Holdet 2024 bk/1g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Steen Schjødt Christensen
Hold 2024 bk/1g (1g bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 I gang med billedkunst -hurtighed og nærvær
Titel 2 Kunsten At SE
Titel 3 Kunst udenfor museerne - hvorfor og hvordan?
Titel 4 Kroppen i Kunsten - Kunsten i Kroppen
Titel 5 Identitet
Titel 6 Eksamensprojekt - Kan Klimakunst noget?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 I gang med billedkunst -hurtighed og nærvær

I gang med billedkunst - hurtighed og nærvær

Indhold
Målet er at introducere til faget billedkunst ved at tage udgangspunkt i to samtidskunstnere, der arbejder meget forskelligt og med forskellige motiver. Kunstnerne er Frederik Næblerød og Coline Marotta.

Værker/analyse
Frederik Næblerød, Uden titel, 50x50, 2015.
Frederik Næblerød, Uden titel, 64x54, 2015
Coline Marotta: Lockdown lover, 2020.
Coline Marotta: It was written somewhere that humankind came from tears, 2020.
Coline Marotta: Sorry not sorry, 2021.
Coline Marotta: Vertical dreaming ongoing childhood, 2020.

Praksiseksperiment
Tegn 3-4 værker der er ekspressiv i formen med inspiration i Frederik Næblerøds kunstværker.
Tegn 3-4 værker der har den samme form og udtryk som Coline Marotta.

Fælles loftmaleri med inspiration i Eske Kath Loftmaleri til Frederik 8. palæ - Amalienborg.

Særlige fokuspunkter
At komme i gang med billedkunst.
At diskutere kunstens rolle i samfundet samt hvordan samtidskunstnere arbejder.
Ekspressionismen – at male ekspressivt.
Personlig smag versus analytisk tilgang.

Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde,
Gruppediskussioner

Litteratur/materiale
Dokumentar: Ufortyndet 1 - Frederik Næblerød - Minut 00.00:10.00
Dokumentar: Kunstnerkoloni Skagen - Frederik Næblerød - Minut 25:00-27:12
Unge kunstnerstemmer: Frederik Næblerød, Artmatter.dk, 15. marts 2020, https://artmatter.dk/journal/unge-kunstnerstemmer-frederik-naebleroed/
Anne-Sofie Lauritsen. Unge kunstnerstemmer: Coline Marotta, Artmatter.dk, 28. januar 2021, https://artmatter.dk/journal/unge-kunstnerstemmer-coline-marotta/
H.K.H. Kronprinsen fortæller om Eske Kaths loftsmaleri. https://www.youtube.com/watch?v=v_XHQWHtmkI

Besøg på Arken - udstilling: Frederik Næblerød - ALL WALKS OF LIFE.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kunsten At SE

Indhold
Målet er at eleverne kommer i gang med at se på forskelligartede kunstværker med fokus på form, dvs. formalanalyse af værkerne ift. forskellige billedlige virkemidler, linjer, lys/skygge, farverne osv. Men også med fokus på form - indhold - og kontekstanalyser af værkerne. Introduktion af samtidskunst - naturen og provokation som tema.

Værker/analyse
Olafur Eliasson. The Weather Project 2003. Tate Gallery
Olafur Eliasson. The Weather Projekt 2003.
Henri Matisse. Portræt af Madame Matisse 1905.
Henri Matisse. Selvportræt 1906.
Poul Anker Bech. Knud 1987.
Wilhelm Freddie: Selvportræt 1938.
Wilhelm Freddie. Sex-paralysappeal, 1936
Renä Margritte. De elskende, 1928
Kathrine Ærtebjerg. De tusind gåders sted 2006.
Kathrine Ærtebjerg. Drøm/virkelighed II, 2021.
Magnus Andersen, Lammet lokkes ind i det Høje Græs, 2022.
Sako Kojimas cirkelformede nuttede får, »I Can Be Alone 3« -2022.
Katharina Grosse. Udsmykning af Mindeparken. Aarhus-2017.
Caspar David Friedrich - Vandreren over tågehavet - 1818.
Eske Kath. Ghosts (green)-2018.
Munch, Skriget, 1910.
Van Gogh, Hvedemark med cypresser, 1889.
Jes Brinch og Henrik Plenge Jakobsen. Burn-Out. 1994.
Kristian von Hornsleth - Love Buster, 2017 - Magleparken i Ballerup
Jens Haaning - Take the money and run, 2021.

Litteratur/materiale
Bek, Jesper mfl. For øjeblikke. Samtidskunst til billedkunst C. Kbh. 2009, s. 113-115, s. 52-53.
Andersen, Henrik Scheel & Laursen, Ole. Billedkunst - metode - kronologi - Tema. Viborg 2006, s. 154-155
Busk, Katrine Charlotte. Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst, 2. udg, 2017, s. 28-33.
Wegener, Vibeke. Veje ind i billedet. 2001, s. 80-82
Katharina Grosse: Kunstværk i Mindeparken (Århus Stiftidende), https://www.youtube.com/watch?v=MIw1GltxlgA
Naturfolk ser intet problem i Aros-kunstværk: Jeg ville ønske, at jeg selv havde fundet på det. https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/naturfolk-ser-intet-problem-i-aros-kunstvaerk-jeg-ville-oenske-jeg


Ittens farvelære. Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=AahW5HsAafQ
Farvelærekompendie ved Morten Ulf Bøll; www.artmachine.dk/farve/
PPT: Præsentation – Kompositions eksempler fra billedkunst
PPT: Rum – at give fladen dybde (overlapning, repoussoir, gradienter, farveperspektiv, perspektiv)


Praksis-eksperiment:
-Eleverne fremstiller 7 simple værker hvor ud fra følgende krav: et billede med to primærfarver og en komplementær kontrast, et billede kun med primærfarverne og sort og hvidt, et billede hvor de kolde farver er i centrum (dvs. de har magten over billedet), et billede med kun sort og hvidt, et billede der kun er rødt - nuancer af rødt blandet med sort og hvidt, et billede hvor der er kvantitetskontrast, et billede hvor de varme farver er i centrum (dvs. de har magten over billedet)
- Eleverne fremstiller et digitale portræt (et billede af dit ansigt), hvor de arbejder med farverne. Billedbehandlingsprogrammet Pixlr benyttes.
- Øvelse med komposition – fremstil et simpelt billede (blyantstegning) med dynamisk, statisk, åben og lukket komposition.
- Øvelse med linjer – fremstil et simpelt billede (blyantstegning) med at tegne en falde, dynamisk linje, statisk flad, organisk flade, geometrisk flade.
- Øvelse med lys og skygger - fremstil et simpelt billede af en figur uden skygger, med egenskygger, med slagskygger
- Male i grupper et billede der har naturen som tema  – naturen som indre eller ydre landskab eller som klimakatastrofe. Tag udgangspunkt og inspiration i Katharina Grosse, Eske Kath, Edvard Munch, Vincent Van Gogh
- Udtænkt en idé til et eller flere værker, der kan provokerer eller kan sætte et emne til debat, som måske virker provokerende. Tag gerne udgangspunkt i din egen verden.

Særlige fokuspunkter
Analyse - med fokus på form men også indhold og kontekst.
Surrealismen, Naturen, debatskabende samtidskunst, installationskunst, Performance,

Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuel arbejde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kunst udenfor museerne - hvorfor og hvordan?

Indhold
Forløbet handler om at arbejde med kunst udenfor museerne og diskutere, hvordan kunsten virker og måske ikke virker. Fokus er på skulpturelle udsmykninger som udtryk på officiel udsmykning af det offentlige rum. Som modstykke til den officielle udsmykninger arbejder eleverne med Street-art som indtager og erobrer det offentlige rum på en helt anden og subversiv måde.

Værker/analyse
HuskMitNavn. Mens vi venter på opsvinget. 2010.
HuskMitNavn. A couple of listneres. 2011.
Claus Carstensen. 3 skulpturer ved Panum. 2005
Peter Land. Scenarie (Skrigende mand i badekar). 2008, Albertslund
Bjørn Poulsen. Omphalos 1998. Ved Søerne i København
Jes Brinch & Henrik Plenge Jakobsen. Burn Out. 1994.
Jacques-Francois-Joseph Saly. Ryttetstatue af Frederik den femte, 1753-1771.
Elmgreen & Dragset. Powerless Structures, 2012 - Arken
Banksy. Shoe Shine. 2013
Banksy. Seasons Greetings-december. 2018.
Nannas Katahrina Jensen. Serpents with Feets - Poly. 2022.
Kirsten Justesen: Monument for grevinde Danner - 2024.
Pauli Olsen. Christian-IV-skulptur. 2019

Litteratur/materiale
Busk, Katrine Charlotte. Billedkunstbogen, 2. udg, 2017, s. 209-213.
Natalie Yahya Rosendahl. ' Streetart er blevet pussenusset og udvandet med perler og strik'. Information, 9. januar 2016.
Blog – kunsthistorikeren. Street art i Planen - Den august 22, 2018, https://kunsthistorikeren.dk/street-art-i-planen/
Stockmann, Camilla. Fransk street art-kunstner straffes i Hongkong. Politiken, 17. august 2009.
Bek, Jesper mfl. For øjeblikke 2. Samtidskunst til billedkunst C. Kbh. 2013, s. 256-262.
Kristensen, Kristoffer Østergaard. Kunst eller spild af penge? Fem meter højt knojern til 600.000 kroner pryder nu dansk by. Jyllandsposten 12.01.2017 kl. 14:16; https://jyllands-posten.dk/kultur/billedkunst/ECE9286376/kunst-eller-spild-af-penge-fem-meter-hoejt-knojern-til-600000-kroner-pryder-nu-dansk-by/
Stine Lundberg Hansen. Kunsten i det offentlige rum er også et musealt rum; https://artmatter.dk/journal/kunsten-i-det-offentlige-rum-er-ogsaa-et-musealt-rum/

Dokumentar om Street art - 29 min, dr.dk – Strøm.
COPENHAGEN - Lints, Kissmama, Basco 5 - StreetArt københavn https://www.youtube.com/watch?v=A6aX8a8NC_Q
Dokumentar: Graffiti-krigen, BBC dokumentar 2015.
Tv2Lorry (2) - Kristian von Hornsleth - Love Buster; https://www.tv2lorry.dk/ballerup/se-video-kaempe-knojern-glaeder-og-forarger

Visualiseringsopgave
- Fremstilling af klistermærker.
- Fremstil stencil Street art - som Banksy digitalt i Pixlr.
-Tapeart på gymnasiet

Særlige fokuspunkter
Skulpturanalyse, analyse af StreetArt.

Væsentligste arbejdsformer
Virtuel undervisning.
Individuelt arbejde,
Gruppediskussioner.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kroppen i Kunsten - Kunsten i Kroppen

Kroppen i Kunsten - Kunsten i Kroppen

Indhold
Målet er at arbejde med, hvordan er kroppen brugt og gengivet i kunsten gennem tiderne med nedslag på udvalgte temaer. Temaerne er den guddommelige krop, den døde krop, den klassiske krop versus Elmgreen & Dragset - Thorvaldsen ver. 2.0 , den sårbare krop og Den politiske krop -

Værker/analyse
Jana Sterbak. Vanitas: Kødkjole til en albino anorektiker, 1987.
Michael Kvium. Blindt billede 1991.
Michael Kvium. Cultural Painting 1998.
Dyrosefos. Spydbæreren ca. 450fkr.
John Kørner. Steen 2009-2010.
Johm Kørner. Afghanistan 2009.
Ron Mueck. A Girl 2006.
Peter Callesen. Gennemsigtig gud 2009.
Damien  Hirst, The Virgin Mother, 2005.
Stense Andrea Lind-Valdans. Animal Dialogues-I Wish You Well. 2015-16
Michelangelos. David,1501-1503.
Kristian Zahrtmann. Adam i Paradis, 1914.



Litteratur/materiale
Andersen, Henrik Scheel & Laursen, Ole. Billedkunst – Metode-kronologi-tema. Viborg 2006, s. 175-183, s. 187-192.
Fonnesbech, Pernille. Ugens kunstner – Peter Callesen. Kunsten.nu, 30 marts 2016. https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-peter-callesen/  
Line Rosenvinge. Kæk kunst. Anmeldelse af udstillingen: The Thovaldsen Series, Kunsten.nu
12 jul 2011. https://kunsten.nu/journal/kaek-kunst/
Bek, Jesper mfl. For øjeblikke 2. Samtidskunst til billedkunst C. Kbh. 2013, s. 190-191.

Praksis-eksperimenter:
- afstøbninger af eleverne kropsdele i stanniol
- udarbejdelse af kropscollager
- Male en række værker, hvor du kun maler med rød, som om det var blod - male kroppens indre væsker med inspiration i Stense Andrea Lind-Valdans værk malet med menstruationsblod og sæd.

Særlige fokuspunkter
Forskellige fremstillinger af kroppen.

Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde.
Gruppediskussioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Identitet

Indhold
Målet er at arbejde med identitet - hvordan skabes identitet og hvordan kan kunsten bruges som identitetsskabende medie. Identitet kan være personlig identitet, lokal identitet, national identitet og global identitet.

Værker/analyse
Albrecht Dürer. Selvportræt, 1498.
Edward Munch. Selvportræt - 1940.
Frida Kahlo. Den brudte søjle. 1944.
Jordan Casteel, Jiréh, 2013.
Jordan Casteel, Shirley (Spa Boutique2Go), 2018.
Kehinde Wiley. "Portrait of Barack Obama", 2018.
Sofonisba Anguissola. Selvportræt med Bernardino Campi - år 1550
Catherine Opie. Self-Portrait-Cutting. 1993.
Peter Carlsen - Amager 2019.
Marco Evarestt And Now You Care . 2025. Kødbyen København.
Olafur Eliasson-Minik Rosing - ICE WATCH, 2014.

Litteratur/materiale
Dokumentar: Jeg, mig og min selfie, dr.dk - lånt på CFU.
Artikel: Line Felhol. Selfies påvirker unge til syg kropskultur; 11. juni 2016, Politiken, Sektion 5.
Busk, Katrine Charlotte. Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst, 2. udg. Kbh. 2017, s. 196-202.

Praksis-eksperimenter
- Mal et selvportræt af på en kopi af dit ansigt.
1. Et hvor du selv vælger farverne - men tænk gerne i farvekontraster, farveteori.
2. Et hvor du laver om på din identitet i forhold til hvordan du ser dig selv.
3. Et hvor du indarbejder danskhed, det at være dansker ind i dit portræt.
4. Lav en collage hvor du klipper dit ansigt i stykker og limer det sammen igen.
- Tag 6 selfies som du vil bruge til et selvportræt. Sæt hver selfie ind i et word-dokument, hvor hvert billede får en side.


Særlige fokuspunkter
Arbejde med kunst som identitetsskabende virkemiddel.

Væsentligste arbejdsformer
Selvstændigt arbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt - Kan Klimakunst noget?

Indhold
Målet er, at eleverne individuelt udarbejder et projekt, der med udgangspunkt i et selvvalgt verdensmål ud af FN’s 17 verdensmål, sætter klimaet til debat. De har arbejder ud fra følgende retningslinjer.

Problemformulering: Undersøg om kunst kan skabe debat om klima?

- Du skal lave et kunstprojekt, der ved hjælp af konceptkunst / eller mere traditionel kunst sætter klimadebatten til diskussion.
- Du skal tage udgangspunkt i et af punkterne i FN's verdensmål.
- Du skal finde og bruge andre kunstneres værker som inspiration til dit projekt.
- Du skal udføre dit projekt og dokumentere projektet med billeder og tekst.
- Projektet skal dokumenteres og afleveres online via Microsoft powewrpoint.

Værker/analyse
Til projektet har eleverne haft et ressourcerum med forskellige eksempler på værker og kunstnere, der har arbejdet med klimaet, naturen o.lign som tema.

Litteratur/materiale
FN's 17 verdensmål, https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene


Særlige fokuspunkter
Installations- og konceptkunst, klimakunst og streetart.


Væsentligste arbejdsformer
Selvstændigt arbejde med at skabe et projekt ud fra materialer eleverne har til rådighed hjemme.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer