Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Dorte Andersen
|
Hold
|
2024 fy/1i (1i fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Verdensbilledet
- Fysiske beskrivelse af universet
- Den historiske udvikling af universets beskrivelse
- Solsystemet
- Forklare observerbare naturfænomener på baggrund af solsystemet (sol og måneformørkelser)
- Atomer til at kunne forklare makroskopiske egenskaber ved stof
Relevante sider i fysik bogen: s. 238-275 + 285 + 293 - 302
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Beskrivelse af energi
Beskrivelse af energiomsætning
Effekt
Nyttevirkning
Eksempler på energiformer
Kvantitativ behandling af energiomsætning mellem mindst to energiformer
Forsøg:
Undersøgelse af energiomsætninger i almindelige husholdningsgenstande
Energibevarelse i en hoppebold
Effekt forståelse ved trappeløb
Effekt beregning ved kogende vand på forskellige metoder
Relevante sider i fysik bogen: s. 59-86 + s. 90 + s. 107-122
Atomets opbygning: s. 126-127
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Formørkelser
|
02-12-2024
|
Opgaver fra dagens modul
|
13-01-2025
|
Kog vand rapport
|
17-01-2025
|
Energi prøven
|
31-01-2025
|
Hoppebold forsøg
|
07-02-2025
|
Karakter samtale modulet
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Grundlæggende egenskaber: Bølgelængde, frekvens, bølgetop og dal, periode, amplitude og udbredelsesfart
Elektromagnetiske spektrum, fokus på det synlige spektrum
Atomers absorption og Emission af stråling
Fysiske egenskaber ved Lyd og lys
Forsøg:
Forståelse for de generelle egenskaber med en stor fjeder (klasseforsøg)
Forståelse for interferens og reflektion ved guitar, stemmegaffel, lys (klasseforsøg)
Forståelse for brydning ved brug i briller (klasseforsøg)
Gitterligningen
Stående bølge
Lav din egen fløjte
Relevante sider i fysik bogen: 176-226
Atomets opbygning: 126-127
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Stående bølge
|
16-03-2025
|
Bølge rapport 2
|
07-04-2025
|
Bølgeprøven
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vedvarende energi
Eleverne deles op i seks forskellige grupper med fokus på hver sin "energiform".
Der arbejdes i grupper og produktet var en powerpoint præsentation foran resten af klassen, samt et spørgeskema i forskellige formater.
"Energiformerne" var:
- vindmøller
- Solceller
- Biomasse
- Vandkraft
- Atomkraft
- Geotermisk energi
Alle grupper skulle svare på hvordan deres system fungerede, hvilke energiformer der er tilstede, samt hvorledes energiomdannelsen skete.
Derudover skulle eleverne lave en overvejelse om relevans for Brøndby kommune, og eventuelle alternative placeringer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64146041463",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64146041463",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64146041463"
}