Holdet 2022 SA/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Christian Juhl, Laura Kryger
Hold 2022 SA/i (1i SA, 2i SA, 3i SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Folketingsvalg 2022 (FV22) og politik
Titel 2 Økonomi og velfærd
Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne
Titel 4 Demokrati og medborgerskab
Titel 5 Ulighed og fattigdom
Titel 6 Børn og unges trivsel i det senmoderne
Titel 7 Globalisering af verdensøkonomien
Titel 8 Polarisering i USA (forløb forud for SRO)
Titel 9 Kulturmøder
Titel 10 Velfærds-, konkurrence- eller entreprenørstat
Titel 11 IP - Småstat i en verden i konflikt
Titel 12 Grøn økonomi og politik i en globaliseret verden
Titel 13 Retssystem, kriminalitet og straf
Titel 14 Dansk politik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Folketingsvalg 2022 (FV22) og politik

Forløbet bygger videre på grundforløbets indhold om ideologier og fokuserer på FV22-resultatet, fordelings- og værdipolitik.


Kernestof:

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklings- tendenser

Materiale:
Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2022): Luk samfundet op (ibog, grøn version), kap. 5, Venstre-højre akse, Værdipolitiske akse

Supplerende:
Knudsen, Lisbeth (2022): Valget var en kamp om dagsordener, som Venstre og Konservative tabte, Altinget.dk, Kommentar 4/11-2022,
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Økonomi og velfærd

En generel introduktion til samfundsøkonomi med aktuelle eksempler og problemstillinger fra Danmark, herunder klemmer på velfærdsstaten

Udvalgte begreber behandlet i forløbet:
Magt i forskellige former
Maslows behovspyramide
Velfærdstrekanten – Stat, marked og civilsamfund
Økonomiske mål – Økonomisk vækst, lav arbejdsløshed, lav inflation, Betalingsbalance-ligevægt, bæredygtig økonomi, balance på statsbudgettet
Typer af arbejdsløshed – Konjunktur-, struktur-, sæson-, friktionsarbejdsløshed
Det økonomiske kredsløb
Konjunktursvingninger
Finanspolitik – ekspansiv og kontraktiv
Pengepolitik – ekspansiv og kontraktiv
Strukturpolitik – Stramning- og opkvalificeringsstrategi
Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
Forskellige velfærdsmodeller – den universelle, den residuale, den korporative
Klemmer på velfærdsstaten – interne og eksterne udfordringer
Fra velfærdsstat til konkurrencestat

Kernestof:

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklings- tendenser

Materiale:
- Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2022): Luk samfundet op (ibog), Kap. 5, 5.1: De tre klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme og socialisme, 5.2, 5.3, 5.4; Kap. 9, 9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd, Forlaget Columbus;
- Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2022): Luk samfundet op (ibog, grøn version), Kap. 8, 8.1: Behov, prioriteringer og privatøkonomi, 8.3 Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb, 8.4 Hvad er god økonomi?, 8.6 Økonomisk politik, Kap. 9, 9.2 Forskellige velfærds­modeller: den universelle, residuale og korporative velfærdsmodel, 9.6: Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien, 9.7: Fra velfærdsstat til konkurrencestat?, Forlaget Columbus,
- Andersen J.G et.al (2022): PolitikNU, Kap. 8 Magt og politik, Systime,

Supplerende:
- @ventures (2023): Vismandsspillet, Link: https://vismandsspillet.dk/game/DK_Start.aspx
- Danmarks statistik: diverse data til undersøgelse af dansk økonomi (vækst, arbejdsløshed, inflation, betalingsbalance, osv.)
- Kjeldberg, C. (2017): Det økonomiske kredsløb og konjunktursvingninger, Youtube, Link: https://www.youtube.com/watch?v=XZQdnJTeu5Q&t=13s
- Knudsen (2018): Gæld får unge til at skippe tandlægebesøget og vigtig medicin, DR, Link: https://www.dr.dk/nyheder/penge/gaeld-faar-unge-til-skippe-tandlaegebesoeget-og-vigtig-medicin
- Lindequist, S. L. (2016): 7: Pengepolitik, Youtube, Link: https://www.youtube.com/watch?v=vCFl1EWPZ78&t=7s
- Mørck, A. H. (2023): Regeringens regnestykke for store bededag vil falde fra hinanden, advarer overvismand, TV2, Link: https://nyheder.tv2.dk/politik/2023-01-09-regeringens-regnestykke-for-store-bededag-vil-falde-fra-hinanden-advarer-overvismand
- Ricter, L (2020): At gå i skole for at få en god karakter er da for trist, Leder i Information d. 21/1-2020
- Ritzau (2022): Regeringen indgår smal aftale om at skaffe mere arbejdskraft, Berlingske, Link: https://www.berlingske.dk/politik/regeringen-indgaar-smal-aftale-om-at-skaffe-mere-arbejdskraft
- Sodemann, M. (2020): Professor: Brugerbetaling i sundhedsvæsenet sender sårbare ud i medicinsk bankerot, Altinget, Link: https://www.altinget.dk/sundhed/artikel/professor-brugerbetaling-i-sundhedsvaesenet-sender-saarbare-ud-i-medicinsk-bankerot
Wammen, N (2021): Debat | Wammen: Vi løfter foden fra speederen med en finanslov, der er i balance med opsvinget, Børsen, Link: https://borsen.dk/nyheder/opinion/vi-lofter-foden-fra-speederen-i-dansk-okonomi
- Østergaard, J. (2017): Debat: Gratis velfærdsydelser skaber utryghed - brugerbetaling er den rigtige velfærd, Debatindlæg i Jyllands-Posten d. 15/10-2017

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne

Grundlæggende sociologisk forløb, hvor eleverne har stiftet overordnet bekendtskab med en række klassiske sociologer med fokus på det senmoderne samfund og dettes betydning for identitetsdannelsen.

Vi har arbejdet med:
- Hvad er socialisering?
- Hvilke forskellige familietyper er der i dagens samfund?
- Hvad er normer og sanktioner?
- Hvad er identitet? Og hvad kan påvirke individets identitetsdannelse? Herunder: hvilken betydning har samfundet for individets identitet?
- Hvilke forskelle er der på samfundstyper?
- Hvad kendetegner det senmoderne samfund ifølge en række klassiske sociologer?

Kernestof
̶ identitetsdannelse og socialisering […]

Berørte faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Forløbet er afholdt af Laura Kryger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 2: Ungdomsliv i det senmoderne samfund 07-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Demokrati og medborgerskab

Et politologisk forløb, hvor centrale begreber som politik, demokrati og deltagelse behandles og diskuteres. Forløbet er afsluttet med en introduktion til medier. Vi arbejdede med:

- Hvad er politik?
- Hvad er demokrati, og er der forskellige typer af demokrati?
- Hvordan er det danske politiske system opbygget og hvilke centrale aktører er der?
- Hvordan vedtages en lov formelt og reelt? Hvornår i lovgivningsprocessen inddrages forskellige aktører?
- Hvad er medborgerskab?
- Hvilke muligheder er der for politisk deltagelse?
- Hvilke rettigheder og pligter har man som borger i et samfund?
- Hvad menes med medieret kommunikation og hvordan påvirker medialisering samfundet?
- Hvad er forskellen på klassiske medier og digitale og sociale medier?
- Hvordan kan politikeres brug af sociale medier påvirke den demokratiske samtale?
- Hvordan har udvalgte politikere benyttet sociale medier til at kommunikere til deres kernevælgere?

Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng […]
- […] demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund […]

Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Arbejdsformer:
Undervisningen har varieret mellem læreroplæg, gruppearbejde, individuelt arbejde og elevoplæg i mindre grupper. Gruppearbejde har udover grundbogstekster taget udgangspunkt i supplerende materiale, herunder artikler og diagrammer. Eleverne har ligeledes selvstændigt undersøgt forskellige emner, herunder lovgivningsprocessen med en selvvalgt lov, i denne forbindelse har eleverne anvendt folketingets lovsamling. Forløbet er afsluttet med en introduktion til medier, dette forløb kan med fordel fortsættes.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering demokrati og medborgerskab 11-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ulighed og fattigdom

Et forløb med udgangspunkt i social ulighed og fattigdom. Udover økonomisk ulighed blev der også arbejdet med forskelle i livsformer, livsstile og kulturelle forskelle. Forløbet afsluttedes med, at eleverne udarbejde en synopsis på baggrund af en udleveret problemformulering og et bilagsmateriale under overskriften 'Social arv og ulighed'.


Kernestof:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Materiale:
- Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2022): Luk samfundet op (ibog), Forlaget Columbus:
2.5 Kulturelle forskelle og identitet (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151)
4.1 Livsformer (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158)
4.2 Livsstile (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=374)
4.3 Pierre Bourdieu (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=373)
4.4 Basil Bernstein - sproget er en kode, som har betydning (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=372)
4.5 Levevilkår og social stratifikation (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=371)
5.1-5.4 De tre klassiske ideologier - liberalisme, konservatisme og socialisme (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=385)
5.8 Partier, vælgere, fordelings- og værdipolitik (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=378)
- Hansen, E. J. (2024): Social ulighed, opslag på lex.dk, Link: https://lex.dk/social_ulighed#-L%C3%A6s_mere_i_Den_Store_Danske)
- Kurrer, H. (2023): Fattigdomsbegreber og Fattigdom i rige industrilande, afsnit i kapitel 12 i ØkonomiNU, Ibog, Systime, Link: https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=3197
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158
- Nielsen, J. C. L., Holleufer, K. og Bülow, H. H. (2015): MetodeNU, Ibog:
2.2 Kvantitativ metode (https://metodenu.systime.dk/?id=131)
2.3 Kvalitativ metode


Supplerende materiale:
- Arbejderbevægelsens Erhvervsråd data fra klassesamfundet.dk- DR-Dokukmentar En syg forskel
- Danmarks Statistik data om indkomst og formue- Gallups Kompas, personlighedstest, Link: https://kantargallup.dk/Kompas2020.php
- Hønge, K. (2021): Fattige skal ikke fordele fattigdom imellem sig, Frederiksbergliv d.9.6.2021, Link: https://frederiksbergliv.dk/danmark/fattige-skal-ikke-fordele-fattigdom-imellem-sig
- Luksamfundetop.dk partifilm om ulighed og fattigdom, Link: https://luksamfundetop.dk/kapitel-4/partifilm-om-ulighed-og-fattigdom
- Pedersen, K. U. (2021): Nyt studie tegner portræt af de 20 procent uden uddannelse: Dårligere helbred, færre penge og mere kriminalitet, information.dk, udgivet 18/6-2021,
- Rockwool Fonden (2021): Den sociale arv i uddannelse er steget markant
gennem de sidste 20 år, Nyt fra Rockwool Fonden Forskning Februar 2021,
- Ågerup, M (2019): Cepos: Problemet med fattigdom i Danmark er kraftigt overvurderet, Altinget.dk d.9.10.2019, Link: https://www.altinget.dk/artikel/cepos-problemet-med-fattigdom-i-danmark-er-kraftigt-overvurderet
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Børn og unges trivsel i det senmoderne

Et forløb med udgangspunkt i samfundsudviklingen fra det traditionelle til det senmoderne samfund og vægt på struktur-/aktør-perspektivet ift. undersøgelse, diskussion og vurdering af børn og unges trivsel. Der blev bygget videre på elevernes forståelse af medier fra 1g med fokus på internet og sociale medier.

Kernestof:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Metode
̶ kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
̶ komparativ metode og casestudier
̶ statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.


Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.



Materiale:
- Bjørnstrup, V., Matthiesen, T. og Skov, O.B. (2023): Identitet og senmodernitet – Med stress som case, Ibog, Systime, Link: h5ps://idenEtetogsenmodernitet.sysEme.dk/?id=1
- Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2022): Luk samfundet op (ibog), Forlaget Columbus:
Familietyper og multisocialisering (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=422)
Det traditionelle samfund (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=367)
Det moderne samfund (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=366)
Anthony Giddens: det senmoderne samfunds; aftraditionalisering og individualisering; adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer og øget refleksivitet (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144)
Sociale grupper og roller (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=358)
Identitet (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=359)
Axel Honneth: anerkendelse (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=425)
Erving Goffman: face, setting, front- og backstage (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=428)
Thomas Ziehe: kulturelfrisættelse og formbarhed (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145)
Ulrich Beck: risikosamfundet; institutionaliseret individualisme og valgbiografi (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146)
- Iversen, E. B. (2023)- ’Præstationssamfundet’ og ’Accelerationssamfundet’ afsnit i Kap. 4. i Sociologisk set (ibog), Systime
- Kaspersen, L.P. (2016): Strukturalisme, Den Store Danske - lex.dk, link: https://denstoredanske.lex.dk/strukturalisme_(Sociologi)

Supplerende materiale:
- Ahrens, K., Ehnhuus, D. (2017): Hver tredje gymnasieelev føler ofte stress: Det perfekte er blevet normalt, Indland dr.dk, Link: https://www.dr.dk/nyheder/indland/hver-tredje-gymnasieelev-foeler-ofte-stress-det-perfekte-er-blevet-normalt
- DRTV (2015): De perfekte piger, DRTV, Link: https://www.dr.dk/drtv/serie/de-perfekte-piger_6837
- Engman, T. S. (2019): Regnbuefamilien er blevet større, Danmarks Statistik, Link: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2019/2019-08-14-regnbuefamilien-er-blevet-stoerre
- Gille, A. D. (2023): Danmarks Idrætsforbund vil nedtone konkurrencen i børneidræt: 'Vi skal være et frirum', politiken.dk, Link. https://www.dr.dk/nyheder/indland/danmarks-idraetsforbund-vil-nedtone-konkurrencen-i-boerneidraet-vi-skal-vaere-et
- Graulund, M. M. (2018): Massivt samfundspres: Børn og unge får dårligt selvværd, stress og angst, BUPL, Link: https://bupl.dk/born-unge/nyheder/massivt-samfundspres-boern-og-unge-faar-daarligt-selvvaerd-stress-og-angst
- Luksamfundetop.dk, Internettets betydning for individet (Video), Link: https://vimeo.com/222346573
- Østrup, K. M. (2016): Her er Danmarks 37 forskellige familieformer, tv2.dk, Link: https://livsstil.tv2.dk/samliv/2016-07-31-her-er-danmarks-37-forskellige-familieformer
- Tranberg, P. (2021): Hvor er de kritiske spørgsmål til eksperterne, når de påstår, at sociale medier ikke er skadelige for børn?, Mediekommentar på politiken.dk, Link: https://politiken.dk/kultur/medier/art8432286/Hvor-er-de-kritiske-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l-til-eksperterne-n%C3%A5r-de-p%C3%A5st%C3%A5r-at-sociale-medier-ikke-er-skadelige-for-b%C3%B8rn (tekst på Moodle)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Globalisering af verdensøkonomien

Forløb med udgangspunkt i den historiske udvikling i verdenshandlen fra kolonisering og trekantshandel til indkomst-/formuefordeling og det alsidige sikkerhedhedsbegrebs dimensioner. Der var fokus på kvantitative data til at undersøge og sammenligne udvikling.


Kernestof:
Økonomi
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
̶ makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

International politik
̶ aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
̶ mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
̶ globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Metode
̶ kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
̶ komparativ metode og casestudier
̶ statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
̶ forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Materiale:
- Bülow, M. W., Knudsen, T. B. (2020): 9.2 Hvad er sikkerhed?, PolitikNU (ibog), Systime, Link: https://ip-nu.systime.dk/?id=1607 (tekst på Moodle)
- Kureer, H. (2024): International Økonomi A, Ibog, Systime, Link: https://ioa.systime.dk/?id=1&L=798 (tekster på Moodle):
24.1: Verdenshandlens udvikling
24.4: Opdeling af eksport efter teknologisk niveau
25 (introduktion): Globalisering af verdensøkonomien
- Skött, J. S., Rasmussen, J. H. (2025): IP-Bogen, Columbus, Link: https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1 (tekster på Moodle):
7.1: Hvad er globalisering?
7.5: Hvilke forskellige opfattelser af globaliseringen er der?
7.6: Hvad er globaliseringens konsekvenser for samfundsudviklingen i lande på forskellige udviklingstrin?
7.7: Diskussion: Skaber globaliseringen en global monokultur?

Supplerende materiale:
DRTV (2023): Vil 2024 ændre verdensordenen?, Deadline 4/1, Link: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=CFUTV1135595&s=43494283&n=1&o=hits
Pemberton, J. (2019): Kapitalen i det 21. århundrede, film, originaltitel: Capital in the twenty-first century, GFC ; Upside; France 3 Cinema, Link: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005460/kapitalen-i-det-21-arhundrede
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Polarisering i USA (forløb forud for SRO)

SRO forberedende forløb med udgangspunkt i det politiske system i USA. Herefter blev der fokuseret på idé-/værdimæssige spørgsmål og tilsidst ulighed. Der var gennemgående komparative elementer mellem USA og Danmark.

Forløbet blev i 3.g suppleret med et mini-forløb om præsidentvalgkampen og -resultatet i efteråret 2024.


Kernestof:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Økonomi
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

Metode
̶ kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
̶ komparativ metode og casestudier
̶ statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Materiale:
- Branner, H. (2024): 8. Populismens opblomstring og 8.2
Populisme som trussel, afsnit i Demokrati i krise, Systime, Link: https://demokratiikrise.systime.dk/?id=144 og https://demokratiikrise.systime.dk/?id=144
- Rasmussen, A. & Brøndum, P. (2024). USA's udfordringer. Ibog. Columbus:
Kapital 1: USA – en nation eller en idé?, afsnit 1.3, 1.4, 1.4.1, 1.5, 1.5.1, 1.5.2, 1.6, 1.6.1,
Kapitel 2: Et eksempel til efterligning eller et demokrati i frit fald?, afsnit 2.1, 2.1.1, 2.1.2, 2.1.3, 2.2, 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3, 2.5, 2.5.1, 2.5.2, 2.5.3, 2.5.4, 2.6, 2.6.1, 2.6.2,
Kapitel 3: Den amerikanske drøm og ulighed, afsnit 3.1, 3.1.1, 3.2, 3.2.1, 3.2.2, 3.3, 3.3.2,


Supplerende materiale:
- 270ToWin (2024): Road to 270: Combination Detail, interaktiv grafik med kombinationsmuligheder for valgmandsstemmer, Link: https://www.270towin.com/road-to-270-combinations/?mapstr=62201311160162126221130542202251501623014226231102216632&year=2024
- BBC Nordic (2024): QAnon - Konspirationskulten, TV-udsendelse, https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000133980
- Digitaliseringsstyrelsen (2024): borger.dk, Link: www.borger.dk
- DRTV (2024): Deadline: Sådan vandt Trump valget, TV-udsendelse, DRTV, Link: https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-saadan-vandt-trump-valget_486962
- DRTV (2024): Deadline: Trump - upopulær, men uovervindelig?, TV-udsendelse, DRTV, Link: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=CFUTV1135976
Forlaget Columbus (2016): Sheryll Cashin: Den amerikanske drøm, videoklip, Link: https://vimeo.com/183486054
- Real Clear Polling (2024): Hjemmeside, der samler forskellige meningsmålinger, Link: https://www.realclearpolling.com/
- Wang, L. F. (2023):»Deprimerende« analyse: Danskernes tillid til politikerne er faldet markant, Nyhed på information.dk, Link: https://www.information.dk/indland/2023/10/deprimerende-analyse-danskernes-tillid-politikerne-faldet-markant

- Forskellige artikler på engelsk og dansk som inspiration til undersøgelse af valgkampen i vinteren 2024/24:
https://edition.cnn.com/2024/02/01/politics/cnn-poll-trump-biden-election-2024/index.html
https://www.reuters.com/world/us/americans-dismayed-by-biden-trump-2024-rematch-reutersipsos-poll-finds-2024-01-25/
https://thehill.com/opinion/campaign/4448796-biden-is-quietly-narrowing-the-race-against-trump-but-challenges-lie-ahead/
https://www.foxnews.com/politics/bidenomics-falls-flat-with-voters-trump-take-huge-lead-new-poll
https://www.newsweek.com/trump-biden-polling-2024-presidential-election-1866971
https://nypost.com/2024/02/04/news/trump-scores-the-biggest-lead-yet-against-biden-in-new-nbc-poll/
https://politiken.dk/internationalt/int_usa/art9606065/Trump-er-rykket-fra-Biden-i-m%C3%A5linger
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ny-chokmaaling-men-en-ting-kan-redde-biden/10117957
https://politiken.dk/internationalt/int_usa/art9699200/Det-bliver-en-valgkamp-uden-fortilf%C3%A6lde-%E2%80%93-her-er-din-ultimative-guide
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43,78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kulturmøder

Forløbet tog udgangspunkt i globaliseringens dimensioner fra forløbet 'Globalisering af verdensøkonomien' og fokuserede herefter på møder mellem minoritets- og majoritetskultur. Folketingets partiers integrationspolitik blev også undersøgt ligesom EU-spørgsmål blev behandlet.

Kernestof:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
International politik
̶ globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
̶ kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
̶ komparativ metode og casestudier

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Materiale:
- Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2022): Luk samfundet op (ibog), Forlaget Columbus:
2.5: Kulturelle forskelle og identitet (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=357)
5.8: Fordelingspolitik og Værdipolitik (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=436 og https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=437)
6.6: Statsborger, medborger og modborger (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=448)
- Beyer, M., Frederiksen, C. L.  og Kureer, H. (2023): Integrationsformer- og strategier, afsnit i kap. 9 i Samfundsfag C (ibog), Systime, Link: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1

Supplerende materiale:
- Alnabhan, M. (2019): Islam har fremmet min integration i Danmark, information.dk, Link: https://www.information.dk/debat/2019/05/islam-fremmet-integration-danmark
- DR3 (2015): PerkerDansk - Danskhed, DR3, Link: https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=331501122130
- Forlaget Columbus (2021): Aydin Soei fortæller om sin opvækst - Luk samfundet op!, Link: https://vimeo.com/582936748/e1bc50990b- Udlændinge- og integrationsministeriet (2024): Det nationale integrationsbarometer, Link: https://integrationsbarometer.dk/
- Sayegh, M. (2020): Jeg forlod islam, fordi den forhindrede mig i at blive integreret i Danmark, information.dk, Link: https://www.information.dk/debat/2020/07/forlod-islam-fordi-forhindrede-integreret-danmark
- Schulz, R. B. (2020): Når Geeti Amiri kyssede en dreng i 1. G, fik det store konsekvenser,  Berlingske, Nyheder, 15. februar 2020, Sektion 1 Side 10
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Velfærds-, konkurrence- eller entreprenørstat

Forløbet tog udgangspunkt i elevernes viden om velfærdstrekanten og forskellige velfærdsmodeller, særligt de interne og eksterne udfordringer den universelle velfærdsstat står overfor samt de løsningsstrategier, der er forbundet hermed. Velfærdsstatens udvikling til konkurrencestat blev undersøgt og diskuteret i forlængelse heraf inden entreprenørstaten blev brugt som løsningsperspektiv til diskussion og vurdering. Forløbet blev afsluttet med en problemorienteret øvelse, hvor eleverne lavede en synopsis på baggrund af en udleveret problemformulering og problemstillinger. Fokus var på inddragelse af empiri.


Kernestof:
Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Økonomi
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
̶ makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.Metode
̶ kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
̶ komparativ metode og casestudier


Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Materiale:
- Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2022): Luk samfundet op (ibog, grøn version), Forlaget Columbus:
9.2 Forskellige velfærds¬modeller: den universelle, residuale og korporative velfærdsmodel, Link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=194
- Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2024): Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat, Kapitel i Luk samfundet op! (ibog), Forlaget Columbus, Link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=408
- Juhl, Christian (2024): Entreprenørstaten, Lærerudarbejdet tekst på baggrund af: Nielsen, S. W. (2021): Entreprenørstaten, Gads Forlag, København

Supplerende materiale:
Danmarks Statistik (2022): Drivhusgasser fra økonomien på niveau med 1990, Nyt fra Danmarks statistik på dst.dk, Link: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=41824
- Danmarks Statistik (2024): Tema: Klima, temaside på dst.dk, Link: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/klima
- Date, S. F. (2024): Den grønne trepart møder klimakritik fra central aktør: ”Jeg havde troet, at ambitionsniveauet ville være højere”, Altinget Klima, Link: https://www.altinget.dk/klima/artikel/den-groenne-trepart-moeder-klimakritik-jeg-havde-troet-at-ambitionsniveauet-ville-vaere-hoejere
- DRTV (2024): Deadline udsendelse, DRTV, Link: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?booking=4495555
- Forlaget Columbus (2021): Social mobilitet – luk samfundet op!, videoklip, Link: https://vimeo.com/588324952/c08a662aa5?share=copy#t=0
- Hastrup, B. (2019): Ældre Sagen: Kommunens kontrolregime gavner ikke ældreplejen, Debat Altinget.dk, Link: https://www.altinget.dk/aeldre/artikel/aeldre-sagen-kommunens-kontrolregime-gavner-ikke-aeldreplejen
- Hviid, M. B. (2024): Minister for den grønne trepart skal levere politisk fokus, Landbrug og Fødevarer, Link: https://lf.dk/for-medlemmer/nyt-fra-lf/2024/uge-36/en-minister-for-den-groenne-trepart-skal-levere-politisk-fokus-og-ressourcer/
- Jonassen, A. (2023): Explainer: Hvorfor vil regeringen afskaffe store bededag?, Indland dr.dk, Link: https://www.dr.dk/nyheder/indland/explainer-hvorfor-vil-regeringen-afskaffe-store-bededag
- Just, F. (2024): Ministeriet for Grøn Trepart, lex.dk, Link: https://lex.dk/Ministeriet_for_Gr%C3%B8n_Trepart
- Jørgensen, E. H., Flinch, F. (2024): Overblik: Sådan vil den grønne trepart omlægge landbruget og Danmarks areal, Altinget.dk, Link: https://www.altinget.dk/artikel/overblik-saadan-vil-den-groenne-trepart-omlaegge-landbruget-og-danmarks-areal
- Koue, M. (2024): Grøn aftale for landbruget udløser både klapsalver og verbale hug, dr.dk, Link: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/groen-aftale-landbruget-udloeser-baade-klapsalver-og-verbale-hug
- Møller, K. P. (2023): Nye tal: Den danske kvælstofindsats er gået i stå, Danmarks Naturfredningsforening, Link: https://www.dn.dk/nyheder/nye-tal-den-danske-kvaelstofindsats-er-gaet-i-sta/
- Nørup, I. (2019): Forsker: ”Det skal kunne betale sig at arbejde” mangler forskningsbelæg, Debat Altinget.dk, Link: https://www.altinget.dk/artikel/forsker-det-skal-kunne-betale-sig-at-arbejde-mangler-forskningsbelaeg
- Rostgaard, T., Matthiessen, M. U. (2016): Arbejdsvilkår i ældreplejen: Mere dokumentation og mindre tid til social omsorg, Notat, VIVE – Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd, Link: https://www.vive.dk/da/udgivelser/arbejdsvilkaar-i-aeldreplejen-mere-dokumentation-og-mindre-tid-til-social-omsorg-3vybojzy/
Thomsen, L. O. (2024): KL roser regeringen for nyt Ministerium for Grøn Trepart, Kommunernes Landsforening, Link: https://www.kl.dk/forsidenyheder/2024/august/kl-roser-regeringen-for-nyt-ministerium-for-groen-trepart
- Økologisk Landsforening (2024): Viden om økologi, Økologisk Landsforening, Link: http://okologi.dk/om-oekologi/

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 IP - Småstat i en verden i konflikt

IP-forløb med fokus på Danmarks muligheder i en verden med et stigende konfliktniveau og en verdensorden i opbrud - særligt i forhold til Ukraine-Rusland-krigen og valget af Donald Trump som præsident. Forløbet tog udgangspunkt i regeringens udenrigspolitiske strategi - pragmatisk idealisme - med fokus på sikkerhed. Der er arbejdet med de teoretiske perspektiver realisme og idealisme. Krigen i Gaza, Kinas opstigning og Arktis blev også behandlet i forløbet, dog i mindre udstrækning. Forløbet blev afsluttet med en synopsis øvelse, hvor eleverne selv opstillede problemformuleringer og -stillinger, og udarbejdede en synopsis på baggrund af et udleveret bilagsmateriale.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Materiale:
- Skött, J. S., Rasmussen J. H. (2024): IP-Bogen, Forlaget Columbus:
1.1: Hvad er international politik, og hvad er udenrigspolitik? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=331)
1.3: Hvilke aktører er der i international politik? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=329)
1.5: Hvad er magt i international politik? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=327)
Kapitel 2: Hvad kendetegner realismen? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=318#c1524)
Kapitel 3: Hvad kendetegner liberalismen? (Undtaget 3.6: Diskussion: Er demokrati en garanti for fred?) (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=311#c1525)
5.1: Hvad er udenrigspolitik? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=304)
5.2: Hvad er de udenrigspolitiske mål? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=303)
5.3: Hvilke udenrigspolitiske midler kan staterne bruge? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=302)
6.1: Hvad er sikkerhed? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=297)
6.2: Hvem er der tale om sikkerhed for? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=296)
6.3: Hvilke trusler står staten over for? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=295)
6.4: Hvordan kan stater skabe sikkerhed? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=294)
FN (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=340)
9.1: Hvordan kan vi kategorisere forskellige typer af konflikter? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=277)
9.2: Hvorfor er der konflikt om Arktis? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=276)
10.4: Diskussion: Hvilken udenrigs- og sikkerhedspolitik skal Danmark føre i en brydningstid? (https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=268)



Supplerende materiale:
- Buchholz, K. (12. Februar 2024). Where NATO Defense Expenditure Stands, Statista.com:
https://www.statista.com/chart/14636/defense-expenditures-of-nato-countries/
- Burcharth, M. (15. November 2024). De er begge udenrigspolitiske høge. Kan de også give Trump modspil? Information.dk: https://www.information.dk/udland/2024/11/beggeudenrigspolitiske-hoege-kan-ogsaa-give-trump-modspil?check_logged_in=1
- Ehrenreich, M. (13. Oktober 2023). Denne gang risikerer Trumps udenrigspolitik at efterlade verden radikalt forandret. Altinget.dk: hRps://www.altinget.dk/artikel/trumpsudenrigspolitik-risikerer-at-efterlade-verden-radikalt-forandret
- Fredslund, J. (2024). Markedsrapport 2024, Eksportmarkedet USA. Washington: Udenrigsministeriet - The Trade Council.
Global Centre for the Responsibility to Protect (2024): Populations at risk, interaktiv side med overblik over og info om aktuelle kriser, Link: https://www.globalr2p.org/populations-at-risk/
- Regeringen (2023): Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi, Udenrigsministeriet, Link: https://um.dk/udenrigspolitik/aktuelle-emner/udenrigs-og-sikkerhedspolitisk-strategi-2023
- Sørensen, L. S. (11. November 2024). Trump-sejr kalder på dansk og europæisk handlekraft, DI BUSINESS: https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2024/11/trump-sejrkalder-pa-dansk-og-europaisk-handlekraft/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Grøn økonomi og politik i en globaliseret verden

Forløb med et økonomi-fagligt udgangspunkt, hvor eleverne repeterede centrale økonomibegreber fra 1.g og verdenshandlens udvikling fra 2.g, og herefter vurderede sammenhænge mellem ideologi og økonomisk politik. Centalt i forløbet var målkonflikten mellem økonomisk vækst og bæredygtig udvikling. Komparative elementer var ligeledes gennemgående og blev således også behandlet i forløbets afsluttende synopsisøvelse, hvor aktørernes - USA, Kina og Danmark/EUs - tilgange blev undersøgt, vurderet og diskuteret på baggrund af et udleveret bilagsmateriale.


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier

Materiale:
- Andersen, L. N. og Skött, J. S. (2024): Økonomibogen, Forlaget Columbus:
Kapitel 4: Hvornår fejler markedet?, Afsnit 4.1-4.6 (https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159)
Multiplikatoreffekten (https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=246#c468)
- Jansen, R. T. S. (2024): Kina under forandring, Forlaget Columbus:
Kapitel 3: Økonomi i Kina, introtekst (https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130)
3.1.1: Kina og de samfundsøkonomiske mål (https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=209)
3.2.1: Opbygningen af Kinas økonomiske system (https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201)
Hastigt stigende gæld (https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=196)
Statskapitalisme som model (https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=203)
Corona-krisen (https://kinaunderforandring.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=193)


Supplerende materiale:
- Baastrup, R (2023): Drømmen om grøn vækst er urealistisk, Kommentar i MandagMorgen, Link: https://www.mm.dk/artikel/droemmen-om-groen-vaekst-er-ikke-realistisk
- Dr.dk (u.d.): Her er 5 historiske klimatopmøder du skal kende, story på dr.dk om klimatopmøder, Link: https://www.dr.dk/stories/1288510966/5-historiske-klimatopmoder-du-skal-kende
- Faktalink (2024): Efter klimatopmødet, Link: https://faktalink.dk/temaer/efter-klimatopmodet
- Flere forfattere (2024): COP29: Key outcomes agreed at the UN climate talks in Baku, Carbon Brief - clear on climate, Link: https://www.carbonbrief.org/cop29-key-outcomes-agreed-at-the-un-climate-talks-in-baku/
- Ghais, H. A. (2024): Finding Nemo, the IEA discovers its ‘missing barrels’, Organization of the Petroleum Exporting Countries, Link: https://www.opec.org/sgcorner-detail/141715-tuesday-20-may-2025.html
- Hasselbalch, M., Knudsen, M. H. (2024): 4.5: En økonomi i balance? Doughnutøkonomi - en ny økonomisk model for det 21. århundrede?, inkl. alle underafsnit undtagen 4.5.4, Forlaget Columbus (https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162)
- Hodgson, R. (2024): COP29: Small island states ‘feel abandoned’ as climate talks grind on, Euronews.com, Link: https://www.euronews.com/green/2024/11/19/cop29-small-island-states-feel-abandoned-as-climate-talks-grind-on
- Jakobsen, S. E. (2024): Biden fik historisk klimapakke på plads i USA – kan Trump rulle den tilbage?Videnskab.dk, 4. nov. 2024, Link: https://videnskab.dk/kultur-samfund/biden-fik-historisk-klimapakke-paa-plads-i-usa-kantrump-rulle-den-tilbage/
- Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet (2024): COP29 Enighed om ny aftale om
klimafinansiering, Pressemeddelelse, Link: https://www.kefm.dk/aktuelt/nyheder/2024/nov/cop29-enighed-om-ny-aftale-om-klimafinansiering
- Nielsen, J. S. (2021): Miljøagentur: Økonomisk vækst går ikke hånd i hånd med at redde klimaet, Information, Link: https://www.information.dk/indland/2021/01/miljoeagentur-oekonomisk-vaekst-gaar-haand-haand-redde-klimaet
- Raworth, K. (2018): A healthy economy should be designed to thrive, not grow, TEDTalk, Link: https://www.ted.com/talks/kate_raworth_a_healthy_economy_should_be_designed_to_thrive_not_grow?language=en#t-941037
- Thomsen, S. (2024): “Løbet er kørt – Kina bliver verdens grønne supermagt", debatindlæg i Børsen, Link: https://borsen.dk/nyheder/opinion/kina-vinder-det-gronne-kaplob
- Trading Economics (2024): China Indicators, hjemmeside med oversigt over økonomiske indikatorer, Link: https://tradingeconomics.com/china/indicators
- United Nations (2024): Peace and Security, Link: https://main.un.org/securitycouncil/en
- University of Leeds (2024): About - A Good Life For All Within Planetary Boundaries, Link: https://goodlife.leeds.ac.uk/about/
- Volcovici, V.,  Withers, A. (2024): OPEC Secretary General tells COP29 oil is a gift from God, Reuters, Link: https://www.reuters.com/business/energy/opec-secretary-general-tells-cop29-oil-is-gift-god-2024-11-20/

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Retssystem, kriminalitet og straf

Et kriminologi-forløb med fokus på årsager til kriminalitet og straf. Retspolitik blev undersøgt og diskuteret. Forløbet blev afrundet med fokus på rocker- og bandekriminalitet, hvor eleverne undersøgte og lavede præsentationer af selvvalgte grupperinger.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark [...] og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt [...] og løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre [...]
- politiske ideologier, skillelinjer ..
- social differentiering og kulturelle mønstre ..
- kvalitativ og kvantitativ metode
- [...] casestudier

Materiale:
Jensen, O. H. (2025): Retspolitik, afsnit i kapitel 10 i Samfundsfag B (ibog), Systime, Link: https://samfundsfagb.systime.dk/?id=223
Skov, O. B., Bjørnstrup, V., Matthiesen, T. (2025): Fra drengestreger til bandekrig, Forlaget Columbus:
Kapitel 2: Hvorfor bliver man kriminel? (https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136)
Kapitel 3: Rockere og bander i Danmark (https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142)
Kapitel 4: Hvorfor bliver man bandemedlem? (https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145)
Kapitel 5: Kriminalitet - en økonomisk byrde for samfundet (https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=152)
Kapitel 7: Hvorfor straffer staten kriminelle? Undtagen 7.3 (https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158)
Kapitel 9: Essays om kriminalitet (https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168)

Supplerende materiale:
- Andersen, L. (2020): Din klasse følger dig gennem livet, Temapublikation - Tema: Livet i fem socialklasser, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Link: https://www.ae.dk/files/dokumenter/publikation/temapublikation_din-klasse-foelger-dig-gennem-livet_endelig.pdf
- Berlingske (2017): Video til Kasper er 21 år og sidder i fængsel for tredje gang, Link: https://www.berlingske.dk/samfund/video-til-kasper-er-21-aar-og-sidder-i-faengsel-for-tredje-gang
- Danmarks Domstole (u.d.): Tema 4 Aktører i retsforløbene, kenddinret.dk, Link: https://gymnasie.kenddinret.dk/tema-4/
- Espersen, I. N., Pedersen, L. N., Ladefoged, A. (2018): 10 personlige fortællinger om livet i den kriminelle underverden, Berlingske, Link: https://www.berlingske.dk/samfund/10-personlige-fortaellinger-om-livet-i-den-kriminelle-underverden
- Fuglsang, T. (u.d.): Bander og rockere i tal, Det kriminalpræventive råd, Link: https://dkr.dk/ungdomskriminalitet/bander/bander-i-tal
- Kerrn-Jespersen (2016): Sådan straffer vi, så kriminaliteten forsvinder helt, Videnskab.dk, Link: https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-straffer-vi-saa-kriminaliteten-forsvinder-helt/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Dansk politik

Det sidste forløb, hvor fokus lå på den seneste udvikling i dansk politik. Udgangspunktet var den "nye" midterregering, dens ideologiske udgangspunkter og betydning for demokratiet. Herefter lå fokus på udviklingen i opbakningen til regeringen og Folketingets øvrige partier, hvor parti- og vælgeradfærdsteori blev repeteret og udbygget med bl.a. politisk kommunikation. Eleverne løste på baggrund af forløbets deløvelser en problemorienteret case-opgave om Velfærdsforliget 2006 og den stigende pensionsalder som de i fællesskab præsenterede og løste i plenum.


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Supplerende materiale:


Materiale:
- Andersen, J.G et.al (2022): Kapitel 8 - Magt og politik, PolitikNU, Systime, Link: https://politik-nu.systime.dk/?id=456
- Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2022): Molins model og Downs model, Luk samfundet op (ibog, grøn version), Link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=283
- Brøndum, P. & Hansen, T.B. (2025): Luk samfundet op (ibog), Forlaget Columbus:
5.2 Ideologiske forgreninger (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=265)
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=378)
Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=438)
- Jensby, J. G., Pedersen, A. E., Brøndum, P. (2025): Politikbogen, Forlaget Columbus:
4.1 Hvad er et politisk parti? (https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=354)
Kapitel 6: Vælgeradfærd (https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=336&L=10)
7.4 Hvordan arbejder de politiske partier med politisk kommunikation? (https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=332)
Politisk spin og politiske kampagner (https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=411)


Supplerende materiale:
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer