Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Frederik Bleibach Bækgaard Kjær
|
Hold
|
2023 Bi/x (1x Bi, 2x Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Intro til biologi i gymnasiet
Fra lærerplanen
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
- bearbejde data fra kvalitative undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
Kernestof:
cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
Mikroskopiering af plante-, svampe-, bakterie- og dyrecelle
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - Kost, motion og sundhed
Fra lærerplanen
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
enzymer: overordnet funktion
biokemiske processer: respiration
Forsøg:
Dissketion af hjerte og lungesystem
Måling af puls og blodtryk i hvilke og ved valgfri aktivitet
Demoforsøg:
Blokglukoseregulering
Beregning af energiindhold og energifordeling i et måltid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Mikrobiologisk vækst og vækstfaktorer
Der indgår to moduler yderligere i regnskabet som ikke fremgår her, da disse er medregnet FF1
Fra lærerplanen:
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
- bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Kernestof:
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
enzymer: overordnet funktion
biokemiske processer: respiration og gæring
Forsøg:
Gærcellers temperaturafhængighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - På opdagelse i generne
Fra lærerplanen
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
Enzymer: overordnet opbygning og funktion
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Forsøg:
Udvinding af DNA 1 time
Blodtypebestemmelse og nedarvningsprincipper 3 timer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 - Sex, hormoner og ønskebørn
Fra lærerplanen
Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
Miniprojekt om forplantning, prævention, kønssygdomme, diagnostik
Forsøg:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 - Økologi globalt og lokalt
Fra lærerplanen
Faglige mål:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Supplerende stof:
Miljøbeskyttelse og bæredygtighed
Der skal indgå aktuelle eksempler med relation til elevernes hverdag, den aktuelle debat og med lokale og globale perspektiver.
Der kan indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.
Forsøg:
Faunaundersøgelse
Forsuring af verdenshavene?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gruppe NavneVejledning1 Chili, Anna, smilla, nemo10.52 Sofie, George, nicoline m, oliver10.203 Fiona, mathilde, frederik, klara, Albert, anine10.354 marcus, marie, bastian, pippi, maja, josephine10.504 jonathan, liva, jack, emma, katrine, nicoline P1
-
Hver gruppe har 10-12 minutter at fremlægge i. Fokus skal særligt være på vurderingen og løsningsforslagene.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuelt modul d 17/4
|
17-04-2024
|
Feltundersøgelse
|
13-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 1 - Cellen opbygning og funktion
Forløb 1 – Cellen, opbygning og funktion
Kernestof
Biologi i fokus 7-19
Supplerende materiale:
https://www.youtube.com/results?search_query=membrantransport
https://www.youtube.com/watch?v=J5pWH1r3pgU
Ved forløbets afslutning skal eleven:
- kunne redegøre for de forskellige pro- og eukaryote celles opbygning
- kunne cellemembranens opbygning og funktion
- kunne cellemembrantransportprocesserne: diffusion, osmose, faciliteret diffusion, primær og sekundær aktiv transport samt endo- og exocytose
- kende til cellernes organeller og deres funktion: ER, ribosomer,golgi-kompleks, lysosomer og peroxisomer, mitokondrier, kloroplaster, cytoskellet
- kunne redegøre for mitose
- kunne redegøre for meiose
- kende til andre livsformer, fototrof, kemotrof, heterotrof
Miniprojektarbejde:
Med afsæt i relevant teori fra kapitel 1”Celler” i biologi i fokus, skal I perspektivere til ”noget” i har lært i biologi c i 1.g
Dette ”noget” er fx:
• Et større teoretisk tema
• Et mindre teoretisk nedslag
• Et forsøg
• Et oplæg
• En øvelse
• En blanding af det hele
Hvis muligt inddrage et nyt perspektiv hvor man ”rækker ud” i verden og kort undersøger hvor dette teoretiske stof ligeledes optræder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1 - Osmose
|
05-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 2 - Energi til arbejdet
Kernestof:
Biologi i fokus 21-41
Supplerende materiale: Fysiologibogen s. 90-95
Ved forløbets afslutning skal eleven:
- kunne redegøre for skelletmuskulaturens opbygning og funktion på makro og mikroskopisk niveau
- kunne kulhydraters opbygning, mono-, di- og polysakkarider
- kunne analysere data fra blodglukosemålinger og viderearbejde med glykæmisk index
- redegøre for fordøjelse af kulhydrat, fedt og protein, ifht enzymer, substrater, produkter og organer.
- Fysisk aktivitet og GI
- kunne definere aerob og anaerob energiomsætning
- redegøre for respirationen af glykose gennem glykolysen, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden
- sætte energistofskiftet i relation til fysisk aktivitet, blodsukkerdynamikker og glykæmisk index
Eksperimentelt arbejde:
Rapport: Glykæmisk indeks
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel undervisning
|
30-09-2024
|
2 - Glukoseoptag, glykæmisk index
|
06-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 3 - Nervesystemet
Kernestof:
Biologi i fokus s. 43-55
Supplerende stof:
Findes under miniprojektet – her en kort beskrivelse af projektet
I dette miniprojekt skal I dykke ned i forståelsen af neurotransmittere, synapser og deres relation til forskellige sundhedsmæssige tilstande. Vælg en af følgende tematikker: depression, koffein, ADHD og Parkinsons sygdom. Jeres formidlingsprojekt skal undersøge, hvordan neurotransmittere og synapser spiller en rolle i den valgte tematik og hvordan eventuel behandling relaterer sig til disse biologiske processer
Overordnet Beskrivelse:
Giv en introduktion til den valgte tematik, herunder dens indvirkning på fysisk og/eller mental sundhed.
Identificer og beskriv de centralt involverede neurotransmittere og deres funktion i synapserne.
Afvigelser fra Normalen:
Analyser hvordan den valgte tilstand adskiller sig fra den normale funktion af neurotransmittere og synapser.
Fokuser på specifikke ændringer i neurotransmitteraktivitet og synaptisk transmission.
Behandling og Intervention:
Undersøg eksisterende behandlingsmetoder og interventioner for den valgte tematik.
Diskuter hvordan disse behandlinger relaterer sig til normaliseringen af neurotransmitteraktivitet og synaptisk funktion.
Ved forløbets afslutning skal eleven:
- redegøre for nervesystemets overordnede inddeling
- kunne redegøre for nervecellens opbygning og forskel fra andre af kroppens celler
– kunne forklare hvordan nervecellens membran og opbygning gør cellen til en kemisk og elektrisk superleder
- kunne redegøre for nervecellers iongennemstrømning og aktionspotentialet
- kunne argumentere for forskellen mellem en fremmende og hæmmende synapse
- kunne af dække aktionspotentialet og hele nerveledningen fra elektrisk signal, til kemisk, og til elektrisk igen
- kende til betydningen for myelinisering og saltatorisk ledning, samt hvordan forskellige sygdomme kan påvirke nervesystemet
- kende forskellige fremmende og hæmmende transmitterstoffer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 5 - Infektionsbiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb 6 - Deoxyribonukleinsyre
Kernestof: Biologi i fokus s. 81-93
Læringsmål:
Du skal i detaljer kunne forklare DNA’s opbygning og dets betydning for organismen.
Du skal kunne benytte sig af baseparringsprincippet.
(Du skal kunne genkalde mitosen og meiosen med fokus på kromosomernes deling.)
Du skal med relevante faglige begreber gøre rede for replikation i detaljer.
Du skal kunne producere en RNA-sekvens ud fra en DNA-sekvens.
Du skal kunne forklare proteinsyntesen, transskription og translation, fra DNA til RNA til færdigt protein
Du skal anvende den genetiske kode til at oversætte fra RNA til aminosyrekæde
Du skal kunne redegøre for forskellige typer af mutationer (punkt-, stille- og frameshift mutation)
Du skal kunne identificere forskellige typer af mutationer og med den genetiske kode relatere dette til det færdige proteins opbygning
Eksperimentielt arbejde:
Isolering af DNA fra løg, kiwi eller jordbær
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel undervisning d. 23/1
|
23-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb 7 - Proteiner
Forløb 6 – Proteiner
Kernestof:
Biologi i fokus s. 69-80
Min vejledning i forsøgsmappen indeholder elementer og omskrivninger fra: - Øvelse: Lactose i mælk. Til bogen: Bioteknologi A Bind 1 Laboevelse_(anden mulighed)_-_Lactose_i_maelk.pdf (science-gym.dk)
-Bromelin fra ananas. Til bogen: Bioteknologi A bind 1Kapitel3_b1_oevelse-eksperiment_bromelin-fra-ananas.pdf (nucleus.dk)
-Forsøg med enzymet bromelin fra ananas. Til e-bogen: Biologibogen C Forsøg med enzymet bromelin fra ananas | Biologibogen C (systime.dk)
-Forsøg: Nedbrydning af stivelse. Fra Firehøjeskolen. Underviser Anette Fonder Nielsen 12.-FORSØG-Nedbrydning-af-stivelse.pdf (fonderscience.com)
-Nedbrydning af stivelse ved hjælp af amylase. Til bogen: Biologi til tiden. http://www.biologitiltiden.dk/print.php?id=8 (nucleus.dk)
Øvelsen med piberenser proteiner er en videreudvikling af elementer fra:
-Sangild, Sidsel Fra DNA til protein, 2012 Nr. 191 (2012) 16-19. Kaskelot: Biologforbundets blad
-Jesper Berthelsens (pædagogikum kandidat fra fagdidaktik) fortolkning af øvelsen fra Sidsel Sangild
Følgende simulator er inddraget når det har været relevant: Enzyme | Biology Simulations
Biologi i fokus s. 81-93
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af […] proteiner […]
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Supplerende stof:
Ved forløbets afslutning skal eleven:
- Kunne identificere forskellige proteiner og deres funktion
- Kende aminosyrens opbygning og den kemiske opbygnings betydning for proteinets struktur
- Kunne beskrive et proteinet ud fra de 4 strukturniveauer
- Kende til relevante bindingstyper til opbygning af protein
- Kende til grundlæggende principper for enzymer: Funktion, opbygning og virkemåde
- Kunne arbejde med enzymer eksperimentelt, herunder foretage måling af enzymaktivitet
- Kunne opstille eksperimenter til undersøgelse af om enzymer er specifikke
- Kunne forholde sig kritisk til designet af eget eksperiment til undersøgelse af om enzymer er specifikke, og komme med forslag til forbedring
- Kunne dokumentere resultater og videreformidle dem
- Kunne udtænke et forsøgsdesign til undersøgelse et enzyms temperaturoptimum.
Eksperimentelt arbejde:
Enzymers specificitet og temperaturafhængighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel undervisning - 26/2
|
26-02-2025
|
5 - Proteiner og enzymer (journal)
|
23-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb 8 - Evolution, arv og miljø
Forløb 8 – Evolution, arv og miljø
Kernestof:
Biologi i fokus s. 107-114-118-130
Supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=k5UbL_YCcw0
https://www.youtube.com/watch?v=N7l4er6ppvc
Ved forløbets afslutning skal eleven:
- Kunne redegøre for begreberne variation, mutation og selektion og
- sætte disse i en evolutionær kontekst
- kende til livets opståen og arters dannelse
- redegøre for bakteriel formering og genetisk variation
- udvikling af arter i relation til centrale evolutionære begreber
Eksperimentelt arbejde:
Rapport: Variation og selektion, den ægyptiske origamifugl
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb 7 - Genteknologi i praksis.
Forløb 7 – Genteknologi i praksis
Kernestof: Biologi i fokus s. 95-104
Supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=WZbPq935LxE&t=9s
https://www.youtube.com/watch?v=B1MPUZAAmsM
https://www.youtube.com/watch?v=WWYPPhrxsTM&t=123s
Ved forløbets afslutning skal eleven:
- kende forskellige kromosomanalyser
- kunne redegøre for PCR-metoden og sætte dette i relation til retsgenetik og DNA-profilanalyser
- redegøre for gensplejsning
- kunne diskutere begrebet donorbørn og designerbørn og etikken omkring manipulation af DNA
- kunne gensplejse på et teoretisk niveau, isolering af gener, plasmider og restriktionsenzymer
Eksperimentelt arbejde:
Demoforsøg: Indsplejsning af gen i plasmid - det virtuelle laboratorium
Rapportforsøg: Indsplejsning af gen for insulin i plasmid - analogt forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
6 - Avis Papyrus
|
18-04-2025
|
7 - Genteknologi/Skriftlig Bio A
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58829182226",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58829182226",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58829182226"
}