Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Kasper Høyrup Swiatek
|
Hold
|
2023 Ke/x (1x Ke, 2x Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ioner og ionforbindelser
Introduktion til kemifaget og kvaliative metoder med fokus på ioner og ionforbindelser. Her arbejder også med stofsystematik og afstemning afreaktionsskemaer.
Kernestof:
Basiskemi C (2010), Helge Mygind, Ole V. Nielsen, Vibeke Axelsen side 7 - 26 og 31 - 52
Kernestofområder:
Kemi
Introduceret til:
- Kemisk fagsprog
- Navngivning
- Formler og reaktionsskemaer.
- Grunderstoffernes periodesystem og atomers opbygning.
- Ionforbindelser
Forsøg:
- Fældingreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kovalente bindinger og molekyler
Introduktion til molekyler og bindinger med fokus på oktetreglen (og dublet). Her arbejdes særligt med carbon og carbonforbindelser. Emnet bygger op til den organiske kemi hvor eleverne arbejder med polaritet og opløselighed på et kvalitativt grundlag.
Kernestof:
Basiskemi C (2010), Helge Mygind, Ole V. Nielsen, Vibeke Axelsen side 7 - 26 og 31 - 52
Kernestofområder:
Kemi
Introduceret til:
- Kemisk fagsprog
- Navngivning
- Formler og reaktionsskemaer.
- Kemiske bindingstyper med fokus på kovalente bindinger
- Opløselighed.
Forsøg:
- Kan det blandes med vand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Syre baser
Introduktion til syre og baser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Redoxreaktioner og metaller
Forløb der introducerer redoxreaktioner og dannelse af ioner samt afsteming af redoxreaktioner med oxidationstal. Særligt fokus på reaktioner med metaller og spændings rækken.
Kernestof:
Basiskemi C (2010), Helge Mygind, Ole V. Nielsen, Vibeke Axelsen side 7 - 26 og 31 - 52
Kernestofområder:
Kemi
Arbejder med:
- Kemisk fagsprog
- Navngivning
- Formler og afstemning af reaktionsskemaer.
- Grunderstoffernes periodesystem og atomers opbygning.
- Ionforbindelser
- Oxidationstal
Forsøg:
- Spændingsrækken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Reaktionshastighed
Et kort kvalitativt forløb om reaktionshastighed hvor vi arbejder eksperimentelt arbejder med ændring af koncentrationer, temperatur, katalysator samt overflade areal. Dette korte forløb skal lede op til ligevægtskemi.
Forløbet er designet omkring forsøgudvikling hvor eleverne selv skal designe deres eget forsøg for at teste forskellige faktorer inden for reaktionshastighed.
Vi kommer også til at repetere redoxreaktioner
Kernestof:
Basiskemi B (2010), Helge Mygind, Ole V. Nielsen, Vibeke Axelsen side 7-27
Kernestofområder:
Kemi
- have kendskab til kvalitativ forståelse af reaktionshastighed
- have kendskab til definitionens af reaktionshastighed
- Udvikling af eget forsøg
- Kvalitativ vurdering af reaktionshastighedens påvirkning af
-- Temperatur
-- Koncentratino
-- Overfladeareal
-- Katalysator
Forsøg:
* Reaktionshastighed med natriumthiosulfat
* Kemiske reaktionshastigheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
ligevægt
Et forløb om kemiske ligevægt som skal give eleverne en simpel indsigt i kemiske reaktioners forskydning ved forskellige indgreb. Det skal perspektiveres til syre-base forløb fra 1g og videre til syre-base forløbet efter kemisk ligevægt. Der er særlig fokus på Le Chateliers lov samt reaktionsbrøken.
Kernestof:
Basiskemi B (2010), Helge Mygind, Ole V. Nielsen, Vibeke Axelsen side 29-63
Kernestofområder:
Kemi
- have kendskab til kemiske ligevægte
- have kendskab til forskydning af kemiske ligevægte ud kvalitativt grundlag
- have kendskab til forskydning af kemiske ligevægte ud kvantativt grundlag
- have kendskab til exoterme og endoterme og deres relation til kemisk ligevægt
Forsøg:
* Indgreb i kemisk ligevægt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Syre base
Forløbet har været en viderebygning på syre baser fra 1g hvor der her har været fokus på koblingen mellem syre-base reaktioner og ligevægtskemien. Her har der været arbejdet bestemmelse af pKs både ud fra halvekvivalenspunkt og ud fra omdannelsesgraden.
Kernestof:
Basiskemi B (2010), Helge Mygind, Ole V. Nielsen, Vibeke Axelsen side 73-97, 107-115.
Kernestofområder:
Kemi
- have kendskab til syre-basereaktioner
- have kendskab til beregning af pH for både stærke og svage syre
- have kendskab til eksperimentel bestemmelse af pKs
- have kendskab til potentiometrisk og kolorometrisk titrering
- have kendskab til vurdering af sikkerhed ved eksperimentelt arbejde
Forsøg:
* Hydronolysegrad
* Phosphorsyre i cola
* Puffersystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Stjernekaster
Kort forløb hvor eleverne skulle arbejde med stjernekasterer frem mod nytår. Her var fokus på farver, elektronstruktur, flammefarver og redoxreaktioner.
Her er også blevet arbejdet lidt med puffersystemer pga det var sådan laboratorietimerne faldt på plads.
Forsøget har mundet ud i en video hvor de skulle præsenterer en optagelse af deres stjernekaster og de farver de så i forhold til deres forventning til hvilke farver deres stjernekasterer burde have haft.
Kernestof:
- Redoxreaktioner
- Flammefarver
- Anvendelse af uorganske stoffer
- Kvalitativ stofidentifikation
- Puffersystemer
Forsøg
* Fremstilling af stjernekaster
* Test af stjernekasterer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Farver
Et forløb om spekstroskopi og farver særligt med fokus på farver i organisk kemi. Forløbet fungeret som opstart til SRO hvor klassen i samarbejde mellem matematik og kemi har analyseret en selvvalgt problemstilling inden for spektroskopi.
Problemstillingerne har alle arbejdet med spektroskopi og regression. Fælles for dem alle sammen har været at vurdere i hvilket omgang de matematiske sammenhænge passer ved brug af det eksperimentelle udstyr.
Kernestof:
Basiskemi B (2010), Helge Mygind, Ole V. Nielsen, Vibeke Axelsen side 178 - 191.
Faglige mål:
- have kendskab til Spektroskopi og absorbans.
- have kendskab til organiske molekyler og udvalgte egenskaber omkring farver
Forsøg:
* Simpelt BTB forsøg med måling af Sur, neutral(grøn) og basisk opløsning.
* SRO projekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Organisk kemi II
Forløbet er en viderebygning på arbejdet med organiske molekyler og reaktioner i organisk kemi fra 1g. Her har været fokus på redoxreaktioner i organisk kemi og funktionelle grupper kendt fra forløbet omkring farver.
Kernestof:
Basiskemi C (2010), Helge Mygind, Ole V. Nielsen, Vibeke Axelsen side 129 - 151
Basiskemi B (2010), Helge Mygind, Ole V. Nielsen, Vibeke Axelsen side 117 - 155, 157 - 172, og 175 - 178
Kernestofområde:
Kemi
- have kendskab til organisk navngivning
- have kendskab til organiske molekylers opbygning og struktur samt isomeri.
- have kendskab til repræsentation af organiske molekyler og strukturformler
- have kendskab til udvalgte funktionelle grupper og deres navngivning
- have kendskab til intermolekylære bindinger.
- have kendskab til de organiske reaktionstyper addition, substitution, elemination, kondensation, hydrolyse og forbrænding.
-Forsøg:
* Demostrationsforsøg med oxidation af ethanol med varm kobbbertråd.
* Lightergas med daltons lov
* Oxidation af alkohol
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Metaller og redoxreaktioner
Forløbet var originalt tiltænkt som et forløb om medicin men pga mangel på kemikalier og udstyr blev det ændret til et forløb omkring metaller og redoxreaktioner.
Eleverne har foretaget en syntese af jern(II)sulfat heptahydrat og benyttet deres produkt til at fremstille svenskrødt. (Jern(III)oxid).
Fokus på forløbet har været en perspektivering af redoxreaktioner i hverdagen og anvendelse af denne. Det fremstillede pigment har været brugt til fremstilling af maling som eleverne har brugt til at male simple tegninger.
Kernestof:
- Uorganisk kemi både stofkendtskab og anvendelse.
- Simpel syntese og seperation
- Vejeanalyse
- Mængdeberegniger
- Redoxreaktioner - afstemning med oxidationstal.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
Repetition af gennemgåede emner og forsøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59065148643",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59065148643",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59065148643"
}