Holdet 2024 Id/2h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Thomas Holbech Anker
Hold 2024 Id/2h (2h Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Badminton, fysiologi og træningslære
Titel 2 Forløb#2 Fodtennis, udv. fysiologi & træningslære
Titel 3 Forløb#3 Vild med dans gennem tiden & træn.-proj.
Titel 4 Forløb#4 Springgymnastik og sportens skyggesider
Titel 5 Forløb#5 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Badminton, fysiologi og træningslære

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil både på en halv og en hel bane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil på halv og hel bane.
HVAD SKAL ELEVERNE KUNNE?
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen

Teoretisk er der fokus på anatomi, arbejdsfysiologi og træningslære relateret til badminton. Fokus på de medvirkende muskler og led, intervaltræning og evnen til at udvikle kraft gennem forspænding
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Fodtennis, udv. fysiologi & træningslære

De faglige mål er som følger:

Formålet med fodtennisforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i fodtennis, og de svarer i al væsentlighed til de faglige mål med et volleyballforløb blot med fødderne som primært redskab i stedet for hænderne.

I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige "slag". Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.

Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske "slag" samt evnen til at indgå og fungere på et hold.
Med "slag" forstås:
Serv (fra jorden, som volley eller havlvllolley)
Modtagning (både efter jordberøring og som hhv. volle- og halvvolleymodtagning)
Hævning (som udgangspunkt med indersiden af foden)
Smash (både sakselignende spark og stød til bolden med fodsålen over hoftehøjde)

HVAD SKAL JEG KUNNE?

- Hævning med indersiden af foden med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb

- Modtagning via volley, halvvolley eller efter jordberøring med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden

- Smash hvor foden er over hoftehøjde

- Serv (fra jorden, fra luften eller som halvvolley) der rammer modstanderens bane

- Forståelse for regler og rotationssystem

- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere

- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen

Vi spiller med regler og anbefalinger fra Fodtennis Danmark.
Her findes der regler fra niveau 1 til 4, hvor 4 er det højeste niveau for eliten. Vi har spillet på niveau 3-4 dvs. med nethøjde på 110 cm, volleybolde som redskab og kun én jordberøring pr. banehalvdel (dog med den tilpasning fra niveau 3, at man kan udvælge enkelte spillere på niveau 3, der får et ekstra bounce på jorden i forbindelse med deres boldomgang)

Teoretisk arbejder vi med udvidet fysiologi og træningslære i forlængelse af den almindelige fysiologi og træningslære i årets første forløb og som optakt til træningsprojektet, som kommer efter jul i det næste forløb
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Badminton, udv. fysiologi og træningslære 27-12-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Vild med dans gennem tiden & træn.-proj.

Formålet med det bredere forløb i Vild med dans gennem tiden er at opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse folkedans (inkl. les lanciers), lindyhop, rock & roll, aerobics. Der afsættes 1 modul til hver af de 4 danse, hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes løbende med gruppearbejde og mindre opvisninger og en egentlig showcase i 5, modul efter præsentation af de 4 danse, hvor showcasen skal indeholde en rutine i hver dans, som kan vises til forløbsprøven. Det er muligt at vægte de enkelte danse forskelligt i grupperne. Rutinerne og showcasen kan enten være lavet af dig/jer selv, eller du/I kan bruge en af de rutiner, som bogen indeholder (varierende sværhedsgrad).
Teorien består i starten af idrætspsykologi og testning, som skal bruges til træningsprojektet og senere den del, der udgør den egentlige teori-praktikkobling, hvor vi læser om dansk idrætshistorie og om lindyhop i Yubio, ligesom vi ser udsendelserne "Dansk Idrætsliv 1-4" udgivet i forbindelse med DIF's 100 års jubilæum

HVAD SKAL JEG KUNNE?

- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og kroppens generelle placering såvel i det personlige som i det generelle rum

- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger

- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans

- Sætte forskellige variationer sammen

- Vise en kort rutine for hver af dansene

- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken

- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse

- Kunne føre en partner/blive ført af en partner

Teoretisk er formålkene med træningsprojektet følgende (jf. Yubio 2023 s. 802):
1) Dokumentere evnen til at udarbejde,
gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt,
personligt træningsprogram.
2) Koble teoretisk viden og kundskaber til dit
personlige træningsprogram.
3) Demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Springgymnastik og sportens skyggesider

Formålet med forløbet er et indblik i de basale teknikker ved både springgymnastik og
akrobatik. Forløbet er bygget op, så det giver forståelse primært for anvendelsen
og udførelsen af ruller, spring, balance og sekundært akrobatik. Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som tilpasses den enkeltes niveau. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker vises. Både som isolerede øvelser på rullemadras eller judomåtte og på en air-track, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kropsspænding
- Forlæns og baglæns rulle
- Hovedstand & håndstand (evt. med modtagning)
- Vejrmølle & araberspring
- Opspring i springbræt
- Akrobatiske balanceøvelser med partner/partnere
- Kunne modtage teknisk korrekt ELLER udføre sværere spring efter afsæt fra springbræt fx overslag eller forlæns salto

Teoretisk følger vi kapitel 9.7 i Yubio 2023, hvor det først og fremmest handler om sondringen mellem sportidealisme (sportens ånd) og sportsrealisme (sportens væsen).
Begreberene bruges som ramme til at diskuetere de skyggesider, der er præsenteret i kapitlet, hvor vi mestendels fokuserer på sportsfans i form af hooliganisme.
9.7 Sportens skyggesider 407
9.7.1 Idealisme & realisme 407
9.7.2 Fair & foul play 409
9.7.3 Korruption & matchfixing 416
9.7.4 Gambling & ludomani 420
9.7.5 Sportsfans 425
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsprojekt 12-04-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Repetition og eksamensforberedelse

Vi repeterer, laver drejebøger færdige og har fokus på den mundtlige teorieksamen gennem årets sidste skriftlige opgave
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer