Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Rune Klarskov Jensen
|
Hold
|
2024 fy/1s (1s fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion, Kosmisk zoom og universet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
– atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof.
- Almene (tværfaglige) - Du skal kunne samarbejde med andre på en konstruktiv måde.
Almene kompetencer
Man kan dele undervisningen op i 4 ”undervisningsrum”
, som du skal kunne skifte imellem
afhængig af, hvad du skal lære:
a.
Lærerstyret undervisning. Du skal kunne tag
e
noter, lytte til og anerkende
en faglig
autoritet (læreren).
b.
Værkstedsundervisning
–
individuelt eller i smågrupper. Du skal kunne arbejde
selvstændigt, koncentreret og bruge lærer
-
feedback.
c.
Klassesamtale. Du skal kunne argumentere, udvise respekt for an
dres synspunkter
og håndtere uenighed.
d.
Gruppe og projektarbejde. Du skal kunne samarbejde, opstille og løse problemer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt 1
|
19-02-2025
|
skriftlig prøve
|
04-03-2025
|
Journal i varmekapacitet
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
– eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer.
- Almene (tværfaglige) - Du skal kunne samarbejde med andre på en konstruktiv måde.
Almene kompetencer
Man kan dele undervisningen op i 4 ”undervisningsrum”
, som du skal kunne skifte imellem
afhængig af, hvad du skal lære:
a.
Lærerstyret undervisning. Du skal kunne tag
e
noter, lytte til og anerkende
en faglig
autoritet (læreren).
b.
Værkstedsundervisning
–
individuelt eller i smågrupper. Du skal kunne arbejde
selvstændigt, koncentreret og bruge lærer
-
feedback.
c.
Klassesamtale. Du skal kunne argumentere, udvise respekt for an
dres synspunkter
og håndtere uenighed.
d.
Gruppe og projektarbejde. Du skal kunne samarbejde, opstille og løse problemer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lyd og lys
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt 2
|
19-03-2025
|
Journal i optisk gitter
|
04-04-2025
|
Opgavesæt 3
|
09-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
– det elektromagnetiske spektrum og fotoner
– eksperimentel bestemmelse af bølgelængde
– fysiske egenskaber ved lyd og lys samt deres forbindelse til sanseindtryk.
- Almene (tværfaglige) - Du skal kunne samarbejde med andre på en konstruktiv måde.
Almene kompetencer
Man kan dele undervisningen op i 4 ”undervisningsrum”
, som du skal kunne skifte imellem
afhængig af, hvad du skal lære:
a.
Lærerstyret undervisning. Du skal kunne tag
e
noter, lytte til og anerkende
en faglig
autoritet (læreren).
b.
Værkstedsundervisning
–
individuelt eller i smågrupper. Du skal kunne arbejde
selvstændigt, koncentreret og bruge lærer
-
feedback.
c.
Klassesamtale. Du skal kunne argumentere, udvise respekt for an
dres synspunkter
og håndtere uenighed.
d.
Gruppe og projektarbejde. Du skal kunne samarbejde, opstille og løse problemer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Universet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af universet og dets udviklingshistorie, herunder Det kosmologiske princip og universets udvidelse
– Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
- Almene (tværfaglige) - Du skal kunne samarbejde med andre på en konstruktiv måde.
Almene kompetencer
Man kan dele undervisningen op i 4 ”undervisningsrum”
, som du skal kunne skifte imellem
afhængig af, hvad du skal lære:
a.
Lærerstyret undervisning. Du skal kunne tag
e
noter, lytte til og anerkende
en faglig
autoritet (læreren).
b.
Værkstedsundervisning
–
individuelt eller i smågrupper. Du skal kunne arbejde
selvstændigt, koncentreret og bruge lærer
-
feedback.
c.
Klassesamtale. Du skal kunne argumentere, udvise respekt for an
dres synspunkter
og håndtere uenighed.
d.
Gruppe og projektarbejde. Du skal kunne samarbejde, opstille og løse problemer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lyd og lys og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
testvideo
|
05-05-2025
|
Video af eksamensspørgsmål
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
– det elektromagnetiske spektrum og fotoner
– eksperimentel bestemmelse af bølgelængde
– fysiske egenskaber ved lyd og lys samt deres forbindelse til sanseindtryk.
- Almene (tværfaglige) - Du skal kunne samarbejde med andre på en konstruktiv måde.
Almene kompetencer
Man kan dele undervisningen op i 4 ”undervisningsrum”
, som du skal kunne skifte imellem
afhængig af, hvad du skal lære:
a.
Lærerstyret undervisning. Du skal kunne tag
e
noter, lytte til og anerkende
en faglig
autoritet (læreren).
b.
Værkstedsundervisning
–
individuelt eller i smågrupper. Du skal kunne arbejde
selvstændigt, koncentreret og bruge lærer
-
feedback.
c.
Klassesamtale. Du skal kunne argumentere, udvise respekt for an
dres synspunkter
og håndtere uenighed.
d.
Gruppe og projektarbejde. Du skal kunne samarbejde, opstille og løse problemer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64146056591",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64146056591",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64146056591"
}