Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Eirin Haugsvær Monsen
|
Hold
|
2023 Ma/s (1s Ma, 2s Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deskriptiv statistik
I forløbet har vi arbejdet med
Population og stikprøve
Om noget er repræsentativ og om der er skjulte variabler
Ugrupperet statistik (kvartilbredde, outliers, varians, spredning, hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, grafisk afbildning)
Grupperet statistik (hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, middelværdi, spredning, sumkurve)
Materiale: Mathematicus Statistik, Mike Vandal Auerbach, version 1.0, side 5-7. 9-11, 21-25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Renter og annuitet
I forløbet har vi arbejdet med
Procentregning
Renteformlen
Gennemsnitlig rente
Indekstal
Opsparingsannuitet
Annuitetslån
Materiale: Mathematicus Renter og annuiteter, Mike Vandal Auerbach, Version 2.2, side 5-17, 19-21.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentialfunktioner
I forløbet har vi arbejdet med:
* Betydningen af koefficienterne
* Forskellen på procentvis vækst og aftagning
* Regression i Maple
* Fremskrivningsfaktor og procentvis vækst.
Materiale: https://mathematicus.dk/matematik/kernestof/Funktioner.pdf, s.23-27
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Potensfunktioner
I forløbet har vi arbejdet med:
Betyning af koefficienter
Potensvækst
Ligefrem og omvendt proportionatitet
Materiale: Mathematicus Funktioner, Mike Vandal Auerbach, Version 2.1, side 35-39
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Polynomier
Andengradspolynomier:
Koefficienterne i andengradspolynomiets betydning for grafen
Diskriminantens betydning
Beregning af rødder og toppunkt
Andengradsligninger
Polynomier af højere grad:
Afgøre et polynomies grad
Antal rødder og toppunkter i polynomier af højere grad.
Materiale: Mathematicus Funktioner, Mike Vandal Auerbach, Version 2.1, side 41-54
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Trigonometri
Enhedscirklen
cos, sin, tan defineret ved enhedscirklen
Ensvinklede trekanter
Trekantens areal
Sinuerelationerne
Sinusfælden
Arealet af en trekant
Sinusrelationerne
Cosinusrelationerne
Materiale: Mathematicus Plangeometri, Mike Vandal Auerbach, Version 1.0, side 51-62.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Plangeometri 1
Vektor, modsatrettet, parallel, trærvektor, ortogonale, sum (grafisk og med koordinater), differens (grafisk og med koordinater), tal gange vektor (grafisk og med koordinator), vektor længde, forbindelsesvektor, tværvektor, indskudreglen, vinkler mellem vektorer, retningsvinkel,
skalarproduktet, vinkler mellem vektorer,
Mathematikus plangeometri side 5-21, 22-25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning og Statistik
I forløbet har vi gennemgået:
*Kombinationer og permutationer
*Stokastisk variabel
*Middelværdi og spredning
*Binomialfordeling (krav for binomialforsøg, middelværdi, spredning, normale udfald)
*Binomialtest (dobbeltsidet, venstre- og højresidet test)
*Konfidensinterval - meningsmålinger i USA - flerfaglig projekt med samf.
Pensum er hentet fra: https://mathematicus.dk/matematik/kernestof/Sandsynlighedsregning.pdf (s.5-28)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning
I forløbet har vi:
* Afledet funktioner, ved at bruge sum, differens, konstant, produkt og kæderegelen med lineær funktion
* Differentialkvotient
* Tangenter
* Monotoniforhold
* Sammenhængen mellem f' og f
* Optimering
* Tretrinsregelen
* Bevis for toppunktsformelen
Pensum fra: https://mathematicus.dk/matematik/kernestof/Differentialregning.pdf (11-57 - trigonometriske funktioner, newtons metode)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Plangeometri 2
I forløbet har vi gennemgået
* Repetition af vektorer + determinant
* Linjer
* Linjens parameterfremstilling
* Skæring mellem linjer
* Afstand fra punkt til linje
* Cirklens ligning (kvadratkomplemetering)
* Skæring mellem linje og cirkel
* Tangenter
Pensum fra: https://mathematicus.dk/matematik/gamleudgaver/Plangeometri_1-0.pdf (s.27-49)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Modeller
I forløbet har vi arbejdet med at vurdere en model ud fra
* at kigge på sammenhængen mellem punkter og regressionsgrafen
* at bruge R^2
* at beregne residualer og residualplot
* bedømme definitionsmængde fra kontekst og værdimængde
* Vi har lavet regressioner i Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Logaritmer
I forløbet har vi arbejdet med
* Definitionen af logaritme
* Titalslogaritme og den naturlige logaritme
* Logaritmeregneregler (med bevis)
* Historisk logaritmeprojekt - brug af log og anti-log tabeller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59070423271",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59070423271",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59070423271"
}