Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Maja Aamot Schomacker
|
Hold
|
2024 eø/2i3x (2i3x eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomhedens forretningsmodel (40 s.)
Kernestof:
Ibog "Virksomhedens verden", Systime, kapitel 2 om virksomhedens forretningsmodel: herunder virksomhedstyper, idégrundlag, mission & vision, hvem-hvad-hvordan, Business model canvas, Porters værdikæde, B2B & B2C, kundesegmentering, kundebehov, Maslows behovspyramide, behovsciklen, værditilbud, branding, ressourcer og aktiviteter, etablering af ny virksomhed og forretningsplan.
Indføring i fagets emner samt arbejdet med begreber og modeller. Herunder særligt fokus på Business Model Canvas.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Organisation og ledelse (38 s.)
Kernestof:
Ibog "Virksomhedens verden", Systime, kapitel 3 om organisation og ledelse.
Kapitlet omhandler ejerforhold, virksomhedsformer, myndighed og ansvar, formel og uformel organisationsstruktur, mekanisk og organisk organisationsstruktur, organisationsdiagrammer, virksomhedskultur, interessentanalyse, ledelsesopgaver, motivationsformer, Frederick Herzbergs to-faktorteori, Kurt Lewins ledelsesstile, McGregors menneskesyn, situationsbestemt ledelse, Daniel Golemans ledelsesstile, værdibaseret ledelse, lederroller og Adizes ledelsesteam.
Vekslende arbejdsformer, så både individuelt arbejde og par- + gruppearbejde bliver velkendte i arbejdet med faget.
Undersøgelse af elevernes egne resultater i forhold til Adizes lederroller foruden cases om organisation og ledelse.
Besøg på Brøndby Kommune med oplæg om kommunens organisationsstruktur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Økonomi (35 s.)
Kernestof:
Ibog "Virksomhedens verden", Systime, kapitel 4 om virksomhedens økonomiske forhold.
Emner: økonomisk bæredygtig virksomhed, årsrapport, hovedtal- og nøgletal, resultatopgørelsens hovedposter, balancens hovedposter, regnskabsanalyse: niveau og udvikling, centrale nøgletal bl.a. afkastningsgrad, overskudsgrad, likviditetsgrad og soliditetsgrad.
Heding & Jepsen (2012): "Luk virksomheden op", Columbus, s. 121-123 om regnskabsklasser.
Undervisningen fokuserer på emnets mange begreber, hvordan regnskab opstilles og analyseres, samt brug IT-værktøjer:
Excel anvendt til arbejdet med opgaver, Quizlet brugt til at træne regnskabsbegreber og Proff.dk til at hente regnskabsinformationer.
Deltagelse i Børsens Aktiespil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Eksterne forhold (25 s.)
Kernestof:
Ibog "Virksomhedens verden", Systime, kapitel 5 om virksomhedens eksterne forhold: omhandler omverdensforhold & -analyse, PEST-modellen, efterspørgselsforhold, potentielt marked, latent & effektivt marked, købsadfærd, kritiske succesfaktorer, konkurrenceforhold, branche, Porters Five Forces.
Heding & Jepsen (2012): "Luk virksomheden op", Columbus, s. 55-56 om konkurrenceformer.
Arbejdsformer: forløbet vægter gruppearbejde og brug af modellerne til emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
5
|
Strategi (25 s.)
Kernestof:
Ibog "Virksomhedens verden", Systime, kapitel 6 om virksomhedens strategi omhandlende SWOT, Porters 3 generiske konkurrencestrategier, Stuck in the middle, Blue Ocean konkurrencestrategi, Ansoffs 4 vækststrategier.
Mulighed for at arbejde individuelt eller i grupper med analyse af cases ud af modeller, når forståelsen af modellerne er på plads. Projektvirksomhederne bliver også inddraget.
Virksomhedsbesøg: KLS Pureprint, bæredygtigt trykkeri i Hvidovre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Marketing (25 s.)
Kernestof:
Ibog "Virksomhedens verden", Systime, kapitel 6.4 om marketingstrategi og kapitel 6.5 om markedsføring på de emotionelle markeder.
Kapitlerne omhandler marketingmix - de 4 P´er, branding og private label, produktportefølje, produktlivscyklus (PLC-kurve), BCG-modellen (Boston-modellen), prisstrategi, metoder til prissætning, distributionsstrategi, supply chain (forsyningskæde), kædeformer, promotionsstrategi, pull-push-strategi, promotionsformer, kommunikationskanaler (medier), eksempler på emotionelle markeder.
Til dette emne er modeller og gruppeprojekt igen i centrum for arbejdet med kapitlerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Projektforløb og repetition (22 s.)
Gruppeeksamensprojekter om bæredygtige virksomheder foregår sideløbende med undervisningen efter nytår.
Inspiration til projektet fra ibogens kapitel 7.
Repetition og eksamenstræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64114309816",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64114309816",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64114309816"
}