Holdet 2024 Sa/3x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Kristian Seifert Andreasen
Hold 2024 Sa/3x (3x Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kriminalitet og straf
Titel 2 Præsidentvalg
Titel 3 Den grønne Trepart
Titel 4 Unge og præstationspres
Titel 5 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kriminalitet og straf

Obs husk fokus på synopsistræning frem mod første aflevering d.12.10

Forløb 1: Kriminalitet og Straf

Forløbets indhold og fokus: Dette undervisningsforløb fokuserer på udviklingen fra mindre forseelser til organiseret bandekriminalitet, set gennem både sociologiske og politiske linser. Vi undersøger, hvordan socialisering og identitetsdannelse spiller en rolle i kriminalitetsudvikling, samt hvordan sociale og kulturelle faktorer påvirker kriminalitetsmønstre i forskellige lande. Forløbet inkluderer også en analyse af, hvordan politiske beslutningsprocesser og ideologier former lovgivning og straf. Desuden vil vi se på mediernes rolle i offentlighedens opfattelse af kriminalitet.

Faglige mål:
• Analysere, hvordan socialisering og identitetsdannelse kan føre til forskellige former for kriminalitet.
• Diskutere sociale forskelle og kulturelle mønstre i kriminalitetsmønstre og deres konsekvenser.
• Forstå sammenhængen mellem politiske ideologier og deres indflydelse på straffelovgivningen.
• Vurdere magt- og demokratiopfattelser i relation til retssystemet og straf i Danmark og andre lande.
Kernestof:
• Socialisering, identitetsdannelse og social differentiering i relation til kriminalitet.
• Politiske beslutningsprocesser og ideologier i forhold til straf og lovgivning.
• Mediers rolle i kriminalitetsopfattelse.
Anvendt materiale:
• Kernestof:
o "Fra drengestreger til bandekriminalitet" (Forlaget Columbus) – ca. 60 sider.

o "Kriminalitet og straf" (Forlaget Systime) – udvalgte kapitler om politiske og juridiske perspektiver på straf – ca. 40 sider.

• Supplerende stof:
o Dokumentarfilm om bandekriminalitet i Danmark.
o Artikler om aktuelle politiske debatter om kriminalitet og straf – ca. 20 sider.

Arbejdsformer:
• Klasseundervisning med diskussioner og analyse af centrale begreber og teorier fra kernestoffet.
• Gruppearbejde med casestudier om kriminalitetsmønstre i forskellige lande.
• Skriftligt arbejde, hvor eleverne udarbejder essays om sammenhængen mellem politiske ideologier og straf.
• Virtuelle arbejdsformer, inklusive online diskussioner om kriminalitetens udvikling og samfundets respons.
• Samlet undervisningstid: 13 moduler (derudover 4 timers fordybelsestid).

https://ret.systime.dk/?id=149
https://politik-nu.systime.dk/?id=787&L=10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Præsidentvalg

o Eleverne skal gennem forløbet opnå en grundlæggende forståelse for centrale strukturer, aktører og processer i
amerikansk politik.
o Eleverne vil igennem varierende arbejdsformer styrke kendskabet til samt forbedre deres evne til at anvende
centrale fagbegreber og teorier til at forstå og forklare centrale kendetegn ved det amerikanske politiske system,
styreform, vælgeradfærd osv.
o Eleverne vil igennem forløbet træne deres evne til at lave opgavetyperne hypotese, sammenligning.
o Eleverne vil igennem forløbet styrke deres evne til at anvende parti- og vælgeradfærdsteori
o Eleverne vil i forløbet (elevkonkurrencen) træne deres innovative evner i forhold til polariseringen i amerikansk
politik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den grønne Trepart

Forløb: Den Grønne Trepart – bæredygtighed, økonomi og arbejdsmarked

Mål for forløbet

Eleverne skal:

Undersøge og dokumentere Den Grønne Trepart som et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
Diskutere økonomiske prioriteringsproblemer relateret til bæredygtighed og arbejdsmarkedet i Danmark og EU.

Forklare og sammenligne politiske og økonomiske beslutningsprocesser i Danmark og EU.

Anvende kvantitativt og kvalitativt materiale til at analysere og diskutere samfundsmæssige problemstillinger.

Argumentere fagligt og struktureret for egne synspunkter i diskussioner om omstillingen til en bæredygtig økonomi.

Modul 1-2: Introduktion til Den Grønne Trepart
Indhold:

Det økonomiske kredsløb og økonomiske mål: vækst, bæredygtighed, beskæftigelse.
Overblik over Den Grønne Trepart: målsætninger for lavbundsjorde, skovareal og CO2-afgift.
Aktiviteter:

Introduktion til Den Grønne Trepart via en artikel eller politisk tale.
Eleverne arbejder i grupper med at kortlægge økonomiske mål og diskuterer målkonflikter.
Faglig diskussion: Hvordan påvirker bæredygtighed økonomien og arbejdsmarkedet?
Modul 3-4: Politiske beslutningsprocesser og EU’s rolle
Indhold:

EU’s betydning for grøn omstilling i Danmark (f.eks. Green Deal, Just Transition Fund).
Politisk proces: Hvordan blev Den Grønne Trepart til, og hvordan spiller Folketinget og EU sammen?
Aktiviteter:

Case-analyse: EU’s Green Deal og dens betydning for Danmark.
Simuleret forhandling: Eleverne repræsenterer forskellige aktører (politikere, EU-kommissærer, NGO’er, landmænd) og diskuterer en bæredygtig aftale.
Diskuter: Hvilken rolle skal EU spille i den grønne omstilling?
Modul 5-6: Økonomiske prioriteringsproblemer og arbejdsmarkedet
Indhold:

CO2-afgiftens betydning for landbrug og beskæftigelse.
Grønne jobs: muligheder og udfordringer for opkvalificering af arbejdsstyrken.
Aktiviteter:

Analyse af statistisk materiale: Elever undersøger data om beskæftigelse i landbrug og grønne sektorer.
Gruppearbejde: Eleverne analyserer prioriteringsproblemer mellem vækst og bæredygtighed.
Diskussion: Hvordan sikrer vi et socialt retfærdigt arbejdsmarked i omstillingen?
Modul 7-8: Sociologiske perspektiver på arbejdsmarkedet
Indhold:

Social differentiering: Hvem vinder og taber på arbejdsmarkedet i den grønne omstilling?
Globaliseringens indvirkning på arbejdsmarkedet og sociale mønstre i Danmark og EU.
Aktiviteter:

Undersøgelse: Elever analyserer arbejdsmarkedets udvikling ud fra statistisk materiale og sociologiske begreber.
Case: Hvordan påvirker globalisering grøn omstilling og arbejdsforhold i Danmark?
Diskussion: Er Danmark rustet til en bæredygtig omstilling uden øget social ulighed?
Modul 9-10: Opsamling og fremtidsstrategier
Indhold:

Hvilke sektorer vil vokse eller falde i omstillingen?
Fremtidsperspektiver for økonomi og arbejdsmarked.
Aktiviteter:

Elever præsenterer strategier for at balancere bæredygtighed og social retfærdighed i arbejdsmarkedet.
Plenumdiskussion: Hvordan kan Danmark og EU samarbejde om en bæredygtig fremtid?
Evaluering af forløbet
Faglige mål:
Eleverne skal dokumentere forståelse af Den Grønne Treparts politiske og økonomiske betydning.
Produkt:
En afsluttende diskussion eller skriftlig opgave, hvor eleverne vurderer Den Grønne Trepart ud fra fagets kernestof og egne analyser.
Aktiviteter:

Gruppearbejde: Eleverne kortlægger centrale økonomiske mål og diskuterer målkonflikter.
Oplæg: Introduktion til Den Grønne Trepart og dens mål (lavbundsjorde, skovareal, CO2-afgift).
Diskussion: Hvordan påvirker bæredygtighed arbejdsmarkedet?
Modul 3-4: Analyse af Den Grønne Trepart – arbejdsmarkedsperspektivet
Indhold:

Omstilling af landbruget: Nye krav og muligheder for arbejdskraft.
CO2-afgiftens konsekvenser for beskæftigelse i landbruget.
Grønne job og opkvalificering.
Aktiviteter:

Case-studier: Analyse af arbejdsmarkedseffekter ved omlægning af lavbundsjorde og indførsel af CO2-afgift.
Rolleleg: Eleverne repræsenterer landmænd, fagforeninger og politikere og diskuterer Den Grønne Treparts betydning.
Debat: Hvem bærer omkostningerne ved den grønne omstilling?
Modul 5-6: EU’s rolle og grøn omstilling på arbejdsmarkedet
Indhold:

EU’s Green Deal og fokus på grøn beskæftigelse.
EU’s støtte til bæredygtig omstilling i medlemslandene.
Aktiviteter:

Gruppearbejde: Elever analyserer EU-initiativer som Just Transition Fund og diskuterer deres betydning for Danmark.
Case: Hvordan påvirker EU’s politikker danske arbejdspladser i f.eks. landbrug og industri?
Diskussion: Er EU’s tiltag tilstrækkelige til at sikre social retfærdighed i den grønne omstilling?
Modul 7-8: Globaliseringens konsekvenser for arbejdsmarked og bæredygtighed
Indhold:

Globaliseringens indvirkning på produktion, beskæftigelse og bæredygtighed.
Outsourcing, grøn teknologi og konkurrenceevne.
Aktiviteter:

Analyse: Hvordan påvirker globalisering Danmark som arbejdsmarked?
Simuleret forhandling: Eleverne repræsenterer arbejdsgivere, arbejdstagere og politikere og forhandler en grøn jobplan.
Diskussion: Kan Danmark skabe grønne jobs og samtidig fastholde konkurrenceevnen globalt?
Modul 9-10: Grøn omstilling og social retfærdighed
Indhold:

Hvordan sikres en fair omstilling?
Udfordringer for lavtuddannede og marginaliserede grupper i arbejdsmarkedets grønne omstilling.
Aktiviteter:

Workshop: Elever udvikler forslag til opkvalificering og omstilling af arbejdsmarkedet.
Analyse af Den Grønne Trepart: Hvordan tager aftalen højde for sociale aspekter?
Refleksion: Er Den Grønne Trepart socialt retfærdig?
Modul 11-12: Opsamling og fremtiden for arbejdsmarkedet
Indhold:

Hvilke jobs og sektorer vil vinde og tabe i omstillingen?
Fremtidsperspektiver for arbejdsmarkedet i Danmark.
Aktiviteter:

Elevpræsentationer: "Sådan ser det danske arbejdsmarked ud i 2040 efter Den Grønne Trepart."
Plenumdiskussion: Hvordan kan Danmark sikre en bæredygtig og socialt balanceret omstilling?
Modul 13-14: Evaluering og præsentationer
Indhold:

Evaluering af forløbet.
Elevernes præsentation af egne løsningsforslag.
Aktiviteter:

Elevpræsentationer: Løsninger på arbejdsmarkedets udfordringer i den grønne omstilling.
Feedbackrunde og evaluering af læringsmål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Unge og præstationspres

Dette forløb om unges trivsel, har til formål at give eleverne en dybere indsigt i unges udfordringer og livsverden i det moderne samfund. Det opfordrer dem til at anvende samfundsfaglige begreber og teorier til at analysere unges oplevelser og til at reflektere over samspillet mellem individuelle handlinger og samfundsmæssige strukturer. Samtidig fremmer det evnen til at formulere egne tanker og holdninger om emnet.

Faglige mål:

Forstå unges udfordringer og oplevelser i dagens samfund.
Identificere samfundsfaglige begreber og teorier relevant for unges liv.
Analyser den gensidige påvirkning mellem samfundsmæssige strukturer og individuelle handlinger.
Reflektere over unges identitetsdannelse og selvforståelse i en kompleks verden.
Diskutere spørgsmål om præstationspres og unges trivsel.
Formulere og præsentere egne tanker og holdninger om unge og samfundet.

Kernestof:

Samfundsændringer og accelerationssamfundets påvirkning på unge.
Identitetsdannelse og selvforståelse i en kulturel frisættelse.
Ungdomsliv i et konkurrencestatssamfund.
Præstationskultur og konsekvenserne for unge.
Samspillet mellem struktur og aktør i unges liv og samfundet.

Anvendt materiale:

Nyheder og artikler om unges udfordringer i samfundet.
Podcast om unges liv og oplevelser.
Tekster om refleksivt moderne samfund, kulturel frisættelse og konkurrencestaten.
TV-program om presset ungdom.
Artikler om præstationskultur og dens indvirkning på unge.
Opgaver og spørgsmål til tekster og materiale.

Arbejdsformer:

Mundtlige oplæg om nyhedshistorier om unges liv i samfundet.
Gruppearbejde og diskussioner om samfundsfaglige begreber og teorier.
Podcast-lytning med efterfølgende refleksion og diskussion.
Læsning og besvarelse af spørgsmål til tekster om ungdom og samfund.
Sammenligningsopgaver og feedback på hinandens arbejde.
Præsentation af forbedringsområder og diskussion i grupper.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer