Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt A
|
Lærer(e)
|
Frederik Bleibach Bækgaard Kjær, Nis Christian Richards Stendevad
|
Hold
|
2022 ID/s (1s ID, 2s ID, 3s ID)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Volleyball (FF1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Menneskets fysiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rytmisk opvarmning
Rytmisk opvarmning - Praktik
Formålet med forløbet er, at eleverne bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som gør en udøver klar til at dyrke idræt efterfølgende.
Målet er, at eleverne får såvel teoretisk som praktisk viden om, hvad et opvarmningsprogram skal indeholde og, hvordan musikken bruges aktivt.
Eleverne skal:
• kunne tælle selvvalgt musik, finde 1. taktslag, bestemme musikkens tempi
• kunne bruge den basale musikteori korrekt i praksis i forbindelse med deres opvarmningsprogram, dvs. finde egnet musik til øvelser, holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Kunne demonstrere progression i intensitet og i øvelsesvalg
• finde musik med passende tempo relateret til øvelserne
• udføre opvarmningsaktiviteter teknisk korrekt og med god bevægelseskvalitet
• planlægge, udføre og instruere i et opvarmningsprogram af ca. 15 minutter
• tilegne sig og vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op og for opbygningen af et program
• reflektere og kommentere på andre gruppers rytmiske opvarmningsprogrammer
Yubio s. 1241-1261
Rytmisk opvarmning - skriftlighed
inkl 5 elevtimer
J Skriftlig Opgave Idræt A om Rytmisk Opvarmning J
Besvarelsen er skriftlig og i halve opvarmningsgrupper (undtagen spørgsmål 1 som er fælles for hele opvarmningsgruppen). I må gerne hjælpe hinanden undervejs, men det er forbudt (plagiat) at have tekst med, som man ikke selvstændigt har formuleret (naturligvis med mindre der er tale om citater, man henviser til med korrekte kildehenvisninger).
Svar på nedenstående spørgsmål og aflever i lectio. Du skal bruge den teori og praktik, som vi har brugt undervejs i forløbet i din besvarelse. Du skal også bruge den feedback, I fik i forlængelse af jeres opvarmningsprogrammer, så det er en god ide at skrive den ned eller at optage den. Elevtiden er 5 timer, så besvarelsen skal være grundig.
1. Lav som gruppe en drejebog på én A4-side med en beskrivelse af jeres opvarmningsprogram. I skal bruge skabelonen på s. 1265 i Yubio som udgangspunkt.
2. Hvad er det generelle formål med opvarmning?
3. Hvad sker der i kroppen fysisk, mentalt og socialt i løbet af en god opvarmning?
4. Hvordan opfylder jeres opvarmningsprogram dette formål (hvilke elementer gør hvad)? (Overvej hvordan i kan dokumentere dette i jeres opgave.)
5. Hvad er det særlige ved et RYTMISK opvarmningsprogram?
6. Hvilke teoretiske overvejelser havde I gjort jer om musikken ift. bevægelsernes kvalitet, og hvordan passede musikken til de øvelser, I havde valgt i praksis?
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rytmisk opvarmning
|
26-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Boldbasis
Inkl 5 timers elevtid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningslære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Les Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Idrætspsykologi og bjergsport/friluftsliv
Vi bygger videre på vores kanotur fra 1. g hen mod studieturen i Østrig, hvor vi laver bjergsport.
Bjergsportsdisciplinerne er adventurerace, mountainbike, klatring, vandring og canyoning. Eksamensdiciplinen i forløbet er mountainbike.
Vi læser om friluftsliv og friluftstrekanten (forskellen på friluftsliv, friluftsaktiviteter og friluftssport), om toppræstationernes psykologi med fokus på spændingsregulering, visualisering og målsætninger samt teampsykologi og ekstremsport (førstnævnte fra "Idræt i Perspektiv" og de sidste 3 fra Gyldendals idrætspsykologi og/eller kapitel 5 i Yubio).
Vi bruger en kort tekst om oplevelsesbeskrivelser af Helle Winther som teoretisk udgangspunkt for denne faglige metode, og teksten udleveres på studieturen sammen med refleksionsspørgsmål.
forløbet indeholder en opgave om hvad friluftsliv er og hvorvidt grænseoverskridende aktiviteter kan anvendes i en teambuildende sammenhæng.
eleverne skal kunne:
-definerer friluftsliv (jvf friluftstrekanten) og ekstremsport.
-indsamle og anvende oplevelsesbeskrivelser som empiri.
-lave meningsfulde målsætninger jvf SMART-modellen.
-kende til spændingsregulering og spændingens betydning for præstation.
-kende til faserne i teamudvikling
- kende til rollernes betydning i et team.
-kende forskellige typer af teams.
- kende til forskellige forklaringsmodeller for at dyrke ekstremsport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
BG-Festival
BG-Festival
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kampsport og sportens ånd, væsen og etik
Forløbet beskæftiger sig med kampsport og kampkunst i bred forstand.
Formålet med forløbet er at give eleverne større kropsforståelse og kropsbeherskelse i en kampsportssetting.
elerverne skal:
- kunne skelne mellem medstand og modstand.
de ting som står i rubric.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Håndbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Praktisk badminton intro
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Fodbold og træner 1 bevis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Badminton-pickleball 2
Badminton:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil - som udgangspunkt på en halv
bane på grund af pladsmangel. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Forløbet afsluttes med en forløbsprøve med videooptagelser, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes. De enkelte lektioner er bygget op med henblik på, at den enkelte gruppe kan lave sin egen drejebog til brug ved forløbsprøven.
Eleverne skal kunne:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash (ved meget korte lob eller clear)
- Være bekendt med de grundlæggende regler i singlebadminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Pickleball:
Der er taget udgangspunkt i yubios forløb om Pickleball.
der er taget udgangspunkt i double-spillet, men ved slagøvelser er selvfølgelig oftest øvet på halv bane.
eleverne skal:
-Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Teoretisk er der kørt forløb om dansk idrætshistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Det moderne gennembrud i krop og sjæl
forløbet er primært et teoretisk forløb, men med inddragelse af kroppen i "Mit System"
Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i og kendskab til en af de store danske gymnastikpædagoger og sundhedsapostel I.P. Müller og hans betydning for samfundsudviklingen i starten af 1900-tallet.
Vi afprøver "frottering" og koldt bad ved vinterbadning ved brøndby strand.
eleverne skal:
-Kende til kroppens fremmedgjorthed i slutningen af 1800-tallet og den sanselig-erotiske revolution som fulgte.
-kende til den kropslige ytringsfrihed som Müller blev fortaler for.
-kende til "mit system" af I.P. Müller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Performance
Opgaven er, at hver eksamensgruppe skal lave en danseforestilling/performance. Varighed 10 min. (+/- 2)
Til dansen skal der desuden lave et skriftligt produkt, hvor eleverne beskriver deres danseforestilling (hvad de vil udtrykke, hvad er historien osv.) Opgaven skal indeholde en kvalitativ bevægelsesanalyse ved hjælp af BESS af en sekvens på 8 takter. Desuden skal der laves et formskema på en del af den musik, der bliver anvendt.
Eleverne kan selv vælge, om det skal være udelukkende kreativ dans med en fortælling, eller om de vil inddrage nogle af de stilarter og forskellige kropsudtryk, som vi har arbejdet med i 1. og 2. g (rytmisk opvarmning og vals/hip-hop)
Det er et krav, at der skal være koreograferede elementer, hvor hele gruppen deltager undervejs, men det er ikke et krav, at alle danser på samme tid hele tiden. Det er desuden et krav, at der indgår en sekvens, hvor hver elev udfører en solo.
Som teoretisk baggrund og praktisk hjælperedskab har vi brugt principperne om koreografi og æstetik fra Helle Winther-teksten ”koreografi og æstetik” fra bogen "Fodfæste og Himmelkys"
Eleverne skal kunne:
Turde være på og lave bevægelserne med kvalitet
Teori:
I skal kende:
- Labans bevægelseslære. (BESS konceptet) med særligt fokus på ”space” kategorien og de 4 ”efforts”: Tyngde, tid, rum og flow
- Musikteori takt, tælling og formskema (fra rytmisk opvarmning i 1. g)
- Bevægelseskvaliteter i vals og hip-hop fra" forløbene i 2. g
Praktik:
I skal kunne:
• Koreografere og fremvise en performance med musik og bevægelse af ca. 10 mins. varighed.
• Formidle en fortælling følelse el. lign. gennem musik og bevægelse.
• Anvende forskellige koreografiske virkemidler som brug af rum, tid og relationer.
• Anvende musikken til timing og cues.
• Arbejde med forskellige bevægelseskvaliteter.
• ”Være på” når I fremviser jeres performance.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636581804",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636581804",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636581804"
}