Holdet 2024 id/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Brit Thrane Horn Leisvig
Hold 2024 id/h (1h id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Krops- og boldbasis
Titel 2 Volleyball og teamudvikling light
Titel 3 Rytmisk opvarmning
Titel 4 Pickleball og sundhed
Titel 5 Floorball C og menneskets fysiologi
Titel 6 Kvadrilledans (Lanciers) og linedance (Jerusalema)
Titel 7 Kropsbasis, spring og akrobatik
Titel 8 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Krops- og boldbasis

Formålet med forløbet er en generel introduktion til idrætsfaget i gymnasiet, hvor eleverne får indføring i fagets grundlæggende basisfærdigheder og -teori.
I alle moduler vil vi arbejde med elementer fra kropsbasis og vi vil igennem hele forløbet tale om arbejdskrav til de forskellige aktiviteter med udgangspunkt i kropsbasis-hjulet.
Forløbet startes med boldbasis, hvor vi får kendskab til boldspilsfamilierne og afprøver fx boldspil.
I modulet med fokus på musik og bevægelse skal vi arbejde med musiktælling og i grundtræningsmodulet afprøver og evaluerer vi et cirkeltræningsprogram.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Volleyball og teamudvikling light

Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Derefter fokuserer vi mere på sammenspil med tre berøringer og angrebstaktik.
Formålet er desuden en introduktion til idrætspsykologiske begreber om formelle roller og kommunikation.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Underhåndsserv (evt. overhåndsserv), der rammer modstanderens bane
- Rimeligt smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Rimelig evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Redegøre for begreberne, kommunikation og roller, og forklare deres anvendelse i volley
- Rimelige evne til at praktisere relevant kommunikation og de formelle roller på volleybanen

Materiale
YUBIO 2024:
- 13.2 Regler, idé og organisering s. 591-595 (2 ns)
- 13.3 Øvelser (Slagteknik og blokade) s. 597-600 (1 ns)
- Roller og kommunikation s. 144-146
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmisk opvarmning

Formålet med forløbet er, at eleverne bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som gør en udøver klar til at dyrke idræt efterfølgende.
Målet er, at eleverne får såvel teoretisk som praktisk viden om, hvad et opvarmningsprogram skal indeholde og, hvordan musikken bruges aktivt.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- kunne tælle musikken, finde taktslag 1, bestemme musikkens tempi
- kunne bruge den basale musikteori korrekt i praksis og i forbindelse med deres opvarmningsprogram, dvs. finde egnet musik til øvelser, holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- udføre opvarmningsaktiviteter teknisk korrekt og med god bevægelseskvalitet
- planlægge, udføre og instruere i et opvarmningsprogram
- tilegne sig og vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op og for opbygningen af et program

Materiale
YUBIO 2024:
- Rytmisk opvarmning s. 1333-1339
- Opvarmning/nedvarmning, inklusive figur 3.4 og 3.5 s. 71-72 (2 ½ ns)
OBS! Husk powerpoint i Moodle ”Rytmisk opvarmning og opvarmningens effekt”. Det indeholder alle de fagbegreber, som du skal vide noget om.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pickleball og sundhed

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles ofte doublekampe.
Forløbet afsluttes evt. med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes. Desuden bedømmes eleverne på deres evne i kamp.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball: serv, kitchen, double-bounce, pointtælling
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og drop shot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
- Redegøre for WHO’s sundhedsdefinition
- Fortælle lidt om sammenhængen mellem ældres motionsvaner og trivsel
- Forklare hvorfor pickleball er et godt spil for ældre

Materiale
YUBIO 2024:
- Pickleballs historie; Regler, idé og organisering s. 1268-1275
- Øvelser (teknik og taktik) s. 1275-1278
- Sundhedens ansigter s. 13-15
- Ældre og idræt s. 1294-1297
Disciplinspecifikke øvelser s. 1279-1285
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Floorball C og menneskets fysiologi

Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden. I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus. Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden (flip pas)
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
- Kendskab til og anvendelse af de mest basale floorballregler
- Redegøre for almen-fysiologisk teori, herunder blodkredsløb og ATP-gendannelse og koble det en smule til floorballspil
Materiale
YUBIO 2024:
- De fire boldspilsfamilier Figur 10.1 s. 455
- Taktikker s. 456-458. Du skal kunne redegøre for følgende: kaosspillenes tre spilfaser (på et overordnet plan og koble det til floorball), banens bredde og dybde, måder at gøre sig spilbar på
- Regler, idé og organisering s. 632-638
- Øvelser (Teknik) s. 640-641
- Menneskets fysiologi s. 45-50 + 63-64
o Yubio-video Åndedrætssystem og blodkredsløb (C) (0:00-3:47)
o Yubio-video Kost, energi og ATP (C) (3:11-6:10)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kvadrilledans (Lanciers) og linedance (Jerusalema)

Formålet med forløbet er at opnå forståelse for centrale elementer i kvadrilledansen Les Lanciers og linedancen Jerusalema. Vi starter med 3 modulers Les Lanciers med resten af gymnasiet. I de efterfølgende moduler danses den nyere linedance Jerusalema. I begge danse er trin, dansefatning, bevægelseskvalitet og musikforståelse væsentlige komponenter for at kunne fremføre dansene med det rigtige udtryk.
I forbindelse med gennemgangen af dansene inddrages udvalgte elementer af Labans bevægelseslære på introduktionsniveau: effort, shape og relation.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Føre og blive ført i Les Lanciers
- Bruge dansefatninger og holdninger i Les Lanciers: grundfatning, damefatning, fatning i Herremøllen
- Huske og udføre Les Lanciers teknisk korrekt, i takt til musik og med passende bevægelsesudtryk: gå-trin, chassé frem/tilbage, højre/venstre, balancé
- Huske og udføre linedancen Jerusalema teknisk korrekt, i takt til musik og med passende bevægelsesudtryk: trin, drejning, holde rækkerne
- Redegøre for de vigtigste elementer i og begreber relateret til kvadrilledans og linedance
- Analysere og i teorien kunne udvikle dansene ud fra BESS, KUN effort, shape og relation

Materiale
YUBIO 2024:
- Les Lanciers s. 1364-1365
- Labans bevægelseslære (dele af den) s. 1354-1356
- 30.2 Selve musikken (udtryk, rytme og tempo) + 30.3 Bevægelseskvaliteter s. 1334-1337
OBS! I dokumentet ” Kvadrilledans og linedance Teori” har jeg samlet alt teorien til dette forløb. Dokumentet ligger i Moodle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kropsbasis, spring og akrobatik

Formålet med forløbet er, at eleverne tilegner sig basale kropslige kompetencer og teknikker til at kunne lave spring og akrobatiske opstillinger. Vi arbejder med basisfærdigheder såsom kropsspænding, balance, ruller, samarbejde og tillid. Der vil ikke alene være fokus på de færdige spring og opstillinger – metodikken frem mod det færdige resultat vægtes lige så meget. På den måde øges muligheden for at imødekomme den enkelte elevs niveau.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kropsspænding
- Forlæns og baglæns rulle (evt. i forbindelse med håndstand)
- Håndstand (evt. med modtagning)
- Vejrmølle og/eller araberspring
- Opspring i minitrampolin/springbræt
- Akrobatiske balanceøvelser med partner/partnere
- Redegøre for væsentlige tekniske elementer og koble dem til praksis: kropsspænding, balance og bone-stacking
- Redegøre for og udføre i praksis: væsentlige sociale kompetencer, samarbejde, tillid og kommunikation
- Redegøre for og udføre i praksis: rollerne flyver, base, spotter

Materiale:
- Arbejdspapir Kropsbasis, spring, akrobatik (Teknikbeskrivelser og -videoer fra Yubio, Spring Sikker og DGI Trænerguiden)
- TEORI Kropsbasis, spring, akrobatik (Powerpoint i Moodle)
Spring Sikker
- https://www.youtube.com/@springsikker6083/videos
- Modtagning rulle/salto
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Repetition og eksamenstræning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer