Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Freja Bak Pjetursson, Peter Marstrand, Thomas Holbech Anker
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
Rytmiske opvarmningsprogrammer
Der arbejdes med:
Grundlæggende teori omkring fysiologiske fordele ved opvarmning herunder, præstationsforbedring, smidighed, nedsat friktion i led, neuromuskulær aktivering af relevante muskelgrupper og kredsløbsadaptationer.
Grundlæggende teori om musikkens takt og tempo herunder at bestemme takt og tempo i forskellige musikstykker samt til hvilke typer af bevægelser musikken kan passe.
Der arbejdes med bevægelseskategorierne sving, løb, hop og styrkeprægede øvelser samt deres hensigtsmæssige placering i opvarmningsprogrammet.
Der arbejdes med at udføre øvelserne i takt til musikken.
Der udarbejdes opvarmningsprogrammer i grupper af ca. 4 personer som tilgodeser ovenstående elementer og som afslutningsvis afprøves på klassen. Programmets varighed er ca. 15 minutter.
OBS. opvarmningsprogrammerne er blevet vist under forløbet boldbasis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
2
|
Boldbasis
I forløbet ”Boldbasis”, der hører under færdighedsområdet ”Boldspil”, skal I arbejde innovativt med forskellige former for boldspil. I undervisningen vil der være fokus på tekniske færdigheder, spilbarhed og taktisk forståelse. Den praktiske undervisning bliver koblet med basal boldspilsteori gennem spilhjulet og spiludviklingsmodellen samt forskellige feedbackformer.
I den første del af forløbet arbejdes der med forskellige spil, boldtyper, regelsæt og kommunikation. I skal hovedsagelig arbejde i større og mindre grupper. I den anden del af forløbet bliver I inddelt i grupper, som skal arbejde med at udvikle, afprøve, justere og reflektere over et nyt boldspil. Forløbet vil blive afsluttet med at klassen afprøver spillet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kropsbasis
I forløbet ”Kropsbasis”, der hører under færdighedsområdet ”Musik og bevægelse” skal I arbejde med basale færdigheder i bevægelse og udtryk til musik. I undervisningen vil der være fokus på at arbejde med elementer indenfor akrobatik, kamp, dans og akroyoga. Eleverne introduceres for mangfoldighed af bevægelsesaktiviteter og teoretiske begreber i relation til emnerne. Herunder kropsbevidsthed, kropskontakt, mental træning, bevægelseskommunikation, tillid og tryghed, gruppedynamik, kropsspænding og kreativitet.
I sidste del af forløbet arbejder eleverne i grupper om en performance.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lanciers træning
Lanciers træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fysisk træning
Vi bruger de sidste moduler på at I får en introduktion til fysisk træning (hovedområde "Nye og klassiske idrætter), hvor I skal arbejde med forskellige træningsformer. Der vil være en teoretisk kobling til den praktiske træning og de tre træningsformer; styrke-, anaerob- og aerob træning. Vi bruger resultaterne fra bip-testen i forrige forløb Kropsbasis til at diskutere sundhed.
Undervisningen veksler mellem lærerstyret instruktion og elevstyret makkerarbejde. I makkerarbejdet fokuseres der på at give feedback i de specifikke øvelser.
I vurderes på
- Tekniske-, styrke- og balancemæssige egenfærdigheder
- Udvælge øvelser og argumentere for deres relevans i forhold til programmets fokus
- Makkerfeedback i undervisningen
- Forståelse af træningselementerne indenfor styrke-, anaerob og aerob træning samt deres træningsmæssige kvaliteter
Pensum: Yubio s. 13-33, 53-59 og 75-76.
Der kan med fordel arbejdes videre med forløbet i 2.g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Volleyball, fysiologi og teamudvikling
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og
taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige
slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik, herunder hvilken betydning forskellige roller har for teamudviklingsprocessen. Rent fysiologisk er der fokus på forspænding i forbindelse med afsæt til blokade og smash.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen
til at indgå og fungere på et hold.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Teoretisk kendskab til teamudviklingsprocessen og forspænding
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Indhold:
-
Yubio; sider: 45-64, 572-611
-
Medbring gåpåmod, indendørssko og evt langærmet t-shirt (nogle vil få røde underarme i løbet af den kommende måned - men det går over) ;-)
-
Titel: Link til Yubio (hvis du ikke allerede har den liggende på din computer)
-
Guide download Yubio 2022.pdf
-
Volleyball modul 2.docx
-
HVAD SKAL JEG KUNNE?
-
https://www.dropbox.com/s/0nekfld36qnef12/Yubio%20Idr%C3%A6t%20C%2BB%20%282022%29%20-%20Br%C3%B8ndby%20Gymnasium%20%282025%29.pdf?dl=1
-
http://yubio.dk/pdfs/guide_acrobat_reader.pdf
-
Volleyball modul 3.docx
-
Indhold: Dagens praktiske tema er smash og blokade
-
HVAD SKAL JEG KUNNE EFTER FORLØBET ER SLUT?
-
Volleyball modul 4.docx
-
Læs efter behov i Yubio: Teoretisk pensum er s. 572-581 og 605-611, som I allerede har haft for som lektier. derfor er der tale om repetition, hvis du har læst det før. Du kan dog også vælge at se på s. 581-605, hvis du har brug for at se nærmere på
-
Hold 1 er My, Thea, Clara, Frederikke, Cecilje, Caroline, Theodor
-
Disposition:
-
Læs det sidste af kapitel 3 i Yubio om anaerob træning og smidighedstræning - hurtighedstræning, produktionstræning, tolerancetræning, styrketræning (4 forskellige former hvor RM-begrebet er centralt). Smidighedstræning (bevægelighedstræning) - ROM,
-
Efter en kort teorigennemgang får i resten af modulet til at lave jeres forløbsprøve, som skal afleveres som én samlet video for hele holdet i Moodle.
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Pickleball, regler og historie
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i
pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der
spilles ofte doublekampe.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes. Desuden bedømmes eleverne på deres evne i kamp.
De enkelte lektioner er bygget op omkring forløbsprøven, så eleverne bliver bedst mulig klædt på til denne.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball og spillets historie
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Lindyhop og historien i dansen
Formålet med forløbet er, at du skal lære nogle grundtrin og figurer, der hører til swingdansen lindyhop. Du skal også gennem forløbet arbejde med, hvordan du med bounce giver dansen det helt rigtige swingende udtryk. Ligeledes skal du eksperimentere med, hvordan du med variationer af allerede eksisterende figurer, autentiske jazztrin eller måske dit helt eget trin, kan give dansen dit eget personlige udtryk. Du skal også lære og erfare, hvordan du mest hensigtsmæssigt fører og bliver ført. Det er specielt vigtigt, når dansen ikke er koreograferet på forhånd, og du skal føre/følge din partner. Til sidst i forløbet skal du arbejde med koreograferet lindyhop i en "showcase", hvor du i en gruppe med andre par skal lave en koreografi og inddrage trin og figurer fra forløbet – evt. suppleret med egne trin.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- 6-count grundtrin med tilhørende bounce
- Figurerne "follower under armen", "Over åen/cross the bridge", "Byt plads/pass by"
- Autentiske jazztrin
- Kende til lukket/closed position og åben/open position
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Bevægelser og trin i takt til musikken (herunder starte på 1-slaget)
- Kunne anvende musikkens udtryk i dansen (herunder udføre alle trin med bounce)
- Kunne udføre koreograferede og improviserede dansesekvenser
- Have kendskab til lindyhops historiske rødder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 håndbold og træningsprojekt
Kombination af five-a-side håndbold og træningsprojekt.
Formålet med Five-a-side Håndboldforløbet er en grundlæggende indføring i de tekniske og taktiske aspekter af spillet, samt kendskab til reglerne.
HVAD SKAL ELEVERNE KUNNE?
- Aflevere teknisk korrekt til medspiller 5-15 meter væk
- Gribe og aflevere bolden i bevægelse
- Gribe og aflevere bolden under pres
- Afslutte mod mål - både fra stående, i løb og med hopskud
- Komme hurtigt tilbage i returløbet og være klar i forsvaret
- Kunne ”rykke med bolden” i forsvaret og bakke dine medspillere op
- Indgå i samspil med medspillere også under pres og i kamp
- Kunne løbemønstre og timing i det taktiske spil
- Kende de vigtigste regler i Five-a-side Håndbold
Træningsprojektet har primært fokus på træning og forbedring af den aerobe arbejdsevne og sekundært den anaerobe. Start- og sluttest er bip-test og max antal armstrækkere.
Formålet med træningsprojektet er, at du skal få en teoretisk og praktisk indsigt i, hvordan man bygger et træningsprogram op med primært fokus på forbedring af den aerobe arbejdsevne.
HVAD SKAL ELEVERNE KUNNE?
- Udvælge et fokus for programmet og lave en målsætning efter start-testene
- Argumentere for træningsform, herunder kontinuerlig vs. intervaltræning og varigheden af arbejdsintervaller og pauser for sidstnævntes vedkommende
- Udvælge øvelser og argumentere for deres relevans ift. programmets fokus
- Argumentere for opbygning af eget program
- Gennemføre eget program både teknisk og fysisk og føre træningslog-bog
- Lave en skriftlig rapport hvor der er sammenhæng mellem den gennemførts praktik og tilhørende teori inkl. sundhedsmæssige faktorer
Bedømmelsen af det skriftlige produkt vil have særligt fokus på elevernes evne til at:
1) Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram.
2) Koble teoretisk viden og kundskaber til dit personlige træningsprogram.
3) Demonstrere korrekt brug af faglige termer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt
|
16-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Springgymnastik & akrobatik
Formålet med forløbet er et indblik primært i de basale teknikker ved både springgymnastik og sekundært akrobatik. Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af ruller, spring, balance og akrobatik. Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som tilpasses den enkeltes niveau. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker vises - både som isolerede øvelser, og når det er muligt på en bane, hvor så mange eller håndstand med rulle eller araberspring med overgang til baglæns rulle relevante teknikker som muligt inddrages.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kropsspænding (fx armstræk med rul, "planken" og ligge udstrakt mellem redskaber/plinte, harehop og andre hoppesekvenser på airtrack)
- Forlæns og baglæns rulle (også flyverulle hvis du kan eller baglæns rulle med stem på vejen op)
- Hovedstand & håndstand (husk også at vise modtagning/makkerhjælp)
- Vejrmølle & araberspring
- Opspring i springbræt (gerne fulgt af salto eller overslag)
- Akrobatiske balanceøvelser med partner/partnere - her kan du vælge ret frit, men der skal både være noget solo, i par og i mindre grupper (evt. en pyramide for hele klassen)
- Husk at sætte forskellige elementer sammen til én samlet bevægelsessekvens, hernder hovedstand eller håndstand med rulle
- Supplement udenfor pensum: Mulighed for at supplere hvis du kan/vil med baglæns salto, flik flak eller halv skrue i dit overslag/strakt salto
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Vild med Dans gennem tiden
Formålet med det bredere forløb i Vild med dans gennem tiden er at opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse folkedans (inkl. les lanciers), lindyhop, rock & roll og aerobics. Der afsættes 1 modul til 4 af dansene og 3 moduler specifikt ti Les Lancirers (i forbindelse med galla), hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling.
Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med gruppearbejde og mindre opvisninger og en egentlig showcase i 5. modul efter præsentation af de 4 stilarter, hvor showcasen skal indeholde en rutine i hver dans, som kan vises til forløbsprøven.
Det er muligt at vægte de enkelte danse forskelligt i grupperne. Rutinerne og showcasen kan enten være lavet af dig/jer selv, eller du/I kan bruge en af de rutiner, som bogen indeholder (varierende sværhedsgrad).
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og kroppens generelle placering såvel i det personlige som i det generelle rum
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Være bevidst om kropslige forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse samt kendskab til dansenes historiske udgangspunkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636602032",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636602032",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636602032"
}