Holdet 2024 eø/2i3x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Maja Aamot Schomacker
Hold 2024 eø/2i3x (2i3x eø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomhedens forretningsmodel (40 s.)
Titel 2 Organisation og ledelse (38 s.)
Titel 3 Økonomi (35 s.)
Titel 4 Eksterne forhold (25 s.)
Titel 5 Strategi (25 s.)
Titel 6 Marketing (25 s.)
Titel 7 Projektforløb og repetition (22 s.)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virksomhedens forretningsmodel (40 s.)

Kernestof:
Ibog "Virksomhedens verden", Systime, kapitel 2 om virksomhedens forretningsmodel: herunder virksomhedstyper, idégrundlag, mission & vision, hvem-hvad-hvordan, Business model canvas, Porters værdikæde, B2B & B2C, kundesegmentering, kundebehov, Maslows behovspyramide, behovsciklen, værditilbud, branding, ressourcer og aktiviteter, etablering af ny virksomhed og forretningsplan.

Indføring i fagets emner samt arbejdet med begreber og modeller. Herunder særligt fokus på Business Model Canvas.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Organisation og ledelse (38 s.)

Kernestof:
Ibog "Virksomhedens verden", Systime, kapitel 3 om organisation og ledelse.
Kapitlet omhandler ejerforhold, virksomhedsformer, myndighed og ansvar, formel og uformel organisationsstruktur, mekanisk og organisk organisationsstruktur, organisationsdiagrammer, virksomhedskultur, interessentanalyse, ledelsesopgaver, motivationsformer, Frederick Herzbergs to-faktorteori, Kurt Lewins ledelsesstile, McGregors menneskesyn, situationsbestemt ledelse, Daniel Golemans ledelsesstile, værdibaseret ledelse, lederroller og Adizes ledelsesteam.

Vekslende arbejdsformer, så både individuelt arbejde og par- + gruppearbejde bliver velkendte i arbejdet med faget.
Undersøgelse af elevernes egne resultater i forhold til Adizes lederroller foruden cases om organisation og ledelse.

Besøg på Brøndby Kommune med oplæg om kommunens organisationsstruktur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Økonomi (35 s.)

Kernestof:
Ibog "Virksomhedens verden", Systime, kapitel 4 om virksomhedens økonomiske forhold.
Emner: økonomisk bæredygtig virksomhed, årsrapport, hovedtal- og nøgletal, resultatopgørelsens hovedposter, balancens hovedposter, regnskabsanalyse: niveau og udvikling, centrale nøgletal bl.a. afkastningsgrad, overskudsgrad, likviditetsgrad og soliditetsgrad.

Heding & Jepsen (2012): "Luk virksomheden op", Columbus, s. 121-123 om regnskabsklasser.

Undervisningen fokuserer på emnets mange begreber, hvordan regnskab opstilles og analyseres, samt brug IT-værktøjer:
Excel anvendt til arbejdet med opgaver, Quizlet brugt til at træne regnskabsbegreber og Proff.dk til at hente regnskabsinformationer.

Deltagelse i Børsens Aktiespil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Eksterne forhold (25 s.)

Kernestof:
Ibog "Virksomhedens verden", Systime, kapitel 5 om virksomhedens eksterne forhold: omhandler omverdensforhold & -analyse, PEST-modellen, efterspørgselsforhold, potentielt marked, latent & effektivt marked, købsadfærd, kritiske succesfaktorer, konkurrenceforhold, branche, Porters Five Forces.  

Heding & Jepsen (2012): "Luk virksomheden op", Columbus, s. 55-56 om konkurrenceformer.

Arbejdsformer: forløbet vægter gruppearbejde og brug af modellerne til emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 5 Strategi (25 s.)

Kernestof:
Ibog "Virksomhedens verden", Systime, kapitel 6 om virksomhedens strategi omhandlende SWOT, Porters 3 generiske konkurrencestrategier, Stuck in the middle, Blue Ocean konkurrencestrategi, Ansoffs 4 vækststrategier.

Mulighed for at arbejde individuelt eller i grupper med analyse af cases ud af modeller, når forståelsen af modellerne er på plads. Projektvirksomhederne bliver også inddraget.

Virksomhedsbesøg: KLS Pureprint, bæredygtigt trykkeri i Hvidovre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Marketing (25 s.)

Kernestof:
Ibog "Virksomhedens verden", Systime, kapitel 6.4 om marketingstrategi og kapitel 6.5 om markedsføring på de emotionelle markeder.
Kapitlerne omhandler marketingmix - de 4 P´er, branding og private label, produktportefølje, produktlivscyklus (PLC-kurve), BCG-modellen (Boston-modellen), prisstrategi, metoder til prissætning, distributionsstrategi, supply chain (forsyningskæde), kædeformer, promotionsstrategi, pull-push-strategi, promotionsformer, kommunikationskanaler (medier), eksempler på emotionelle markeder.

Til dette emne er modeller og gruppeprojekt igen i centrum for arbejdet med kapitlerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Projektforløb og repetition (22 s.)

Gruppeeksamensprojekter om bæredygtige virksomheder foregår sideløbende med undervisningen efter nytår.
Inspiration til projektet fra ibogens kapitel 7.

Repetition og eksamenstræning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde