Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Louise Pagh Sperling
|
Hold
|
2024 fy/1x (1x fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den nære astronomi, solsystemet og verdensbilleder
Dette forløb startede med et gruppearbejde om planeterne i solsystemet, hvor klassen i grupper har arbejdet med hver deres planet og efterfølgende fremlagt arbejdet for de andre elever i klassen.
Herefter har vi som gruppearbejde og fælles i klassen arbejdet med den nære astronomi og har behandlet følgende:
- nat/dag
- årstider
- månens faser
- sol og måneformørkelse
- polarcirkler, midnatssol og polarnat
- jævndøgn
- tidevand
Materiale:
BasisFysik B, Michael Cramer Andersen mf., side 101-123
Aktiv Fysik C, Philip Kruse Jakobsen mf., side 162-167, 201-203
Ifm. verdensbilleder har vi haft særligt fokus på
- geocentrisk og heliocentrisk verdensbillede
- retrograd bevægelse
- epicykler
- Keplers love
Materiale:
BasisFysik B, Michael Cramer Andersen mf., side 86-87, 91, 93
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
I forløbet har vi arbejdet med:
- Energiformer
- Energiomdannelse
- Effekt
- Potentiel energi
- Temperaturskalaer
- Termisk energi
- Tilstandsformer
- Specifik varmekapacitet
- Opvarmning/nedkøling af væsker/fast stof
- Smelte- og fordampningsvarme
Eksperimentelt arbejde:
- Trappeløb (med rapport)
- Bestemmelse af den specifikke varmekapacitet for et lod (med rapport)
Materiale:
BasisFysik B, Michale Cramer Andersen m.f. Haase Forlag, 1. udgave side 53-64, 66-70.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Bølgers karakteristika: bølgelængde, amplitude, bølgetop, bølgedal, periode, frekvens, tværbølger og længdebølger.
Bølgeligningen
Interferens: Konstruktiv og destruktiv interferens
Lyd: Udbredelse af lyd, frekvens, resonans i resonanskasse med stemmegaffel og perspektiv til jordskælvssikring, dopplereffekt.
Lys: Det elektromagnetisk spektrum, gitterligningen, refleksion, brydning og totalrefleksion.
Eksperimenter:
Rapport øvelse:
- Bestemmelse af bølgelængde for en rød laser (med rapport)
Demonstrationsforsøg:
- Samle- og spredelinser med udgangspunkt i øjet
Elevøvelser uden rapport:
- Brydning og totalrefleksion af laser stråle gennem luft og vand
BasisFysik B, Michale Cramer Andersen m.f. Haase Forlag, 1. udgave side 284-293, 295, 300-301, 339-341, 345, 348-349
Grib fysikken, Morten Severinsen, Bogfondens Forlag, 4. udgave side 158-165
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bohrs atommodel og Hubbles lov
I forløbet har vi arbejdet med Bohrs atommodel, Bohrs postulater, lys som partikler, absorption, emission, kontinuerte-, absorptions-, og emissionsspektre, brintspektret, rødforskydning, Hubbles lov, bestemmelse af afstande i universet vha. Hubbles lov.
Øvelse: Hubbles lov (eftervis Hubbles lov med en elastik som 1D-model, uden rapport)
Materiale: BasisFysik B, Michale Cramer Andersen m.fl. Haase Forlag, 1. udgave side 342-343, 352-355, 359, 432-435.
Eleverne har undervejs arbejdet selvstændigt om en opgave omhandlende Big Bang og universets udviklingshistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64146058898",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64146058898",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64146058898"
}