Titel
13
|
Globalisering og grøn økonomi
Dette forløb handler om betydningen af verdenshandlens udvikling for globaliseringen samt konsekvenserne af denne for samfundsudviklingen i lande med forskellige udviklingstrin. Eleverne arbejder med typer af globalisering, forskellige opfattelser af globalisering og samfundsudvikling - Dette sattes i relation konsekvenserne for verdenshandlen og verdensøkonomien i tiden efter præsidentindsættelse af Trump 2.0 samt betydningen af sikkerhed for Danmark og Europa i den nuværende verdensorden. I samspil med historie har enkelte moduler også fokuseret på globaliseringens betydning for Kina, Kinas politiske system samt Kinas betydning i den nuværende verdensorden. Forløbet havde også til formål at repetere og udbygge økomomibegreber fra 2.g i relation til den nuværende økonomiske situation.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Politik:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode:
- komparativ metode og casestudier
Supplerende stof:
Ryborg, O. (22/1-2015). ANALYSE EU har økonomisk 'bazooka' klar til kamp mod Trump. DR.dk: www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-eu-har-oekonomisk-bazooka-klar-til-kamp-mod-trump
The Telegraph. (2/3-2025). Prime Minister Sir Keir Starmer speaks after summit with European leaders in London. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4CIL1WkqhH0&t=22s
Ma, J. (26/10-2014). Trump tells Joe Rogan he supports getting rid of income taxes and instead relying on tariffs—‘Yeah, sure, but why not?’. Fortune. https://fortune.com/2024/10/26/joe-rogan-trump-interview-income-tax-elimination-tariffs-deficit-debt-inflation/
Cohen, S. F. (28/4-2023). Jarl Cordua: Danskerne synes, det lyder smart at bruge engelske ord. Men det er skabagtigt. Kristeligt Dagblad. https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/danskerne-synes-det-lyder-smart-bruge-engelske-ord-men-det-er-skabagtigt
Sabri., L. M. (12/5-2021).
Musiker Isam B: Vi har behov for en dansk ramadankultur. Religion.dk. https://www.religion.dk/islam/sanger-isam-b-vi-har-behov-en-dansk-ramadankultur
Kernestof:
Dele af kapitel 16 i ØkonomiNU: Kureer, H. (2023). ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi. Systime. https://oekonominu.systime.dk (40 sider)
Dele af kapitel 7 i IP-bogen (10 sider)
Dele af kapitel 3 i Kina under forandring (4 sider)
Dele af kapitel 9 i International PolitikNU Østergaard, C. S.,Beach, D.,Laursen, F.,Sørensen, G.,Nauntofte, J.,Glavind, J. G.,Pedersen, J. D.,Jørgensen, K. E.,Johannsen, L.,Skak, M.,(red.), M. W. B.,Valbjørn, M.,Pedersen, R. B.,Magaard, T., & (red.), T. B. K. (2020). International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde. Systime. https://ip-nu.systime.dk (17 sider)
Ulighed i forbrug i Gjerding, S., & Arnskov, C. M. (2025). Udviklingsøkonomi. Systime.
Supplerende Stof:
TED talk - Kate Raworth: https://www.ted.com/talks/kate_raworth_a_healthy_economy_should_be_designed_to_thrive_not_grow?language=en#t-941037
En hurtig historietime - The Rise of China - Netflix: https://www.netflix.com/dk/title/81116168
https://globalis.dk/Statistikk/bnp-per-innbygger
https://data.worldbank.org/indicator/SI.POV.GINI?locations=CN
|