Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Boas Schleien, Lasse Windeløv Andersen
|
Hold
|
2024 EN/3g (3g EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
India and British Imperialism
Fokuspunkter:
Det britiske imperium, imperialisme, den indiske selvstændighedsbevægelse, delingen i Indien og Pakistan, det Det engelske sprog i Indien, Hinglish, samfundsforhold i det moderne Indien.
Texts:
Fra Jakob Graves Sørensen og Tom Sig Jessen: ”Indien – Den nye stormagt”, Columbus, 2014,
• M.K. Gandhi: ”Hind Swaraj” (1909)
• Jawaharlal Nehru: ”How Britain Ruled India” (1932)
Fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: ”Wider Contexts”, Gyldendal, 2012
• Urvashi Butalia: ”Blood”, (1997)
• Aravind Adiga: "The White Tiger" (excerpt), 2008
Film:
"The Day India Burned" (first 30 minutes)
https://www.youtube.com/watch?v=jGiTaQ60Je0&ab_channel=IndianHiddenNews
Ramin Bahrani: "The White Tiger" (2021)
From the Internet:
Gandhi’s first television interview: https://www.youtube.com/watch?v=dpjBWw5w444
Nehru: A Tryst With Destiny: youtube
Lancet Lecture by Arundhati Roy (14:30-30:00):
https://www.youtube.com/watch?v=nawWZYhUWBA&t=878s&ab_channel=UCL
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
War
Indholdsmæssigt beskæftiger dette forløb sig primært med soldatens oplevelse af, at være i krig, samt de psykiske og fysiske eftervirkninger der ofte følger i kølvandet på krigsdeltagelse. Engelskfagligt prioriteres digt- og novelleanalyse, herunder er der særligt fokus på sammenhængen mellem form og indhold.
Herudover holdes brutale og semiautobiografiske skildringer af krig op imod mere patriotiske og sentimentale fortællinger, som ofte fremhæves af krigsførende nationer. Forløbet strækker sig over flere århundrede, med nedslag i følgende litterære værker: Shakespeares portrættering af ”Henry V”, Wilfreds Owens kritiske syn på Første Verdenskrig og dertilhørende rekrutteringspropaganda i ”Dulce Et Decurum Est”, Hemingways skildring af en hjemvendt soldat i ”Soldiers Home” mm.
Det er oplagt, at dykke ned i den historiske kontekst hvori disse krige udfoldede sig; f.eks. vil vi i forbindelse med Første Verdenskrig beskæftige os med shell shock, trench warfare og masculinity, og i forbindelse med Vietnamkrigen se nærmere på The Cold War, the Domine Theory og konceptet Guerilla warfare.
Kernestof
Literature:
William Shakespeare: “Henry V” - Act 4, scene 3, (1599)
Rupert Brooke ”The Soldier” (1915), fra “Soldier’s Don’t go Mad” af Lene Kaaberbøl & Hanne Ullerup
Wilfred Owen ”Dulce et Decorum Est” (1920) fra “Soldier’s Don’t go Mad” af Lene Kaaberbøl & Hanne Ullerup
Hemingway: ”Soldier’s Home” (1925)
John F. Kennedy: “America's Stake in Vietnam” (1956) fra “With God on our side” af Lars Stæhr Jensen
Howard Zinn - "Speech Against the Vietnam War" (1971)
Tim O’Brien: ”The Man I Killed” & ”Good Form”, fra “The Things They Carried” (1990)
Nicholas Tomalin: the General Gods Zapping Charlie Cong (1966)
BBC the History Hour (radio) Interview With a Former VC Soldier
(http://www.bbc.co.uk/programmes/p04n1x7k)
BBC The History Hour ”Shell Shock” (radio): (http://www.bbc.co.uk/programmes/p04csccl)
BBC: Special report – The War to end All Wars (1998) http://news.bbc.co.uk/2/hi/special_report/1998/10/98/world_war_i/198172.stm
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Love
Forløb centreret omkring en temalæsning af begrebet kærlighed. Særlig fokus har været på ældre tekster, især poesi, hvoraf William Shakespeare har spillet en fremtrædende rolle. Forløbet har dog inddraget mere moderne tekster og fortolkninger, herunder selvvalgte moderne kærlighedssange. Forløbet har bl.a. introduceret genretræk for ”the Shakespearean sonnet” (samt berørt ”the petrarchan sonnet” og arbejdet med forskellige definitioner af kærlighed og hvordan de optræder i teksterne. Desuden har forløbet fokuseret på formelle begreber såsom metrik (især iambic pentameter), ligesom perioderne romanticism og the renaissance har været vendt.
Kernestof:
Christopher Marlowe: “The Passionate Shepherd to his Love”
Marvell, Andrew: "To His Coy Mistress" (1681)
William Shakespeare: “Sonnet 18, 116, 130”
Thug Notes - Romeo and Juliet. https://www.youtube.com/watch?v=K-qgVmsV3hM
Shakespeares sonnetter fra Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/William_Shakespeare#Poems
(uddrag af) William Shakespeare: “Romeo and Juliet” (Prologue; Act I, scene 5; act II, scene 1 (The Balcony Scene))
Jane Austen: “Pride and Prejudice” (chapter 1) (1801)
Atwood, Margaret: “Happy Endings” (1983)
Atwood, Margaret: “Is/Not” (1973)
Luhrman, Baz: "Romeo + Juliet" (1996)
Sparknotes om visse Shakespeare-tekster
Wikipedia on metafiction: https://en.wikipedia.org/wiki/Metafiction
The English Handbook: “The romantic period (1798-1832)” and “The renaissance (1500-1660)”.
William Wordsword: “My Heart Leaps Up (1802)
Bruno Mars: Just the Way You Are
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
A New American Dream?
Forløb om amerikansk identitet og den amerikanske drøm med fokus på den nuværende politiske situation. Forløbet har bl.a. diskuteret begrebet "manifest destiny", "American Exceptionalism, "frontier mentality" og polarisering mellem vælgergrupper.
Mange af Trump-administrationens politiske tiltag har været inddraget, herunder tilnærmelser til Canada og Grønland, retningslinjer for ordvalg i føderale instanser og tilsyneladende angreb på magtens tredeling.
Kernestof:
Britannica: Where did the term Manifest Destiny come from? (https://www.britannica.com/video/origins-Manifest-Destiny/-258156)
Tom MacDonald and Roseanne Barr: Daddy's Home (video) (https://www.youtube.com/watch?v=nb7fAEQaJwE)
Nesrine Malik (The Guardian): Trump 2.0 is exposing American exceptionalism for what it is – and has always been (https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/feb/03/donald-trump-american-exceptionalism-guantanamo-bay-imperialism-billionaires?CMP=fb_gu&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1E0g5tlV9H1YaTquuHjVopCQZVj4MpziwdRWcjZxYUmM70REHgLLaO-yI_aem_d2JL0k8WF4nGkeEp5YqtSw#Echobox=1738566826)
Jon Stewart Takes on DOGE's Misguided Budget Cuts | The Daily Show (www.youtube.com/watch?v=utl2uLh1wVI)
CBS Evening News: Latino voters on why they supported Trump (https://www.youtube.com/watch?v=vd4AUeUhv5M)
CBS News: The National: Why some Black voters in Detroit want Trump back in the White House (https://www.youtube.com/watch?v=p0fihUU2GXw&t=185s)
TRT World: Michigan’s Arab-Americans reflect on Trump’s win (https://www.youtube.com/watch?v=9uMe9nebWOo)
Emma Lazarus: The New Colossus (1883)
Sparknotes on The New Colossus
Austin Allen (Poetry Foundation): Poem Gude for The New Colossus: https://www.poetryfoundation.org/articles/144956/emma-lazarus-the-new-colossus
Chris McGreal (The Guardian): This article is more than 3 months old
Trump’s ‘bald power grab’ could set US on path to dictatorship, critics fear (https://www.theguardian.com/us-news/2025/mar/01/trump-executive-order-dictatorship)
Karen Yourish et al (New York Times): These Words Are Disappearing in
the New Trump Administration (https://www.nytimes.com/interactive/2025/03/07/us/trump-federal-agencies-websites-words-dei.html)
Frederick Jackson Turner: The Frontier in American
History (1893)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fight Club and Postmodernism
Forløb om postmodernistisk litteratur ud fra værklæsning af Fight Club. Fokus var på udvalgte postmodernistiske elementer, herunder "death of the great narratives", "fragmentation", "consumerism", "intertextuality", "lack of meaning", foruden traditionelle litterære termer om fx ”narration”. I forløbet sammenlignedes romanen desuden med spillefilmen, hvor de forskellige kunsteriske valg blev diskuteret.
Kernestof:
Chuck Palahniuk: "Fight Club" (1996)
David Fincher: "Fight Club" (1999)
Niels-Martin Trier Josefsen: Broken Things: “What is Postmodernism?”
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64114309718",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64114309718",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64114309718"
}