Titel
2
|
Kunsten At SE
Indhold
Målet er at eleverne kommer i gang med at se på forskelligartede kunstværker med fokus på form, dvs. formalanalyse af værkerne ift. forskellige billedlige virkemidler, linjer, lys/skygge, farverne osv. Men også med fokus på form - indhold - og kontekstanalyser af værkerne. Introduktion af samtidskunst - naturen og provokation som tema.
Værker/analyse
Olafur Eliasson. The Weather Project 2003. Tate Gallery
Olafur Eliasson. The Weather Projekt 2003.
Henri Matisse. Portræt af Madame Matisse 1905.
Henri Matisse. Selvportræt 1906.
Poul Anker Bech. Knud 1987.
Wilhelm Freddie: Selvportræt 1938.
Wilhelm Freddie. Sex-paralysappeal, 1936
Renä Margritte. De elskende, 1928
Kathrine Ærtebjerg. De tusind gåders sted 2006.
Kathrine Ærtebjerg. Drøm/virkelighed II, 2021.
Magnus Andersen, Lammet lokkes ind i det Høje Græs, 2022.
Sako Kojimas cirkelformede nuttede får, »I Can Be Alone 3« -2022.
Katharina Grosse. Udsmykning af Mindeparken. Aarhus-2017.
Caspar David Friedrich - Vandreren over tågehavet - 1818.
Eske Kath. Ghosts (green)-2018.
Munch, Skriget, 1910.
Van Gogh, Hvedemark med cypresser, 1889.
Jes Brinch og Henrik Plenge Jakobsen. Burn-Out. 1994.
Kristian von Hornsleth - Love Buster, 2017 - Magleparken i Ballerup
Jens Haaning - Take the money and run, 2021.
Litteratur/materiale
Bek, Jesper mfl. For øjeblikke. Samtidskunst til billedkunst C. Kbh. 2009, s. 113-115, s. 52-53.
Andersen, Henrik Scheel & Laursen, Ole. Billedkunst - metode - kronologi - Tema. Viborg 2006, s. 154-155
Busk, Katrine Charlotte. Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst, 2. udg, 2017, s. 28-33.
Wegener, Vibeke. Veje ind i billedet. 2001, s. 80-82
Katharina Grosse: Kunstværk i Mindeparken (Århus Stiftidende), https://www.youtube.com/watch?v=MIw1GltxlgA
Naturfolk ser intet problem i Aros-kunstværk: Jeg ville ønske, at jeg selv havde fundet på det. https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/naturfolk-ser-intet-problem-i-aros-kunstvaerk-jeg-ville-oenske-jeg
Ittens farvelære. Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=AahW5HsAafQ
Farvelærekompendie ved Morten Ulf Bøll; www.artmachine.dk/farve/
PPT: Præsentation – Kompositions eksempler fra billedkunst
PPT: Rum – at give fladen dybde (overlapning, repoussoir, gradienter, farveperspektiv, perspektiv)
Praksis-eksperiment:
-Eleverne fremstiller 7 simple værker hvor ud fra følgende krav: et billede med to primærfarver og en komplementær kontrast, et billede kun med primærfarverne og sort og hvidt, et billede hvor de kolde farver er i centrum (dvs. de har magten over billedet), et billede med kun sort og hvidt, et billede der kun er rødt - nuancer af rødt blandet med sort og hvidt, et billede hvor der er kvantitetskontrast, et billede hvor de varme farver er i centrum (dvs. de har magten over billedet)
- Eleverne fremstiller et digitale portræt (et billede af dit ansigt), hvor de arbejder med farverne. Billedbehandlingsprogrammet Pixlr benyttes.
- Øvelse med komposition – fremstil et simpelt billede (blyantstegning) med dynamisk, statisk, åben og lukket komposition.
- Øvelse med linjer – fremstil et simpelt billede (blyantstegning) med at tegne en falde, dynamisk linje, statisk flad, organisk flade, geometrisk flade.
- Øvelse med lys og skygger - fremstil et simpelt billede af en figur uden skygger, med egenskygger, med slagskygger
- Male i grupper et billede der har naturen som tema – naturen som indre eller ydre landskab eller som klimakatastrofe. Tag udgangspunkt og inspiration i Katharina Grosse, Eske Kath, Edvard Munch, Vincent Van Gogh
- Udtænkt en idé til et eller flere værker, der kan provokerer eller kan sætte et emne til debat, som måske virker provokerende. Tag gerne udgangspunkt i din egen verden.
Særlige fokuspunkter
Analyse - med fokus på form men også indhold og kontekst.
Surrealismen, Naturen, debatskabende samtidskunst, installationskunst, Performance,
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuel arbejde
|