568985",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636568985"
}