Holdet 2024 fy/1x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Louise Pagh Sperling
Hold 2024 fy/1x (1x fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den nære astronomi, solsystemet og verdensbilleder
Titel 2 Energi
Titel 3 Bølger
Titel 4 Bohrs atommodel og Hubbles lov
Titel 5 Absorption, emission og Hubbles lov
Titel 6 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den nære astronomi, solsystemet og verdensbilleder

Dette forløb startede med et gruppearbejde om planeterne i solsystemet, hvor klassen i grupper har arbejdet med hver deres planet og efterfølgende fremlagt arbejdet for de andre elever i klassen.
Herefter har vi som gruppearbejde og fælles i klassen arbejdet med den nære astronomi og har behandlet følgende:
- nat/dag
- årstider
- månens faser
- sol og måneformørkelse
- polarcirkler, midnatssol og polarnat
- jævndøgn
- tidevand

Materiale:
BasisFysik B, Michael Cramer Andersen mf., side 101-123
Aktiv Fysik C, Philip Kruse Jakobsen mf., side 162-167, 201-203

Ifm. verdensbilleder har vi haft særligt fokus på
- geocentrisk og heliocentrisk verdensbillede
- retrograd bevægelse
- epicykler
- Keplers love

Materiale:
BasisFysik B, Michael Cramer Andersen mf., side 86-87, 91, 93
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

I forløbet har vi arbejdet med:
- Energiformer
- Energiomdannelse
- Effekt
- Potentiel energi
- Temperaturskalaer
- Termisk energi
- Tilstandsformer
- Specifik varmekapacitet
- Opvarmning/nedkøling af væsker/fast stof
- Smelte- og fordampningsvarme

Eksperimentelt arbejde:
- Trappeløb (med rapport)
- Bestemmelse af den specifikke varmekapacitet for et lod (med rapport)

Materiale:
BasisFysik B, Michale Cramer Andersen m.f. Haase Forlag, 1. udgave side 53-64, 66-70.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bølger

Bølgers karakteristika: bølgelængde, amplitude, bølgetop, bølgedal, periode, frekvens, tværbølger og længdebølger.
Bølgeligningen
Interferens: Konstruktiv og destruktiv interferens
Lyd: Udbredelse af lyd, frekvens, resonans i resonanskasse med stemmegaffel og perspektiv til jordskælvssikring, dopplereffekt.
Lys: Det elektromagnetisk spektrum, gitterligningen, refleksion, brydning og totalrefleksion.

Eksperimenter:
Rapport øvelse:
- Bestemmelse af bølgelængde for en rød laser (med rapport)
Demonstrationsforsøg:
- Samle- og spredelinser med udgangspunkt i øjet
Elevøvelser uden rapport:
- Brydning og totalrefleksion af laser stråle gennem luft og vand

BasisFysik B, Michale Cramer Andersen m.f. Haase Forlag, 1. udgave side 284-293, 295, 300-301, 339-341, 345, 348-349
Grib fysikken, Morten Severinsen, Bogfondens Forlag, 4. udgave side 158-165
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bohrs atommodel og Hubbles lov

I forløbet har vi arbejdet med Bohrs atommodel, Bohrs postulater, lys som partikler, absorption, emission, kontinuerte-, absorptions-, og emissionsspektre, brintspektret, rødforskydning, Hubbles lov, bestemmelse af afstande i universet vha. Hubbles lov.

Øvelse: Hubbles lov (eftervis Hubbles lov med en elastik som 1D-model, uden rapport)

Materiale: BasisFysik B, Michale Cramer Andersen m.fl. Haase Forlag, 1. udgave side 342-343, 352-355, 359, 432-435.

Eleverne har undervejs arbejdet selvstændigt om en opgave omhandlende Big Bang og universets udviklingshistorie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Absorption, emission og Hubbles lov

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer