Holdet 2023 DA/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Krabbe-Poulsen, Mette Petry Hjorth
Hold 2023 DA/h (1h DA, 2h DA, 2h DA (omlagt skr.))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 At læse: lyrik og epik
Titel 2 VÆRK: Meter i sekundet
Titel 3 At læse: billeder og film
Titel 4 Argumentation og retorik
Titel 5 Romantik og romantisme
Titel 6 Diskurs
Titel 7 Det moderne gennembrud
Titel 8 Dokumentarfilm
Titel 9 Nyhedsjournalistik
Titel 10 Tema: Klasserejse - oppe og nede i Velfærdsdanmark
Titel 11 Politiskolepraktik: karrierelæring
Titel 12 Kortfilm
Titel 13 Sport i litteratur og medier
Titel 14 Forløb om sundhed og kropsidealer (projektuge)
Titel 15 Digt-analyse
Titel 16 Temalæsning: SKAM
Titel 17 Kommunikation og sprog

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 At læse: lyrik og epik

Introduktion til danskfaget to litterære genrer: Lyrik og etik, hvor der arbejdes med både moderne og ældre teksteksempler.
Der kan været fokus på at træne grundlæggende analysebegreber samt at blive bekendt med klassisk og moderne novellegenre.

'Pigen på torvet', 2019, Jesper Wung-Sung
'Lær min, o skov, at visne glad', 1813, Adam Oehlenschläger
'Torben og Maria', 2006, Naja Marie Aidt
'En stor dag', 1891, Henrik Pontoppidan
'Til en veninde'. 1838, Emil Aarestrup
'Interferens', 1906, Johannes V. Jensen
'Den arabiske prins', 2013, Yahya Hassan

Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 VÆRK: Meter i sekundet

Værklæsning af Stine Pilgaards roman 'Meter i Sekundet' (2020) med fokus på både litterære og lyriske virkemidler samt genrebevidsthed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 At læse: billeder og film

Efter værklæsningen ser vi Hella Joofs filmatisering af 'Meter i Sekundet' (2023), hvor vi særligt i arbejdet har haft fokus på remediering, filmiske virkemidler og billedanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Argumentation og retorik

I forløbet har vi gennem analyse af taler arbejdet med retoriske virkemidler, argumentation og kommunikationssituation (Ciceros pentagram). Derudover har vi også haft fokus på stemmens og kroppens virkemidler.


Niviaq Korneliussen - tale ved Nordisk Råds Litteraturpris, 2021  
Svend Brinkmann 'Sådan folder du din drømmekraft ud', folkemødetale d. 19.6, 2021
Tessas nytårstale på Deadline, 1.1. 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romantik og romantisme

Vi begynder forløbet med at læse en Holberg-epistel for meget overordnet at forstå, hvad romantikken er en reaktion på.
Efterfølgende er formålet med forløbet at få et bredere og dybere kendskab til de samfundsomvæltninger, litteratur og litterære skrivestil, der er særlig for perioden romantikken. Der har særligt været fokus på universalromantik, nationalromantik og romantisme.
Som en teoretisk ramme om emnet national identitet er to teoretiske positioner med udgangspunkt i den tyske filosof Johann Gottfried von Herder (1744-1803) og den franske religionshistoriker Ernest Renan (1823-1892) blevet inddraget.


Oplysningstiden: Ludvig Holberg, epistel 395 om censur

Romantikken og romantismen:

'Litteraturhistorien på langs og tværs', kapitel om oplysningstiden og romantikken
DR: '1800-tallet på vrangen' - Liv Thomsen 1. del

N.F. S. Grundtvig ''Gunderslev skov', 1808, (universalromantik)
Adam Oehlenschläger, 'Der er et yndigt land', 1819, (nationalromantikken)
H.C. Andersen 'Den standhaftige tinsoldat'
Steen St. Blicher 'Trækfuglene', 1838, (romantisme)
H.C. Andersen 'I Danmark er jeg født', 1850
Natasja, 'I Danmark er jeg født', 2008

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Diskurs

Formålet er at blive bevidst om sprogets betydning og magt ved at stifte bekendtskab med diskursanalyse som metode. I forløbet har der primært været fokus på emnerne kost/sundhed og national identitet.
Som en teoretisk ramme om emnet national identitet er to teoretiske positioner med udgangspunkt i den tyske filosof Johann Gottfried von Herder (1744-1803) og den franske religionshistoriker Ernest Renan (1823-1892) blevet inddraget.

Thomas Rode: "Stenalderkost giver sindssygt meget energi", af Maria Præst, Alt for damerne, 15. maj 2017  
Kampagnefilmen “Maybe it’s time to quit meat”, Simple Feast, 2018
Kulturminister Brian Mikkelsen: Tale ved Det Konservative Folkepartis landsmøde, søndag 25. september 2005.

Diverse billeder og film:
Valgplakater DF 'Smid tørklædet og meld dig ind i Danmark'/DSU 'Har DF monopol på danskhed?'.
Marlboro-reklame og Sundhedsstyrelsens kampagnefilmen "Et godt liv uden røg"

Faglitteratur
'Sproget i samfundet' kapitel 9, fra 'begreb m dansk', Birgitte Darger s. 109-133
'National identitet' og 'Er man født dansker eller er det noget man vælger?' fra ibogen 'Diskursanalyse i dansk' af Græsborg og Jørgensen, systime

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Det moderne gennembrud

Formålet med forløbet er at få et bredere og dybere kendskab til samfundssyn, litteratur og litterære skrivestil, der er særlig for perioden. Vi indleder forløbet med at læse J.P. Jacobsen, Pontoppidan og Herman Bang, hvorved litteraturens fokus på realistiske, debatskabende skildringer og impressionistisk skrivestil eksemplificeres. Dernæst fokuseres der særligt på kvindens status i ægteskabet, herunder sædelighedsfejden, som et af de tre k'er (køn, klasse, kirke), der er kendetegnende for perioden, hvor vi slutteligt arbejder med tv-dramaet 'Et dukkehjem' af Henrik Ibsen som værk.
Forløbet afsluttes med en nutidig perspektivering til tiden før og efter MeToo, hvor køn atter er til debat.

Litteratur:
'Det moderne gennembrud #MeToo', 2019, af Susan Mose og Maja Bødtcher-Hansen
DR-webfeature: 'TIDSLINJE 7 vigtige begivenheder i kvindekampens historie du SKAL kende', af Karen Lerbech 8. mar. 2018
'1800-tallet på vrangen', del 2 (minutal 21:00-38:00)

'1800-tallet på vrangen' del 6 (1864-1880)
'FRA HUSETS TAG', J.P. Jacobsen
'Den sidste balkjole', Herman Bang
'Ane-Mette', Pontoppidan
Uddrag af romanen 'En Pyrrhussejr', 1880,  Adda Ravnkilde
'Et dukkehjem', 1879, Henrik Ibsen, tv-drama (værk)

DR-dokumentarserie (1:3) 'Spies og morgenbolledamerne: Heidis farlige rejse', 2022
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla, 2020
Artikel 'Forældre vil nu hellere have piger end drenge. Står vi midt i en mandekrise?' 8. januar 2024, Zetland, af Emil Rosengreen og Malene Anthony
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentarfilm

Formålet: At få kendskab til genren overordnet, de forskellige genretyper og filmiske virkemidler. Vi har også fokuseret på dokumentarfilmen som en 'kreativ bearbejdning' i modsætning til en 'objektiv sandhed'. Valget af dokumentarfilmene omhandler mennesket i krig, social arv og eksistentielle tematikker, som eleverne også forholder sig til gennem refleksion og diskussion.

Dokumentarfilm:
"Armadillo". Janus Metz, 2010 (værk)
Uddrag af 'Skøn, skæv og 98' instrueret af Per Wennick, 2019 på DR1
Uddrag af 'Pigen der glemte at gå' instrueret af Jonas Risvig, 2019 på DR3
'Testamentet', Christian Sønderby Jepsen, 2011

Materiale:
"Håndbog til dansk - Litteratur, sprog, medier" (i-bog) af Ole Schultz Larsen (om dokumentargenren)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nyhedsjournalistik

Vi begynder forløbet med en teoretisk gennemgang med indbyggede skriveøvelser om nyhedsformidling, nyhedsgenrer, nyhedskriterier, målgrupper m.m. i tv-nyheder og trykte medier. Der har været fokus på den klassiske nyhedsartikel og kort på meningsjournalistik og fake news.
Vi har arbejde dybdegående med medieværket 'Henningmordet', hvor vi særligt har haft fokus på vinkling, genre og hvad god presseetik er og ikke er.



Litteratur:
Minlæring om: Om avistyper, områder, vinkling, nyhedskriterier, nyhedstrekanten, layout, fortællende journalistisk, fake news og clickbait.

Debat: "Der er gået næsten en uge, siden Christian Eriksen kollapsede, og jeg er stadig rystet. faktisk har jeg grædt hver eneste dag siden" af Kasper Colling Nielsen, Politiken.dk 16.06.2021
"Vi hader pansere, mand", Ekstra Bladet, 2010
"Integrationen halter i ghettoplanen", Politiken 2010
"Søstre døde i brors arme", BT
"Terror kan få globale konsekvenser", Jyllandsposten

Medieværk/dokumentarfilm ”Hængt ud på forsiden: Herningmordet” (2012)

Guide om 'Presseetiske regler' Dansk journalistforbund: https://journalistforbundet.dk/sites/default/files/inline-files/Guide_Presseetiske-regler.pdf

'God presseetik', dr.dk, samfundsfag, udskoling: :https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/god-presseskik





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 10 Tema: Klasserejse - oppe og nede i Velfærdsdanmark

Formålet er, på baggrund af ældre og nyere tekster (udvidet tekstbegreb) med genremæssig spredning, at undersøge,  hvordan klassesamfundet i dag skiller sig ud fra tidligere. Vi har i den forbindelse haft fokus på synlige og mere usynlige klasseskel, hvor skellet i dag kan være sværere at få øje på. Men hvis vi kigger godt efter, kan vi alligevel finde forskellige klassemarkører (fx sproget, værdier, normer og livsstil), der indikerer, hvilket segment man tilhører.
Vi har afsluttet forløbet med at læse digtsamlingen 'Yahya Hassan' af Yahya Hassan.

Kapitlerne: 'Introduktion til klasser i dag' og 'Klasseteori' fra ibogen 'Oppe og nede – på social sightseeing i Velfærdsdanmark', Systime
Om sociolingvistik   https://www.gymdansk.dk/sociolingvistik.html
'Livet er et teater – om backstage, frontstage og face', fra 'Dansk i tiden. Grundbog'. Systime

Jonas Eikas tale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris, 29.oktober, 2019
'Lønningsdag (en idyl), novelle af Martin Andersen Nexø, 1900
'Agerhønen, novelle af Martin A. Hansen, 1947
''Den lille pige med svovlstikkerne', H.C. Andersen, 1845
'Blæstegnen', Tessa,  2020
'Berlingske-skribent i kikset omklamring af rapstjerne', Ekstra Bladet, af Geeti Amiri, 28. maj 2020
'De dyre piger - veninderne forkæles', DR-dokumentarserie, 3 sæson episode 5., 2023
'Hvis der skulle komme et menneske forbi', romanuddrag, Thomas Korsgaard, Lindhardt og Ringhof, 2017. s. 134-143.


Værk 'Yahya Hassan', 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Politiskolepraktik: karrierelæring

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kortfilm

Vi har analyseret og fortolket kortfilm med fokus på genren, filmiske virkemidler, Raskins 7 parametre og isbjergmodellen, hvor temaer som indre/ydre kamp, modstand, identitet og barnets verden vs. voksenverdenen har været berørt.


Kortfilm
'Kamp', instruktør Rod Ibsen, 2023
'Helium', instruktør Andres Walther, 2014
'Kuppet', instruktør Dennis Petersen og Frederik Nørgaard, 2000
'Pistol', instruktør Andreas Thaulow, 2016
'Valgaften', instruktør Anderes Thomas Jensen, 1999
'Vildmand', instruktør, Gorm Just, 2012
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Sport i litteratur og medier

Vi har i forløbet undersøgt sportens rolle og fremstilling i forskellige medier og litteratur.
Vi har særligt haft fokus på sportsjournalistikkens sprog, fremstillingen af køn og sport i reklamer, debatten og elitesporten.
vi har yderligere arbejdet med hvordan eliteudøvere håndtere store personlige krise i forhold til sygdom og splittet identitet mellem både at kunne være sportsudøver og intellektuelt læsende.
Slutteligt har vi undersøgt, hvordan forfattere han brugt sporten i skønlitteraturen og læst og arbejdet med en selvvalgt sportsbiografi som klassen gruppevis har fremlægt for hinanden.

DR-webfeature 'Jernmanden og den døde nyre', Jens Petersen-Bach, juni 2017
DR Artikel 'Danmark misser VM-finale efter dramatisk nederlag til Norge', Emil Halkier i Herning, 15. dec. 2023
'Folkets friske fyre', Rasmus Bech, Politiken, 22.01, 2012
'Mere kvindesport i medierne', Kirsten Silberbauer, Politiken, 6. juli, 2015
''Tænk bare at vågne op en dag, når karrieren er slut, og være helt lost. Det er derfor, jeg læser bøger, som om det var lektier', Victor Boy Lindholm, Information, 26. april 2018
DR-Dokumentarfilm 'Svømmer - under overfalden', 2018
Reklamer fra Oddset 'Der er så meget kvinder ikke forstår'


'Spionen' fra novellesamlingen 'Eftersøgningen' 1954, novelle af Peter Seeberg
'Den store rejse hjem', af COLUM MCCANN, Weekendavisen, 8. juni, 2018
'Kuglen', digt af  Klaus Rifbjerg, Weekendavisen, 8. juni, 2018

Alle elever har arbejdet med et selvvalgt biografisk værk af en sportspersonlighed.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb om sundhed og kropsidealer (projektuge)

Vi har i projektugen om sundhed udarbejdet innovative løsninger på causes, som var udarbejdet af Høje Taastrup kommune, BIF og plejehjemmet Gildhøj. Forslagene blev præsenteret for parterne.
Vi har i forløbet arbejdet ud fra WHOs sundhedsdefinition, som både omfatter fysisk, mental og social velvære dvs. vi har haft en bred definition af sundhed som ramme.

I forlængelse heraf har vi arbejdet med og fokuseret på, hvordan en 'smal' sundhedsdiskurs i dag påvirker unge i forhold til kropidealer og sundhed i en sådan grad, at nogle bliver 'sygt sunde' og risikerer at udvikle fx ortoreksi, anoreksi og megareksi.


”Fra hippie til sexsymbol: Her er den ’perfekte’ mandekrop gennem tiden”. Artikel af Rikke Bjerge, fra dr.dk, 12. maj 2019
'GRAFIK: Se tidens skiftende kropsidealer', artikel af M. Fogde Christesen m.fl., 16. dec. 2016

'Orthorexia', instruktør Christian Amundsen, 2014, kortfilm
'Dødelige drømmekroppe', DR-dokumentar, 2023
'Scarykost', Cecilie Lind, 2016, digt


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Digt-analyse

Vi har haft fokus på digt-analyse, forskellen mellem traditionelle og modernistiske digte samt kreative skriveøvelser.

'Vinger', Karen Blixen, 1915
'Angst', Emil Aarestrup, 1838
'Det blomstrende slagsmål', Tom Kristensen, 1920
'Prolog til Vitsvist' (svensk), Athena Farrokhzad, 2013
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Temalæsning: SKAM

Vi har i dette forløb undersøgt skammen som socialt og eksistentielt fænomen gennem analyse af forskellige tekster. Vi har på baggrund af Carsten Stages teori om 7 former for skam forsøg at indkredse fænomenet i de enkelte tekster yderligere.
I forløbet har vi arbejdet med Podcast-værket 'Jeg skammer mig', hvor genren også er blevet behandlet.

'Jeg skammer mig', DR-podcastserie 4:4, P1 (værk)
'Ebbe Skammelsøn', folkevise
'Ebbe Skammelsøn', tegneserie, Rune Richtendorff
'Tomatsuppe', novelle af Maria Flyvholm Tode, 2018
'Krat', novellen af Julia Butschkow, 2018
'SKAM', "Du bare tenker på William" sæson 2, afsnit 8/"Er du homo?" sæson 3, episode 9, norsk ungdomsserie
'Forvandlingens metode', Édouard Louis, romanuddrag 2021


Faglitteratur

Fra  'Litteraturens huse', Lükten, Fibiger, Kristensen, Systime
- Afsnit: 'Skampletten – aktør-netværk-teori og performanceteori' (om stigmatisering og Goffmanns performanceteori)
- Afsnit: 'Skammens 7 former'

'Remediering'. 'Folkeviser', bogen 'God stil' fra hjemmesiden 'Minlæring.dk'

Om folkeviser fra hjemmesiden
https://dansksiderne.dk/index.php?id=5243
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Kommunikation og sprog

Vi har i dette forløb arbejdet med, hvad der særligt kendetegner kommunikation på de sociale medier, herunder facework og sproghandlinger samt hvordan man optrapper og nedtrapper konflikter via sproget.
Vi har også arbejdet med sprog som magtmiddel i relationer.

'Et dukkehjem' , Henrik Ibsen, 1885 (s.1-2, norsk)
Lise Rønne: "Kære Politiken, jeg synes, I skal holde op med at tale fornedrende til kvinder" + facebookkommentarer. Artikel er fra Politiken, 13. december 2019

Faglitteratur om facework, sproghandlinger, ned- og optrapning af konflikter via sprog og kommunikation på sociale medier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer