Holdet 2024 bi/2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Thea Maria Rask Pedersen
Hold 2024 bi/2s (2s bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro: Liv, celler og membranprocesser
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Motion
Titel 4 Køn, sex og ønskebørn (mikroorganismer)
Titel 5 Det centrale dogme og arvelighed
Titel 6 Bioteknologi
Titel 7 Økologi
Titel 8 Evt. eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro: Liv, celler og membranprocesser

Formålet med det korte introforløb er at eleverne får et grundlæggende kendskab til forskellige cellers opbygning, samt transport over cellemembranen.

Ved forløbets afslutning skal eleven:
- kunne redegøre for de forskellige pro- og eukaryote celles opbygning
- kunne cellemembranens opbygning og funktion
- kende cellemembrantransportprocesserne, samt undersøge osmose eksperimentelt
- kende til cellernes organeller og deres grundlæggende funktion

(I forløbet henvises til indhold i grundforløbet, hvor eleverne har mikroskoperet eukaryote celler)

Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af osmose i kartofler

Demonstrationsforsøg:
Mikroskopi af celler

Kernestof:
cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser

Faglige mål berørt i forløbet:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kost og sundhed

Formålet ved forløbet er, at eleverne får indledende kendskab til makronæringsstoffers opbygning og optag igennem fordøjelse, samt kostens indflydelse på menneskets sundhed.

Efter forløbet skal eleverne:
- kunne den overordnede opbygning og biologiske funktion af makronæringsstofferne kulhydrat, fedtstoffer og proteiner på et grundlæggende niveau.
- kunne nedbrydning og fordøjelse af makronæringsstofferne
- kende til enzymers grundlæggende opbygning og funktion
- kende til kroppens energibalance, kostens energiindhold og energifordeling
- kende til hormonel regulering af blodsukkeret samt diabetes type 1 og 2



Eksperimentelt arbejde:
Hydrolyse af laktase

Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner [..]
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning [..]

Følgende faglige mål er berørt i forløbet:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Motion

Formålet ved forløbet er, at eleverne får kendskab til åndedrætssystemet og blodkredsløbets funktion i hvile og arbejde, herunder hvordan kroppen kan tilpasse sig en øget belastning.

Eleverne skal ved forløbets afslutning:
- kunne hjertets opbygning og funktion, åndedrætssystemet og blodkredsløbets (hjerte- og lungekredsløbet) opbygning og funktion samt ændringerne fra hvile til arbejde.
- Herunder kunne måle og forklare ændringer i puls og blodtryk
- Kunne aerob og anaerob energiproduktion på grundlæggende niveau
- Kende til forskellige træningsformer og deres betydning for kroppen

Eksperiment arbejde:
Elevforsøg til rapport: Måling af puls og blodtryk

Kernestof:
- biokemiske processer: [..] respiration  [..]
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering

Følgende faglige mål er berørt i forløbet:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Køn, sex og ønskebørn (mikroorganismer)

Formålet med forløbet er at eleverne skal tilegne sig viden om forplantning og hormonel regulering, prævention og sexsygdomme.

Eleverne skal ved forløbets afslutning:
-kunne de menneskelige kønsorganers opbygning og funktion.
-kunne den hormonelle regulering i forbindelse med de menneskelige kønsorganer og forplantning.
-kende de forskellige sexsygdomme samt de forskellige præventionsmidler, herunder kunne vurdere et hensigtsmæssigt valg af præventionsform til forskellige livssituationer
-kende til forskellige årsager til barnløshed, samt behandlingsmuligheder
-kende til grundlæggende trin i udvikling fra befrugtet æg til spædbarn og kunne tage stilling til prænatale diagnosticeringsmetoder.
-kende til celledeling og kønscelledannelse (mitose og meiose), samt betydningen af fejl i meiosen

Kernestof:
fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering

Følgende faglige mål er berørt i forløbet:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det centrale dogme og arvelighed

Formålet med forløbet er at eleverne introduceres til opbygning af DNA (og nukleotider), det centrale dogme, nedarvning og grundlæggende klassisk genetik.

Ved forløbets afslutning skal eleven:
-kunne klassisk mendelsk nedarvning og genetik på et grundlæggende niveau
- kunne bestemme og forklare blodtyper efter AB0 og rhesussystemet
-kunne analysere nedarvning af forskellige typer sygdomme og lidelser ved anvendelse af stamtræer
- kende opbygning af DNA og nukleotider på grundlæggende niveau, samt biologiens centrale dogme
- kunne forskellige typer af genmutationer

Eksperimentelt arbejde:
Smagning af PTC
Bestemmelse af blodtype

Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af  [..] DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation

Følgende faglige mål er berørt i forløbet:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrerer viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Bioteknologi

Formålet med det korte forløb er at eleverne introduceres til bioteknologiske metoder og disses muligheder og begrænsninger

Ved forløbets afslutning skal eleven:
- Være bekendt med metoder til undersøgelse af DNA, herunder PCR og gelelektroforese
- Kunne udføre isolering af DNA fra levende celler
- Kende processen for gensplejsning
- kende til GMO til fødevareproduktion, og kort have hørt om andre metoder (tidligere) anvendt.
- Kende til argumenter for og imod anvendelse af GMO og inddrage egne perspektiver

Faglige mål berørt i forløbet:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Økologi

Eleverne skal tilegne sig viden om økosystemers opbygning, betydning af biotiske og abiotiske forhold, særlig i forhold til åens som økosystem og menneskets indflydelse på økosystemer herunder forurening i ferske vande og betydningen for biodiversitet.

Efter forløbet skal eleverne:
- kende til abiotiske og biotiske faktorers indflydelse på økosystemets opbygning
- kunne fotosyntese, respiration samt vækst og energistrømme i et fødenet (fotosyntese og respiration er behandlet i grundforløbet)
- kunne den grundlæggende opbygning af sø og å som økosystem
- kende til dyrs tilpasninger til deres levested
- kende problemstillinger omkring forurening og ubalance i sø og å
- kunne anvende og fortolke undersøgelsesmetoder til bestemmelse af forureningsgrad i en å.
- kende til carbonkredsløbet
- kende til eksempler på evolutionsmekanismer
- kende til udvalgte problematikker forbundet med menneskets påvirkning af naturen, herunder fald i biodiversitet

Eksperimentelt arbejde:
Elevforsøg: Undersøgelse af åen (makroindeks, Bi5, næringsstofmåling, sigtbarhed, temperatur, pH + almene feltobservationer)

Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Faglige mål berørt i forløbet:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Evt. eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer