Holdet 2024 fy/1s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Rune Klarskov Jensen
Hold 2024 fy/1s (1s fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion, Kosmisk zoom og universet
Titel 2 Energi
Titel 3 Lyd og lys
Titel 4 Universet
Titel 5 Lyd og lys og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion, Kosmisk zoom og universet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener – atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof.
  • Almene (tværfaglige) - Du skal kunne samarbejde med andre på en konstruktiv måde. Almene kompetencer Man kan dele undervisningen op i 4 ”undervisningsrum” , som du skal kunne skifte imellem afhængig af, hvad du skal lære: a. Lærerstyret undervisning. Du skal kunne tag e noter, lytte til og anerkende en faglig autoritet (læreren). b. Værkstedsundervisning – individuelt eller i smågrupper. Du skal kunne arbejde selvstændigt, koncentreret og bruge lærer - feedback. c. Klassesamtale. Du skal kunne argumentere, udvise respekt for an dres synspunkter og håndtere uenighed. d. Gruppe og projektarbejde. Du skal kunne samarbejde, opstille og løse problemer
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgavesæt 1 19-02-2025
skriftlig prøve 04-03-2025
Journal i varmekapacitet 06-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning – eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer.
  • Almene (tværfaglige) - Du skal kunne samarbejde med andre på en konstruktiv måde. Almene kompetencer Man kan dele undervisningen op i 4 ”undervisningsrum” , som du skal kunne skifte imellem afhængig af, hvad du skal lære: a. Lærerstyret undervisning. Du skal kunne tag e noter, lytte til og anerkende en faglig autoritet (læreren). b. Værkstedsundervisning – individuelt eller i smågrupper. Du skal kunne arbejde selvstændigt, koncentreret og bruge lærer - feedback. c. Klassesamtale. Du skal kunne argumentere, udvise respekt for an dres synspunkter og håndtere uenighed. d. Gruppe og projektarbejde. Du skal kunne samarbejde, opstille og løse problemer
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lyd og lys

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgavesæt 2 19-03-2025
Journal i optisk gitter 04-04-2025
Opgavesæt 3 09-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart – det elektromagnetiske spektrum og fotoner – eksperimentel bestemmelse af bølgelængde – fysiske egenskaber ved lyd og lys samt deres forbindelse til sanseindtryk.
  • Almene (tværfaglige) - Du skal kunne samarbejde med andre på en konstruktiv måde. Almene kompetencer Man kan dele undervisningen op i 4 ”undervisningsrum” , som du skal kunne skifte imellem afhængig af, hvad du skal lære: a. Lærerstyret undervisning. Du skal kunne tag e noter, lytte til og anerkende en faglig autoritet (læreren). b. Værkstedsundervisning – individuelt eller i smågrupper. Du skal kunne arbejde selvstændigt, koncentreret og bruge lærer - feedback. c. Klassesamtale. Du skal kunne argumentere, udvise respekt for an dres synspunkter og håndtere uenighed. d. Gruppe og projektarbejde. Du skal kunne samarbejde, opstille og løse problemer
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Universet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af universet og dets udviklingshistorie, herunder Det kosmologiske princip og universets udvidelse – Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
  • Almene (tværfaglige) - Du skal kunne samarbejde med andre på en konstruktiv måde. Almene kompetencer Man kan dele undervisningen op i 4 ”undervisningsrum” , som du skal kunne skifte imellem afhængig af, hvad du skal lære: a. Lærerstyret undervisning. Du skal kunne tag e noter, lytte til og anerkende en faglig autoritet (læreren). b. Værkstedsundervisning – individuelt eller i smågrupper. Du skal kunne arbejde selvstændigt, koncentreret og bruge lærer - feedback. c. Klassesamtale. Du skal kunne argumentere, udvise respekt for an dres synspunkter og håndtere uenighed. d. Gruppe og projektarbejde. Du skal kunne samarbejde, opstille og løse problemer
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lyd og lys og repetition

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
testvideo 05-05-2025
Video af eksamensspørgsmål 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart – det elektromagnetiske spektrum og fotoner – eksperimentel bestemmelse af bølgelængde – fysiske egenskaber ved lyd og lys samt deres forbindelse til sanseindtryk.
  • Almene (tværfaglige) - Du skal kunne samarbejde med andre på en konstruktiv måde. Almene kompetencer Man kan dele undervisningen op i 4 ”undervisningsrum” , som du skal kunne skifte imellem afhængig af, hvad du skal lære: a. Lærerstyret undervisning. Du skal kunne tag e noter, lytte til og anerkende en faglig autoritet (læreren). b. Værkstedsundervisning – individuelt eller i smågrupper. Du skal kunne arbejde selvstændigt, koncentreret og bruge lærer - feedback. c. Klassesamtale. Du skal kunne argumentere, udvise respekt for an dres synspunkter og håndtere uenighed. d. Gruppe og projektarbejde. Du skal kunne samarbejde, opstille og løse problemer
Væsentligste arbejdsformer