Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Bettina Jepsen
|
Hold
|
2022 SP/x (1x SP, 2x SP, 3x SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basisspansk
Forløbet har fokuseret på indlæring af basisgrammatik med særligt fokus på verbernes præsensbøjning, substantivers køn og flertalsdannelse, artikler samt adjektiver.
Kernestof
Tapas kapitel 1 - 5
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuelt modul 17.november
|
17-11-2022
|
Ceuta y Melilla
|
04-12-2022
|
Gonzalo Lumbreras
|
16-01-2023
|
Oversættelse med fokus på 3 grammatiske emner
|
07-02-2023
|
Virtuelt modul 8.februar
|
08-02-2023
|
Virtuelt modul 21.februar
|
21-02-2023
|
Un día típico
|
12-03-2023
|
Billedbeskrivelse: El muro
|
22-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Encanto
Forløbet har fokuseret på træning af basisgrammatik og -gloser. Vi har øvet beskrivelse af familierelationer, genitiv og personbeskrivelse.
Kernestof
Encanto, film af Byron Howard og Jared Bush
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jóvenes de diferentes países
Forløbet har fungeret som overgangsforløb fra læsning af korte begyndertekster til læsning af originalt spansk. Fokus har været på udtale, tekstforståelse, korte dialoger og træning af basisgrammatik.
Kernestof
Un mes en Málaga capítulo 1: Mis primeros días en Málaga
Un mes en Málaga capítulo 2: Vivir con una familia española
Un mes en Málaga capítulo 3: Un día típico en Málaga
Un mes en Málaga capítulo 4: Los jóvenes malagueños
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
México y el Día de los Muertos - Eksamensemne
I forløbet har vi fokuseret på mexicansk kultur, særligt Día de los muertos. Desuden har vi beskæftiget os med problemer relateret til vold, korruption og social ulighed. Filmene "Coco" og "La zona" har været bærende i forløbet.
Kernestof
La virgen de Guadalupe, fra Mosaico mexicano
Frida Kahlo, fra Mosaico Mexicano
Coco, film af Adrian Molina og Lee Unkrich, 2017
La zona, film af Rodrigo Plá fra 2007
Aby de México, fra La identidad contrastada
Supplerende stof
El país de Aby: México, fra La identidad contrastada
El día de los muertos en México, video en youtube
Mexico inseguro og La desigualdad, fra Mosaico mexicano
Da borgerne greb til våben, DR1-program fra 2017
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
España: Arte y cultura (Un mes en Málaga II)
Forøbet har fokuseret på spansk kunst og kultur samt på at drage paralleller til dansk kultur.
Kernestof
Un mes en Málaga capítulo 5: Ir de tapas
Un mes en Málaga capítulo 6: Picasso - un gran artista
Un mes en Málaga capítulo 7: La adaptación es necesaria
Un mes en Málaga capítulo 8: Los estereotipos sobre los españoles
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La Guerra Civil Española
I forløbet har vi fokuseret på optakten til borgerkrigen (hovedforskelle på højre- og venstrefløj), bombningen af Guernica og relationen til andre lande i og uden for Europa. Forløbet fungerede som optakt til SRO.
Kernestof
La lengua de las mariposas, film
La lengua de las mariposas, escena 11
El bombardeo de Guernica, fra Mi querida familia
Los niños octogenarios que se salvaron de la guerra de España, af Pablo Esparza
BBC Mundo, 21.05.2012
Supplerende stof
Faktalink om den spanske borgerkrig
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Español para turistas
Kort forløb som optakt til studietur. Fokus på ordforråd der kan bruges ved restaurantbesøg, shopping o.lign.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetitionsforløb med mundtlig fremlæggelse
Eleverne har individuelt trukket en tekst på ca. 1 ns, som er knyttet til et forløb læst i 2.g. De har efterfølgende forberedt og afholdt en individuel fremlæggelse med efterfølgende samtale om tekst og emne.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Jóvenes y la crisis económica - Eksamensemne
Forløb med fokus på unge spanieres problemer med arbejdsløshed, lavtlønsjobs, dårlige ansættelsesforhold og hjerneflugt til udlandet.
Kernestof
La generación de los mil euros, uddrag af artikel
La generación perdida, fra España en la calle
No tenemos intención de volver a España para morirnos de aburrimiento y de hambre, artikel fra El País
Perdiendo el norte, film af Nacho G. Velilla, 2015
Supplerende stof
Occuby din by, fra España en la calle
Lemas del movimiento 15-M, udvalgte slogans
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
La inmigración ilegal
I forløbet har vi særligt fokuseret på "factores de empuje" og "factores de atracción" samt forskellige måder at krydse grænsen på.
Kernestof
Sueños, fra Al otro lado
El paso, fra Al otro lado
Al otro lado, fra Al otro lado
Sin nombre, film af Cary Fukunaga
Entrevista con Sofía Campos, fra Retratos latinos en California, forkortet
Supplerende stof
Den mexicanske dødsrute, dokumentar om La Bestia
MS-13: The story behind one of the world's most brutal street gangs
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Las fiestas en España - Eksamensemne
I forløbet har vi læst om fejringen af jul, påske, San Fermín samt el botellón. I forbindelse med, at vi lærte om San Fermín, har vi desuden læst om protester mod tyrefægtning. Eleverne har som afslutning på forløbet holdt gruppefremlæggelser af en selvvalgt fiesta mayor. I forøbet har vi draget paralleller til danske højtider og festkultur.
Kernestof
A 1000 km de la Navidad
La Semana Santa de Marina, fra Fiestas
La otra cara de la fiesta, fra Aprende
El botellón, fra Fiestas
Supplerende stof:
La Navidad en España: https://www.youtube.com/watch?v=6eTka4iinBw
Introduktion til La Semana Santa, fra Fiestas
Las fiestas de San Fermín, fra Fiestas
Sang: uno de enero ...: https://www.youtube.com/watch?v=tQAU_S1WlAM
Youtube-video om el encierro: https://www.youtube.com/watch?v=yjHyva9mli4
Billedmateriale om el botellón
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
El Salvador - Eksamensemne
Forløbet har fokuseret på perioden omkring borgerkrigen, bandekriminalitet og abortlovgivning. Luis Mandokis film Voces inocentes har været bærende i første del af forløbet.
Kernestof
Voces inocentes, film af Luis Mandoki, 2004
Casas de cartón, sangtekst
La guerra en El Salvador, fra Retratos latinos en California
Pandillas y guerra civil: Guerras en los países de origen, fra Retratos latinos en California
Pandillas y guerra civil: La Mara Salvatrucha y deportaciones, fra Retratos latinos en California
Entrevista a Lucía Pérez, fra La Vanguardias hjemmeside
Supplerende stof
Introduktion om landet fra Retratos centroamericanos
DR Horisont: Kvinder i fængsel for abort
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636869507",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636869507",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636869507"
}