Holdet 2022 SA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Kristian Seifert Andreasen, Thea Maria Rask Pedersen
Hold 2022 SA/s (1s SA, 2s SA, 3s SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet: ....
Titel 2 Velfærd og arbejdsmarkedet
Titel 3 Medborgerskab og demokrati
Titel 4 Ulighed og fattigdom
Titel 5 Dansk økonomi i en usikker tid
Titel 6 Dansk politik
Titel 7 International Politik
Titel 8 Retssystem, kriminalitet og straf
Titel 9 Køn, ligestilling og feminisme
Titel 10 Unge og præstationspres
Titel 11 Amerikansk præsidentvalg
Titel 12 Velfærds-, konkurrence eller entreprenørstat
Titel 13 Globalisering og grøn økonomi
Titel 14 Kulturmøder
Titel 15 Fokus på eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet: ....

Dette grundforløb introducerer samfundsfag på stx.
Der arbejdes med dansk politik med hovedformålet at lære partierne at kende.
Hvad er hvert partis ideologi og hvem er deres kernevælgere?
Der inddrages aktuelle politiske emner som f. eks. finanslovsforhandlingerne.

Forløbet afsluttes med et gruppeprojekt.

Kernestof:
Luk samfundet op, kapitel 5 (Politiske ideologier).pdf
Luk samfundet op afsnit 4-2 Minervamodellen.pdf


Supplerende stof:
Film om partiernes holdning til indvandring og integration - Luk Samfundet Op
Rosenkrantz-Theil: Enhedslisten mere populistisk end DF. Berlingske.dk, 04.05.2012
Byg et flertal | Folketingsvalg | DR
Partiernes bogstavbetegnelser
Partier i Folketinget
Video med Klimaminister Dan Jørgensen. Uploadet på Socialdemokratiets Twitter-profil 21.09.2020
Video uploadet på Twitter af Jan E. Jørgensen (MF, Venstre) 24.09.2020
Vælgernes holdninger til klimatrusler.docx
Liv i Danmark s39-40 (Anders og Berit).pdf
Støttepartierne om "fedtet" finanslovsudspil: Wammen slipper ikke for vores krav
Finansloven - forklaret på Folketingets hjemmeside.

Anslået sidetal: 25 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Velfærd og arbejdsmarkedet

Mål i læreplanen:
Undervisningsforløbet et tematisk opbygget og bevæger sig dermed på tværs af bogens kapitler og
fagets discipliner. Dog er undervisningsforløbets formål, at introducerer til økonomi og økonomiske
begreber, modeller, teorier mv. fra læreplanen herunder særligt:
- velfærdsmodeller
- velfærdsprincipper
- det økonomiske kredsløb
- økonomiske mål
- økonomiske styringsinstrumenter
Kort om didaktik:
Didaktisk tager undervisningsforløbet udgangspunkt i elevernes hverdagsliv, privatøkonomi og
oplevelser med konkrete velfærdsopgaver og sætte disse i sammenhæng med dansk
samfundsøkonomi. I midten af forløbet vil velfærdsmodeller, god økonomi og økonomiske
konjunkturer blive behandlet og til slut diskussionen af velfærdsstaten fremtid, konkurrencestaten
og velfærdsmodellernes styrker og svagheder, muligheder og begrænsninger.
Undervejs vil det samfundsøkonomiske kernestof, empiri og elementer i læreplanen blive analyseret
og diskuteret ved hjælp af politologisk viden (primært ideologier og danske partier) og sociologisk
viden (fx med henvisning til livsstile, social ulighed og mobilitet).
Primært kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Sekundært kernestof:
Sociologi
- Sociale og kulturelle forskelle
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Varighed:
9 moduler af 90 minutter.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
2
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og
diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder
betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle
mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige
materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale
hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med
anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og
indgå i en faglig dialog.
Materialer:
- Kapitel 8 og 9 i Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen,
Forlaget Columbus 2021.
- Partifilm, Debatvideo og instruktionsfilm til kapitel 8 og 9 på www.luksamfundetop.dk
- KL’s video: ”Flere ældre og børn”. https://www.youtube.com/watch?v=kPcWHdEXtng eller
https://www.kl.dk/tema/fremtidens-velfaerd/
- Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
- Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/betalingsbalance-ogudenrigshandel/import-og-eksport-af-varer-og-tjenester
- Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/erhvervsliv/internationalevirksomheder/oekonomisk-globalisering
- OECD’s Better life index: https://www.oecdbetterlifeindex.org/#/11111111111
-
Den danske model
sygeplejerske debatten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Medborgerskab og demokrati

Undervisningsforløbets formål er at introducerer til politologi og politologiske begreber, modeller, teorier mv. fra læreplanen herunder særligt:
- Styreformer, magt og medborgerskab
- politiske beslutningsprocesser
- politiske deltagelsesmuligheder
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Faglige mål:
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Kernestof:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og
diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder
betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhængen mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet
og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige
materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale
hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med
- anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og
indgå i en faglig dialog.

Anvendt materiale:
- Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021. Dele af kapitel 6 og 7
- https://samf.ku.dk/presse/kronikker-og-debat/2023/regeringen-har-et-problematisk-syn-paa-demokrati/
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/explainer-hvorfor-vil-regeringen-afskaffe-store-bededag
- https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=fiw&year=2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ulighed og fattigdom

Omdrejningspunktet for forløbet specielt vil handle om levevilkår og social ulighed. Herunder:
- Levevilkår, Livsformer og sociale klasser
- Minerva
- Pierre Bourdieu
- Social ulighed og fattigdom og holdninger dertil
  

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og
diskutere samfundsmæssige problemer.
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk

Kernestof:
Sociologi
- Sociale og kulturelle forskelle
Politologi
- Politiske ideologier
Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode

Anvendt materiale:
- Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021. Dele af kapitel 4
- https://kantargallup.dk/kompas-segmenter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dansk økonomi i en usikker tid

Formål:
Udgangspunktet for dette økonomiske forløb er de seneste års økonomiske udfordringer (konsekvenser af corona-epidemien og inflationskrisen). Fokus på:
- de økonomiske mål
- det økonomiske kredsløb
- forskellige økonomiske systemer
- multiplikatoreffekten
- konjunkturudsving og økonomisk politik (Finans/pengepol.)
- Markedet (udbud/efterspørgsel)
- forsyningsbalancen
- Bæredygtig vækst og doughnutmodellen
- Priselasticitet
- finansloven 2024

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt [...]
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- [...] Forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen [...]
- Danmarks konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt [...]
- Kvantitative metoder

Anvendt materiale:
- Økonomiens Kernestof af Jacob Graves Sørensen. Forlaget Columbus 2021. Kapitel 2, 3.1, 3.2, 3.3, 4.1, 4.3, 5.4, 5.5, 5.6, 13.6.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Beregningsopgave til vækst og indekstal 01-09-2023
Opgave 1: Økonomiske hjælpepakker 27-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dansk politik

Formål: Forløb som har beskæftiget sig med de centrale temaer indenfor dansk politik såsom: politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd samt medialisering og politisk kommunikation.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde [...]
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- casestudier
Statiske mål, [...] og statistisk usikkerhed

Anvendt materiale:
Politikbogen af Forlaget Columbus. Skrevet af Jakob Glenstrup Jensby, Anders Ellegaard Pedersen & Peter Brøndum. 2024 (e-bog). Dele af kapitel 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10
Artikel Hvorfor vil regeringen afskaffe store bededag? https://www.dr.dk/nyheder/indland/explainer-hvorfor-vil-regeringen-afskaffe-store-bededag
Artikel: Hvad handler konflikten om store bededag om? https://www.dr.dk/ligetil/hvad-handler-konflikten-om-store-bededag-om
Artikel: Regeringens mest upopulære forslag er vedtaget: Store bededag er fortid https://nyheder.tv2.dk/politik/2023-02-28-regeringens-mest-upopulaere-forslag-er-vedtaget-store-bededag-er-fortid
Folketingsvalget 2022: En lommebog med partiernes vælgerprofiler
Artikel: Vanopslagh har fanget de unge vælgere på de sociale medier https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/vanopslagh-har-fanget-de-unge-vaelgere-paa-de-sociale-medier

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel 13/11 13-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 International Politik

Formål/Fagligt fokus: Et forløb der tager sit udgangspunkt i de udfordringer som danmark som småstat i verden møder i en brydningstid. Fokus på, i hvor høj grad og på hvilken måde verden pt. er i opbrud og hvilken betydning denne udvikling har for DK. Forløbet har særligt haft fokus på Rusland/Ukraine samt Israel/Hamas. Særligt:
- Magt
- Aktører
- Realisme/Liberalisme
- Typer af konflikter
- Udenrigspol./Sikkerhedspol.
- Københavnerskolen
- interstatslig konflikt vs. hybrid krig

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter [...]
- Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- Statiske mål, [...] og statistisk usikkerhed

Anvendt materiale:
- IP-Bogen af Forlaget Columbus. Af Jesper Hjarsbæk Rasmussen og Jakob Sinding Skött. 2019 (e-bog). Dele af kapitel 1, 3, 5, 6, 9
- InternationalPolitikNU, kap. 2
- Explainer: Hvorfor er USA Israels vigtigste allierede?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Retssystem, kriminalitet og straf

Forløbet forsøger at belyse, hvorfor nogle bliver kriminelle og hvordan retssystemet fungerer. Der blev introduceret til teorier om hvorfor nogle bliver kriminelle, hvilke typer af straf, der findes.  Grundlæggende sociologi blev repeteret og aktør-struktur-debatten introduceret og diskuteret ift. sociologiske og kriminologiske teorier. Der er blevet arbejdet med varierede undervisningsformer: Gruppearbejde, tavleundervisning, diskussioner, undersøgt selvfundet statistisk materiale og arbejdet med cases i form af interviews og dokumentarfilm. Herunder:

• SNAP-modellen
• Overlevelseskriminalitet
• Opvisningskriminalitet
• Oplevelseskriminalitet
• Organisk kriminalitet.
• Robert Merton
• Sutherland
• Hirschi
• Stigmatisering
• Cohen
• Lombrosos/biologiske teorier
• Det danske retssystem
• Magtens tredeling
• Byret, landsret og højesteret.
• Lægdommere, dommere, anklager, forsvare, vidner.
• Kant og den retfærdige straf
• Bentham, utilitarisme og den nyttige straf
• De politiske partiernes retspolitik
• Recidiv
• Præventive effekter

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark [...] og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt [...] og løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre [...]
- politiske ideologier, skillelinjer ..
- social differentiering og kulturelle mønstre ..
- kvalitativ og kvantitativ metode
- [...] casestudier

Anvendt materiale:
- Fra drengestreger til bandekrig af Forlaget Columbus. Skrevet af Oliver Boserup Skov, Victor Bjørnstrup og Tobias Matthiesen. E-bog. Dele af kapitel 2, 3 og 6
- Uddrag af Ravnkilde, Lise: Ret og rimelighed, Systime 2018. Kap. 3 og 4
- Artikel: Økonomer uden grænser: vi har brug for en socialøkonomisk model der måler social værdi: https://www.altinget.dk/civilsamfund/artikel/oekonomer-uden-graenser-vi-har-brug-for-en-socialoekonomisk-model-der-maaler-social-vaerdi
DRTV - De mistænkte: https://www.dr.dk/drtv/program/de-mistaenkte_433982
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Køn, ligestilling og feminisme

I dette forløb ser vi på ligestilling i Danmark.
Vi inddrager begreber om forskellige former for lighed, forskellige familietyper og diskuterer forskellige syn på familiens funktion i relation til samfundet og individet.  Vi ser på normer og forventninger til kønnene i forskellige samfundstyper.
Der arbejdes med undersøgelser af data fra forskellige databaser (GII-index, mv).

Faglige begreber:
Lighedsbegreber:
• Formel lighed
• Chancelighed
• Resultatlighed
* Feminisme
* Familietyper og familiens funktion
* Normer og roller
• Det rene forhold

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- [...] skillelinjer [...]
- [...] ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- kvalitativ og kvantitativ metode

Anvendt materiale:
- Køn og ligestilling af forlaget Columbus. Skrevet af Anna Stor-Hansen, Kia Ditlevsen og Tine Studstrup. E-bog. Dele af kap. 1, 2 og 3
- Artikel: Seks unge om kønskløften: »Dér, hvor jeg tror, mange af os drenge hopper af, er, når det bliver så ekstremt« https://politiken.dk/debat/art9750372/Seks-unge-om-k%C3%B8nskl%C3%B8ften-%C2%BBD%C3%A9r-hvor-jeg-tror-mange-af-os-drenge-hopper-af-er-n%C3%A5r-det-bliver-s%C3%A5-ekstremt%C2%AB
- Artikel: Ny stor undersøgelse: Der er
opstået en kæmpe kløft mellem
unge mænd og kvinder (Politiken)
- Artikel: Hvordan går det i din kommune? https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-10-25-hvordan-klarer-din-kommune-sig-bliv-klogere-her?komid=K%C3%25
- Nordisk ministerråd: Køn, uddannelse og befolkningsstrømme https://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:920564/FULLTEXT02.pdf
- Artikel: Den rådne banan er blevet mindre rådden: https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/den-raadne-banan-er-blevet-mindre-raadden
- Mandeland pdf. AAU. + diverse videoer heri
- Kvinder i bestyrelser: nye EU-krav skal øge kønsbalancen i virksomheder: https://www.europarl.europa.eu/news/da/agenda/briefing/2022-11-21/0/kvinder-i-bestyrelser-nye-eu-krav-skal-oge-konsbalancen-i-virksomheder
- Dit demokrati - Hvad bestemmer EU? https://www.youtube.com/watch?v=7y0IJQHlEEY
- Ankestyrelsen: Mandlige ansatte i en børnehave måtte ikke hjælpe børn ved toiletbesøg, ble- og tøjskiftning: https://ast.dk/naevn/ligebehandlingsnaevnet/nyheder-fra-ligebehandlingsnaevnet/lbn/nyheder-2017/mandlige-ansatte-i-en-bornehave-matte-ikke-hjaelpe-born-ved-toiletbesog-ble-og-tojskiftning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Unge og præstationspres

Dette forløb om unges trivsel, har til formål at give eleverne en dybere indsigt i unges udfordringer og livsverden i det moderne samfund. Det opfordrer dem til at anvende samfundsfaglige begreber og teorier til at analysere unges oplevelser og til at reflektere over samspillet mellem individuelle handlinger og samfundsmæssige strukturer. Samtidig fremmer det evnen til at formulere egne tanker og holdninger om emnet. Forløbet slutter af med at sætte det senmoderne samfund i relation til konkurrencestaten og forholde sig til kritisk til de strukturer og krav som individet stilles overfor.

Centrale faglige begreber:
- traditionelle, moderne og senmoderne samfund
- Kulturel frisættelse og formbarhed
- Giddens strukturationsteori
- struktur/aktør
- Accelerationssamfundet
- Velfærd vs. konkurrencestat
- Narcissismens kultur (Lasch)

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Politik:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Økonomi:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Metode:
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed

Kernestof:
Dele af kapitel 3 i Luk samfundet op (20 sider)
Kapitel 2. i Sociologibogen (5 sider)
Dele af kapitel 3 i Sociologiens Kernestof (6 sider)
Dele af kapitel 2 i Luk samfundet op (10 sider)
Dele af kapitel 9 i Luk samfundet op (4 sider)
Dele af kapitel 10 i Fri eller fortabt? (5 sider)
Præstations- og accelerationssamfund i Evald Bundgård Iversen, Thomas Secher Lund og Maria Bruun Bundgård (2023)- ’Præstationssamfundet’ og ’Accelerationssamfundet’ afsnit i Kap. 4. i Sociologisk set (ibog), Systime.)

Supplerende stof:
Josefine Ishøj og Julie Amanda Petersen: To unge kvinder om kvartlivskrisen: Man sidder der til forelæsningen og tænker pludselig 'hvad fanden laver jeg her'. 20/3 2021. Politiken.
Limbo - når sabbatår er fucked (afsnit 1). DR3. 2019.
Podcast: 10 tendenser i ungdomslivet: https://podcasts.apple.com/dk/podcast/10-tendenser-i-ungdomslivet-1-10-de-unge-har-det-ikke-godt/id1533089416?i=1000493327562
De perfekte piger (afsnit 1) DR.dk. 2018. https://www.dr.dk/drtv/serie/de-perfekte-piger_6837




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Amerikansk præsidentvalg

Forløbet har beskæftiget sig med forløbet op til og den efterfølgende tid efter det amerikanske præsidentvalg i 2024. Formålet med forløbet var at styrke elevernes kendskab til det politiske system i USA samt de politiske processer på føderalt, statsligt og lokalt niveau. Forløbet beskæftigede sig med tillid til det demokratiske system i USA vs. DK samt demokratiopfattelser. Derudover har eleverne også arbejdet med partierne i USA samt deres ideologiske værdigrundlag. Slutligt har forløbet også beskæftiget sig med valgmetoder, særligt det amerikanske og den stigende polarisering i USA.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
Sociologi:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, [...]
Økonomi:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
IP:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Metode:
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed

Supplerende stof:
- Explainer: Da Trump-støtter stormede kongressen DR.DK: https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-da-trump_stoetter-stormede-kongressen_231486
Wang, Laura F., (3/10-2023). »Deprimerende« analyse: Danskernes tillid til politikerne er faldet markant. Information: www.information.dk/indland/2023/10/deprimerende-analyse-danskernes-tillid-politikerne-faldet-markant
- Brennan Center For Justice. (7/11 2007). The Truth About Voter Fraud: https://www.brennancenter.org/our-work/research-reports/truth-about-voter-fraud
Brennan Center for Justice. State Voting Laws: https://www.brennancenter.org/issues/ensure-every-american-can-vote/voting-reform/state-voting-laws
Brennan Center for Justice. (18/07-2012). The Challenge of Obtaining Voter Identification: https://www.brennancenter.org/our-work/research-reports/challenge-obtaining-voter-identification
- Freedom House: Global Freedom score: https://freedomhouse.org/country/scores
- Molde på udebane: Præsidentvalg og pornobøger (sæson 4, episode 1) DR.DK: https://www.dr.dk/drtv/se/signe-molde-paa-udebane_-praesidentvalg-og-pornoboeger-_1_2__478595
Fukuyama, F. (13/8-2022). Francis Fukuyama: Her er vejen ud af USA’s polarisering. www.information.dk/moti/2022/08/francis-fukuyama-vejen-usas-polarisering
- Second Presidential Debate Hosted by ABC 11/9-2024 https://www.youtube.com/watch?v=T89NYFjEAiM&t=1s

Kernestof:
USA's udfordringer: dele af kapitel 2(25sider)
Branner, H. (2024): Demokrati i krise, afsnit 9. 9.1 De milde former for polarisering (link:
https://demokratiikrise.systime.dk/?id=191) og 9.2 De hårde former (link: https://demokratiikrise.systime.dk/?id=192), Systime (4 sider)
Den demokratiske samtale - Jürgen Habermas i Beyer, M., Frederiksen, C.L. & Kureer, H. (2024): Samfundsfag C, afsnit 6. Demokratiske perspektiver. Systime.
Populismens opblomstring og populisme som trussel i Branner, H. (2024): Demokrati i krise, afsnit 8. Populismens opblomstring og 8.2 Populisme som trussel. Systime




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Velfærds-, konkurrence eller entreprenørstat

Forløbets indhold og fokus: Dette undervisningsforløb fokuserer på udviklingen af den Danmarks universelle velfærdsstat gennem begreberne velfærds-, konkurrence og entreprenørstat. Forløbet forsøger at belyse de udfordringer samt løsningsmuligheder som Danmark står overfor samt hvorfor det politiske klima har svært ved at løse de "vilde problemer". Derudover beskæftiger forløbet sig også med mediernes rolle i offentlighedens meningsdannelse.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark [...] og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendensen
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, [...] herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:
Sociologi:
- politisk meningsdannelse og medier, [...]
Politik:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Økonomi:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, [...]
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Metode:
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Supplerende stof:
- Tybjerg, J. (10/9 2018). Konkurrencestaten får skylden for cirka ... alt. Din genvej til at forstå tidens største prygelknabe. Zetland. www.zetland.dk/historie/sen2rdyV-a85E2rzd-d20c2?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR2u64eGyWH0SATA0a67fTMiY6WQE-Z-ncP4JGXgCY7QhKRtZQofqBzW3nE_aem_1Q0YyLVb1eU4M6XlxTanww
Tybjerg, J. (29/3-2019). “Konkurrencestaten er et åndløst sted at være. Men det virker jo.” Her er manden, der forsvarer tidens yndlingsskurk. www.zetland.dk/historie/s8qDgqbY-a85E2rzd-3bd83
- Deadline 28/8-24. DR.DK.
- https://www.vive.dk/da/udgivelser/arbejdsvilkaar-i-aeldreplejen-mere-dokumentation-og-mindre-tid-til-social-omsorg-3vybojzy/
https://www.altinget.dk/aeldre/artikel/aeldre-sagen-kommunens-kontrolregime-gavner-ikke-aeldreplejen
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/explainer-hvorfor-vil-regeringen-afskaffe-store-bededag
- https://www.altinget.dk/artikel/forsker-det-skal-kunne-betale-sig-at-arbejde-mangler-forskningsbelaeg

Kernestof:
Dele af kapitel 9 i Luk samfundet op (25 sider)
Dele af kapitel 5 i Medier og meningsdannelse: Jensen, O. H. (2021). Medier og meningsdannelse. Systime. https://medierogmeningsdannelse.systime.dk (4 sider)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Globalisering og grøn økonomi

Dette forløb handler om betydningen af verdenshandlens udvikling for globaliseringen samt konsekvenserne af denne for samfundsudviklingen i lande med forskellige udviklingstrin. Eleverne arbejder med typer af globalisering, forskellige opfattelser af globalisering og samfundsudvikling - Dette sattes i relation  konsekvenserne for verdenshandlen og verdensøkonomien i tiden efter præsidentindsættelse af Trump 2.0 samt betydningen af sikkerhed for Danmark og Europa i den nuværende verdensorden. I samspil med historie har enkelte moduler også fokuseret på globaliseringens betydning for Kina, Kinas politiske system samt Kinas betydning i den nuværende verdensorden. Forløbet havde også til formål at repetere og udbygge økomomibegreber fra 2.g i relation til den nuværende økonomiske situation.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Politik:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode:
- komparativ metode og casestudier


Supplerende stof:
Ryborg, O. (22/1-2015). ANALYSE EU har økonomisk 'bazooka' klar til kamp mod Trump. DR.dk: www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-eu-har-oekonomisk-bazooka-klar-til-kamp-mod-trump
The Telegraph. (2/3-2025). Prime Minister Sir Keir Starmer speaks after summit with European leaders in London. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4CIL1WkqhH0&t=22s
Ma, J. (26/10-2014). Trump tells Joe Rogan he supports getting rid of income taxes and instead relying on tariffs—‘Yeah, sure, but why not?’. Fortune. https://fortune.com/2024/10/26/joe-rogan-trump-interview-income-tax-elimination-tariffs-deficit-debt-inflation/
Cohen, S. F. (28/4-2023). Jarl Cordua: Danskerne synes, det lyder smart at bruge engelske ord. Men det er skabagtigt. Kristeligt Dagblad. https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/danskerne-synes-det-lyder-smart-bruge-engelske-ord-men-det-er-skabagtigt
Sabri., L. M. (12/5-2021).
Musiker Isam B: Vi har behov for en dansk ramadankultur. Religion.dk. https://www.religion.dk/islam/sanger-isam-b-vi-har-behov-en-dansk-ramadankultur

Kernestof:
Dele af kapitel 16 i ØkonomiNU: Kureer, H. (2023). ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi. Systime. https://oekonominu.systime.dk (40 sider)
Dele af kapitel 7 i IP-bogen (10 sider)
Dele af kapitel 3 i Kina under forandring (4 sider)
Dele af kapitel 9 i International PolitikNU Østergaard, C. S.,Beach, D.,Laursen, F.,Sørensen, G.,Nauntofte, J.,Glavind, J. G.,Pedersen, J. D.,Jørgensen, K. E.,Johannsen, L.,Skak, M.,(red.), M. W. B.,Valbjørn, M.,Pedersen, R. B.,Magaard, T., & (red.), T. B. K. (2020). International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde. Systime. https://ip-nu.systime.dk (17 sider)
Ulighed i forbrug i Gjerding, S., & Arnskov, C. M. (2025). Udviklingsøkonomi. Systime.


Supplerende Stof:
TED talk - Kate Raworth: https://www.ted.com/talks/kate_raworth_a_healthy_economy_should_be_designed_to_thrive_not_grow?language=en#t-941037
En hurtig historietime - The Rise of China - Netflix: https://www.netflix.com/dk/title/81116168
https://globalis.dk/Statistikk/bnp-per-innbygger
https://data.worldbank.org/indicator/SI.POV.GINI?locations=CN
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kulturmøder

Kort forløbet på 5 moduler. Forløbet forsøger at belyse udfordringer i kulturmøder og integration i det demokratiske senmoderne Danmark. Her særligt med fokus på identitetsdannelse, integrationsformer- og strategier, social kontrol samt sociale og kulturelle forskelligheder

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, [...} globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, [...]
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Kernestof/pensum:
Dele af kapitel 2 i Luk samfundet op (7 sider)
Dele af kapitel 4 i Ærkedansker Perkerdansker (4 sider)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Fokus på eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer