Titel
1
|
Fællesfagligt: Sundhed
KEMI:
* Atomets opbygning
* Kovalent bindinger og molekyler
* Elektronegativitet og polaritet
* Blandbarhed
* Opbygning af fedt og kulhydrater
Forsøg: Blandbarhed, mayonnaisekemi, spise chili
Geografi:
Eleverne har i Geografi haft fokus på demografisk udvikling i Danmark, men også globalt, og har undersøgt forskellige landes udfordringer i den forbindelse.
I forløbet er følgende faglige mål i mere eller mindre udstrækning berørt, så eleverne forventes at kunne:
- beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra geografi.
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes vi-den og metoder anvendes.
Følgende kernestof har været centralt i forløbet:
- befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.
Kernestof:
- Jørgensen, J.W. & Møller, C.S. (2023): Den demografiske transitionsmodel, Befolk-ningspyramiderne, Erhvervsstruktur, Afsnit i NaturgeografiGrundbogen B, uddrag fra Ibog, Systime
- Mellemfolkeligt Samvirke/Verdensklasse (2025): Bæredygtig udvikling og Mål 3: Sundhed og trivsel, sider på verdensmålene.dk, Links: https://www.verdensmaalene.dk/fakta/hvad-er-baeredygtig-udvikling; https://www.verdensmaalene.dk/maal/3
- FN-forbundet (2025): Befolkning, migration og urbanisering, side på globalis.dk, Link: https://globalis.dk/tema/fattigdom/befolkning
Supplerende materiale:
- Aslak, M. (2015): Den demografiske transitionsmodel, Youtube-video, Link: https://www.youtube.com/watch?v=cCJz8r1ND4w
- Data om demografiske, økonomiske, sociale og kulturelle forhold https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/
- Data om Danmark: Globalis.dk, Link: https://globalis.dk/Statistik?country=41747
- FN-forbundet, Danmark (2023): Danmark, Webside med statistik, Link: https://globalis.dk/Statistik?country=41747
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, projektarbejdsform, anvendelse af fagprogrammer.
Ekskursion:
Velfærdsteknologi messe på SOSU H Brøndby, hvor eleverne så eksempler på nu- og fremtidens velfærdsteknologi.
Biologi:
Forløbet har omhandlet det gode liv og hvad sundhed er. Biologi har haft fokus på cellers opbygning, respiration, KRAM-faktorerne, middellevetid. Vi har arbejdet med hjertet og lungernes opbygning samt undersøgt hvordan blodtrykket påvirkes. Blodsukkerværdier samt påvirkning af denne samt konsekvenser af for lavt og højt blodsukker. Vi har arbejdet med makronæringsstoffernes opbygning samt nedbrydning og fordøjelse af disse samt energiberegning. Derudover har vi også arbejdet med betydningen af motion for fysisk sundhed.
Faglige mål:
- have kendskab til KRAM-faktorerne og deres påvirkning på mennesket
- have kendskab til opbygningen og funktionen af de biologiske makromolekyler kulhydrat, fedt og protein
- kende til menneskets fordøjelsessystem herunder centrale dele af fordøjelseskanalen, enzymer
- kostens energiindhold og energifordeling, betydningen heraf samt diabetes
- kende til kroppens hjerte/lungekredsløb og hvad der sker ved dette under fysisk aktivitet.
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge
mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof:
- biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
- cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
- organsystemers opbygning og funktion
Anvendt materiale:
- NF-grundbogen (2014), Anders Grosen, Lotte Jacobsen, Annemette Vestergaard Witt, s. 110-116
- NF i HF (2024), Siegumfeldt et al., s. 16-19
- Biologi til tiden (2005), Lone Als Egebo, Paul Paludan-Müller, Kresten Cæsar Torp, Steen Ussing, s. 19-31, 35-50
Demonstrationsforsøg:
- Mikroskopi af celler
Forsøg:
- Måling af puls og blodtryk
Øvelse:
- Energiberegning af frysepizza
|